Skocz do zawartości
qweluke

Automatyczne domykanie szyb po zamknięciu auta

Rekomendowane odpowiedzi

Z czeskim programem Motordiag zrobisz to u siebie dokładnie takim kablem.:dobrze

 

Witam , panowie pobralem ten czeski program ,zainstalowalem , podlaczylem do auta komp polaczyl sie z mod. komf. ale wtrakcie polaczenia (byly w jednej tabelce takie paski postepu ) nagle sie odlaczyl i pokazal ze polaczenie nie mozliwe. Probowalem pozniej jeszcze kilka razy , odinstalowalem program i instalowalem ponownie ale jedyne co sie juz udawalo to ze port com jest ok . Nigdy wiecej nie dalo sie polaczyc tak jak za 1 razem , wyskakiwalo mi co chwila urzadzenie nie podlaczone a przeciez za 1 razem prawie sie udalo , kicha straszna Dodam ze reszta wszystko dziala otwieranie i zamykanie szyb z kluczyka od srodka , tylna klapa tez sie otwiera i z klucza i od srodka , zadnych bledow , wszystko 100% , tylko ten program czeski raz prawie sie polaczyl a pozniej **** ZBITA . Panowie podpowiedzcie cos bo mnie szlak jasny trafi - pozdrawiam

 

---------- Post added at 19:42 ---------- Previous post was at 19:41 ----------

 

A mogłeś zapytać na ostatnim zlocie :D miałbyś już zrobione. Zagadaj do Andrzeja,on ma wszystko co potrzebne żeby zrobić.

 

 

 

Mam zamiar takie coś wstawić u siebie i jeszcze dodatkowo miękkie kierunki.

Co do domykania drzwi to trzeba jakiś tani przekaźnik czasowy np. http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?k1,przekazniki-czasowe-12v

Nie piszą tam tylko jaki jest pobór prądu tego urządzonka w stanie czuwania, ale myślę że malutki, dla pewności należy zapytać.

Działa to w taki sposób, że jest zasilone stałym napięciem 12v. Jeżeli podamy na styk sterujący +12V lub mase (zależy od modelu) przekażnik załączy styki na określony ustawiony wcześniej potencjometrem czas (bez względu na długość sygnału sterującego).

 

My musimy tylko sciągnąc tapicerkę w drzwiach i zbadać moduł sterujący.

W moim roczniku jest tak:

pin 20 - +12V (stałe zasilanie naszego przekaźnika)

pin 10 - masa

piny 1 oraz 11 - jest to sterowanie siłownikiem, należy zbadać na którym z nich jest +12V w momencie zamykania (lub masa w momencie zamykania, zależy czym sterujemy nasz przekaźnik) i połączyć ze stykiem sterującym w naszym przekaźniku.

piny 24 oraz 4 - należy sprawdzić na którym jest masa podczas przekręcenia kluczyka w zamku (tak jakby się zamykało) i połączyć z etykiem NO naszego przekaźnika.

pin 29 - łączymy ze stykiem C naszego przekaźnika

 

Jak to działa?

W momencie wywołania zamknięcia rygla na siłownik jest podawane napięcie, to napięcie steruje nasz przekaźnik który na wcześniej ustawiony czas zwiera styki NO. Te styki mostkują mikrostyk zamka co powoduje zamykanie szyb. Jest to takie same działanie jak przekręcenie klucza w zamku z tym że dzieje się to automatycznie.

Zrobiłem kilka testów i przy w pełni otwartych oknach zamykanie trwa około 3 sek.

To że zamyka okna nawet wtedy jak są już domknięte nie ma znaczenia bo wyłącznik przeciążeniowy działa wyśmienicie.

 

Dlaczego mostkujemy zamek a nie przyciski zamykania szyb?

Bo jak wiemy po wyciągnięciu klucza ze stacyjki i otwarciu których kolwiek drzwi panel traci możliwości sterowania szybami.

 

Czy ma jakieś negatywne skutki?

Tak naprawdę to wyjdzie w praniu. Przekaźnik nie może pobierać dużego prądu w stanie spoczynku bo rozładuje nasz akumulator. Dla modułu komfortu to tak jakby za każdym razem drzwi były zamykane z klucza i dodatkowo domykane szyby. Jak coś się popitoli w przekaźniku to możemy mieć problemy z odsunięciem szyb lub auto będzie się samo zamykać.

 

Aktualnie czekam na przekaźniki, jak będe wszystko montował to porobie fotki.

 

Pozdrawiam

 

Witam , panowie pobralem ten czeski program ,zainstalowalem , podlaczylem do auta komp polaczyl sie z mod. komf. ale wtrakcie polaczenia (byly w jednej tabelce takie paski postepu ) nagle sie odlaczyl i pokazal ze polaczenie nie mozliwe. Probowalem pozniej jeszcze kilka razy , odinstalowalem program i instalowalem ponownie ale jedyne co sie juz udawalo to ze port com jest ok . Nigdy wiecej nie dalo sie polaczyc tak jak za 1 razem , wyskakiwalo mi co chwila urzadzenie nie podlaczone a przeciez za 1 razem prawie sie udalo , kicha straszna Dodam ze reszta wszystko dziala otwieranie i zamykanie szyb z kluczyka od srodka , tylna klapa tez sie otwiera i z klucza i od srodka , zadnych bledow , wszystko 100% , tylko ten program czeski raz prawie sie polaczyl a pozniej **** ZBITA . Panowie podpowiedzcie cos bo mnie szlak jasny trafi - pozdrawiam

 

Ps. Jak cos to mam gg - dzieki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam , panowie pobralem ten czeski program ,zainstalowalem , podlaczylem do auta komp polaczyl sie z mod. komf. ale wtrakcie polaczenia (byly w jednej tabelce takie paski postepu ) nagle sie odlaczyl i pokazal ze polaczenie nie mozliwe. Probowalem pozniej jeszcze kilka razy , odinstalowalem program i instalowalem ponownie ale jedyne co sie juz udawalo to ze port com jest ok . Nigdy wiecej nie dalo sie polaczyc tak jak za 1 razem , wyskakiwalo mi co chwila urzadzenie nie podlaczone a przeciez za 1 razem prawie sie udalo , kicha straszna Dodam ze reszta wszystko dziala otwieranie i zamykanie szyb z kluczyka od srodka , tylna klapa tez sie otwiera i z klucza i od srodka , zadnych bledow , wszystko 100% , tylko ten program czeski raz prawie sie polaczyl a pozniej **** ZBITA . Panowie podpowiedzcie cos bo mnie szlak jasny trafi - pozdrawiam

 

---------- Post added at 19:42 ---------- Previous post was at 19:41 ----------

 

 

 

Witam , panowie pobralem ten czeski program ,zainstalowalem , podlaczylem do auta komp polaczyl sie z mod. komf. ale wtrakcie polaczenia (byly w jednej tabelce takie paski postepu ) nagle sie odlaczyl i pokazal ze polaczenie nie mozliwe. Probowalem pozniej jeszcze kilka razy , odinstalowalem program i instalowalem ponownie ale jedyne co sie juz udawalo to ze port com jest ok . Nigdy wiecej nie dalo sie polaczyc tak jak za 1 razem , wyskakiwalo mi co chwila urzadzenie nie podlaczone a przeciez za 1 razem prawie sie udalo , kicha straszna Dodam ze reszta wszystko dziala otwieranie i zamykanie szyb z kluczyka od srodka , tylna klapa tez sie otwiera i z klucza i od srodka , zadnych bledow , wszystko 100% , tylko ten program czeski raz prawie sie polaczyl a pozniej **** ZBITA . Panowie podpowiedzcie cos bo mnie szlak jasny trafi - pozdrawiam

 

Ps. Jak cos to mam gg - dzieki

Program interfejs widzi normalnie?Jeśli tak,to spróbuj odłączyć akumulator na kilka minut,może pomoże.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzieki chlopie , bo nie zajarzylem nazwy a taki kabel z oprogramowaniem ma moj kumpel i vaga tez ma razem z lapkiem , myslalem po prostu ze to jeszcze inny kabel trzeba miec , jutro dzialam , jak zejde z nocki - pozdrawiam:dobrze

 

---------- Post added at 21:44 ---------- Previous post was at 21:12 ----------

 

 

Rosiek , okazuje sie ze taki kabel ma moj kumpel , program juz mam , domykasz wszystkie szyby w aucie pilotem i otwierasz? jak mi sie uda , a pisza ze tak to sie odezwe na off topic - ireland . Pozdrawiam

 

Witam , panowie pobralem ten czeski program ,zainstalowalem , podlaczylem do auta komp polaczyl sie z mod. komf. ale wtrakcie polaczenia (byly w jednej tabelce takie paski postepu ) nagle sie odlaczyl i pokazal ze polaczenie nie mozliwe. Probowalem pozniej jeszcze kilka razy , odinstalowalem program i instalowalem ponownie ale jedyne co sie juz udawalo to ze port com jest ok . Nigdy wiecej nie dalo sie polaczyc tak jak za 1 razem , wyskakiwalo mi co chwila urzadzenie nie podlaczone a przeciez za 1 razem prawie sie udalo , kicha straszna Dodam ze reszta wszystko dziala otwieranie i zamykanie szyb z kluczyka od srodka , tylna klapa tez sie otwiera i z klucza i od srodka , zadnych bledow , wszystko 100% , tylko ten program czeski raz prawie sie polaczyl a pozniej **** ZBITA . Panowie podpowiedzcie cos bo mnie szlak jasny trafi - pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam koledzy

A czy w B6 2006r. za pomocą VCDS-a da się ustawić aby szyby zamykały się automatycznie po zamknięciu drzwi z pilota nie trzeba było trzymać guzika na pilocie ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Program interfejs widzi normalnie?Jeśli tak,to spróbuj odłączyć akumulator na kilka minut,może pomoże.

Spróbuję i rozłącze aku ... może coś pomoże

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Dotarły do mnie przekaźniki ale niestety tylko 2. Musze je wykorzystać do miękkich kierunków więc zrobiłem układ na tymczasowym przekaźniku. Jest to przekaźnik przemysłowy więc dużych gabarytów, ale zasada działania jest taka sama jak dla tego przekaźnika http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p68,przekaznik-czasowy-2tp30

No to zaczynamy.

Co nam będzie potrzebne?

- 2 piwa

- garaż lub ładna pogoda

- kolegus który ma milion dziwnych pytań

- lutownica

- przekaźnik czasowy

- kilka krótkich kabelków

- mały płaski śrubokręt

- śrubokręt krzyżakowy

- obcinaczki

- ostry nożyk

- koszulki termokurczliwe

- taśma izolacyjna

- miernik elektroniczny

 

Zacznijmy od przeglądnięcia schematu przekaźnika:

 

 

35bebb2e80812bf4m.jpg

 

 

Jak widać na schemacie zasada działania jest prosta.

Przekaźnik potrzebuje stałego zasilania 12V. Po podaniu napięcia na styk S przekaźnik zewrze styki C i NO na czas wcześniej ustawiony potencjometrem, następnie je rozewrze i będzie czekał na ponowne pojawienie się impulsu na styku S.

 

Wszystkie potrzebne nam napięcia i sygnały mamy w drzwiach kierowcy.

 

Zatem przystępujemy do rozbiórki drzwi.

 

Najpierw maksymalnie opuszczamy szybę.

Należy delikatnie płaskim śrubokrętem podważyć i usunąć plastikową zaślepkę w panelu sterowania.

 

 

8d18f1d3eab9f05em.jpg

 

87020edf915143e6m.jpg

 

 

Po usunięciu zaślepki cały panel delikatnie podnosimy do góry. Jest na zatrzaskach więc nie pourywać :D, ale jednak troszkę siły trzeba użyć.

Następnie odpinamy wtyczkę.

 

f2ef69fdb48eba46m.jpg

 

Teraz należy odkręcić 3 śrubki zaznaczone na zdjęciu.

 

0215d4412eb1fc8fm.jpg

 

Oraz 2 śrubki na dole tapicerki.

 

1132aa926eb0fd84m.jpg

 

 

Żeby ściągnąć tapicerkę trzeba odczepić zatrzaski. Jest ich 6. 3 po prawej stronie i 3 po lewej. (może więcej tylko u mnie są pourywane :D)

Odchylamy dolną część tapicerki i podnosimy do góry. Dzięki temu że szyba jest opuszczona można lepiej złapać górę i wysunąć z gumek uszczelniających.

Rozłączamy wszystkie kostki, i ściągamy linkę z klamki.

Całą tą operacje bez problemu można wykonać samemu.

 

Teraz naszym oczom ukazuje się pole bitwy na którym stoczymy nasz bój.

 

Wyjmujemy wtyczkę ze sterownika drzwi kierowcy i delikatnie ostrym nożykiem nacinamy a następnie ściągamy szmacianą taśmę izolacyjną z przewodów wtyczki i z przewodów biegnących do zamka.

 

821823569d055370m.jpg

 

 

Na wtyczce od strony przewodów jest numeracja pinów. Lokalizujemy interesujący nas pin i sprawdzamy jaki jest kolor przewodu. Dla pewności można sprawdzić miernikiem.

 

Interesujące nas kabelki.

 

pin 19 - stałe napięcie +12V

pin 10 - masa

pin 29 - masa mikrostyków w zamku

pin 24 - przewód sygnałowy zamykania zamka. (wpinamy miernik między pin 29 a pin 24 i przekręcamy kluczyk tak jakbyśmy zamykali auto. Miernik powinien dać sygnał o zamknięciu obwodu)

pin 1 lub 11 - przewód na którym pojawi się +12v w momencie zamykania zamka. (żeby sprawdzic trzeba zasymulować zamknięcie drzwi i wpiąc voltomierz między mase a pin 1 lub 11. W momencie zamykania na sekundę pojawi się napięcie)

 

Następnie lutujemy i izolujemy nasze połączenia.

 

37e3eaf64a5c1e00m.jpg

 

339ad97c4a5e8eb8m.jpg

 

ea7dd71da582153em.jpg

 

a0971304199e8ac8m.jpg

 

c056af16c4af07d9m.jpg

 

Wiem, wiem. Wygląda szpetnie ale szewc bez butów chodzi. Miałem wszystkie kolory taśmy tylko nie czarny.

 

Teraz podpinamy nasze kabelki do przekaźnika.

pin 19 - plus zasilania przekaźnika

pin 10 - minus zasilania przekaźnika

pin 29 - zacisk C przekaźnika

pin 24 - zacisk NO przekaźnika

pin 1 lub 11 - zacisk S przekaźnika. Ja dodałem dodatkowo szeregowo diodę zabezpieczającą półprzewodnikową żeby mieć 100% pewności że na pinie 1 lub 11 pojawi się +12V i żeby czasem przekaźnik niezechciał wysyłać jakieś niezrozumiałe sygnały ze styku S do modułu w drzwiach kierowcy.

 

Pozatym wykorzystałem ten przełącznik na kluczyk który służy do blokowania otwierania bagażnika ze środka auta do wyłączenia zasilania przekaźnika, wrazie jakbym kiedyś chciał zamknąć samochód a szyby mieć lekko uchylone.

 

Ja zainstalowałem przekaźnik w miejscu jak widać na poniższych zdjęciach, ale jest tam na tyle miejsca że może być gdziekolwiek. Zaznaczam że to wersja testowa i docelowo będzie inny przekaźnik. Akurat taki miałem

pod ręką a kosztuje ponad 300 PLN więc długo tam nie będzie :D

 

d6aba4d410c559aem.jpg

 

673a30105e0789bcm.jpg

 

Skoro wszystko gotowe to wpinamy wtyczkę od sterownika drzwi kierowcy i testujemy.

Ja ustawiłem czas 3 sek. i działa wyśmienicie. Jeżeli przekroczycie czas nic sie nie stanie bo wyłącznik nadmiarowo prądowy i tak wykryje zamknięte szyby i odłączy zasilanie siłownika. Jak czas będzie za krótki to poprostu szyby z maksymalnego opuszczenia się nie domkną.

 

Jak wszystko działa to składamy do kupy i cieszymy się domykaniem szyb za około 40 PLN.

 

[ame]

[/ame]

 

Dodatkowo powiem że jak kluczyk jest w stacyjce szyby się nie domykają więc można jeździć z zamkniętymi drzwiami i otwartymi szybami.

 

Pozdrawiam

 

P.S.

 

Nie zgadzam się na kopiowanie i umieszczanie na innych stronach internetowych tego poradnika w całości lub części.

Edytowane przez jedrus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

da sie takie cos zrobic... jedynie bedziesz musiał przytrzymac prycisk do momentu jak szyba ruszy potem mozesz poscic i dalej bedzie zamykała sie juz sama bez trzymania...

 

EDIT//

 

odpowiadałem koledze kulka80 temat dotyczy modelu B6

Edytowane przez GURAL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kochani - jeśli macie jakieś problemy z domykaniem szyb przed i pi FL, to mam kabelek RS 232 i lapka z tym złączem i robię to za przysłowiowe bóg zapłać (czasem dostaję za to jakieś piwko). Jedynym utrudnieniem jest to, że musicie fizycznie z autem u mnie być. Bo jak już ktoś powyżej napisał - złącze RS 232 to archaizm i bardzo trudno o lapka z onym...

 

Niemniej każdemu, kto ma oryginalne zamykanie auta z pilota (scyzoryk bądź z kluczyka) i ma niebieskie podświetlenie zegarów jestem w stanie pomóc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nie da się zostawić szyb otwartych przy zamkniętym aucie
Da się, wystarczy ręką przytrzymać szybę. Sterownik zatrzyma domykanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

|""|

Edytowane przez rosiek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Połączenie kabla OK, w seacie toledo aktywowałem szyby tylko mam problem otwiera do końca a zamyka chwilę i stają wszystkie ale mój problem polega że próbowałem kiedyś do mojego paska podpiąć i było OK. A dziś kumpla podpinałem passat 2004 a później mój rok modelowy 2001 i takie coś wyskakujeProblem z motordiag.jpg. Miał już ktoś takie coś oraz jak ktoś wie co z tym domykaniem szyb w seacie do końca można zrobić to bym prosił o pomoc. Pozdro

 

 

Problem rozwiązany z motordiagiem pomógł reset laptopa, pozostał problem w seacie tzn. czas domykania szyb pomimo trzymania zamknięcia auta ruszają kawałek i stają a otwierają się całe

Edytowane przez lobuzbodzio
Załatwione

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja mam posredni problem. Tzn. gdy szyby sa otwarte, zamykam auto i domykaja sie same jakies....pol centymetra :( Jesli przytrzymam przycisk na kluczyku oczywiscie sie zamkna do konca, pytanie tylko dlaczego nie chca same pojsc bez trzymania, tylko idą te pol centymetra i stoją...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam koledzy

A czy w B6 2006r. za pomocą VCDS-a da się ustawić aby szyby zamykały się automatycznie po zamknięciu drzwi z pilota nie trzeba było trzymać guzika na pilocie ??

da sie takie cos zrobic... jedynie bedziesz musiał przytrzymac prycisk do momentu jak szyba ruszy potem mozesz poscic i dalej bedzie zamykała sie juz sama bez trzymania...

 

EDIT//

 

odpowiadałem koledze kulka80 temat dotyczy modelu B6

 

W takim razie jak to zrobić ? Mam HEX-CAN USB . Który to bajt , bit itd . ???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam koledzy

A czy w B6 2006r. za pomocą VCDS-a da się ustawić aby szyby zamykały się automatycznie po zamknięciu drzwi z pilota nie trzeba było trzymać guzika na pilocie ??

 

POdlaczam sie pod pytanie - jak to zrobic vcds 11.3?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przypuszczam ze nie da sie tego zrobic programem tylko bedzie trzeba czas masy wydłużyć i tak jak ja mam ze przy zamykaniu auta wszystko co jest otwarte sie zamyka. Tutaj umieszczam link jak to działa http://zarowa81.wrzuta.pl/film/0qFBhwUAO0w/automatyczne_domykanie_szyb_z_oryginalnego_pilota

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a czy były moduły komfortu,w passatach b5 które miały zamykanie szyb po zamknieciu samochodu, bo mam kolegę który ma passka jeszcze z zielonym podświetleniem zegarów i u niego to jest a nie wierze że ktoś przy tym grzebał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
POdlaczam sie pod pytanie - jak to zrobic vcds 11.3?

Mozna dulugim kodowaniem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
a czy były moduły komfortu,w passatach b5 które miały zamykanie szyb po zamknieciu samochodu, bo mam kolegę który ma passka jeszcze z zielonym podświetleniem zegarów i u niego to jest a nie wierze że ktoś przy tym grzebał.[/QU

Myślę że ma dokładany alarm z tą funkcją,też mam u siebie.Widziałeś jakim pilotem to zamyka?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
a czy były moduły komfortu,w passatach b5 które miały zamykanie szyb po zamknieciu samochodu, bo mam kolegę który ma passka jeszcze z zielonym podświetleniem zegarów i u niego to jest a nie wierze że ktoś przy tym grzebał.[/QU

Myślę że ma dokładany alarm z tą funkcją,też mam u siebie.Widziałeś jakim pilotem to zamyka?

o to chodzi że tam nie ma alarmu i nie działa zamykanie z pilota bo jest popsuty, ale jak są otwarte okna i zamykasz z kluczyka to okna się same domknął i sam to przypadkiem odkryłem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
o to chodzi że tam nie ma alarmu i nie działa zamykanie z pilota bo jest popsuty, ale jak są otwarte okna i zamykasz z kluczyka to okna się same domknął i sam to przypadkiem odkryłem

jesli domykanie dziala z kluczyka,to znaczy ze modolkomfortu ma te funkcje,i nie ma to nic wspulnego z domykaniem z pilota ,bo z tym to nie bedzie dzialac,chyb ze sie go przeprogramuje czeskim programme po kablu na com.|Poprostu niektore moduly mialy te opcje domykania szyb przytrzymujac na chwilke kluczyk w pozycji zamkania a inne tego nie mialy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności