Jump to content
Guest Adamus

Założenie klimatyzacji w passacie b4

Recommended Posts

Jesteś niereformowalny ;)

 

Uparłeś, się musisz wlać do kompresora więcej oleju niż masz. Wlewaj, twój wybór. Automat dorzuci swoje 20 gram w "gratisie" i kłopoty gotowe.

Jeszcze może na SD7V16 zaworek to wytrzyma ale już w nowszych układach na sprężarkach Denso taki myk najczęściej powoduje uszkodzenie kompresora (ewentualnie tylko jego przytarcie). Tak czy inaczej wlewanie oleju na oko to proszenie się o kłopoty i cała regeneracja bierze w łeb, bo się może okazać, że kompresor nie daje ciśnienia (zawieszony zaworek regulacyjny) lub układ nie ma wydajności (przegrzewa się z uwagi na film olejowy na wymiennikach ciepła).

 

Przy serwisie musisz zakładać, że olej zostaje na ściankach i zakamarkach tak jak sugeruje to serwisówka, opiszę raz jeszcze:

- skraplacz: ok. 10% (~11.5 cm3),

- rura ssąca: ok. 10% (~11.5 cm3),

- rura tłocząca: -

- parownik: ok. 20% (~23.0 cm3),

- osuszacz: ok. 10% (~11.5 cm3)

- zawór rozprężny: x cm3,

- rurka pomiędzy osuszaczem, a zaworem rozprężnym: x cm3.

 

Są więc jeszcze dwa obiekty gdzie olej może się znajdować.

 

Z powyższego można więc założyć, że w układzie (po wymianie skraplacza oraz osuszacza) zostaje około 50-60 cm3 oleju (wraz z 20 ml oleju w kompresorze). Do układu dodajesz 25 ml na osuszacz i skraplacz (mamy już więc 85 ml) pozostałe 20-30 ml to standardowy ładunek "gratis" od automatów na pusty układ.

 

Ty jednak chcesz zalać kompresor zapewne z 60-80 ml. Więc przy napełnianiu czynnikiem nie mógłbyś dolać już nic.

W kompresorze wcale nie musiało być więcej oleju, bo jeśli układ pracował to olej się rozprowadził i w kompresorze pozostaje jego minimalna ilość, która jest na bieżąco wymieniana wraz z przepływającym czynnikiem chłodniczym. Nawet jeśli ten wyciekł olej się przesączy w minimalnych ilościach (może 10 ml). Poza tym nawet jeśli chcesz już ładować tyle oleju rób to podczas dodawania czynnika, a nie bezpośrednio w kompresor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie to "tylko" moje zainteresowanie z uwagi na wykształcenie (klimatyzacje, wentylacje, pompy ciepła, chłodnictwo i inne związane z szeroko pojętą energetyką ;) ).

 

A akurat układ z b4 znam o tyle, że sam go sobie naprawiałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ja tam jestem praktykiem a o teorii niewiele wiem ważne ze działa to co zrobiłem w kilku autach i mrozi a nie chłodzi. A co do ilości oleju to w moim pasku jest 230-250 ml i nieźle chłodzi a nawet mrozi i żyje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czasami nie trzeba rozumieć a będzie działało :) w moim 9A jak brał olej i w traskę jechałem to zalewałem 8 - 10 litrów i nic się nie stało. Co do klimy to bezpiecznik na kompresorze wybiło mi tylko raz w jakimś oplu ale zwarcie było w czujniku ciśnienia a tak to każda smiga a zrobiłem ich wiele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To, że coś u Ciebie działa nie znaczy, że jest poprawnie. Ktoś z jakiegoś powodu wymyślił ilości oleju, wartości momentów dokręcenia czy inne zasady aby z tego korzystać i ich przestrzegać.

 

Ale zawsze można dokręcać śruby rurą, lać oleju po korek i cieszyć się błogą nieświadomością :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz rację, co ja mówię na pewno masz rację ;)

 

Ot taka sytuacja

 

 

bc5412a387ad7e28med.jpg

 

 

wizualnie nie powala ale chłodzi do zamrożenia ;)

 

pozdrawiam

Edited by JACU6X6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instalacja, strzelam, z Golfa 4. Technicznie (jeśli chodzi o obieg) nie różni się niczym od tej z B4. B3 miało na R12 i inny kompresor. Nie zmienia to faktu, że lanie oleju ile wlezie to nic dobrego. Moja też mroziła, a miała połowę mniej oleju :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radek, jak sam naprawiałeś sprężarkę i zmierzyłeś ile oleju w niej było to ok,

Pytanie jednak czy znałeś całą historię uzupełniania oleju przez wcześniejsze lata serwisowania....

 

U mnie wyszło, że konieczne jest płukanie układu, więc olej bedzie zalany wg zalecenia producenta sprężarki, od zera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie znałem. Zakładałem, że było dobrze.

Ja spuściłem 15 ml, wlałem na początek 100 (bo plan na napełnienie było dopiero za miesiąc). Przed napełnieniem zlałem wszystko i zalałem 20 ml nowego oleju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i klima działa. Zawór w sprężarce wymieniony i układ wypłukany.

Jakby ktoś z wlkp. był w potrzebie - polecam firmę Artom z Gniezna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam po wielu latach wkońcu zabieram się za montaż klimatyzacji manualnej w Moim passacie b4 1.9 tdi 90 posiada może ktoś jakies materiały montażu co i jak z tym

Edited by zomolek

Share this post


Link to post
Share on other sites

W załączniku schematy elektryczne. Jeśli chcesz, istnieje sporo dyskusji na innym forum (dedykowanym B4) ale część z informacji mogę dodać (m.in. jakieś zrzuty z ELSA).

KLIMA_1Z_AAA.zip

Share this post


Link to post
Share on other sites

mało coś z tego kumam z  tego schematu ma ktoś jakąś opisówkę co i jak z kablami i przekaźnikami

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instalacja ma być oryginalna czy dorabiana (mam na myśli przekaźniki i "sterowniki")?

Share this post


Link to post
Share on other sites

u mnie to wygląda inaczej bo ja mam całą nagrzewnice z Passata b4 i tam inne trochę są wiązki o moja stara wiązka nie pasuje inne połączenia są na wentylator jutro spróbuje jakieś fotki zrobić i dołączę do tematu wychodzi na to że sporo rzeczy nie mam właśnie sie dowiedziałem że nie posiadam akumulatora ciśnienia podobno znajduje się koło lewego nadkola na razie nie wiem jak to nawet wygląda na razie ciemny jestem w te klocki jutro dostane nowe graty chłodnice wody i klimy i osuszacz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najlepiej brać taką klimę z całą (niepociętą) wiązką.

Akumulator ciśnienia nie musi być z Passata, można użyć dowolnego (choćby łatwo dostępne "sfery" z nowszych 1.9 TDI). Najważniejszy element osprzętu to sterownik wentylatorów. Wprawdzie można zastąpić go baterią przekaźników (i tak było to rozwiązane w Golfie II czy początkach B3) ale to nie jest eleganckie rozwiązanie :)

Do TDI potrzeba (tzn, powinien być) jeszcze dodatkowo przekaźnik odcinający w konsoli środkowej (tzw. kick down, odłączający kompresor przy gwałtownym dodaniu gazu, a podłączony pod ECU). Ogólnie, przy takim zakresie prac zastanowiłbym się czy nie montować lepiej... Climatronic.

Jak coś mam nawet czujnik nasłonecznienia gdzieś :D

Warto też, skoro masz wszystko jeszcze w proszku, zajrzeć do kompresora i wymienić uszczelnienia, sprawdzić sprzęgło albo nawet wymienić zaworek sterujący (jest instrukcja moja instrukcja na forum). Skraplacz najlepiej kupować nowy, podobnie jak o-ringi oraz oczywiście osuszacz (i montować go dopiero przed napełnianiem).

Napisz dokładnie co masz już, wrzuć zdjęcia i dalej w razie czego będzie się opisywać co i jak ;) Schemat w razie czego też rozpiszę Ci łopatologicznie, bo w B4 tych połączeń nie ma jakoś tragicznie dużo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam mam problem przy montażu klimatyzacji manualnej do Passata b4 1.9 tdi a problem polega na instalacji którą wciągnąłem, mam akumulator ciśnienia i instalacje idącą od czujnika ciśnienia i od czujnika temp zewnętrznej  od Passat b4 ale benzyny  chyba 1.6 , zamontowałem już akumulator ciśnienia do swojego i mam problem z tymi kabelkami dokąd to podłączyć ta kostka na końcu idzie do nagrzewnicy

IMG_1502.JPG

IMG_1503.JPG

IMG_1504.JPG

Edited by zomolek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy