SID-71 Zgłoś #1 Napisano 1 Maja 2010 Witam wiem może ze nie wszystkich zainteresuje ta sprawa ale może ktoś się włączy do dyskusji. Mianowicie czy ktoś z was może ma pojecie na dany temat i wyjaśni mi czemu nie stosuje się na żeliwnym korpusie żeberek do powiedzmy lepszego odprowadzania ciepła z turbiny od strony spalin Czy jest to kwestia kosztów ale w końcu to tylko żeliwny odlew co komu szkodzi dodać na całym obwodzie żeberka z żeliwa czy po prostu mija się to z celem Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
77Marek Zgłoś #2 Napisano 1 Maja 2010 Żeliwo szybko odprowadza ciepło i w związku z tym nie ma potrzeby wspomagania chłodzenia, schładzania turbiny dodatkowym powietrzem skoro i tak jest ukryta w okolicy silnika. Ale to jest tylko moje zdanie. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SID-71 Zgłoś #3 Napisano 1 Maja 2010 A przy zastosowaniu dodatkowych żeberek jeszcze szybciej to ciepło by było odprowadzane co mogło by się przyczynić do dłuższej żywotności turbiny przecież i tak jest zalecane schładzanie jej po butowaniu auta Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Daron Zgłoś #4 Napisano 1 Maja 2010 Na pewno ktoś już o tym wcześniej myślał, lecz jak można wywnioskować nie przynosiło to rewelacyjnych skutków (po prostu nie dawało rady odprowadzać wystarczająco dużo ciepła, lub była to zbyt mała zmiana temperatury). Jakby żeberka były oki, to były by stosowane w większych turbinach, a tak nie ma - jest za to woda, która na pewno b.dużo pomaga w chłodzeniu turba. Tak więc jak dla mnie - nie przynosiło to zbytnich efektów (powiedzmy temp. przy obciażeniu spadła o 40-50stopni, tak więc chyba dla tych 8-10% zmniejszenia temperatury nie było sensu zabawy, no i koszta by wzrosły). Pozdrawiam Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marecek Zgłoś #5 Napisano 1 Maja 2010 kiedy właśnie nikomu nie zależy na oddawaniu ciepła po stronie żeliwa - przeciwnie - okala się ten element różnego rodzaju taśmami termoizolacyjnymi, żeby żar przedostawał się z jak największą prędkością do wydechu i nie grzał otoczenia pod maską... Dodatkowa grzałka dużej powierzchni (wspomniane żeberka) pod maską to nie byłby najlepszy pomysł dla układu chłodzenia silnika... tymbardziej, że ten żeliwny element bez trudu rozgrzewa się do ponad 1000 stopni C. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zuse Zgłoś #6 Napisano 10 Maja 2010 aa po co dmuchawka ma byc zimna?? boo nie chwytam ?? Wirnik turbiny jest przygotowany do pracy w takiej a nie innej temperaturze...wiec nie rozumiem w ogole pytania. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Desper Zgłoś #7 Napisano 21 Maja 2010 ...jedyny element wrażliwy na temperaturę to łożysko wirnika, smarowane i chłodzone olejem, tyle że ono jest w samym środku turbawki i żadne żeberka by mu nie pomogły. po prostu po butowaniu, trzeba zachować obieg oleju jeszcze przez jakiś czas i tyle. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
fikolek Zgłoś #8 Napisano 22 Maja 2010 (edytowane) Witam.To mój pierwszy post na tym forum.Dla zainteresowanych powiem że w niektórych modelach aut turbina jest chłodzona płynem.Niestety nie wiem jaki jest rozkład temperatur w turbinie i jakie zadanie pełni płyn czy separuje strone zimną od gorącej,czy chłodzi gorącą,a i zapomniałem dodać ze płyn przepływa przez jej środek,czyli tam gdzie olej,to raczej bedzie separował obie strony,tak myśle:),poniżej przykład z kia 2500,żółte strzałki ->obieg oleju,czerwona-> powrót płynu ,zasilania niestety nie widać, i jest jeszcze jedna możliwość że pełni on role dodatkowego ogrzewania płynu (tak jak świece żarowe w płynie w passacie np) Pozdrawiam Edytowane 22 Maja 2010 przez fikolek Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
the.wolf Zgłoś #9 Napisano 24 Maja 2010 chlodzona płynem powiadasz.... tosz to technologia z kosmosu... Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach