Skocz do zawartości
SID-71

Żeberka na Turbinie

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wiem może ze nie wszystkich zainteresuje ta sprawa ale może ktoś się włączy do dyskusji.

 

Mianowicie czy ktoś z was może ma pojecie na dany temat i wyjaśni mi czemu nie stosuje się na żeliwnym korpusie żeberek do powiedzmy lepszego odprowadzania ciepła z turbiny od strony spalin :zeco

 

Czy jest to kwestia kosztów ale w końcu to tylko żeliwny odlew co komu szkodzi dodać na całym obwodzie żeberka z żeliwa czy po prostu mija się to z celem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Żeliwo szybko odprowadza ciepło i w związku z tym nie ma potrzeby wspomagania chłodzenia, schładzania turbiny dodatkowym powietrzem skoro i tak jest ukryta w okolicy silnika. Ale to jest tylko moje zdanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A przy zastosowaniu dodatkowych żeberek jeszcze szybciej to ciepło by było odprowadzane co mogło by się przyczynić do dłuższej żywotności turbiny

przecież i tak jest zalecane schładzanie jej po butowaniu auta

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na pewno ktoś już o tym wcześniej myślał, lecz jak można wywnioskować nie przynosiło to rewelacyjnych skutków (po prostu nie dawało rady odprowadzać wystarczająco dużo ciepła, lub była to zbyt mała zmiana temperatury). Jakby żeberka były oki, to były by stosowane w większych turbinach, a tak nie ma - jest za to woda, która na pewno b.dużo pomaga w chłodzeniu turba.

Tak więc jak dla mnie - nie przynosiło to zbytnich efektów (powiedzmy temp. przy obciażeniu spadła o 40-50stopni, tak więc chyba dla tych 8-10% zmniejszenia temperatury nie było sensu zabawy, no i koszta by wzrosły).

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kiedy właśnie nikomu nie zależy na oddawaniu ciepła po stronie żeliwa - przeciwnie - okala się ten element różnego rodzaju taśmami termoizolacyjnymi, żeby żar przedostawał się z jak największą prędkością do wydechu i nie grzał otoczenia pod maską...

 

Dodatkowa grzałka dużej powierzchni (wspomniane żeberka) pod maską to nie byłby najlepszy pomysł dla układu chłodzenia silnika... tymbardziej, że ten żeliwny element bez trudu rozgrzewa się do ponad 1000 stopni C.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

aa po co dmuchawka ma byc zimna?? boo nie chwytam ?? Wirnik turbiny jest przygotowany do pracy w takiej a nie innej temperaturze...wiec nie rozumiem w ogole pytania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...jedyny element wrażliwy na temperaturę to łożysko wirnika, smarowane i chłodzone olejem, tyle że ono jest w samym środku turbawki i żadne żeberka by mu nie pomogły.

po prostu po butowaniu, trzeba zachować obieg oleju jeszcze przez jakiś czas i tyle.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam.To mój pierwszy post na tym forum.Dla zainteresowanych powiem że w niektórych modelach aut turbina jest chłodzona płynem.Niestety nie wiem jaki jest rozkład temperatur w turbinie i jakie zadanie pełni płyn czy separuje strone zimną od gorącej,czy chłodzi gorącą,a i zapomniałem dodać ze płyn przepływa przez jej środek,czyli tam gdzie olej,to raczej bedzie separował obie strony,tak myśle:),poniżej przykład z kia 2500,żółte strzałki ->obieg oleju,czerwona-> powrót płynu ,zasilania niestety nie widać, i jest jeszcze jedna możliwość że pełni on role dodatkowego ogrzewania płynu (tak jak świece żarowe w płynie w passacie np) Pozdrawiam

turbina kia.jpg

Edytowane przez fikolek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

chlodzona płynem powiadasz.... tosz to technologia z kosmosu... ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności