two_pac Zgłoś #1 Napisano 28 Września 2006 Przedstawiam prosty sposób na zrobienie dodatkowego światła stopu z wykorzystaniem oryginalnych świateł przeciwmgielnych. Pretekstem było lepsze bezpieczeństwo bo między palącym się światłem pozycyjnym a stopem był zbyt mały kontrast i zwłaszcza latem ( jeżdżę cały rok na światłach ) przy ostrzejszym hamowaniu ktoś mógł mi wjechać w kufer. Myślałem wcześniej nad kupnem światła na szybę ale raz, że nie lubię takich wiesidełek poprzyczepianych w samochodzie a dwa mój sposób przynajmniej jak dla mnie wygląda dużo lepiej - szczególnie w nocy Najpierw sprawdzamy czy jest oryginalne podłączenie w prawej lampie przeciwmgielnej ( spotkałem się w jednym passacie, że nie było takiego podłączenia nie wiem od czego to zależy ,u mnie było ). W tym celu przekładamy żarówkę od światła cofania w miejsce prawej lampy przeciwmgielnej i patrzymy czy po włączeniu zapala się również prawe światło przeciwmgielne. Jeśli tak to przystępujemy dalej, jeśli nie to by trzeba by było poprowadzić dodatkowy przewód od lewej lampy przeciwmgielnej do prawej, ale tu tego nie będę opisywał. Zaczynamy od wycięcia zaślepki na światło przeciwmgielne w prawej lampie. Następnie dostajemy się do lewego schowka w bagażniku. Tam znajdujemy przewody przedstawione na zdjęciach i wlutowujemy w nie diodę prostowniczą wg schematu. Diodę kupujemy > 3 Ampery 12V, u mnie były tylko 6 A i taką kupiłem - koszt - 1zł Zdjęcie diody jest przykładowe więc proszę się nie sugerować oznaczeniami ważne jest by zwrócić uwagę na taki biały pasek na jednym końcu diody jak na zdjęciu - żeby w odpowiednią stronę wlutować diodę. Efekt - przy wyłączonych światłach przeciwmgłowych zapalają nam się one dodatkowo podczas hamowania (palą się cztery stopy ) - zdjęcie nr 2, zaś przy włączonych światłach przeciwmgłowych tylnych wszystko jest tak jak przed przeróbką tylko zamiast jednej lampy przeciwmgłowej palą się dwie ( palą się dwa pozycyjne i światła przeciwmgłowe przy hamowaniu zamiast pozycyjnych zapalają się stopy ) - zdjęcie nr 3. Już chyba dokładniej nie mogłem tego wytłumaczyć Zgodnie z prawem jest to dozwolone i poprawia bezpieczeństwo zwłaszcza gdy się przepali jedna żarówka a my tego nie zauważymy zawsze będzie się jeszcze palić druga podczas mgły. Co prawda trzeba pamiętać, że gdyby się przepaliła nam lewa przeciwmgielna to trzeba włożyć żarówkę zapasową bądź przełożyć z prawej bo jeśli mamy tylko jedne światło przeciwmgłowe to może ono się znajdować tylko z lewej strony pojazdu. Ale jeśli nie zauważymy na czas to i tak lepiej żeby nam się paliła tylko z prawej strony niż żadna ! Dodatkowym niezamierzonym aczkolwiek bardzo ciekawym efektem jest zapalająca się kontrolka świateł przeciwmgielnych podczas hamowania - teraz ojciec może kontrolować czy żona ( córka ? ) nie trzyma nogi zbyt często na hamulcu Efekt na żywo w nocy jest dużo ładniejszy. Jeśli komuś się przyda ten opis to fajnie, a komu się nie podoba - do widzenia Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
suchy Zgłoś #2 Napisano 28 Września 2006 Efekt - przy hamowaniu w zapalają bnam się cztery żarówki , zaś przy włączonych światłach przeciwmgłowych tylnych zamiast tylko jednej żarówki palą nam się dwie. Zgodnie z prawem jest to dozwolone i poprawia bezpieczeństwo zwłaszcza gdy się przepali jedna żarówka a my tego nie zauważymy zawsze będzie jeszcze palić druga podczas mgły. Z całym szacunkiem two_pac ale napracowałeś się dużo a ja i tak dalej nie rozumiem. Czy w chwili kiedy włączone są światła przeciwmgielne (wiem, że palą się dwie żarówki) podczas hamowania zapalają się jeszcze jakieś dodatkowe światła lub czy świecą się jakoś jaśniej (np. dodatkowe włókna w żarówkach). Bo jeśli nie to według mnie takie rozwiązanie stwarza zagrożenie dla tych, którzy podczas mgły będą podążali za tobą. Może się mylę Wyjaśnij to jakoś. Pozdrawiam suchy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
two_pac Zgłoś #3 Napisano 28 Września 2006 Po przeróbce przy włączonych światłach przeciwmgłowych tylnych normalnie palą się światła pozycyjne ( tak jak przed przeróbką ) , a przy hamowaniu włączają się stopy ( tak jak przed przeróbką tylko zamiast jednej lampy przeciwmgłowej palą się wtdy dwie - jedyna różnica ) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
suchy Zgłoś #4 Napisano 28 Września 2006 Wielkie dzięki. Myślałem, że podczas hamowania dodatkowo zapalają się właśnie te światła przeciwmgielne. Teraz rozumiem Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
two_pac Zgłoś #5 Napisano 28 Września 2006 Nie no znowu chyba nie rozumiesz - idę zmiecic opis bo nie daję rady. Przy wyłączonych światłach przeciwmgłowych tylnych zapalają się one dodatkowo podczas hamowania, zaś przy włączonych światłach przeciwmgłowych tylnych jest tak jak napisałem w poście wcześniej czyli jest róznica podczas hamowania, wszystko jest OK. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kazio Zgłoś #6 Napisano 18 Października 2007 Przystąpiłem dzisiaj do przymiarki czy będzie działać czy nie. Powtykałem kabelki zgodnie z opisem, i po naciśnięciu hamulca włączyła się tylna wycieraczka. Chyba mam troszeczkę inaczej kabelki rozmieszczone przy żarówkach przy czerwonej kropce z opisu. W załączeniu foty kiepskiej jakości jak to wygląda. Próbowałem miernikiem wybadać, które kable są od świateł mgłowych, ale już się ciemno robiło i dałem se spokój. Ktoś może wie w które miejsce podpinać ?? A tak wygląda przy żarówkach, jest chyba więcej wtyczek niż u two_pac Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GoBo Zgłoś #7 Napisano 18 Października 2007 dublet-do usuniecia Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GoBo Zgłoś #8 Napisano 18 Października 2007 Wszytko w jak najlepszym porządku ale mam jedno pytanie. Mianowicie w momencie jak mamy dobrą pogodę w nocy i po przeróbce hamujemy to nie razimy światłami stopu jadących za nami ???? Widziałem już kilka razy takie przeróbki i nie raz wiązanka poszła w stronę przerabiającego. Pomyślmy czasem także o innych uczestnikach ruchu i nie stwarzajmy zagrożenia. Dodam że żarówki od przeciwmgielnych są 15 W a nie 10 W jak ma to miejsce przy zwykłych stopach. POZDRAWIAM. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
two_pac Zgłoś #9 Napisano 18 Października 2007 Oj panie mocno sie mylisz bo zarowno w stopach jak i przeciwmgielnych sa zarowki 21W a pozycje sa 5W Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GoBo Zgłoś #10 Napisano 18 Października 2007 Okej two_pac po sprawdzeniu odpiszę bo nie dam sobie głowy odciąć co do swojej racji. Być może masz złe żarówki włożone do stopów lub przeciwmgielnych? Generalnie sprawdzę i odpiszę. POZDRAWIAM Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Krawcol Zgłoś #11 Napisano 18 Października 2007 Dodam że żarówki od przeciwmgielnych są 15 W a nie 10 W jak ma to miejsce przy zwykłych stopach Nie mam pojecia, skad kolega wzial te wartosci A te 10W to chyba w maluszkach montowali, co Oj panie mocno sie mylisz bo zarowno w stopach jak i przeciwmgielnych sa zarowki 21W a pozycje sa 15W Podejrzewam, ze klawisz niechcacy wcisnales i z 5W zrobilo sie Tobie 15W... A zeby nie bylo watpliwosci oto spis zarowek: swiatla mijania/drogowe 60/55W H4 swiatla pozycyjne przednie 4W swiatla pozycyjne tylne/hamowania 5/21W swiatla cofania 21W kierunkowskazy 21W oswietlenie tablicy rejestracyjnej 5W swiatlo p/mgielne 21W Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
two_pac Zgłoś #12 Napisano 18 Października 2007 Podejrzewam, ze klawisz niechcacy wcisnales i z 5W zrobilo sie Tobie 15W... Faktycznie tez strzelilem babola Juz poprawiam swiatla pozycyjne przednie 4W Tu to sie nie zgodze bo sa 5W na 100 procent. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GoBo Zgłoś #13 Napisano 18 Października 2007 Okey zwracam honor zakładającemu temat two_pac. Rzeczywiście są takie same żarówki w stopach i przeciwmgielnych. Hmmm co prawda na pewno jest to rażące w nocy i mnie osobiście to drażniło. Ale po głębszym zastanowieniu jest to w sumie niegłupie a i roboty bardzo mało. Nie wiem tylko czy na przeglądzie technicznym diagnosta takiej przeróbki nie zakwestionuje ??? Diody na pewno w domu gdzieś mam więc pomyślę nad przeróbką. Pytanie tylko do two_pac- jak hamujesz to w jakim miejscu zapala ci się kontrolka przeciwmgielnych- na włączniku ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
two_pac Zgłoś #14 Napisano 18 Października 2007 No tak, na wlaczniku od swiatel przeciwmglowych, mi osobiscie sie to bardzo podoba, jak dajemy po heblach to sie ostrzezenie wlacza Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Krawcol Zgłoś #15 Napisano 18 Października 2007 swiatla pozycyjne przednie 4W Tu to sie nie zgodze bo sa 5W na 100 procent. Przepisalem to z ksiazki "sam naprawiam B3/B4" czy jakos tak brzmi tytul... Oczywiscie moze byc blad (w ksiazce "sam naprawiam B5 jest byk od pozycyjnych tylnych z 3BG-napisali 5/21W zamiast 4/21W)... A zarowki od p/mgielnych zapozyczylem, bo wszedzie sa takie same-21W (no, w 3BG sa 4/21W) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GoBo Zgłoś #16 Napisano 18 Października 2007 nawet przy wyłączonym włączniku ?? Wybacz że nie chce mi się szukać w schemacie elektryki i idę na łatwiznę i zadaje pytanie na forum bo może komuś innemu rozjaśni to sprawę. A jak ma się sprawa z przeglądem technicznym ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
two_pac Zgłoś #17 Napisano 18 Października 2007 nawet przy wyłączonym włączniku ?? Wybacz że nie chce mi się szukać w schemacie elektryki i idę na łatwiznę i zadaje pytanie na forum bo może komuś innemu rozjaśni to sprawę. A jak ma się sprawa z przeglądem technicznym ? Toc na wlaczonym sie pali caly czas normalnie, to jak to sobie wyobrazales ze sie zapala mocniej Przeglady przechodze, a sprawdzaja na nich swiatla. Nawet policja mnie raz zatrzymywala i bylo ok. Ciezko poznac, ze to przerobka, chyba, ze ktos pamieta jak we wszystkich modelach aut dzialaja swiatla oryginalnie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kazio Zgłoś #18 Napisano 19 Października 2007 Wiecie jaka jazda ?? Pomierzyłem dzisiaj napięcia we wtyczkach i się okazało, że producent przewidział taką akcję i u mnie wystarczy wyjąć kabelek od mglistych i wpiąć stopy i mgliste w kupie. I działają mi teraz 4 światła stopu. Minusem jest jednak to, że jak zajdzie potrzeba włączenia świateł przeciwmgłowych to trzeba lecieć do tyłu i przepinać kabelki (a tak mnie zawsze intrygowało czemu ten jeden kabelek jest wypięty). Przy najbliższej okazji załączę fotki. PS. tanio sprzedam diodę prostowniczą 3A Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
two_pac Zgłoś #19 Napisano 19 Października 2007 No to zrób z tą diodą to i przeciwmgłowe będą ci działa normalnie, tylko że dwa zamiast jednego Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kazio Zgłoś #20 Napisano 19 Października 2007 No to zrób z tą diodą to i przeciwmgłowe będą ci działa normalnie, tylko że dwa zamiast jednego A na chu ........ dego bociana mi przeciwmgłowe? Jak do tej pory jeszcze ich nigdy nie miałem potrzeby włączać. Jedyne co by było przydatne z Twojego patentu to ta kontrola czy żona hamuje czy nie... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach