Skocz do zawartości
ormowiec

Wymiana paska rozrządu w dieslu

Rekomendowane odpowiedzi

Mały manual jak wymienić pasek zębaty w dieslach na mechanicznej pompie :)

Potrzebne narzędzia:

Klucz oczkowy 10,13,15,19

Oczkowy 8 do odkręcenia osłony silnika przy nadkolu

17 do odkręcenia koła

Klucz rurkowy lub mala nasadka 10 (do odkręcenia dolnej obudowy paska), 7 do opasek

Dobry imbus 6mm

Klucz do ustawienia rolki napinającej

Płaski kawałek metalu o równoległych krawędziach grubości ok 4mm do zablokowania wałka rozrządu

Rurka lub trzpień o średnicy zewn. 15,5 mm i dł. min. 4cm do zablokowania pompy wtryskowej

Brecha do zluzowania paska wieloklinowego (w przypadku alternatora ze sprężyną)

Papierowy ręcznik, szmatka, aceton lub denaturat

Duży płaski wkrętak

 

Potrzebne części:

im000753.th.jpg

Pasek rozrządu - wiadomo ;) polecam firmy conti, gates, bosch - 50 zł

Rolka napinająca - firmy SKF, ruville lub INA - 50 zł

Paski napędzające pompy i alternator - firmy j/w. najlepiej wymienić od razu z paskiem rozrządu - 40 zł kpl

Dla świętego spokoju kupiłem w aso komplet śrub do koła pasowego, nową nakrętkę i podkładkę sprężystą do rolki - 15 zł

 

Wymiana:

Ostrzegam, że złe ustawienie znaków rozrządu lub nieodpowiedni naciąg paska może przyczynić się do totalnego rozpieprzenia silnika. Pierwsze obroty silnika należy wykonywać ręcznie, NIE rozrusznikiem. 10 razy sprawdź, czy usunąłeś blokady, oraz czy znaki pokrywają się!! Jeżeli zdejmujesz pasek w innym celu niż wymiana, oznacz na nim kierunek pracy.

0. Odłączyć pojedynczą kostkę z czerwono-czarnym kablem od rozrusznika lub zdjąć klemę [-] z akumulatura

1. Podnosimy prawy przód auta i ściągamy koło.

2. Ściągamy osłonę silnika.

3. Poluzować i wymontować pasek napędu pompy wspomagania i następnie pasek wieloklinowy.

4. Zapiąć 5 bieg. Odkręcić 4 śruby imbusowe koła pasowego na wale

im000755.th.jpg

 

5. Wyczyścić pokrywę zaworów i płaszczyzny przyległe do niej

6. Wymontować gumową rurę ssącą filtr-kolektor, odłączyć wąż gumowy separator-kolektor od separatora oleju "grzybka" na pokrywie zaworów

7. Poluzować i odkręcić śruby pokrywy zaworów w kolejności środkowa->boczne. Wyjąć separator oleju (na wcisk), wyjąć pokrywę zaworów

im000759x.th.jpg

 

8. Wykręcić śruby mocujące dolną pokrywę paska rozrządu (3)

9. Zamontować prawe przednie koło (wystarczy na 2 śruby)

10. Obracać silnikiem przez koło do momentu, gdy mały otwór w pompie wtryskowej znajdzie się około godziny 3:30, a wcięcie na końcu wałka rozrządu będzie mniej więcej równo z płaszczyzną głowicy (przyda się pomoc 2 osoby)

11. Wyjąć gumowy korek z górnej części skrzyni biegów i wkrętakiem przekręcić koło tak, aby ukazał się znak GMP (kreska i litery OT) "wycelowane" w wypust w nadlewie otworu. W tej samej chwili wycięcie wałka rozrządu ma być idealnie równoległe do płaszczyzny głowicy, a w pompie wtryskowej mały otwór pokrywa się z otworem we wsporniku pompy.

Kiedy wszystkie znaki pokrywają się, oznacza to że rozrząd jest dobrze ustawiony. od tego momentu znaki pokrywają się

12. Wsuń blokadę w wycięcie wałka rozrządu. Włóż trzpień blokujący w mały otwór w kole pasowym pompy, tak żeby przeszedł przez wspornik pompy.

im000764.th.jpgim000765.th.jpg

 

13. Poluzuj i wykręć nakrętkę napinacza paska. Równomiernie zsuń pasek z górnych kół. Podnieś rolkę napinacza z ziemi. Delikatnie odchyl dolną obudowę paska i zdejmij pasek z dolnego koła zębatego (żeby zupełnie wyjąć obudowę, trzeba ściągnąć koło pasowe pompy - obeszło się bez tego)

14. Zamontować nowy napinacz i wkręć nakrętkę tak żeby miał możliwie największy luz (pamiętaj o podkładce). Upewnić się, że w obudowie paska nie ma oleju (uszkodzony uszczelniacz)

15. Sprawdzić znak OT w oczku w skrzyni.

im000762.th.jpg

 

16. Zamontować nowy pasek.

17. Sprawdzić znak OT w oczku w skrzyni.

18. Wyjąć blokadę wałka i pompy.

19. Upewnić się, że pasek równo leży na wszystkich kołach. Napiać pasek (jak: patrz niżej)

20. Sprawdzić przystawanie znaków. Jeśli wszystko się zgadza, wykonaj parzystą liczbę obrotów wału. Sprawdź jeszcze raz, jeszcze raz i jeszcze raz. Jeśli silnik nie daje się obrócić, prawdopodobnie tłok opiera się o zawór - sprawdź ustawienie znaków.

21. Jeszcze raz upewnić się, że wyjęto blokady.

22. Zamontować pokrywę zaworów i rurę ssącą, połączyć wąż odolejacza

23. Wykonać testowe odpalenie :) jeśli wszystko gra to stawiasz piwo. Jeśli silnik pracuje nierówno lub nie daje się uruchomić - jeszcze raz sprawdzić znaki. Upewnić się, że pasek nie ociera o obudowy lub nie zsuwa się z kół.

24. Zamontować resztę klamotów w kolejności odwrotnej. Przed założeniem pasków klinowych odtłuścić koła denaturatem lub acetonem.

 

Napinanie paska

Ponieważ może zdarzyć się, że akurat nie możesz znaleźć tensjometru VW210, naciąg paska można ustawić następująco:

- wyjąć blokady (jeśli są zamontowane)

- odpowienio napięty pasek daje się obrócić mniej więcej o 90 stopni przy użyciu kciuka i palca wskazującego w połowie dystansu między pompą wtryskową a wałkiem rozrządu

- jeśli luzujesz/podciągasz rolkę, wykonaj część obrotu silnika w kierunku pracy i następnie sprawdź naciąg.

- nowy pasek może przez 2-3 dni delikatnie świszczeć przy schodzeniu silnika z obrotów. Jeżeli pasek głośno świszcze przez dłuższy okres czasu, lub słychać wycie z obudowy paska na biegu jałowym - pasek jest za mocno naciągnięty

 

powodzenia :piwo:

a tak wyglądało pierwsze odpalenie na nowym pasku u mnie http://skvnmr84ngjdnft73nfkjd73ngje783j.wrzuta.pl/film/9oKN14CeJtB/im000769

Edytowane przez ormowiec

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super opis! W końcu się doczekałem. Dzięki

A nie da się bez zdejmowania pokrywy zawrów? Właśnie się szykuję do wymiany. Mógłbym prosić o zdjęcia w pełnym wymiarze pojedynczo na maila? Z góry dziękuję

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A nie da się bez zdejmowania pokrywy zawrów?

Nie da się. To jest jedna z podstawowych czynności przy prawidłowym ustawieniu rozrządu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetny opis, proponuję warsztat :) na pewno się przyda.

Pozdrawiam!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fotki w wysokiej rozdzielczości: http://www.speedyshare.com/689121889.html

Jak widać na kołach są jeszcze różnokolorowe kropki po poprzednich mechanikach ;) ustawiałem na fabrycznych znakach i było okej.

Jeszcze małe info dla właścicieli turbodieslów: co 2-3 wymiany paska wypada wymienić koło zębate na wale na nowe oraz dać nową śrubę centralną tegoż koła (słynny zrywający klin)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetny opis tomal. Punkcik 4you :ok:.

Do "Warsztatu"!!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzieki za fachowe opisanie problemu :) 100 PLN w kieszeni jak tylko wymienie u siebie stawiam "piwo" :629: Popieram kolegow w sprawie warsztatu, nie jednemu pasiakowi sie przyda. Szacunek :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

opis super tylko przydałby sie podobny do 1Z

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość marewel

Nie do końca opis jest zgodny ze sztuka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To napisz coby następni poskładali to zgodnie ze sztuką ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nie do końca opis jest zgodny ze sztuka.

 

Ten to zawsze się czepia wszystko wie najlepiej :/

 

Dzięki za opis ormo

Sorki za OT

Pozdrawiam Andrzej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość marewel
To napisz coby następni poskładali to zgodnie ze sztuką

 

Nalezy obluzować kółko walka rozrządu założyć pasek napiąć napinacz a następnie zakrecic kółko.

 

Co z tego ze zdejmiesz dekiel i tam zablokujesz walek,równie dobrze możesz tego nie robić.

A po to się go tam blokuje zeby zrobic tak jak napisalem wyzej.

 

Ten to zawsze się czepia wszystko wie najlepiej :/

 

Jak sie cos robi na codzien,to przydało by sie chociaż trochę znać.

Edytowane przez marewel

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nalezy obluzować kółko walka rozrządu założyć pasek napiąć napinacz a następnie zakrecic kółko.

Hmm, no powiedzmy, tylko jaki jest cel tego zabiegu?

Co z tego ze zdejmiesz dekiel i tam zablokujesz walek,równie dobrze możesz tego nie robić.

Blokada pełni jednocześnie formę znaku (poziome wycięcie) które musi być równoległe - dlatego blokowane. Poza tym przy "zdolnym" serwisancie wałek może się obrócić ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Marewel dobrze prawi, bez ustawiania wałka w stosunku do wału nie ma sensu ściągać pokrywy zaworów ;)

W końcu po coś ten stożek na wałku jest, gdyby nie było potrzeby ustawiania wałka zrobili by to na klin, jak w benzyniakach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość marewel
tylko jaki jest cel tego zabiegu?

 

Napinając pasek wałek się cofa a przy zluzowanym kółku nie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kazdy pasek sie minimalnie inaczej uklada, luzujemy to kolo po to aby pasek napiąć na odcinku wal korbowy-pompa wtryskowa przez kolo na walku i rolkę - w przypadku zostawienia przykreconego kola napinamy pasek tylko na odcinku wal-walek...

brakuje jeszcze jednego istotnego punktu - regulacja początku tłoczenia pompy wtryskowej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to już wszystko wiem, dzięki panowie ;)

silnik chodzi tak samo jak przed wymianą, więc na pewno się nic nie przestawiło

a co do

brakuje jeszcze jednego istotnego punktu - regulacja początku tłoczenia pompy wtryskowej.

w następnym odcinku (czujnik zegarowy jedzie już do mnie) ;)

 

---------- Post added at 09:58 ---------- Previous post was at 09:56 ----------

 

pompa wtryskowa przez kolo na walku i rolkę - w przypadku zostawienia przykreconego kola napinamy pasek tylko na odcinku wal-walek...

Przed napinaniem paska wyciągamy blokady, wtedy napina się równomiernie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dalej uwazam ze lepiej zbic to kolo, jak wyjmiesz blokade to i tak albo przekrecisz minimalnie walek albo nie napniesz tego tak jak ma byc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czesc,

 

Fajny opis, doloze wiec i swoje 3 grosze:

 

- walem mozemy krecic za srube centralna (ta co dociska kolo zebate paska rozrzadu)

 

- zeby poluzowac kolo zebate na walku rozrzadu, odkrecamy nakretke dociskajaca te kolo o 1/2 obrotu, a potem pukamy delikatnie mlotkiem tak do 6 mm zeby zlazlo (ono siedzi na stozku, walek ma stozek wlasnie), chodzi o to, ze ma byc na tyle luzno, ze jak krecisz za wal przy zalozonym pasku to walek rozrzadu stoi (z ustawionym linialem w to wciecie), a te kolo sie obraca.

 

- ogolna zasada to przy ustawianiu "szukaniu" znaku w okienku na kole zamachowym, to krecimy walem do przodu, tzn. mozna dac powiedzmy 45* do tylu, a potem do przodu wolno, wazne zeby za raz sie wstrzelic w ten znak

 

- jak juz ustawimy wszystko, ze znaki sie zgadzaja, to dokrecamy nakretke na walku rozrzadu, ale nie wolno nam blokowac walka rozrzadu ciagnac przez pasek, jest na to specjalna blokada i ja nalezy na kolo zalozyc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jest może jakiś praktyczny sposób na ocenę zużycia koła rozrządu na wale korbowym, aby go nie wymieniać bez potrzeby, nie ruszać tej piekielnej śruby, bo wiadomo, że potem kleje, klucze dynamometryczne i tak dalej. Może jakaś syfmiarka czy śruba mikrometryczna wystarczy. Wszystko zależy od przebiegu to wiem, ale prawdziwego nikt z nas raczej nie zna. I jeszcze prośba do Ormo aby był tak dobry i zmodyfikował swój opis uwzględniając uwagi kolegów, bo to robił, kuma dobrze i zrozumiał uwagi a ja mógłbym coś pokręcić. Zanim zabiorę się do roboty to po prostu wydrukwał bym sobie taką czeklistę i dopiero bym zaczął rozkręcać. Z góry dzięki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności