ormowiec Zgłoś #1 Napisano 19 Sierpnia 2009 (edytowane) Mały manual jak wymienić pasek zębaty w dieslach na mechanicznej pompie Potrzebne narzędzia: Klucz oczkowy 10,13,15,19 Oczkowy 8 do odkręcenia osłony silnika przy nadkolu 17 do odkręcenia koła Klucz rurkowy lub mala nasadka 10 (do odkręcenia dolnej obudowy paska), 7 do opasek Dobry imbus 6mm Klucz do ustawienia rolki napinającej Płaski kawałek metalu o równoległych krawędziach grubości ok 4mm do zablokowania wałka rozrządu Rurka lub trzpień o średnicy zewn. 15,5 mm i dł. min. 4cm do zablokowania pompy wtryskowej Brecha do zluzowania paska wieloklinowego (w przypadku alternatora ze sprężyną) Papierowy ręcznik, szmatka, aceton lub denaturat Duży płaski wkrętak Potrzebne części: Pasek rozrządu - wiadomo polecam firmy conti, gates, bosch - 50 zł Rolka napinająca - firmy SKF, ruville lub INA - 50 zł Paski napędzające pompy i alternator - firmy j/w. najlepiej wymienić od razu z paskiem rozrządu - 40 zł kpl Dla świętego spokoju kupiłem w aso komplet śrub do koła pasowego, nową nakrętkę i podkładkę sprężystą do rolki - 15 zł Wymiana: Ostrzegam, że złe ustawienie znaków rozrządu lub nieodpowiedni naciąg paska może przyczynić się do totalnego rozpieprzenia silnika. Pierwsze obroty silnika należy wykonywać ręcznie, NIE rozrusznikiem. 10 razy sprawdź, czy usunąłeś blokady, oraz czy znaki pokrywają się!! Jeżeli zdejmujesz pasek w innym celu niż wymiana, oznacz na nim kierunek pracy. 0. Odłączyć pojedynczą kostkę z czerwono-czarnym kablem od rozrusznika lub zdjąć klemę [-] z akumulatura 1. Podnosimy prawy przód auta i ściągamy koło. 2. Ściągamy osłonę silnika. 3. Poluzować i wymontować pasek napędu pompy wspomagania i następnie pasek wieloklinowy. 4. Zapiąć 5 bieg. Odkręcić 4 śruby imbusowe koła pasowego na wale 5. Wyczyścić pokrywę zaworów i płaszczyzny przyległe do niej 6. Wymontować gumową rurę ssącą filtr-kolektor, odłączyć wąż gumowy separator-kolektor od separatora oleju "grzybka" na pokrywie zaworów 7. Poluzować i odkręcić śruby pokrywy zaworów w kolejności środkowa->boczne. Wyjąć separator oleju (na wcisk), wyjąć pokrywę zaworów 8. Wykręcić śruby mocujące dolną pokrywę paska rozrządu (3) 9. Zamontować prawe przednie koło (wystarczy na 2 śruby) 10. Obracać silnikiem przez koło do momentu, gdy mały otwór w pompie wtryskowej znajdzie się około godziny 3:30, a wcięcie na końcu wałka rozrządu będzie mniej więcej równo z płaszczyzną głowicy (przyda się pomoc 2 osoby) 11. Wyjąć gumowy korek z górnej części skrzyni biegów i wkrętakiem przekręcić koło tak, aby ukazał się znak GMP (kreska i litery OT) "wycelowane" w wypust w nadlewie otworu. W tej samej chwili wycięcie wałka rozrządu ma być idealnie równoległe do płaszczyzny głowicy, a w pompie wtryskowej mały otwór pokrywa się z otworem we wsporniku pompy. Kiedy wszystkie znaki pokrywają się, oznacza to że rozrząd jest dobrze ustawiony. od tego momentu znaki pokrywają się 12. Wsuń blokadę w wycięcie wałka rozrządu. Włóż trzpień blokujący w mały otwór w kole pasowym pompy, tak żeby przeszedł przez wspornik pompy. 13. Poluzuj i wykręć nakrętkę napinacza paska. Równomiernie zsuń pasek z górnych kół. Podnieś rolkę napinacza z ziemi. Delikatnie odchyl dolną obudowę paska i zdejmij pasek z dolnego koła zębatego (żeby zupełnie wyjąć obudowę, trzeba ściągnąć koło pasowe pompy - obeszło się bez tego) 14. Zamontować nowy napinacz i wkręć nakrętkę tak żeby miał możliwie największy luz (pamiętaj o podkładce). Upewnić się, że w obudowie paska nie ma oleju (uszkodzony uszczelniacz) 15. Sprawdzić znak OT w oczku w skrzyni. 16. Zamontować nowy pasek. 17. Sprawdzić znak OT w oczku w skrzyni. 18. Wyjąć blokadę wałka i pompy. 19. Upewnić się, że pasek równo leży na wszystkich kołach. Napiać pasek (jak: patrz niżej) 20. Sprawdzić przystawanie znaków. Jeśli wszystko się zgadza, wykonaj parzystą liczbę obrotów wału. Sprawdź jeszcze raz, jeszcze raz i jeszcze raz. Jeśli silnik nie daje się obrócić, prawdopodobnie tłok opiera się o zawór - sprawdź ustawienie znaków. 21. Jeszcze raz upewnić się, że wyjęto blokady. 22. Zamontować pokrywę zaworów i rurę ssącą, połączyć wąż odolejacza 23. Wykonać testowe odpalenie jeśli wszystko gra to stawiasz piwo. Jeśli silnik pracuje nierówno lub nie daje się uruchomić - jeszcze raz sprawdzić znaki. Upewnić się, że pasek nie ociera o obudowy lub nie zsuwa się z kół. 24. Zamontować resztę klamotów w kolejności odwrotnej. Przed założeniem pasków klinowych odtłuścić koła denaturatem lub acetonem. Napinanie paska Ponieważ może zdarzyć się, że akurat nie możesz znaleźć tensjometru VW210, naciąg paska można ustawić następująco: - wyjąć blokady (jeśli są zamontowane) - odpowienio napięty pasek daje się obrócić mniej więcej o 90 stopni przy użyciu kciuka i palca wskazującego w połowie dystansu między pompą wtryskową a wałkiem rozrządu - jeśli luzujesz/podciągasz rolkę, wykonaj część obrotu silnika w kierunku pracy i następnie sprawdź naciąg. - nowy pasek może przez 2-3 dni delikatnie świszczeć przy schodzeniu silnika z obrotów. Jeżeli pasek głośno świszcze przez dłuższy okres czasu, lub słychać wycie z obudowy paska na biegu jałowym - pasek jest za mocno naciągnięty powodzenia a tak wyglądało pierwsze odpalenie na nowym pasku u mnie http://skvnmr84ngjdnft73nfkjd73ngje783j.wrzuta.pl/film/9oKN14CeJtB/im000769 Edytowane 13 Marca 2011 przez ormowiec Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
brox Zgłoś #2 Napisano 19 Sierpnia 2009 Super opis! W końcu się doczekałem. Dzięki A nie da się bez zdejmowania pokrywy zawrów? Właśnie się szykuję do wymiany. Mógłbym prosić o zdjęcia w pełnym wymiarze pojedynczo na maila? Z góry dziękuję Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GURAL Zgłoś #3 Napisano 19 Sierpnia 2009 A nie da się bez zdejmowania pokrywy zawrów? Nie da się. To jest jedna z podstawowych czynności przy prawidłowym ustawieniu rozrządu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
r0mek Zgłoś #4 Napisano 19 Sierpnia 2009 Świetny opis, proponuję warsztat na pewno się przyda. Pozdrawiam! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ormowiec Zgłoś #5 Napisano 20 Sierpnia 2009 Fotki w wysokiej rozdzielczości: http://www.speedyshare.com/689121889.html Jak widać na kołach są jeszcze różnokolorowe kropki po poprzednich mechanikach ustawiałem na fabrycznych znakach i było okej. Jeszcze małe info dla właścicieli turbodieslów: co 2-3 wymiany paska wypada wymienić koło zębate na wale na nowe oraz dać nową śrubę centralną tegoż koła (słynny zrywający klin) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pawelfre Zgłoś #6 Napisano 20 Sierpnia 2009 Świetny opis tomal. Punkcik 4you . Do "Warsztatu"!!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dedicool Zgłoś #7 Napisano 20 Sierpnia 2009 Wielkie dzieki za fachowe opisanie problemu 100 PLN w kieszeni jak tylko wymienie u siebie stawiam "piwo" :629: Popieram kolegow w sprawie warsztatu, nie jednemu pasiakowi sie przyda. Szacunek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ernest_1978 Zgłoś #8 Napisano 20 Sierpnia 2009 opis super tylko przydałby sie podobny do 1Z Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość marewel Zgłoś #9 Napisano 20 Sierpnia 2009 Nie do końca opis jest zgodny ze sztuka. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ormowiec Zgłoś #10 Napisano 20 Sierpnia 2009 To napisz coby następni poskładali to zgodnie ze sztuką Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Diabeł_ Zgłoś #11 Napisano 20 Sierpnia 2009 Nie do końca opis jest zgodny ze sztuka. Ten to zawsze się czepia wszystko wie najlepiej Dzięki za opis ormo Sorki za OT Pozdrawiam Andrzej Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość marewel Zgłoś #12 Napisano 20 Sierpnia 2009 (edytowane) To napisz coby następni poskładali to zgodnie ze sztuką Nalezy obluzować kółko walka rozrządu założyć pasek napiąć napinacz a następnie zakrecic kółko. Co z tego ze zdejmiesz dekiel i tam zablokujesz walek,równie dobrze możesz tego nie robić. A po to się go tam blokuje zeby zrobic tak jak napisalem wyzej. Ten to zawsze się czepia wszystko wie najlepiej Jak sie cos robi na codzien,to przydało by sie chociaż trochę znać. Edytowane 20 Sierpnia 2009 przez marewel Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ormowiec Zgłoś #13 Napisano 21 Sierpnia 2009 Nalezy obluzować kółko walka rozrządu założyć pasek napiąć napinacz a następnie zakrecic kółko. Hmm, no powiedzmy, tylko jaki jest cel tego zabiegu? Co z tego ze zdejmiesz dekiel i tam zablokujesz walek,równie dobrze możesz tego nie robić. Blokada pełni jednocześnie formę znaku (poziome wycięcie) które musi być równoległe - dlatego blokowane. Poza tym przy "zdolnym" serwisancie wałek może się obrócić Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
monter Zgłoś #14 Napisano 21 Sierpnia 2009 Marewel dobrze prawi, bez ustawiania wałka w stosunku do wału nie ma sensu ściągać pokrywy zaworów W końcu po coś ten stożek na wałku jest, gdyby nie było potrzeby ustawiania wałka zrobili by to na klin, jak w benzyniakach Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość marewel Zgłoś #15 Napisano 21 Sierpnia 2009 tylko jaki jest cel tego zabiegu? Napinając pasek wałek się cofa a przy zluzowanym kółku nie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nikusss Zgłoś #16 Napisano 21 Sierpnia 2009 kazdy pasek sie minimalnie inaczej uklada, luzujemy to kolo po to aby pasek napiąć na odcinku wal korbowy-pompa wtryskowa przez kolo na walku i rolkę - w przypadku zostawienia przykreconego kola napinamy pasek tylko na odcinku wal-walek... brakuje jeszcze jednego istotnego punktu - regulacja początku tłoczenia pompy wtryskowej. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ormowiec Zgłoś #17 Napisano 21 Sierpnia 2009 No to już wszystko wiem, dzięki panowie silnik chodzi tak samo jak przed wymianą, więc na pewno się nic nie przestawiło a co do brakuje jeszcze jednego istotnego punktu - regulacja początku tłoczenia pompy wtryskowej. w następnym odcinku (czujnik zegarowy jedzie już do mnie) ---------- Post added at 09:58 ---------- Previous post was at 09:56 ---------- pompa wtryskowa przez kolo na walku i rolkę - w przypadku zostawienia przykreconego kola napinamy pasek tylko na odcinku wal-walek... Przed napinaniem paska wyciągamy blokady, wtedy napina się równomiernie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nikusss Zgłoś #18 Napisano 21 Sierpnia 2009 dalej uwazam ze lepiej zbic to kolo, jak wyjmiesz blokade to i tak albo przekrecisz minimalnie walek albo nie napniesz tego tak jak ma byc Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
szynszyl_83 Zgłoś #19 Napisano 22 Sierpnia 2009 Czesc, Fajny opis, doloze wiec i swoje 3 grosze: - walem mozemy krecic za srube centralna (ta co dociska kolo zebate paska rozrzadu) - zeby poluzowac kolo zebate na walku rozrzadu, odkrecamy nakretke dociskajaca te kolo o 1/2 obrotu, a potem pukamy delikatnie mlotkiem tak do 6 mm zeby zlazlo (ono siedzi na stozku, walek ma stozek wlasnie), chodzi o to, ze ma byc na tyle luzno, ze jak krecisz za wal przy zalozonym pasku to walek rozrzadu stoi (z ustawionym linialem w to wciecie), a te kolo sie obraca. - ogolna zasada to przy ustawianiu "szukaniu" znaku w okienku na kole zamachowym, to krecimy walem do przodu, tzn. mozna dac powiedzmy 45* do tylu, a potem do przodu wolno, wazne zeby za raz sie wstrzelic w ten znak - jak juz ustawimy wszystko, ze znaki sie zgadzaja, to dokrecamy nakretke na walku rozrzadu, ale nie wolno nam blokowac walka rozrzadu ciagnac przez pasek, jest na to specjalna blokada i ja nalezy na kolo zalozyc. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
brox Zgłoś #20 Napisano 22 Sierpnia 2009 A jest może jakiś praktyczny sposób na ocenę zużycia koła rozrządu na wale korbowym, aby go nie wymieniać bez potrzeby, nie ruszać tej piekielnej śruby, bo wiadomo, że potem kleje, klucze dynamometryczne i tak dalej. Może jakaś syfmiarka czy śruba mikrometryczna wystarczy. Wszystko zależy od przebiegu to wiem, ale prawdziwego nikt z nas raczej nie zna. I jeszcze prośba do Ormo aby był tak dobry i zmodyfikował swój opis uwzględniając uwagi kolegów, bo to robił, kuma dobrze i zrozumiał uwagi a ja mógłbym coś pokręcić. Zanim zabiorę się do roboty to po prostu wydrukwał bym sobie taką czeklistę i dopiero bym zaczął rozkręcać. Z góry dzięki. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach