Skocz do zawartości
miniol

Brak zapłonu w jednym cylindrze (AWT)

Rekomendowane odpowiedzi

Przy "mojej" wersji bład nakierowuje Cie na konkretny cylinder, gdzie pierwsze co robisz to podmieniasz cewke/kabel jesli istnieje/swiece. Pozniej, jesli nie pomoże szukasz przyczyn mechanicznych. Po dołączeniu Twojego układu tak jak pisałem - pojawi Ci sie w spisie błedów nowy bład w stylu "Przerwa w obwodzie wtórnym cewki zapłonowej, przerwany kabel WN lub uszkodzona świeca". To optymistyczna wersja, bo mnie optymistyczna to taka gdzie swieca ma male przebicie i ECU tego nie zauwaza i wywala moje misfire...

Ok, tu piszesz z punktu widzenia serwisowania a ja z punktu widzenia sterownika ECU w czasie pracy silnika. Chodziło mi o sposób wykrywania nieudanych zapłonów. Nie bardzo rozumiałem jaka jest ta "Twoja wersja" bo w jednym z poprzednich postów napisałeś:

Silnik czuwa nad "czasem" pracy pomiedzy poszczególnymi cylindrami poprzez czujnik położenia wałka rozrzadu i stad wywala przedstawione bledy...

Teraz wyjaśniłeś więc OK. Zaznaczam, że mówimy nie ogólnie o silnikach tylko konkretnie o silniku AWT. Czyli błąd "misfire" jest w tym silniku generowany na podstawie różnic w czasie obrotu wałka (rozrządu i/lub korbowego - no właśnie którego, bo w moim sterowniku miałem czujniki położenia obydwu) pomiędzy poszczególnymi zapłonami. Czy tak?

Skoro chcesz "puścić" prad przez rezystor o duzym oporze

Nigdzie nie pisałem o dużym oporze. Tu jest akurat mała rezystancja bo chodzi o mały spadek napięcia.

 

Hmm, myślisz że ktokolwiek zna algorytm oprogramowania calego Motronica? Chyba tylko BOSCH. To nie jest przecież jakiś durny INTEL 8051 czy podobne tylko rozbudowany sterownik nad którym wielu ludzi spedzilo lata biorac gruba kase a Ty chcesz zebym Ci podal jego algorytm

Wcale na to nie liczyłem. To była prowokacja ale jakbyś miał to było by fajnie ;-)

BTW, obecnie ECU buduje się w oparciu o 32 bitowe procesory Power PC. Cykl projektowy trwa zwykle około roku, do tego dochodzą testy ale w sumie zamyka się to w 2 latach.

 

Pozwolisz, że jeszcze podrążymy temat "misfire";-) :

Może niezbyt dosłownie ale prosto mówiąc, ECU mierzy czasy obrotu miedzy poszczegolnymi znakami i jesli ktorys znaczaco sie rozni od reszty wywala blad. Upewnia sie przy okazji jeszcze poprzez KNOCK SENSOR (które akurat wystepuja w AWT)

KNOCK SENSOR wykrywa spalanie stukowe i na podstawie jego wskazań ECU zmienia kąt zapłonu - prawda? Co masz na myśli pisząc "upewnia się przy okazji..." Czy KNOCK SENSOR ma jakiś udział w wykryciu "misfire"?

I druga rzecz - pewnie będziesz wiedział. Gdzieś na początku tego tematu rzuciłem pytanie czy nie jest tak, że ECU wykrywając "misfire" wyłącza wtrysk paliwa dla tego cylindra. Zostałem obśmiany ;-) przez marecek'a ale właśnie wczoraj miałem w ręku książkę pana Etzolda (nie wiem czy nie przekręciłem nazwiska) opisującą VW Passat B5 i tam znalazłem podobne stwierdzenie przy opisie sterowania zapłonem w silniku 1.8. Ciekaw jestem Twojego zdania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gdzieś na początku tego tematu rzuciłem pytanie czy nie jest tak, że ECU wykrywając "misfire" wyłącza wtrysk paliwa dla tego cylindra. Zostałem obśmiany przez marecek'a ale właśnie wczoraj miałem w ręku książkę pana Etzolda (nie wiem czy nie przekręciłem nazwiska) opisującą VW Passat B5 i tam znalazłem podobne stwierdzenie przy opisie sterowania zapłonem w silniku 1.8. Ciekaw jestem Twojego zdania.

 

oj tam od razu obśmiany. Tak by powinno być w zgodzie ze sztuką - ale z jakiegoś powodu ten kolektor się robi biały podczas jazdy na 3 cylindrach...

 

---------- Post added at 11:10 ---------- Previous post was at 11:07 ----------

 

w ogóle to bardzo miło się czyta Wasze wypowiedzi :) Czekam na dalszy rozwój wydarzeń i ten schemat, bo sam jestem ciekaw jak to w końcu z tym wykrywaniem missfajera jest.

 

Jeśli jest tak jak pisze tomlib, to by potwierdzało dlaczego w moim aucie przy przelewaniu (za duże wtryski) bez obciążenia (wyłączona klima) sterownik sygnalizuje czasami problemy z missfire na jednym cylindrze (od czasu do czasu rzuca silnikiem, chociaż cewki są nowe i zamieniane między sobą...).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciąg dalszy mojego problemu z początku tego wątku:

Jak już pisałem wymieniałem komplet świec i cewkę cylindra 4 na VEMO (dwa różne egzemplarze z różnych hurtowni) i wtedy miałem błąd "open circuit" (po zamianie cewek zawsze na tym cylindrze gdzie było założone VEMO).

Cewki oddałem i dzisiaj kupiłem w ASO oryginał (z końcówką R). Założyłem na cylinder 4, odpalam i ... silnik dalej trzepie, klekoce i po chwili trzy błędy (nie mam teraz pod ręką zrzutu ekranu więc opisowo:

1. Błąd czujnika temperatury G62 (too high signal)

2. Random misfires

3. Misfire na cylindrze 1!!!

 

No i co teraz? Cylinder 1 był zawsze OK. Nawet zamieniając cewki w celu sprawdzenia nie był ruszany. Czujnik temperatury wymieniałem pół roku temu bo padła ta część dpowiedzialna za wskazanie na tablicy rozdzielczej (silnik wtedy pracował OK). Co prawda założyłem jakiś zamiennik za 30zł więc mógł się już skończyć ale czy wtedy były by takie jaja z zapłonami? Jeżeli tak, to czy możliwe że cewka była dobra a mimo to pokazywał błąd "misfire"?

Będę wdzięczny za pomoc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:)

 

a próbowałeś przepływomierz podmienić?

miałem z kolegą z forum taki przypadek, że auto chodziło kilka sekund poprawnie, a później po dotknięciu gazu na 3-2 garach (wywalało missfire), po chwili znów się uspokajało. Oczywiście nie było mowy o płynnym przyspieszaniu (cały czas missfire na różnych cylindrach). Podmienialiśmy cewki, świece, nawet wtryski już chcieliśmy wykręcać ;) A nie przyszło nam do głowy, żeby zacząć od przepływki. Problem zniknął...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a jaka temp widzi ECU? Moze chodzi na ssaniu lub odwrotnie (silnik zimny a dawka uboga)...

 

na reszte pytan odpowiem pozniej bo nie mam narazie czasu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zapakowałem auto na lawetę i zawiozłem do serwisu. Diagnoza była taka jak moja (tyle że nie bezpłatna :confused:). Wymienili następną cewkę - tym razem na cylindrze nr 1 (ja wymieniłem nr 4) oraz czujnik temperatury. Czujnika już bym sam nie zmienił bo jak mi go ostatnio (jakieś 3-m-ce temu) mechanik wymieniał to zeszło mu całą godzinę i bardzo przy tym przeklinał - chyba miał zły dzień.

Lżejszy o 650zł wyjechałem wieczorem z serwisu i jechało mi się fajnie do czasu aż stanąłem na światłach. Na wolnych obrotach co kilkanaście sekund daje się wyczuć lekkie szarpnięcie silnika (czyli objaw jaki miałem kilka dni przed awarią pierwszej cewki. Serwis już nieczynny więc pojadę tam jutro z reklamacją.

Ale dla dobra nauki jeszcze podpiąłem się swoim VAGiem aby zobaczyć co się dzieje. Błędu żadnego nie ma, ale postanowiłem obserwować "misfajery" podczas pracy na wolnych obrotach. Każde szarpnięcie powodowało zwiększanie licznika "misfajerów" o jeden, przy czym po minucie ten licznik się kasuje i dlatego nie ma błędu (pewnie poziom wygenerowania błędu jest ustawiony powyżej pewnej liczby "misfajerów"/min.). Przy włączonej klimie ilość "misfajerów" dochodzi do 11/min., przy wyłączonej jest od 2 do 5.

No i co najciekawsze, wszystkie "misfajery" są na trzecim cylindrze.

 

Nie trzeba być prorokiem żeby przewidzieć kolejną awarię cewki zapłonowej (tym razem nr 3). No i co teraz robić? Na pewno wymienić tą trzecią i modlić się aby nie padła druga albo wymienić wszystkie.

 

Mam teorię (którą zapewne ktoś z szanownych kolegów obśmieje :P ), że jak pada cewka zapłonowa to przy dłuższej jeździe na trzech cylindrach ( w moim przypadku to było kilka km + próby uruchamiania silnika na cewkach VEMO) uszkadzają się pozostałe cewki na skutek jakichś przepięć (tu uśmiech do tomlib'a i prośba o schemat - lepiej się myśli z rysunkiem przed sobą :) ).

 

Wnioski na dzisiaj dla szczęśliwych posiadaczy silnika AWT:

 

  • jeżeli wyczuwasz lekkie szarpnięcia silnika na wolnych obrotach to nie lekceważ tego i nie zwalaj na załączjący się kompresor klimy (jak to gdzieś na tym forum przeczytałem) tylko od razu podłącz się pod VAG i jeżeli nawet nie ma błędów sterownika to zaobserwuj przez chwilę na którym cylindzrze pojawia się brak zapłonu podczas szarpnięcia (ta słynna Lady Misfire :) ). Wymień od razu cewkę na tym cylindrze a być może zaoszczędzisz na wymianie pozostałych.
  • jeżeli przestaje palić jeden cylinder (tego się nie da przeoczyć bo szarpie jak cholera i po chwili miga "żółty silniczek") to nie jedź dalej tylko auto na lawetę i do warsztatu lub samodzielnie - uzbrojony w VAGa - znajdź niepalący cylinder i wymień cewkę. Nadal masz szanse na zaoszczędzeniu pozostałych cewek.
  • jeżeli pomimo okropnego szarpania postanawiasz jechać dalej "bo to już niedaleko" to odłóż sobie trochę kasy na cztery cewki zapłonowe.
  • jeżeli wymieniasz cewki to tylko na oryginały (06B 905 115R) ze znaczkiem VW AG. Zaoszczędzisz dużo nerwów i pieniędzy. Różnica w cenie oryginału i najtańszego zamiennika VEMO to od 35 do 80zł na sztuce (koszt oryginału od 165 do 180zł).
  • jeżeli wymieniasz czujnik temperatury to kup oryginał (80zł) a będzie Ci wiernie służył. Zamiennik jest tańszy o 50zł ale jego dni są policzone.

Może ktoś skorzysta z tej porady a za zaoszczędzone pieniądze postawi mi :564:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ciagle przy braku czasu...

 

a probowales kolego zmienic swiece? Czujnik temp, wypadanie zaplonow - wszystko prowadzi do podwyzszonej temp, nieprawdlowego spalania itd czego swiece nie lubia...

 

reszta + schemat w wolnej chwili :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
a probowales kolego zmienic swiece? Czujnik temp, wypadanie zaplonow - wszystko prowadzi do podwyzszonej temp, nieprawdlowego spalania itd czego swiece nie lubia...

 

Tak, świece wymieniłem w pierwszej kolejności (nawet gdzieś to chyba w tym wątku pisałem), bo i tak za kilka tysięcy były do wymiany. Dzisiaj dodatkowo wymieniłem trzecią cewkę i na razie silnik działa bez zarzutu i bez żadnych szarpnięć na wolnych obrotach - czyli tak jak ma działać.

 

Wczoraj trochę się zastanawiałem nad przyczynami uszkodzenia cewek. I takie mam wnioski (czekam na opinie kolegów):

 

1. Wibracje, temperatura, starzenie się materiału

Cewka zamontowana bezpośrednio na świecy jest nieustannie narażana na wysokie i zmienne temperatury (od świecy i od silnika) oraz na wibracje co przyspiesza starzenie materiału. Po jakimś czasie te czynniki mogą powodować mikropęknięcia w izolacji i/lub przebicia między zwojami.

W moim przypadku (oraz kilku innych z tego forum oraz z Passatworld) objawem "padania" cewki są pojedyncze braki zapłonu objawiające się szarpnięciami na wolnych obrotach (efekt jest mocniejszy przy włączonej klimie bo silnik jest bardziej obciążony). Może to oznaczać, że w izolacji cewki powstała jakaś mikroszczelina umożliwiająca sporadyczne przebicia do masy (lub przebicia między zwojami). W krótkim czasie na skutek drgań, wilgoci i temperatury zapewnia ona stałe przebicie i cewka umiera.

W znalezionych na forach przypadkach, często po uwaleniu jednej cewki padały kolejne.

Jeżeli silnik popracuje jakiś czas na 3 cylindrach to wibracje są dużo większe, kolektor wydechowy się rozgrzewa więc i temperatura w okolicy cewki jest większa i to może zabijać kolejne cewki.

 

2. Zużyte świece

Mimo że VW zaleca wymianę świec przy 120tys.km to chyba czekanie z tym może niekorzystnie wpływać na cewki. Moje świece przy 116tys. nie wyglądały najlepiej - środkowe elektrody były ponadżerane co mogło wymagać większego napięcia przy zapłonie. A jak wiadomo większe napięcie na gorszej izolacji (patrz punkt 1) to większe prawdopodobieństwo przebicia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hello .. właśnie spotkał mnie ten sam.. przypadek zatrzęsło autem ( z USA :) )

i straciłem moc spalanie troszkę większe jak się rozbuja do 40 to już jedzie gorzej na światłach:)

jutro idę wymienić świece ( bo już widziałem i nie są w najlepszym stanie )

Jakie polecacie???

 

 

jedna cewka już w USA była wymieniana widać po kolorze:)

 

Mam nadzieje ze to nie coś więcej ..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no to teraz jestem .... mądrzejszy.....

i lżejszy o kilka złotych

mianowicie.

pierwsze kroki wymiana świec na NGK Platinum 34 zł/szt x4

nie pomogło no to .. jedna cewka 150 zł i już po problemach a co więcej .. mocy nabrał szybciej się zbiera...:) Teraz czuć te 170 KM do tego średnia z komputera na LPG spadła o 2 litry na 100 km :)

w sobotę trasa zobaczymy jak się spisze

 

teraz czas na rozrząd.:)

 

pozdrawiam i życzę sukcesów przy tych elektronicznych silnikach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pierwsze kroki wymiana świec na NGK Platinum 34 zł/szt x4

nie pomogło no to .. jedna cewka 150 zł i już po problemach

Obawiam się że to dopiero początek problemów. Nie chcę Cię straszyć ale zaraz mogą Ci paść kolejne cewki - zwłaszcza że masz LPG.

Ja właśnie dzisiaj wymieniłem ostatnią cewkę - zaczęło się tydzień temu, padały kolejno co 2 dni (masz całą historię w tym wątku). Co prawda ja mam silnik AWT ale chyba cewki te same.

Jeżeli - jak piszesz - ruszasz w trasę to weź ze sobą przynajmniej jedną nową cewkę (aby w razie czego dojechać do sklepu z ... cewkami ;-) ).

BTW, coś mało dałeś za te części. Gdzie to tak? Ja miałem świece po 39zł (NGK PFR6Q ) a oryginalną cewkę 06B 905 115R miałem najtaniej za 165zł. Też masz oryginała czy (nie daj Boże) zamiennik?

 

Pozdrawiam i życzę szerokiej drogi bez problemów ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sugerujesz ze gaz będzie zabijał mi wszystkie cewki po kolei czy że należało wymienić komplet /// jak żarówki ???

 

ceny mam takie a nie inne bo duży rabat się trafił w b dobrej hurtowni części sprawdziłem świece dokładnie 36 zł przeprasza za pomyłkę ale i tak b dobra cena ... słyszałem w sklepach ... po 47 stara cena i nawet po 56 zł :)

Edytowane przez lofi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sugerujesz ze gaz będzie zabijał mi wszystkie cewki po kolei czy że należało wymienić komplet /// jak żarówki ???

 

si. Padną wszystkie - jedna po drugiej. Na pocieszenie dodam tylko, że drugi komplet wytrzymuje dożywotnio ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
si. Padną wszystkie - jedna po drugiej. Na pocieszenie dodam tylko, że drugi komplet wytrzymuje dożywotnio ;)
jak mam rozumieć.. czyli to co wymienione już nie padnie:) to fajnie w takim razie

max do wymiany 2 szt :) ( oby nie)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość zattara

Ma dokładnie to samo na czwartym cylindrze ale dla odmiany tylko jak silnik jest zimny. W czasie rozgrzewania na chwilkę wypadają zapłony i przez tą chwilkę silnik nierówno pracuje. Jak się nagrzeje to mogę jeździć cały dzień i jest ok. Wymieniałem przepływkę, podmieniałem cewki, świece i jest cały czas to samo.

Macie jakieś podpowiedzi?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy niższe napięcie na jednej z cewek, w porównaniu z reszta, może oznaczać, że ta jedna powoli się kończy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

o ile niższe?

 

u mnie na każdej cewce są inne napięcia...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokladnie jutro sprawdze, ale byla to zdecydowana różnica w porównaniu do pozostałych trzech... rzucało się w oczy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i krew mnie zalala.

Tydzien temu w weekend postanowilem zrobic przeglad auta bo juz niedlugo termin w dowodzie sie zblizal... Podjezdzam do stacji... bach... zaczyna szarpac i miga mi kontrolka spalin. Oczywiscie cewka - wymieniona na nowke sztuke (chyba KAGER - takie mieli a byla sobota).

Mija tydzien - zrobilem az 200 - 250km smigam do Czerska po ruinach zamku z dzieciakiem... na parkingu znowu szarpie. No @#$%@#$% pewnie kolejna. Krew mnei zalala dojechalem do domu teraz tylko musze sie wpiac i sprawdzic ktory to cylinder.

Poprzednia jaka wyjeli mi z auta miala numer: 06B 905 115J

Czytajac ten watek dowiedzialem sie, ze pasujacy oryginal ma numer: 06B 905 115R.

Od zalozenia LPG wymienilem juz 2 cewki... pewnie teraz przyszedl czas na 3cia. Dla pewnosci zakupie 2 sztuki bo padaja jak muchy a 4ta z pewnoscia dlugo nie potrzyma.

Jak to padla ta nowa to sie potne.

 

Czy jak juz wymieni sie wszystkie 4 sztuki problem jak wspomina marecek sam sie rozwiazuje w AWT+LPG?

 

-------------------------- po podlaczeniu do kompa -------------------

 

Mam takie oto bledy:

2 Faults Found:
 16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
         P0300 - 35-00 - -
 16686 - Cylinder 2 Misfire Detected
         P0302 - 35-00 - -

Na szczescie to 2gi cylinder czyli stara cewka - uff. Zakupie, wymienie i zobaczymy ile pojezdzi jeszcze ta na 3cim cylindrze.

Pozdrawiam

Edytowane przez Lestat

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy jak juz wymieni sie wszystkie 4 sztuki problem jak wspomina marecek sam sie rozwiazuje w AWT+LPG?

Nie wiem jak jest z tym "+LPG" ale u mnie na benzynie już 1000km po wymianie kompletu cewek i wszystko działa bez zarzutu. Też się wahałem czy wymieniać ostatnią cewkę bo w sumie działała ale były sporadycznie na niej "Random misfire" więc dla świętego spokoju wymieniłem. Teraz wożę ją jako "rezerwę" ale myślę że nie będzie potrzebna w najbliższym czasie.

Jak nie chcesz mieć zepsutych wakacyjnych wyjazdów to polecam wymienić wszystkie cewki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności