Skocz do zawartości
KrisT

Klimatronik - naprawa silnika klapy regulacji temperatury - błąd 4F7, siłownik V68

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Ostatnio moja klima zaczęła zbyt mocno grzac, diagnoza wywaliła jakże często widywany błąd 4F7 czyli usterka silnika/siłownika (ozn.-V68) klapy regulacji temperatury. Jest to bardzo częsta przyczyna niedomagania klimy w passatach powodująca kłopoty z uzyskaniem ustawionej w klimatroniku temperatury.

Czytałem o zacinających sie silniczkach siłownika- V68, w większosci przypadków jest to błędna diagnoza i nie może byc mowy o zacinaniu się silniczka tego serwomechanizmu (poprawna nazwa) bowiem one działają dobrze a sam problem pracy mechanizmu wynika z wbudowanego potencjometru który ustala położenie dzwigni sterującej i podaje ecu niewłaściwe dane (rezystancje). Co prowadzi przeważnie do działania siłownika w dwóch skrajnych położeniach klapy- albo grzeje na maxa albo wcale.

 

Z mechanicznego punktu widzenia serwomechanizm ten jest długowieczny i dosyc wytrzymały, jedynym słabym elementem jest w/w zabrudzajacy i wycierajacy się potencjometr który jest jedynym zbyt delikatnym elementem.

 

W większosci przypadkow można ustrojstwo (V68) naprawic/zregenerowac/wyczyścic i cieszyc się prawidłową pracą klimatronika, pokrótce opiszę jak to zrobic.

 

1.Demontujemy schowek pasażera- odkręcamy 7 srubek schowka, odkręcamy trójkatną zaślepkę pod schowkiem po stronie lewej tunelu. Następnie całośc lekkim szarpnieciem wyjmujemy. (uwaga na lampkę)

 

2. Naszym oczom ukazuje się w głębi serwo-V68, łatwo go poznac po czerwonym cięgnie klapy.

8b38a4b2d0e6b288m.jpg

Następnie odkręcamy je kluczem płaskim 5.5 lub torxem T15

d88304724b31f502m.jpg

Jest cięzko ale damy radę, czasem trzeba trochę pokombinowac aby małym torxem dosięgnąc te 3 małe srubki...Ja przykleiłem taśmą torxa do śrubokręta i małego płaskiego kluczyka. Robota iscie ginekologiczna...:637:

Po odczepieniu cięgna klapy (to czerwone) i wyjęciu serwomechanizmu, podważamy zaczepy obudowy płaskim śrubokrętem i rozbieramy gada...:D spoko nic sie nie wysypie.

 

3. V68 mamy rozebrany, tak wygląda w środku:

63818ad80c1b9f7fm.jpg

Podważajac silniczek wyjmujemy go (zapamiętajcie jak był zamocowany! zazwyczaj nalepką do góry) a następnie ciągnąc do góry za gniazdo wtyczki wysunie nam się potencjometr (to niebieskie).

UWAGA Jeśli zamontujecie przy składaniu silniczek odwrotnie wtedy zmieni sie jego kierunek obrotów co może spowodowac zniszczenie przekładni!

3983680ab0a31463m.jpg

Oddzielamy potencjometr od dniazda, nic nie jest lutowane, wszystko jest na "wcisk".

Teraz mozemy sprawdzic działanie potencjometru podłączajac miernik (omomierz) do 1 i 2 nózki- patrząc na zdjęcie i liczac od dołu.

Na zdjęciu widac taki czarny krązek jest na nim strzałka i zawsze musi byc do dołu (zdjecie) lub patrząc od przodu (od strony nozek) skierowana w lewo! Kręcąc "czarnym kapturkiem":D w zakresie namalowanym na zdjęciu, wartośc rezystancji (oporu elektr) powinna liniowo rosnąc (i malec kręcąc z powrotem) w przedziale ok od 700 ohm-do 3.5 kohm!

Jakiekolwiek skoki oporności powodują wysłanie fałszywych info do ecu o położeniu ramienia "siłownika" co powoduje jego zapętlenie w ruchu i wadliwe działanie.

5f64ddae9f18a062m.jpg

 

4.Następnie rozbieramy potencjometr.

dd11f13777511eefm.jpg

Za pomocą cieńkiego śrubokręcika odginamy do wewnątrz kołnierzyk "czarnego krązka" (dekielek potencj.) I powolutku staramy sie go wycisnąc. Plastik jest na tyle plastyczny ze nic się nie połamie choc będzie to troszkę wizualnie "zmaltretowane", ale to nic, nie należy się tym zbytnio przejmowac.

 

5. Udało sie, rozebralismy gada...

0ef951f8015f9daem.jpg

Na zdjeciu powyzej widac częsci składowe rozebranego potencjometru.

Teraz mozemy dokładnie przeczyscic bieżnię oporu ( to czarne-ściezke? nie jestem elektronikiem wiec sorki za nazewnictwo) Najlepiej zrobic to wacikiem zamoczonym np w acetonie lub innym płynie odtłuszczajacym. Są też specjalne srodki do czyszczenia potencjometrów do kupienia w sklepach elektronicznych.

Styki miedziane oprócz wyczyszczenia mozemy delikatnie lekko dogiąc.

Tylko uwaga nalezy to robic ostrożnie bo blaszka jest bardzo delikatna.

 

6.Po wyczyszczeniu składamy potencjometr do kupy wciskajac "czarny dekielek z blaszką" do niebieskiej obudowy. Następnie najlepiej miernikiem sprawdzic jego działanie czy opór rośnie i maleje liniowo bez żadnych skoków. Jesli tak to wszystko zrobiliśmy dobrze i całośc możemy poskładac do kupy.

Jesli nie, nadal rezystancja rośnie skokowo/maleje tzn. wariuje to czyścimy jeszcze raz, jesli i to nie pomoże to niestety potencjometr jest na tyle zużyty ze czeka nas wymiana całego serwomechanizmu na nowy.

 

7. Jesli operacja czyszczenie sie udała, i V68 mamy poskładany to podłączamy go do klimy (nie musi byc przykręcony) i robimy autodiagnoze klimatronika.

Jesli wyświetli nam 444 02 czyli brak błędów, możemy całośc poskręcac do kupy.

 

8. Kiedy mamy już wszystko zrobione dobrze jest Vag'iem zrobic (wręcz należałoby) tzw. nastawy podstawowe.

Czyli w Vag'u wybieramy (będąc juz w sterowniku klimy) Basic seting 04, następnie wybrac kanał 01- poczekac az wszystkie wartosci w okienkach zejdą do zera, --- wrócic do strony klimy--- skasowac błędy,jeśli są--- wejśc do adaptacji 10 --- wybrac kanał 000 i zatwierdzic (safe).

 

Teraz nasz klimatronik powinien działac prawidłowo a my możemy sięgnąc po zasłużonego browarka za dobrze wykonaną robote i cieszyc się ze nie wydaliśmy na nowy "siłownik" kilku stówek w serwisie.

Mam nadzieję ze opisany sposób naprawy się przyda, mnie udało się naprawic serwo i klima znowu działa tak jak powinna.:)

 

 

P.S.opis naprawy głównie dotyczy usunięcia błędu 4F7, jeśli temp powietrza nadal jest inna od zadanej byc może winny jest za to jeden z czujników temp bądz inna np. mechaniczna usterka. sorki za nazewnictwo i ogólną treśc jeśli uraziłem jakiegos szpeca, ale chciałem całośc opisac jak najbardziej "łopatologicznie" aby praktycznie każdy dał sobie radę w usunięciu usterki.

Edytowane przez KrisT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetna robota :580:

Jedyną uwage jaką posiadam to żeby nie czyścić acetonem ścieżek potencjometru ;) Aceton strasznie jest agresywny i bałbym się jak powierzchnia rezystancyjna się zachowa.Do tych celów używa się specjalnych preparatów w spayu ,które czyszczą i smarują,aby blaszki nie rysowały,a ślizgały się po powierzchni.Lepiej użyć spirytusu(ewentualnie wody toaletowej).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zanim użyłem acetonu, przetestowałem go na starym potencjometrze i nic sie złego nie stało, oczywiscie nie należy z acetonem przeginac, broń Boze moczyc w nim potencjometru bądz innych części plastikowych!

 

Oczywiscie można użyc specjalnych środków do czyszczenia ścieżek bądz przeczyścic spirytusem ew, benzyną oczyszczoną.

 

ja akurat miałem tylko ten środek pod ręką....:D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niezły opis :ok:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Opis bardzo dobry!Do "naprawy" potencjometrów można użyć:

210220101044.jpg

Edytowane przez tomnik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

... ja również co do tego acetonu mam obawy.

Albo coś w stylu co podał kolega wyżej, albo izopropanol (dobrze czyści i bardzo szybko odparuje.)

Opis świetny :ok:

... może pokusisz się o resztę silniczków :P , zwłaszcza o metodę dostępu do nich ;)

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swietna robota też mnie to czeka tylko ze ja muszę się dostac do v85

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Można użyć wiele różnych ,ale jak wymieniamy to taki też się nadaje :P

20100224_016.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mi tez koledzy wywalił ten błąd 4F7 i dodatkowo słychać na włączonym jak i wyłączonym klimatroniku za panelem klimatronika takie buczenie silniczka ajkby cąły czas coś ustawiał.

 

Moje pytanie brzmi czy to jest jedno z drugim powiązane??

 

po wykasowaniu błędów z klimatronika na razie ten błąd dalej się nie pojawił, a buczenie dalej jest...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dodatkowo słychać na włączonym jak i wyłączonym klimatroniku za panelem klimatronika takie buczenie silniczka

To jest wewnetrzny wentylator w panelu, ktory zaciaga powietrze do badania jego. temp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To jest wewnetrzny wentylator w panelu, ktory zaciaga powietrze do badania jego. temp.

 

tak mi się wydawało na słuch że to coś w panelu - już nawet dostałem się do silniczka v68, ale zobaczyłem że chodzi i dałem sobie spokój.

 

 

Ja się leczy to buczenie??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ja się leczy to buczenie??
sam chcialbym to wiedziec. Nawet jak reka zaslonisz to i tak slychac. Moze wymiana cos pomoze, ale samemu trzeba sie upewnic, czy u innych tego nie slychac, bo kazdy ma inne odczucie halasu ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale powiem ci że wcześniej tego nie miałem, pojawiło się dopiero od jakiegoś czasu.

Nie przeszkadza mi to własciwie i chciałem wiedzieć czy to jest naturalne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wentylatorek w panelu klimatronika tez po kilku latch sie wyrabia, jego budowaj jest bodajze taka sama jak went komputerowych (tego dokładnie nie wiem) a te jak wiadomo gdy następuje ich zuzycie zaczynają terkotac z powodu wyrobienia łożyska.

Częsc went w panelu chodzi cichutko a czesc tych bardziej zuzytych bedzie coraz głosniej , u mnie tez go słychac ale dopuki działa to sie tym nie przejmuje a jesli padnie, napewno napiszę poradę jak go wymienic i na jaki....:D

 

Teoretycznie mozna gada lekko naoliwic oliwką do maszyn powinno pomóc.

Chciałem temat napisac w dziale warsztat ale nie moge tam dodawac tematów, wiec może mod przeniesie??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

KrisT. Świetna robota,właśnie przeczyściłem V68.Błąd 4F7 naprawiony.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, punkcik się nalezy.....a tak na poważnie cieszę się ze mogłem opisem pomóc.

Z resztą serwomechanizmow w przypadku wadliwej pracy nalezy tak samo postąpic tylko ze...... bardzo trudno sie do nich dostac. pzdr.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj nie miałem możliwości przyznania ci punkcika,robie to dzisiaj i pozdrawiam.

Edytowane przez MARIAN47

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość skoku01

a czy ktos wie jak wymienic silniczki klap v70 v71 i v85? czy konieczny jest demontaż deski? próbowałem rozruszać klapy za pomocą podnoszenia i obniżania temperatury, za pomocą vag'a i nic. autodiagnoza wykazuje te trzy błędy: 25b, 4f8 i 4fa.

ma ktos moze cos, co mi pomoże? ( jaki rym!:fajny)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam taki sam problem.Chyba nawet cos polamalem bo mialem wlaczony caly czas obieg wew.Znalazlem trzy silniczki czerwony to v68,niebieski i zolty.Niewiem co to za jedne ten zolty i niebieski a wyswietla mi bledy 4f7 4fa i 25b.Znalazlem cos ze w VAGu jest opcja adaptuj i ze pomaga ale nie wiem na ile to skuteczne.Zabieram sie za rozkrecanie i czyszczenie.Licze na jakies podpowiedzi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kolego, jak masz vag to zrob ta adaptacje i daj znac czy pomoglo bo ja nie mam juz dostepu do kabla :/

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności