Skocz do zawartości
hotair

słabe światła+nowa solucja na przekażniki

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich przewaliłem forum i znalazłem sporo wiadomości. Jak już wiemy konieczny jest montaż przekażników do świateł bo z biegiem lat styki w przełączniku zespolonym przy kierownicy nie wytrzymują prądu i przez to podają niższe napięcie na żarówki. Znalazłem schemat jak zamontować przekażniki na każdą żarówkę ale pomyślałem że można zrobić to prośćiej. Po co aż cztery przekażniki i dodatkowo cztery lub dwa bezpieczniki z oprawkami. Oto co wymyśliłem. Moje autko to passat b4 rok 1994 1,9 tdi i na nim sie wzoruję.

Zasilanie do świateł najpierw podawane jest z stacyjki po zapłonie(mówimy tylko i wyłącznie o światłach mijania i drogowych), potem trafia do włącznika świateł na desce rozdzielczej następnie do przełącznika przy kierownicy póżniej do skrzynki bezpiecznikowej i z niej na konkretną żarówkę. Jeżeli ktos ma wątpliwości polecam studiowanie schematu.

ale co jest najważniejsze dla nas. Zasilanie podawane jest na jednym przewodzie do przełącznika przy kierownicy(przełącznik zespolony), z niego wychodzi już dwoma przewodami. Jeden przewód jest od świateł krótkich(kolor yellow żółty) a drugi od świateł długich(kolor white biały). Te dwa przewody wchodzą w skrzynkę bezpiecznikową i tu się rozmnazają a dokładniej kabel żółty wchodzi na pierwszy i drugi bezpiecznik wychodzi kolorem żółtym prawa żarówka mijania i żółtym z czarnym paskiem lewa żarówka mijania.

Kabel biały wchodzi na bezpieczniki 11 i 12 i analogicznie wychodzi do zasilania żarówek drogowych kolorami białym prawa żarówka i białym z czarnym paskiem lewa żarówka.Wracamy do miejsca gdzie przewody wychodzą z przełącznika zespolonego tego przy kierownicy w kierunku skrzynki bezpiecznikowej. interesuje nas klor biały przewodu i kolor żółty.rozcinamy te przewody(wcześniej oczywiście trzeba zdjąć kleme z akumulatora dla bezpieczeństwa). W przewodzie żółtym kabel od strony przełącznika lutujemy do cewki przekażnika(12v 40A) drugą stronę zasilającą cewkę przekażnika podłączamy do masy.Zostały nam jeszcze 2 nóżki w tym przekażniku od styku zwiernego.Do jednej z nich podłączamy drugą część rozcietego żółtego przewodu, a do ostatniej dociągnięty + najlepiej od akumulatora dodatkowym przewodem. Z przewodem białym postępujemy analogicznie montując drugi przekażnik. Takim sposobem pozostawiamy zarówno obwód bezpiecznikowy jak i kable przy samych lampach bez zmian. I mamy wkońcu światła a nie świeczki. Może ktoś ma jakieś sugestie do tego patentu- prosze o opinie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sugestia jest.

Dobrze pomyślałeś o zabezpieczeniu bezpiecznikami. To jest 50% sukcesu.

Ale pozostałe 50% to jest przekrój przewodu zasilającego żarówki. Jeśli go zwiekszymy (od akumulatora do przekaźnika i z przekaźnika do żarówki) to zyskamy 1-2V. To jest naprawdę dużo!

Pozostając przy tym schemacie, który znalazłeś tu na forum zyskujemy na prostocie i czasie, bo wykonać to można łatwiej i szybciej ponieważ nie potrzeba wnikać w instalację przy kierownicy.

Podsumowując - sugestia to te drugie 50%.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem do końca jaka jest prawda ale wydaje mi się że problem nie tyle leży w grubości kabla(przekroju) co w spadku spowodowanego wypaleniem styków w przełączniku zespolonym, dowodem na to jest dociśnięcie dzwigni w stronę kierowcy na włączonych długich światłach. Jeżeli te dżwignię przytrzymamy ciągnąc ją do siebie światła świecą znacznie lepiej i dioda kontrolna na desce rozdzielczej(niebieska ma jaśniejszy kolor) przy czym przekrój przewodów zostaje standartem(kable fabryczne a świeci wtedy dobrze). Pomysł ten padł z tego powodu by nie instalować 4 tylko 2 przekażniki i nie dokonywać zmian w miejscach widocznych. Kolejna sprawa to bezpieczniki. Po co montować dodatkowe jak da się to zrobić tak by została wykorzystana instalacja fabryczna. Wprawdzie wszelkie prawa mówią im grubszy kabel tym lepiej ale czy napewno o to tu chodzi?

Myślę że trzeba spróbować praktyki postaram się w przyszłym tygodniu rozbebeszyć instalację i sprawdzić na fabryce i na dołożonych kablach chociaz łatwo nie będzie bo różnica może być niezauważalna grunt to założenie przekażników. Przekrój przewodów można wyliczyć ale po co zerknijcie na inne marki samochodów jaka jest w nich średnica przewodów. P=U*I .moc znamy i napiecie też więc łatwo wyliczyć prąd. pozdrawiam wszystkich biorących udział w temacie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Inne marki samochodów"

 

Zauważ, że wszyscy producenci oszczędzają na materiałach jak tylko mogą.

Przykładem jest choćby wspomniana instalacja elektryczna.

Zauwazyłeś, że większość przewodów instalacji jest takiej długości, że trudno jest nimi manipulować? Choćby krancówki w słupkach, przewody w gumowym rękawie łączącym drzwi ze słupkiem (kuczlaw).

Dają minimalne przekroje przewodów.

 

A przeróbka tylko na dwa przekaźniki.

Jeden przekaźnik dla dwóch żarówek świateł mijania,

drugi przekaźnik do dwóch żarówek świateł drogowych.

 

Dowolność w tym temacie jest mimo wszystko nieograniczona.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wykonałem przeróbke podaną wyżej i wyniki są takie,przed miałem 11,5 V na żarówkach,po zastosowaniu pary przekaźników i dodatkowej masy na obudowach żarówek mam plus minus 13 V przy włączonym silniku :) no i "światełko do nieba" :hurra:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś chce sprawdzić spadek napięcia na stykach i przewodach w standardowej instalacji to niech zmierzy napięcie pomiędzy "+" akumulatora, a "+" na włączonej żarówce - u mnie przed założeniem przekaźników było 1,6V (zakładam że jest dobrze połączona masa pomiędzy żarówką a "-" akumulatora) - po założeniu przekaźników (0,1V) świała świecą zdecydowanie dużo lepiej :ok: .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Hubert

Właśnie miałem zapytać się jaka może być przyczyna słabych świateł ale znalazłem ten post :)

Mam kilka pytań:

- czy po zastosowaniu przekaźników należy też zmienić włącznik świateł ?

- mówiąc przełącznik zespolony masz na myśli ten którym włączasz postojówki/mijania czy ten do przełączania mijania/drogowe ?

- jeśli faktycznie zauważę spadek napięcia na światłach mogę na próbę podłączyć bezpośrednio akumulator do jednego reflektora i odpalić aby zobaczyć czy jest poprawa ?

 

Prawdę mówiąc pierwsze co przyszło mi na myśl to wypalone reflektory ale sprawdzę napięcie najpierw.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1)Przy montażu przekaźników nie zmienia się włącznika świateł, 2)przełącznik zespolony to ten od długie krótkie na kierownicy. Dociśnij dźwignię zmiany świateł do siebie podczas włączonych długich świateł i sprawdź czy niebieska kontrolka na desce rozdzielczej (w tym samym czasie i lampy) nie zaświeci się jaśniej (i tu masz już powód do myślenia o przekaźnikach)

3) Możesz podłączyć lampę na krótko do plusa akumulatora ale pamiętaj że szczególna ostrożność jest tu wskazana z uwagi na możliwość powstania zwarcia.

4) na włączonym silniku (ładowanie z alternatora) jest wyższe napięcie na akumulatorze więc weź pod uwagę pomiar napięcia właśnie w takich warunkach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No tak wszystko gra ale jak sobie pomyślę iż mam ciągnąć tyle dodatkowego kabla od akumulatora do przełącznika zespolonego to mi się odechciewa. Wolałbym jednak pobawić się w przedziale silnika ale to już się wiąże z zastosowaniem 4 przekaźników i dołożeniu bezpieczników świateł. Pomyślę nad zrobieniem też przeróbki ponieważ światła w moim Pasiu są po prostu już TRAGICZNE. Muszę tylko pomyśleć jak ładnie podłączyć dodatkowe kable do akumulatora i jak ładnie umieścić przekaźniki żeby nigdzie nie latały w przedziale silnika. POZDRAWIAM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety wbrew pozorom w przedziale silnika to dopiero kabla potrzeba dużo bo ciągniesz go do dwóch lamp i kolejny problem to przekaźniki pod maską uszkadzają się o wiele szybciej, w kabinie jest praktycznie bezawaryjność montażu. Problem polega raczej na stracie prądu w przełączniku zespolonym. Dołożone przekaźniki robią dodatkowy mostek zwieranych styków przełącznika zespolonego i to już jest wystarczające rozwiązanie. Zasilanie wcale nie musi być ciągnięte do kabiny z akumulatora. Można je podłączyć ze skrzynki bezpiecznikowej od grubego przewodu. Wprawdzie nie zauważyłem różnicy przy podłączeniu z tej skrzynki jak i bezpośrednio z akumulatora ale wszystko zależy od stanu twojej instalacji w samochodzie. Nie oszukujmy się to przecież nastoletnie samochody.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

z tego co widzę to w passatach b4 z silnikiem 1Z wystarczy założyć jeden przekaźnik do świateł długich . Światła mijania są włączone cały czas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak tylko sprawdź czy węzeł zwarcia (punkt zasilania świateł mijania) jest przed włącznikiem zespolonym dokładnie na linii jego zasilania z włącznika świateł czy też w samym włączniku. Robiłem to dość dawno więc już nie pamiętam.Najlepszym sposobem na tą bolączkę jest miernik i pomiary.Instalując dwa przekaźniki eliminujesz też spadek napięcia jaki może powstać na samym włączniku świateł tym w desce rozdzielczej. U mnie z 11,8 napięcie zasilania żarówki skoczyło na 13,4 a to już dużo.

a tu schemacik:

http://www.goldap2006.republika.pl/schemat%20%9Cwiate%B3.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość djzuk

zrobiłem ze światełkami dokładnie tak jak opisano i nic to nie dało;( ciągle kontrolka zaświeca się jaśniej przy trzymaniu przełącznika długie/krótkie;(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jest ok. W passacie B3 lampy sa inne niż w b4. Różnica jest taka że w b4 lampa mijania nie gaśnie przy włączaniu długich świateł czyli palą się długie i krótkie naraz, w passacie b3 gasną mijania zapalają się długie i odwrotnie więc stąd masz takie wrażenie że nie działa a tak naprawdę jest :ok: po prostu to są inne reflektory i inne żarówki. W passacie b4 są 2 żarówki H1 w lampie a w passacie b3 jest jedna żarówka h4.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wszystko jest ok. W passacie B3 lampy sa inne niż w b4. Różnica jest taka że w b4 lampa mijania nie gaśnie przy włączaniu długich świateł czyli palą się długie i krótkie naraz, w passacie b3 gasną mijania zapalają się długie i odwrotnie więc stąd masz takie wrażenie że nie działa a tak naprawdę jest :ok: po prostu to są inne reflektory i inne żarówki. W passacie b4 są 2 żarówki H1 w lampie a w passacie b3 jest jedna żarówka h4.

 

 

 

z tego co ja razem z moim kolegą zaobserwowałem w moim passacie b4 to... włączając światła drogowe to gasną mijania ale pociągając jeszcze dźwignie świateł do siebie na włączonych światłach drogowych ta zapala sie albo dodatkowy żarnik w żarówce albo jest tam druga jakaś żarówka, co prawda nigdy nie wyjmowałem żarówki od świateł drogowych także nie wiem czy jest jedno czy dwu włuknowa ale na 120% zapala sie dodatkowe światło w lampie od długich a strona od świateł mijania pozostaje bez oświetlenia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wszystko jest ok. W passacie B3 lampy sa inne niż w b4. Różnica jest taka że w b4 lampa mijania nie gaśnie przy włączaniu długich świateł czyli palą się długie i krótkie naraz, w passacie b3 gasną mijania zapalają się długie i odwrotnie więc stąd masz takie wrażenie że nie działa a tak naprawdę jest :ok: po prostu to są inne reflektory i inne żarówki. W passacie b4 są 2 żarówki H1 w lampie a w passacie b3 jest jedna żarówka h4.

Absolutnie zgadzam się z użytkownikiem hotair ponieważ w Passacie B3 właśnie przy włączeniu świateł drogowych- światła mijania gasną. POZDRAWIAM

EDIT: Post został poprawiony ze względu na błędne wiadomości przeze mnie przedstawione

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oj panowie chyba coś mylicie, światła mijania to inaczej krótkie a światła drogowe to inaczej długie. W pasku b4 zewnętrzne lampy mają 1 żarówkę pozycyjną i jedną H1 do świateł krótkich. Na światła długie jest tylko jedna żarówka H1 od strony grila więc jak może się coś tam jeszcze więcej palić? :wpale: proszę wyjąć żarówkę od długich świateł i obejrzeć sobie lampę. Jeżeli włączymy długie światła to palą się zarówno lampy od strony atrapy jak i zewnętrzne. Jeżeli jest inaczej to ktoś kombinował w instalacji.

Odnośnie passata b3 jest jedna żarówka od świateł pozycyjnych i ona pali się cały czas, oraz jedna żarówka typu H4. W tej żarówce są dwa włókna jedno od długich i jedno od krótkich, przełączenie tych świateł powoduje zmianę świecenia jednego lub drugiego włókna. Czy ktoś z was wyjmował żarówkę i sprawdził że na jej przewodach zasilających jest napięcie na krótkim i długim włóknie jednocześnie?

Gobo czy swój automatyczny włącznik zamontowałeś na pewno poprawnie wpinając się przy fizycznym włączniku świateł w desce rozdzielczej czy może wpiąłeś się w kable idące bezpośrednio na żarówki zgodnie z instrukcją montażu zakupionego włącznika świateł bo to duża różnica. Jeżeli palą ci się dwa włókna na raz w żarówce H4 to mogę tylko pokazać :przestraszony: nie wiem skąd wziąłeś te schematy....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mocno się zastanawiam nad zrobieniem tej solucji ale jeśli się zdecyduję to pociągnę plus bezpośrednio z akumulatora w przedziale silnika. Wiąże się to z zastosowaniem kilku przekaźników i dołożeniu do nowych kabli bezpieczników. Mam zamiar zrobić to samo ze światłami długimi. Światełka w moim aucie to po prostu tragedia i mam nadzieję iż to pomoże a druga sprawa odciążę w znaczny sposób włącznik świateł w kabinie bo będzie teraz obciążony jedynie uzwojeniem przekaźnika. Jak chcę to zrobić ? Będę potrzebował 4 przekaźniki, podstawki pod w/w przekaźniki -4szt, podstawki pod bezpieczniki -4szt. bezpieczniki -4szt, kabel metrów ???, Do każdej żarówki chciałbym zastosować po jednym przekaźniku na światła drogowe i mijania (stąd te 4szt). Dotychczasowe kable doprowadzające napięcie do lamp podłącze do uzwojenia przekaźnika. Nowy kabel podłączony bezpośredni odo akumulatora podłącze do przekaźnika na wejście a wyjście z przekaźnika bezpośrednio do żarówki. Do nowo położonego kabla między przekaźnikami trzeba w tym momencie dołożyć bezpieczniki odpowiednie do każdej z lamp. Pozostaje tylko pytanie jak to ładnie zamocować w przedziale silnika żeby było bezawaryjne.

Na razie myśl dojrzewa i czeka na realizację. Jeśli się zdecyduję to postaram się porobić fotki. Trochę mnie hamuje że już sporo pozmieniałem w swoim Passacie jeśli chodzi o elektrykę i w razie sprzedaży potencjalnego kupca to odstraszy. POZDRAWIAM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja zrobiłem to na 2 przekaźnikach i 2 bezpiecznikach wg metody jak opisujesz -

akumulator -> rozgałęzienie na mijania i drogowe -> bezpiczniki -> przekaźniki -> reflektory,

Jest THE BEST :ok:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość tomala

Witam

Z tymi przekaźnikami to dobry pomysł, ale ja chyba dodatkowy + na przekaźnik podam ze stacyjki (na ten od świateł mijania) i wtedy będę miał dodatkowo automatyczny włacznik świateł.

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności