Skocz do zawartości
J@ceq

Demotaż tapicerki tylnych drzwi B5FL

Rekomendowane odpowiedzi

To czekam na info ;)

 

Info nie bedzie bo ten sprzedawca juz nie sprzedaje na allegro:(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wybaczcie, że nie jest to idealnie w temat, niestety jako świerzak nie mogę stworzyć nowego tematu.

Mam problem z tylnimi drzwiami. Dziś trochę się przycinały przy otwieraniu. Lekko poruszałem plastikowy zatrzask zamka przy otwartych drzwiach i go niefartownie zablokowałem. Efekt widać na zdjęciu poniżej. Nie ma możliwości zamknięcia drzwi. Jest jakiś sposób prosty, żeby to odblokować?

problem2.jpg

Po problemie. Coś się mocno przyblokowało. Ciągnięcie za klamkę nie pomagało. Dopiero jednoczesne trzymanie klamki i siłowa próba odciągnięcia tego bolca poskutkowały.

Edytowane przez GDN

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Drodzy koledzy czy jest mozliwosc odswiezenia zdjec z 1 postu ? Bardzo by to pomoglo aby nie polamac czegos.

 

Pozdrawiam,

Rafal

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

przychylam się do prośby Rafalk85...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
przychylam się do prośby Rafalk85...
Drodzy koledzy czy jest mozliwosc odswiezenia zdjec z 1 postu ? Bardzo by to pomoglo aby nie polamac czegos.

 

Pozdrawiam,

Rafal

właśnie jestem na świeżo po demontażu zamka (prawy tył) - robiłem kilka zdjęć ale komórką i będę musiał je zgrać - co potrzeba to wrzucę, o ile będę miał takową fotkę

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

przydały by się te foty na przyszłość dla innych

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dokładnie jak piszesz. Ja to robiłem przy zamkniętych drzwiach.

(opis częściowo pożyczyłem z forum bodajże od Marka)

Odkręcasz śrubę na torx od dołu

Boczki w drzwiach tylnych zdejmuje się prawie identycznie jak w przednich. Jedynie należy uważać aby nie porysować zaślepki (rączki do zamykania),

- którą należy delikatnie wyjąć (wydłubać).

tak wygląda zaślepka z drugiej strony

Pod nią są 2 śruby trzymające boczek w środkowej części. (śrubokręt krzyżak)

W moim przypadku jeszcze była korbka do szyb, w której zaślepkę podważamy i wysuwamy jak na zdjęciu

Odkręcamy śrubkę krzyżakiem

Teraz tapicerka trzyma się na zatrzaskach (bardzo często się łamią) dlatego należy je delikatnie odpinać (najlepiej dwoma płaskimi nożami stołowymi - robimy z nich takie nożyczki i lekko podważamy).

zatrzasków jest 6 szt po 3 na stronie.

- zatrzask trzeba umiejętnie podważyć, najlepiej złapać go z obu stron i podważyć.

- jak odskoczą wszystkie zatrzaski boczek jeszcze nam nie spadnie

- trzyma się na wewnętrznej uszczelce od szyby

Tapicerka od góry (przy szybie) zawieszona jest na rancie drzwi, i trzeba ją z wyczuciem podnieść do góry.

- zaczynając od strony kołka rygla zamka, można lekko podważyć (przy kołku)

- jak boczek już zejdzie to uwaga na linkę klamki

- Tu uwaga: (można rozłączyć wtyczkę dolnej lampki)

- linka zablokowana jest wsuniętą plastykową tulejką (przy boczku) z pazurkiem na końcu pazurek, odchylamy go (zabezpiecza przed wypadnięciem tulejki) i wysuwamy od strony

klamki w stronę zamka.

Po odpięciu wtyczek od elektroniki boczek odłożyć w bezpieczne miejsce.

I bierzemy się za odpinanie metalowej blachy

Najważniejsza czynność to ustawienie szyby a by w widocznym na zdjęciu otworze pokazał podwójny kołek przytrzymujący szybę.

Za pomocą zagiętego druta (ja wykorzystałem szprychę) wyciągamy mniejszy kołek....

....a następnie większy

Ważna czynność szybę unieść do góry (bez tego nie odciągniemy blachy) i zamocować za pomocą taśmy bądź klina (ja użyłem taśmy jako mniej inwazyjnej)

Kolejna czynność odkręcamy śruby (klucz 10) 7 szt.

Lekko z wyczuciem odciągamy blachę. I cały środek drzwi jest do wglądu.

Wszystkim którzy skorzystają z tego manuala życzę miłej pracy

 

Powyższy cytat dotyczy 1-go posta, trochę go zawęziłem, poniżej dodałem kilka rzeczy od siebie z edycją (cytat jest innym kolorem czcionki i kursywą) plus fotki, został mi do założenia boczek, postaram się zrobić kilka fotek więcej do kompletu i później edytować post aby zostawić coś dla potomnych :P

mój opis będzie dotyczył passata b5 fl kombi

 

1. Dokładnie jak piszesz. Ja to robiłem przy zamkniętych drzwiach. (w takiej sytuacji dla wygody można zdemontować kanapę - łatwiej schodzi boczek)

 

2. Odkręcasz śrubę na torx od dołu (przy zamkniętych drzwiach boczek dostęp jest utrudniony, trzeba mieć torxa "na kiju" (śrubokręt, nie nasadki, ponieważ przy zamkniętych drzwiach nasadka się tam nie zmieści)

 

3. Boczki w drzwiach tylnych zdejmuje się prawie identycznie jak w przednich. Jedynie należy uważać aby nie porysować zaślepki (rączki do zamykania),

- którą należy delikatnie wyjąć (wydłubać). - (wydłubanie rączki jest proste, dla jej podważania mamy specjalną "dziurę", którą widać od spodu rączki, tam wkładamy płaski śrubokręt, jak puści jeden blaszany zatrzask można wsunąć głębiej śrubokręt i podważyć rączkę, wtedy łatwo wyjąć rączkę - zatrzaski są 3)

raczki.jpg

4. tak wygląda zaślepka z drugiej strony

 

5. Pod nią są 2 śruby trzymające boczek w środkowej części. (śrubokręt krzyżak)

 

6. W moim przypadku jeszcze była korbka do szyb, w której zaślepkę podważamy i wysuwamy jak na zdjęciu (ja mam elektryczne, ale po zdjęciu tapicerki trzeba wypiąć wtyczkę od podnoszenia/opuszczania szyby)

wtyczka od szyby.jpg

 

7. Odkręcamy śrubkę krzyżakiem

 

8. Teraz tapicerka trzyma się na zatrzaskach (bardzo często się łamią) dlatego należy je delikatnie odpinać (najlepiej dwoma płaskimi nożami stołowymi - robimy z nich takie nożyczki i lekko podważamy). - (przy zamkniętych drzwiach trzeba lekko odgiąć dół o kilka milimetrów i próbować podnosić tapicerkę do góry, kołki w boczku są w kształcie odwróconej litery U i wychodzą do góry, nie ma sensu ich rozrywać, czasem jakieś się rozczłonkują ale tak właśnie pękają)

 

zatrzasków jest 6 szt po 3 na stronie.

- zatrzask trzeba umiejętnie podważyć, najlepiej złapać go z obu stron i podważyć.

- jak odskoczą wszystkie zatrzaski boczek jeszcze nam nie spadnie

- trzyma się na wewnętrznej uszczelce od szyby

kolki-kolek.jpg

9. Tapicerka od góry (przy szybie) zawieszona jest na rancie drzwi, i trzeba ją z wyczuciem podnieść do góry.

- zaczynając od strony kołka rygla zamka, można lekko podważyć (przy kołku)

- jak boczek już zejdzie to uwaga na linkę klamki (boczek można przesunąć w kierunku zamka, wtedy linka ma większy luz, łatwiej ją wypiąć z klamki)(u mnie kołki udało się zdjąć bez szwanku :D bo ktoś tam już był montując głośnik)

 

- Tu uwaga: (można rozłączyć wtyczkę dolnej lampki) - długie ręce wskazane :P

swiatelko.jpg

 

- linka zablokowana jest wsuniętą plastykową tulejką (przy boczku) z pazurkiem na końcu pazurek, odchylamy go (zabezpiecza przed wypadnięciem tulejki) i wysuwamy od strony

klamki w stronę zamka.

linka2.jpg

 

Po odpięciu wtyczek od elektroniki boczek odłożyć w bezpieczne miejsce.

I bierzemy się za odpinanie metalowej blachy

 

10. Najważniejsza czynność to ustawienie szyby a by w widocznym na zdjęciu otworze pokazał podwójny kołek przytrzymujący szybę. (warunek konieczny, szyby muszą działać, inaczej trzeba ręcznie opuszczać, kręcąc wirnikiem silnika)

 

 

11. Za pomocą zagiętego druta (ja wykorzystałem szprychę) wyciągamy mniejszy kołek.... (z mniejszym kołkiem są niekiedy problemy, ja użyłem długiego wkręta, wkręciłem z wyczuciem żeby było za co ciągnąc i żeby kołek przeżył, energicznie szarpnąłem i wylazł, ale bywa mniej uległy :P )

 

....a następnie większy (ja swój wepchnąłem, żeby spadł w drzwi)

 

12. Ważna czynność szybę unieść do góry (bez tego nie odciągniemy blachy) i zamocować za pomocą taśmy bądź klina (ja użyłem taśmy jako mniej inwazyjnej) - (szyba powinna iść z minimalnym oporem uszczelki, ale swobodnie)

 

13. Kolejna czynność odkręcamy śruby (klucz 10) 7 szt.

 

14. Lekko z wyczuciem odciągamy blachę. I cały środek drzwi jest do wglądu. (Na blasze jest uszczelka, trzeba na nią uważać . Mnie udało się jakimś trafem otworzyć z pilota drzwi, próbowałem, ciągnąć za klamkę wewnętrzną plus naciskać na pilota, inny sposób to dodatkowo klamka wewn + pilot + młotkiem uderzyć w zamek, inny to ruszanie instalacją+pilot. u mnie nie było żadnej reakcji, silniczek milczał, po szarpaninie zarzęził o otworzyłem drzwi, oczywiście człowiek naiwny, a zamknę drzwi, zamknę pilotem i zobaczę co będzie, nie łudźcie się, nie otworzy się drugi raz, takie testy najlepiej przeprowadzać na otwartych drzwiach, a żeby centralny widział, że zamknęliśmy drzwi, trzeba z boku i drzwi zamknąć ręcznie zamek. Jak są drzwi zaryglowane i żaden sposób nie uda się otworzyć, nie pozostaje nic innego jak zdemolować zamek - ewentualnie można zdjąć drzwi z zawiasów, zawiasy trzeba odkręcić też od strony słupka, drzwi można zdjąć do góry (nie mam pewności ale dowiedziałem się od kumpla; można spróbować rozebrać zamek i coś modzić, ale nie ma tam za wiele miejsca więc to ciężka sprawa.

Blacha ma dookoła uszczelkę, uszczelka z czasem ulega zniszczeniu, należy ją najlepiej wymienić po takiej operacji, u mnie było już widać ślady przeciekania, ja zrobiłem uszczelnienie za pomocą kleju-uszczelniacza, dwa dni były opady deszczu - w aucie sucho :D)

 

 

15. 7 śrub wyjętych z blachy, kołek z szyby wyjęty mały i duży, szyba podniesiona, wtyczki rozpięte:

a. ) drzwi można otworzyć - aby wyjąć zamek z blachą trzeba odkręcić jeszcze 3 śrubki plus zdjąć linkę od klamki zewnętrznej.

link

Śruba na torx20 jest schowana w dziurze pod uszczelką na wysokości klamki zewnętrznej.

Następnie zdejmujemy zaślepkę za klamką i mamy do zdjęcia linkę od otwierania. Teraz można odgiąć blachę (odessać uszczelkę) i wyjeżdżamy z blachą i zamkiem. Demontaż zamka w następnym poście :)

b. ) opcja zamkniętych drzwi - jeżeli nie da rady podać napięcia 12V na silniczek (tzn nic się nie dzieje z różnych przyczyn etc) pozostaje nam zdjąć blachę i kombinować z zamkiem, młotek, przecinak etc

CDN...

Zdjęcie0619.jpg

sruby2.jpg

Edytowane przez R.O.O.S.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie do kolejnego posta podam wykorzystane materiały, który były bardzo przydatne (podaję źródła z poza forum)

http://www.turbo-diesel.pl/zrob_to_sam/35/

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461-MKIV-door-locks-explained-why-you-re-having-problems!!!-%28

https://www.youtube.com/channel/UC-cgwq7PIjDiT8BIBJjSRCg

https://www.youtube.com/watch?v=iPwII6H4r-U

https://www.youtube.com/watch?v=-Rs-pLD8Zk8

http://www.johnsonelectric.com/en/product-technology/switches-and-relays/automotive-switches-and-subsystems/automotive-switches

CD:

ad 15.a )

po zdemontowaniu blachy z zamkiem zdemontowanie samego zamka to już błahostka :P

zdj

-wybijamy dwa kołki z blachy (3 - zdj) - kołki najlepiej wybić bitem (np spline, imbus, ewentualnie dopasowaną okrągłą końcówką) uderzając małym młotkiem

-odpinamy wtyczkę (4 - zdj, druga strona blachy)

-odpinamy z krzyżaka (1 - zdj) cięgno do ryglowania (najlepiej zdjąć krzyżak z blachy, wypychając z drugiej strony wewnętrzną część kołka, następnie można wyjechać zamkiem z cięgnem, łatwiej je wtedy odpiąć

-wpychamy gumę (2 zdj) z blachy od linki klamki wewn

Zamek

zdj1

Rozczłonkowanie zamka:

-odpinamy cięgno ryglowania (zdj1 - 1)

-odpinamy linkę klamki (zdj1 - 2)

-odpinamy (podważamy) pancerz linki z uchwytu obudowy zamka (zdj1 - 3)

-wysuwamy czarnego wąsa - rozdzielenie zamka (zdj1 - 6)

-aby rozdzielić część mechaniczną od elektryczno-mech należy odkręcić 2 śruby (zdj1 - 4 i 5, 4 torx 15, a 5 torx chyba 7 - na bank mniejszy bo nie miałem pod ręką :D) i sprężynę, która trzyma w ryzach zamek (na jednym z filmików widać, sprężyna jest od drugiej strony niż jest zdj1, do rozdzielenia części elektro potrzeba odkręcić 8 śrub torx 10 *ósma śruba widoczna jest po rozdzieleniu części elektro od mechanicznej

Po otwarciu zamka widać co tam się dzieje, ja swój wyczyściłem (mechanika) i dobrze nasmarowałem, części mechaniczne w elektrycznej części też warto oczyścić ze starego smaru i dać nowy, lepiej pracuje. Zamek i drzwi po złożeniu chodzą ciszej i lżej :D

Dziękuję wszystkim z forum, którzy mieli wkład w różne publikacje n/t problemów z zamkami, gościom z zewnątrz oraz autorom manuali w necie :)

Oby pozostało coś dla potomnych

Wnioski z rozbierania: pierwszy - uszczelka parcieje tak od połowy blachy i pięknie wlewa się nam do auta woda - warto zajrzeć do blachy jeśli mieliśmy pod dywanikiem kiedykolwiek wodę (mnie zostaje na drugie danie rozbieranie przednich prawych drzwi bo też tam miałem wodę), bo potem się dzieją czary z elektryką i kablami w podłodze. Drugi wniosek jest taki, że warto przesmarować część mechaniczną zamka bo z czasem się zaciera, potem pada elektryka, zużywają się też krańcówki zamka, mają mechaniczną wytrzymałość na ilość klepnięć. Wniosek trzeci - sprawdzenie uszczelki-gumy w słupku pomiędzy drzwiami i stanu kabli - lubią wypadać, łamać się, gnić etc, ogólnie kiepski patent VW.

Suma sumarum coś trzeba robić żeby nie było nudy :P

Pozdro R.O.o.S.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Jeśli można się podpiąć pod temat, z takim małym pytaniem.

Mechanizm opuszczania i podnoszenia szyby mi działa, ale szyba nie opada (elektryczne). Pytanie:

1. Czy muszę opuszczać szybę w dół, aby to naprawić (robię to pierwszy raz z elektrycznym systemem)

2. Czy po ściągnięciu tej metalowej płyty trzeba ją potem uszczelnić jakimś sylikonem lub czymkolwiek czy nie trzeba?

 

Jeśli źle umieściłem pytanie proszę o poprawę/przeniesienie (pierwszy dzień na forum)

Pozdrawiam

Wojtek

 

EDIT już sobie poradziłem, działa jak powinno. Trochę głośniej stuka gdy na sam dół opada ale jest ok. ;)

Edytowane przez Nowcio777
Dałem sobie radę

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ja bym prosił o zdiecia żeby dostać się do zamka tylnych dzwi bo nie mogę wyświetlić żadnych zdiec z tego tematu i wokół z forum na Tm hostingu na pw prześle mail,z góry dzięki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ja bym prosił o zdiecia żeby dostać się do zamka tylnych dzwi
Trzy posty w górę. Nr 148 ....

:fajny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam olbrzymi problem z odkręceniem tylnego zamka :(

 

Problem w sumie błachy - nie zapala mi się światło przy otwieraniu drzwi. Z powodzeniem zdemontowałem wszystko ale za cholerę nie mogłem odkręcić tych dwóch czarnych śrub ("słoneczko"). Założyłem prawidłową końcówkę na śrubokręt, a ponieważ i tak się trochę ślizgała to musiałem całym ciałem dociskać śrubokręt i kręcić dwoma rękami - nie dałem rady nawet ruszyć, obrobiłem śruby tylko.

 

To tak ma być czy ja coś źle robię? Z przodu odkręcam bez najmniejszego problemu, ale z tyłu w obydwu drzwiach nie mogę choćby o jotę tego odkręcić.

 

EDIT:

 

Jeszcze miałem problem z wyciągnięciem wtyczki elektrycznej z zamka. Pewnie zrobiłbym to bez problemu przy odkręconym zamku ale tak to nie widzę gdzie tam jest jakiś zatrzask albo blokada - wtyczki nie udało mi się wyciągnąć i aluminiowa blacha "wisiała" trochę na kablu. Nie wygodne jak diabli.

Edytowane przez wloczykij555

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kup sobie nasadkę do grzechotki, ja kupiłem sobie taki 7cm na klucz 10, bez problemu mi odkręca. Jak u siebie pierwszy raz rozkręcałrm tył to zajęło mi to 3dni a w sumie i tak zamka nie złożyłem :marecek Od wczoraj miałem problem z błędem

00930 - Locking Module for Central Locking: Rear Left (F222)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

Przelutowałem cały zamek, przeczyściłem wtyczki wiązki w słupku i nic. Jedyny oznaka uszkodzenia była taka, że drzwi nie zawsze się otwierały z pilota, lampki świeciły bez zastrzeżeń. Na przyszłość jeśli ktoś szuka rozwiązania tego błędu a lutowanie nic nie da to polecam zakupić nowy zamek ze szrotu. W moim przypadku chyba nic innego jak silniczek albo ten malutki mikrostyk środku zamka musiał szwankować. Jeszcze gdyby ktoś miał problem tak jak ja z demontażem bolca zabezpieczającego szybę to polecam wkręcić najpierw małą śrubkę w mniejszą tulejke i wyciągnąć do siebie kombinerkami, potem analogicznie z większą. Co do montażu to polecam lekko włożyć tą mniejszą w większą, zamontować na miejsce aby ta grusza dobrze siedziała i dobić czymś lekko mniejszą.

 

O widzę kolego, że też jesteś z Radomia to możemy się zgadać i pożyczę klucza albo dam namiar gdzie kupiłem.

Edytowane przez Gracek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm nie, to ja z centralnym nie miałem żadnych problemów. Narzędzia mam, cały zestaw Makity - wystarczy aby rozebrać pół samochodu :D

 

Jedynie - oprócz oświetlenia - był problem z otwieraniem. Szarpało sie klamką (bez znaczenia zewnętrzną czy wewnętrzną) a drzwi nie puszczały. Należało próbować kilkukrotnie i dopiero odskakiwały (a jak ktoś robił bez wyczucia to nie odskakiwały wcale). Wylałem 1/3 butelki WD 40 i problem ustąpił w 90% :D Muszę tam jeszcze porządnego smaru zaaplikować.

 

No ale oświetlenia nie mam i boję się, że uwaliłem sprawę bo śruby się obrobiły, w tym momencie żaden klucz już nie pomoże.. Zostało mi tylko nacięcie Dremelem łba śruby aby można było odkręcić płaskim śrubokrętem/małym płaskownikiem. To już będzie ostra rzeźba :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może odkręcałeś torxem a nie spline? Albo mniej roboty to łebki rozwiercić i po prostu kupić nowy zamek ze śrubami za 30zł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nabić torxa lub większy spline i się odkręci...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Może odkręcałeś torxem a nie spline?

 

Raczej na bank spline, na końcówce jest wiele wypustów a torx ma tylko 6.

 

Końcówka ładnie wpasowuje się w śrubę ale za Chiny jej nie przekręca.

 

Edit:

 

Zagwozdka rozwiązana. Sprawdziłem i faktycznie to jest Torx i faktycznie ma 6 wypustów (wydawało mi się, ze ma więcej).

 

Trzeba się zaopatrzyć w końcówki spline :)

Edytowane przez wloczykij555

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

widać kolega miał ten sam problem co i ja.. z tym, że u mnie śruby były już obrobione- poprzedni właściciel próbował odkręcać śruby, po zakupieniu klucza typu spline nic to nie dało bo i tak śruby były obrobione... a to jest porażka porażki jeśli są śruby obrobione.. Próbowałem spawać śrubę.. nic nie dało bo była dosyć zapieczona i lut się łamał za każdym razem, rozwiercałem i próbowałem wykrętakiem ten z kolei się łamał i nie wspomnę o ilości wierteł złamanych na dwóch śrubach :D wpadłem na pomysł z ojcem bardziej inwazyjny bardzo małą tarczą nacięliśmy śrubę wzdłuż co prawda lekko musiałem zniszczyć otwór na śruby i odkręcić próbowałem wielkim płaskim śrubokrętem na przemian stukając delikatnie małym przecinakiem i rozwiercając śrubę wiertarką w środku w celu rozgrzania jej.. i wkońcu udało się odkręcić te dwie cholerne śruby.. Ale co się nakląłem to nie mam słów :D i czas jaki na to poświęciłem to trasa conajmniej przejechania Warszawa - Poznań :D.. Tą jedną z trzech śrub którą się udało odkręcić zaniosłem na wzór z asortymentem ze śrubami i dobrali mi z identycznym gwintem co prawda lekko dłuższe ale nic to nie przeszkadza ważne że się trzyma, za dwie śrubki zapłaciłem rychło ok. 2 - 3zł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności