mani Zgłoś #1 Napisano 5 Czerwca 2010 (edytowane) Ostatnio miałem okazję przegryźć się przez temat olejów do skrzyni biegów w Passacie B5. Jak się okazuje jest opinii jest wiele i każda inna, a ponieważ temat może przydać się innym chcę się z Wami podzielić tym co ustaliłem. W tym miejscu należą się duże podziękowania naszemu Koledze marecki104 bo to on gdzieś na naszym forum bardzo ładnie rozpracował ten temat. Niestety nie każdy olej o oznaczeniu 75W-90 nadaje się do skrzyni w Passacie. VW enigmatycznie nazywa go G 052 911 A1/A2 i mało kto wie, co to takiego jest. Ważne okazuje się to, aby Olej spełniał normę VW 501.50 i to powinno załatwić z grubsza temat. Olej poza oznaczeniem SAE 75W-80 lub 75W-90 musi jeszcze mieć właściwe parametry lepkości kinematycznej i w tym wypadku okazuje się, że nie powinniśmy wlewać oleju Mobil Mobilube 1 SHC 75W90, chociaż z wielu wątków jakie daje się znaleźć okazuje się, że masa użytkowników aut wlewa właśnie to do skrzyń VW, a ten olej ma zbyt wysoką lepość kinetyczną (102 mm2/s - norma VW ustala ten parametr na około 70mm2/s), a to z kolei może powodować gorszą pracę synchronizatorów w skrzyni (tak właśnie było u mnie po zalaniu Mobil Mobilube 1 SHC 75W90). Podsumowując olej powinien spełniać normę VW 501.50. Oleje, które między innymi tą normę spełniają to: - Castrol TAF-X 75W90 http://www.falco.pl/falco/images/stories/taf_x.pdf - Mobil Gerlube VS 200 http://www.ekonaft.com.pl/mobil_last/samochodowe-mobil/n02_przekladniowe/full-gearlube-vs200-vs500.htm - Texaco Geartex S4 75W90 http://www.omnibus-gh.pl/plik.php?id=2146 - Fuchs Titan Sintofluid 75W80 (wg. Specyfikacji ten olej ma lepkość 50 mm2/s ale spełnia normę VW 501,50) http://www.opieoils.co.uk/pdfs/FUCHS...D%2075W-80.pdf Polecam lekturę tu: http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?p=914257#post914257 http://zlosnik.pl/stary_zlosnik/showflat.php?Number=931465 Edytowane 5 Czerwca 2010 przez mani Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dtambor Zgłoś #2 Napisano 5 Czerwca 2010 VW enigmatycznie nazywa go G 052 911 A1/A2 Oznaczenie A1 lub A2 oznacza pojemność bulelki oleju. Olej ten jest kilkukrotnie droższy od innego oleju przekładniowego VW G060 726 A2, również 75w90. Ja kupiłem jeszcze inny olej spełniający normę VW 501.50 http://www.kroon-oil.com/en/products/catalogue/seg_aut/krgo/91/automotive/kroon-oil-gear-oils/syngear-75w90/tab-omschrijving/ Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mani Zgłoś #3 Napisano 5 Czerwca 2010 @dtambor - z tego co widzę, to ze specyfikacji tego oleju, który podałeś, wynika że to pół-syntetyczny olej. VW zaleca syntetyczny (pewnie ze względu na proces starzenia się olejów). Oleje podane w poprzednim poście to tylko przykładowe, które spełniają normę, a jest ich pewnie więcej. Jeśli znajdziecie jakieś to zapraszam do dodania informacji na ten temat. Komuś się te informacje przydadzą na pewno Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dtambor Zgłoś #4 Napisano 5 Czerwca 2010 Wiem że to półsyntetyczny, tylko nie wiem czy sprawa nie wygląda podobnie jak z olejami do silników, gdzie chodzi o technologię wytwarzania i nazewnictwo. Wszyscy producenci piszą syntetyczny, a tak naprawde niewiele z nich jest pełnym syntetykiem. Przy kupnie sugerowałem się parametrami i normą. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
eye Zgłoś #5 Napisano 7 Września 2010 a po ilu km powinno się wymienić olej? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sej34 Zgłoś #6 Napisano 8 Września 2010 nie jest zalecana wymiana oleju w skrzyni. w razie ubytków można po prostu dolać oliwy i po problemie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
maxdax Zgłoś #7 Napisano 8 Września 2010 (edytowane) nie jest zalecana wymiana oleju w skrzyni. w razie ubytków można po prostu dolać oliwy i po problemie. może i producent nie zaleca, bo ma z tego kasę i jak skrzynia padnie to Kowalski kupi nową skrzynie, więc ja proponuje wymieniać profilaktycznie co 60tyś km bo potem ludzie mają problemy że skrzynia zaczęła wyć, rzęzić itp. chyba nawet jest temat o problemach ze skrzynią, i zatartymi łożyskami. Edytowane 8 Września 2010 przez maxdax Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mani Zgłoś #8 Napisano 9 Września 2010 A co może się stać jak wlejesz nowy olej? Przecież skrzyni raczej się nie pogorszy, a raczej poprawi. Kilkuletni olej i pracujący chyba nie będzie lepszy od nowego prawda? Ja miałem za mało i wlałem cały nowy zamiast dolewać i nie żałuje , ale każdy zrobi i tak wg. własnego uznania. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dtambor Zgłoś #9 Napisano 18 Marca 2011 bylem dziś w sklepie i już miałem kupić olej do skrzyni (kurcze tylko jak na złość zapomniałem nazwy) w każdym razie pytałem o 75w90 i pan mi go podał i mówił że jak najbardziej do mojego paska ale.. co mnie zaciekawiło na pudełku pisało że spełnia żądaną normę 501.50 ale pisało też że to półsyntetyk. Czy to możliwe że 75w90 to półsyntetyk?? Kolego dołóż trochę kasy i kup oryginał, wiem że troche to kosztuje, ale zmienia się go tak rzadko że naprawde wart jest swojej ceny. Wg mnie praca skrzyni jest zdecydowanie przyjemniejsza. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
radek9 Zgłoś #10 Napisano 4 Kwietnia 2011 Zalewał ktoś olejem Castrol TAF-X 75W90 czy skrzynia chodzi dobrze na tym oleju? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mani Zgłoś #11 Napisano 4 Kwietnia 2011 @radek9 - Ja zalałem Castrolem i jest bardzo poprawnie. Na Mobilu Mobilube 1 SHC 75W90 wg mnie było gorzej z synchronizatorami. Zerknij do pierwszego posta w tym wątku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
robertk2 Zgłoś #12 Napisano 29 Lipca 2011 (edytowane) A może ktoś powiedzieć gdzie jest treść normy VW 501.50 i czy jest ona oficialnie dostępna? Edytowane 3 Sierpnia 2011 przez robertk2 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość pawelelk Zgłoś #13 Napisano 21 Października 2011 Podpinam się do tematu. 1. Czy ktoś miał doczynienia z takim olejem Amsoil 75W90 MTG GL4 http://zmienolej.pl/oferta.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=61&category_id=5 2. Czy jednak pozostać przy klasyku FUCHS SINTOFLUID 75W-80 3. Inną alternatywą jest Fuchs TITAN Sintopoid 75W90 (jaka jest włściwie różnicza między nimi) Jaki wybór jest prawidłowy na mojego ścigacza? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Rosa Zgłoś #14 Napisano 14 Sierpnia 2012 Wymieniłem olej na - Castrol TAF-X 75W90 Spełniający normę VW 501.50 , skrzynia to DQS. Pierwsza różnica, to olej jest kolory .. hmm przezroczystego/jasnożółtego. Dla mnie dziwne bo myślałem , że olej do skrzyń mają kolor czerwony .... no ale skoro na forum polecili i do tego spełnia normy VW to zalałem. Weszło jakieś 2.3L Odczucia po 2-3miesiącach ... na zimnym skrzynia jakby gorzej chodziła czuję bardziej synchronizatory niż wcześniej ... natomiast jak skrzynia się rozgrzeje ... hmm wszystko ładnie i płynnie chodzi. Teraz jest lato więc w miarę szybko się nagrzewa ale jak będzie zima to masakra będzie z wajchowaniem wybierakiem ... Jakieś sugestie ... ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
traksio Zgłoś #15 Napisano 14 Sierpnia 2012 Jakieś sugestie ... ? u mnie to samo na dqs na zimnym dwojka ciezko wchodzi, i tez zalewalem nowym olejem, na cieplym noramlnie wszystko. kolega mial ten sam problem zawiozl skrzynie do naprawy a tam wszystko sprawne i powiedzial gosc od skrzyn ze one juz tak maja Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Rosa Zgłoś #16 Napisano 14 Sierpnia 2012 Hmmm martwi mnie to troszkę jak przyjdzie zima .... to już zupełnie wolno (10s) będę wrzucał biegi .. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mnichu Zgłoś #17 Napisano 14 Sierpnia 2012 Jakieś sugestie ... ? zmień na motul ja narazie zrobiłem jakieś 400 km ale jest poprawa. Kolor motula to również jasno zółty (złocisty wręcz ) Wcześniejszy olej był bardziej czerwony ale to chyba z racji wypracowania. Polecam, choć nadal cieżko mi wbić 1 jak auto się toczy.... brat w audi a6 .. też 6 gang... ma identyko Pełna relacja z właściwości oleju już w zimie No i ja upchałem lekko ponad 2,5 litra (katalogowo 2,4) za 3 litry oleju zapłaciłem 147 zł. Oczywiście DQS. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Rosa Zgłoś #18 Napisano 14 Sierpnia 2012 zmień na motul no ja poszedłem za "głosem forum" i zmieniałem na olej z normą 501.50 ... ale on właśnie strasznie zachowuje się jak jest nie rozgrzany. Ten motul co Ty mówisz to 300 75W90, zwykły nie LS ? Bo LS to też do wyczynowej jazdy bardziej a co za tym idzie lepiej pracuje w większych tmp ... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mnichu Zgłoś #19 Napisano 14 Sierpnia 2012 No ja zalałem właśnie tym " motul gear 300" 75w90 (100% syntetyk). Co do norm to nawet nie sprawdzałem co on tam posiada... Ale olej z wyzszej półki to mam nadzieje że jest ok. Narazie jest dobrze.. Wcześniej haczyła mi trochę 3, teraz zdecydowanie mniej ale czasami też można poczuć synchronizator. Reszta biegów wchodzi miodzio (oprócz 1 jak się toczy). Poczekaj jeszcze na pare opini bo szkoda zmieniać znowu olej.... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Rosa Zgłoś #20 Napisano 14 Sierpnia 2012 ciekawe jakie różnice w temp tych olej tzn castrola i motula o temp roboczą .. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach