Skocz do zawartości
jaro4444

Jak wywalić wałki wyrównoważające i zabierak pompy oleju z silnika 2.0 TDI

Rekomendowane odpowiedzi

Dubluję temat, bo źle go początkowo umieściłem.

 

Całość opisu dotyczy A4 B7, ale w 95% to przenosi się też na Passaty. Może komuś się przyda ten opis:

 

Szanowne Koleżanki i Koledzy jako, że silniki 2.0 TDI 8 i 16V w naszych furakach mają genialny pomysł grupy VAG czyli "poprawiające pracę" wałki wyrównoważające wraz z równie genialnym pomysłem zabieraka pompy oleju postanowiłem "poprawić" inżynierów VAG.

Przepis jest prosty - skoro napęd wałków i zabierak jest tak awaryjny wróćmy do korzeni i zastosujmy zwykłą popmpę oleju taką, jaka była np w AWX, ARL, ...

Więc bierzemy pacjenta na stół, wykręcamy miskę, zespół wałków z pompą oleju, wał korbowy. W to miejsce wkładamy:

Wał, łańcuszek, pompa oleju + napinacz, ogranicznik fali olejowej - szukaj z jakiegoś świeżego BKD, BMN, BMM, AZV, BSY - wszystko musi pochodzić z jednego motoru.

- wał korbowy z silnika BKD, BMM, BMN, BSY, BWC, AZV, ...

- w wał wkładamy z tyłu łożysko igiełkowe nr 056 105 313C,

- wał osadzamy na panewkach Glyco albo Kolbenschmidt Pierburg dedykowanych do mocnych 1,9 TDI (130-163 KM) lub dedykowanych pod BLB, BKD, ... - są to te same panewki,

- tak samo postępujemy z panewkami korbowodowymi,

- skręcamy te elementy śrubami do korbowodów 045 105 425, do podpór wału N 90889701,

- montujemy pompę oleju 03G115105 lub 038115105B/D, kółko napędowe na 23 zęby 038115121A, łańcuszek, napinacz łańcuszka - dawcy jak powyżej wymienieni,

- przykręcamy uspokajacz oleju 038103623 - pasuje P&P do bloków BLB i podobnych,

- smok oleju z silnika 06B115251 AJM, AWX, AVF, .... obcinamy z wysokości tak jak pokazał Piero, przykręcamy go do pompy oleju,

- podszlifowujemy z misce olejowej od silnika BLB, BRE, ... przednią przegrodę tak by weszła pompa oleju i montujemy ją do samochodu,

- uszczelnieniamy motor oringami Oerling, Goetze lub Victor Reinz lub ASO - co tańsze, bo wszystkie dobre, tył nr 038103171S, przód 038103085E - tu jest pewien problem - niezbędne jest specjalistyczne urządzenie do montażu tylnego uszczelnienia wraz z pierścieniem nadanika położenia wału korbowego oraz przednia blokada wału T10050 lub T10100 w zależności od zastosowanego kółka rozrządu,

- koło rozrządu przykręcamy śrubą 045 105 299,

- zakładamy rozrząd i resztę osprzętu,

- zlewamy olej i w drogę.

Przy silnikach BPW postępujemy identycznie z tym, że dawcą wału, pompy oleju może być np. AWX, AVF, ARL, ASZ, BLT, BUK, ...

Inne jest tylne uszczelnienie wału - takie samo jak w starszych 1,9 TDI i muszę sprawdzić jakie są śruby do korbowodów. Poza tym identyczna metodyka. Można też zapodać miskę olejową od wzdłużnych 1,9 PD z B6/B7 i nie obcinać smoka. Tylko przełożyć też wówczas trzeba (prawdopodobnie) rurkę bagnetu oleju i sam bagnet, by poprawnie wskazywało poziom oleju. Rzecz z bagnetem i rurką do sprawdzenia na żywo.

Istnieje możliwość pozostawienia dotychczas posiadanego wału, zdjęcia przedniej zębatki balansującej (lub koła zębatego w nowszych silnikach) i założenie na ich miejsce na gorąco zębatki sztywnej napędzającej pompę olejową (pasuje z każdego motoru 1,9 TDI PD i VP typów AGR, ALH, AHF i ASV).

Minimalizuje to ilość wymienianych elementów do:

- zębatki,

- łańcuszka,

- napinacza,

- pompy oleju z kołem napędowym,

- smoka,

- uspokajacza oleju.

Podczas tego zabiegu istnieje duże ryzyko porysowania czopu wału tam gdzie współpracuje z simeringiem przednim. Dlatego można podjąć takie próby mając wał na samochodzie, ale bez gwarancji powodzenia operacji.

Wszystko to co opisane jest powyżej dotyczy analogicznie wszystkich VAG-ów ze wzdłużnym motorem z wałkami (A6, Superb I 2.0 TDI, ...) a najprawdopodobniej również 2,0 TDI CR :evil:

W poprzecznych 2.0 TDI (Passat B6, Tiguan, Sharan, ...) jest jeszcze łatwiej bo nie ma zabawy ze smokiem :decayed:

Teraz coś o czym gentelmeni podobno nie rozmawiają - czyli koszta.

Wał korbowy, panewki używane, łańcuszek, pompa oleju, uspokajacz oleju, smok (było to wszystko kompletem z bardzo świeżego motoru dlatego dość drogo) - 800 zł,

 

Materiały:

Uszczelniacze przód i tył z ASO, śruby do podpór wału i stóp korbowodów (ASO), łożysko igiełkowe wałka sprzgłowego, kompletny rozrząd z pompą wody (wirnik metalowy) SKF, pasek rozrządu Gates, pasek multiklinowy, dwie rolki paska multi V - do napinacza i odwracająca, sprzęgiełko jednokierunkowe alternatora, zaślepka EGR, potrzebne uszczelki, filt powietrza i oleju, filt pyłkowy, olej 505.01, olej i gaz do klimy, płyn chłodzący G12+

Robocizna:

Wymiana wału + reszty gratów w misce olejowej, wymiana rozrządu, zaślepienie EGR, wybicie kata, serwis klimy z nabiciem nowym gazem, wymiana płynu chłodzącego.

Wszytko to łącznie 2500 zł.

Więc tak dla ciekawości i ostrzeżenia:

Przyczyna problemów, czyli pęknięta łyżwa napinacza:

 

6b96e74289daccdem.jpg

 

Oryginalny napęd wałków łańcuchem:

 

768c2e23c90bdd43m.jpg

 

Porównanie wału BLB i BKD:

 

10dd12f1a4ed8505m.jpg

 

Uszczelniacz tylny i przyrząd do jego montażu:

 

065d00858cfc83d1m.jpg

 

 

Nowa pompa i jej napęd (sprężyna napinacza ostatecznie oparta była o krawędź bloku):

 

523bbdb30694068cm.jpg

 

Montaż tylnego uszczelnienia:

 

c0444c44b413564am.jpg

 

6dabee5b1e9cb0fem.jpg

 

Zamontowany nowy rozrząd:

 

31b0b59267b2d2cem.jpg

 

Na koniec chciałbym podziękować chłopakom z MR Motors - Witkowi i Pawłowi. Służyli mi oni jak zawsze supportem technicznym.

 

Chcąc dopracować metodę usuwania wałków i dalej zminimalizować koszta, mogę powiedzieć, że mam dalszy ciekawy pomysł. Zrodził się on z porównania wałów korbowych róznych silników 2.0 TDI.

 

Dla porównania.

 

Wał BKD (starszy typ 8 przeciwciężarów):

 

b6fd3e1c057b21bam.jpg

 

Wał BPW:

 

a1ed5f27b39bf1fdm.jpg

 

 

Wał BRE:

 

539b37d230fb6ec3m.jpg

 

Wał BMM/BMN/BKD/AZV (nowy typ 4 przeciwciężary):

 

18ab9fcd11358026m.jpg

 

Moje przemyślenia wzięły się stąd, że początkowo BKD miał wał z 8 przeciwciężarami, a później nowszy wał z 4 przeciwciężarami (038105021AB) zunifikowany z AZV, BMN i BMM. Jest on identyczny jak wał BLB, tylko z przodu zamiast koła balansującego, ma wciśnięta kółko zębate nr 06A105209B.

Wniosek?

 

Zbieramy poniższe graty:

Koszta (wg. slepu internetowego Gajos, części nowe z ASO):

- kółko 06A105209B - 61 zł,

- łańcuszek 038115230A - 110 zł,

- napinacz 038115130 - 22 zł,

- pompa 03G115105 - 715 zł (nowy oryginł można kupić z Allegro za 250-300 zł),

- uspokajacz oleju 038103623 - 86 zł,

- uszczelniacz przedni wału 038103085E - 74 zł (z zamiennika ok. 40-45 zł),

- smoki, śruby, uszczelka smoka, ... - niech będzie 100 zł.

 

Do tego rozbocizna i tubka silikonu do michy i w drogę.

 

Po pewnych analizach bardzo ważna informacja:

Oto wygląd loża walków w przekroju:

width=112 height=150http://images37.fotosik.pl/288/63e7776f87f71b9cm.jpg[/img]

Jak widać smarowanie walków realizowane jest magitralą olejową. Daltego po usunięciu waków nagwintować trzeba i zaślepić śrubą M10 z lbem na imbus ten otwór:

width=150 height=119http://images47.fotosik.pl/293/c41226b83bd551c7m.jpg[/img]

W innym przypadku mogą być klopoty z ciśnieniem oleju (szczególnie przy lekko zużytej pompie oleju).

Edytowane przez jaro4444

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajny opis. Ale ingerencja w silnik bardzo poważna. Zastanawiam się, czy nie ma możliwości np. zastosowania tego wałka od innego producenta lub w lekkim nadwymiarze i wbicie/wprasowanie go w gniazdo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ale ingerencja w silnik bardzo poważna. Zastanawiam się, czy nie ma możliwości np. zastosowania tego wałka od innego producenta lub w lekkim nadwymiarze i wbicie/wprasowanie go w gniazdo.

 

Kolego piszę w każdym poście jak wół "TO NIE SAM ZABIERAK JEST PROBLEMEM, A JEGO GNIAZDO W WAŁKU"...

Mam też w głowie inne rozwiązanie, ale nie mogę znaleść odpowiedniej szlifierki by z okrągłego wałka zrobili mi sześciokąt. Na frezarce z podzielnicą ciężko to zrobić bo powierzchnia ma za dużą chropowatość i tak mały sześciokąt odpycha od freza.

 

Osobiście uważam, że to jest jednak naciągane na siłę i lepszym rozwiązaniem jest to co opublikowałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ale jakiego walka?
No tego zabieraka
Kolego piszę w każdym poście jak wół "TO NIE SAM ZABIERAK JEST PROBLEMEM, A JEGO GNIAZDO W WAŁKU"...

Tak, tylko że gniazdo wyrabia się dlatego (najprawdopodobniej), że to połączenie jest zbyt luźno spasowane.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To sie wyrabia bo jest zrobione ze slabago materialu,tak samo jak zebatki.

 

Tak, tylko że gniazdo wyrabia się dlatego (najprawdopodobniej), że to połączenie jest zbyt luźno spasowane

 

Parę czynników powoduje wycieranie się gniazda:

- po pierwsze za duże naciski jednostkowe w rogach sześciokąta (zobaczcie w jakimś podręczniku wytrzymałości materiałów rozkład naprężeń w wielokącie obciążonym momentem) - czyli zabierak jest po prostu za mały,

- po drugie zabierak miał zlikwidować ewentualny brak osiowości pompy oleju z wałkiem wyrównoważającym - dlatego absolutnie nie można go "wbić" w wałek on musi być podatny na ruchy odginające go od osi,

- aby zapewnić odpowiedni moment żyroskopowy wałki kręcą się ponad dwukrotnie szybciej jak wał korbowy - więc każda minimalna nawet nieosiowość powoduje bardzo intensywne tarcie. Dla porównania klasyczna pompa oleju kręci się wolniej od wału.

 

Dlatego opracowałem w swojej głowie inne rozwiązanie połączenia pompy z wałkami, ale poszukuję szlifierza, który mi to wykona. Powinno ono zlikwidować problem wycierającego się gniazda, a nawet pozwolić na odtworzenie sprawności już obrobionego gniazda w wałku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OT:

świetny opis i kawał dobrej roboty!!!

ja mam wprawdzie BKC i raczej mi się to nie przyda (chyba że jednak - ja w elektronice bardziej niż w mechanice...) ale i tak chylę czoło!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość patrykolo

witam wszystkich kolegów, mam pytanie czy ktoś robił już u siebie w silniku taką modyfikacje? ile przejechał z nią km? jak dalej się silnik po tym sprawuje? będę wdzięczny za każdą odpowiedź.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra robota kolego. Inzynier z ciebie pierwsza klasa!

 

Pozdrawiam serdecznie!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

skoro to robiles pod okiem RM motors to to musi dzialac,ci goscie sa po prostu niesamowici,w elektryce i mechanice!dobra robota

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś zastosowal wyżej wymienioną metodę i mogłby wyrazić swoją opinię na temat jej żywotności i skuteczności ? Pozdrawiam i dzieki za odpowiedź.

 

Ewentualnie pytanie do twórcy tematu czy wprowadził jakieś udoskonalenia tej metody, o których mowa w ostatnich postach ?

Edytowane przez darekb15

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy ktoś zastosowal wyżej wymienioną metodę i mogłby wyrazić swoją opinię na temat jej żywotności i skuteczności ? Pozdrawiam i dzieki za odpowiedź.

 

Ewentualnie pytanie do twórcy tematu czy wprowadził jakieś udoskonalenia tej metody, o których mowa w ostatnich postach ?

 

Ja mam pompę z 1.9 i polecam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też mam pompę od 1.9 i wszystko ok

Jak najbardziej polecam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I jaki był koszt calego zabiegu ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lista części w przypadku moim i kolegi to :

 

1.038115121A Kółko łańcucha 1szt.

 

2.06A105209B Koło wału korbowego 1szt.

 

3.038115230A Łańcuch 1szt.c

 

4.038115130 Napinacz 1szt.

 

5.038103623 Element blok.(uspokajacz oleju) 1szt.

 

6.N90704007 Śruby 3szt.

 

7.N0122345 Podkładki pod śruby 3szt.

 

8.038 103 085 E Uszczelka wału 1sz.

 

9. 038 115 105 B - pompa oleju

 

10. 038 115 251 B - smog

 

Smog , pompę , uspokajacz oleju można spokojnie kupić używkę

 

I wtedy tylko jeszcze + cena robocizny

 

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Lista części w przypadku moim i kolegi to :

 

1.038115121A Kółko łańcucha 1szt.

 

2.06A105209B Koło wału korbowego 1szt.

 

3.038115230A Łańcuch 1szt.c

 

4.038115130 Napinacz 1szt.

 

5.038103623 Element blok.(uspokajacz oleju) 1szt.

 

6.N90704007 Śruby 3szt.

 

7.N0122345 Podkładki pod śruby 3szt.

 

8.038 103 085 E Uszczelka wału 1sz.

 

9. 038 115 105 B - pompa oleju

 

10. 038 115 251 B - smog

 

Smog , pompę , uspokajacz oleju można spokojnie kupić używkę

 

I wtedy tylko jeszcze + cena robocizny

 

Pozdro

 

Wielkie dzięki :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie podejdzie pompa z 1.9 AVF lub AWX?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zostaw moduł i niech Ci Tomek to naprawi. Zmiana pompy to baaaardzo dużo roboty i PLN - ów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Panowie podejdzie pompa z 1.9 AVF lub AWX?

Podejdzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zostaw moduł i niech Ci Tomek to naprawi. Zmiana pompy to baaaardzo dużo roboty i PLN - ów

 

 

hahaha dobre na prawdę dobre :hurra

 

Ile to tych PLN-ó ? Że taka straszna cena ?? :blink

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrobione,tylko dziwne że nikt nie wspomina o konieczności wymiany miski olejowej bo się w ori kółko na pompie nie miesci

Edytowane przez Ci(c)hY

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności