Jump to content
bigshark

Geometria osi przedniej i tylnej

Recommended Posts

Witam,

Zachęcony ostatnią szczegółową odpowiedzią i skuteczną na poprzedni problem, która nawet pomogła pracownikom serwisu VW.

 

Opisywany temat dotyczy VW Passat B6 (3C) z 2006 r.

 

Ostatnio wykonywałem przegląd rejestracyjny i dokładny Diagnosta podczas badania stwierdził, że zbieżność osi przedniej jest w górnej granicy zakresu dopuszczalnego (tj. +0,6 stop.).

Więc nie wiele zastanawiając się zaordynowałem prawidłowe ustawienie zbieżności.

Z tego co mówi wydruk to wykonano to automatem AUTO BOSS.

Po ustawieniu parametry geometrii są następujące:

 

Oś przednia:

Kąt pochylenia koła LP: -0,59 stop.

Zbieżność LP: 0,08 stop.

Kąt pochylenia koła PP: -1,11 stop.

Zbieżność PP: 0,07 stop.

Zbieżność całkowita: 0,15 stop.

 

Oś tylna:

Kąt pochylenia koła LT: -1,43 stop.

Zbieżność LT: 0,21 stop.

Kąt pochylenia koła PT: -1,83 stop.

Zbieżność PT: -0,17 stop.

Zbieżność całkowita: 0,04 stop.

 

Moje pytania brzmią:

Jakie mają znaczenie odchylenia od parametrów referencyjnych wartości kąta pochylenia koła w przypadku poszczególnych kół? Dotyczy to koła PP gdzie wartości referencyjne to: od -1,00 do 0,00 stop.

 

Ponadto indywidualne odchylenia od referencyjnych parametrów zbieżności dla poszczególnych tylnych kół:

zbieżność koła LT:0,21 stop. (referencyjny zakres: od -0,02 do 0,19 stop.)

zbieżność koła PT:0,21 stop. (referencyjny zakres: od 0,19 do -0,02 stop.)

Przy czym zbieżność całkowita jest w zakresie referencyjnym (od -0,03 do 0,37 stop.) i wynosi 0,04 stop.

Czy pomimo, że zbieżność całkowita jest prawidłowa to brak zbieżności dla pojedynczych kół jest istotną wadą i ma wpływ na prowadzenie pojazdu?

 

Jaki jest negatywny wpływ nieprawidłowych wartości na właściwości jezdne i eksploatacyjne (poza nieprawidłowym zużywaniem się opon) samochodu?

Czy w tym przypadku konieczna Waszym zdaniem jest pełna regulacja geometrii w ASO, czy takie odchyły można zaakceptować?

Za fachowe opinie z góry dziękuję.

Pozdrawiam

 

Ps. Wartości referencyjne określił automat (Auto Boss) dla tego modelu samochodu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ustawienie zawieszenia w tym geometrii kół oczywiście ma duży wpływ na prowadzenie się pojazdu. Fabryka ustawia to na pewnego rodzaju kompromis, bo na różne nawierzchnie stosuje się różne ustawienia. W autach cywilnych nie ma mozliwości i nawet potrzeby częstej zmiany geometrii więc ustala się najlepsze parametry i takie ustawia.

Swego czasu bawiłem się trochę w rajdy samochodowe więc często zmienialiśmy nastawy zawieszenia w zależności od specyfiki rajdu i tak:

1. Gładki równy asfalt:

kąt pochylenie P i T zawsze na (-), wynikało to też z zastosowania twardszych sprężym i amortyzatorów,

zbieżność P na (+), T często na 0.

2. Luźna nawierzchnia:

kąt pochylenie P i T zawsze na (+), z

bieżność P na (-), T często na 0 lub też (-).

Zaczynało się od nastaw bazowych a później testując poprawiało się poszczególne parametry. Dochodziła jeszcze regulacja sprężyn i amortyzatorów i czasem dobre ustawienie zawieszenia trwało 2 dni :).

Na początku nie zdawałem sobie sprawy jak wielki wpływ szczególnie na asfalcie ma sama geometria. Jak sie okazuje o wiele słabsze auto z dobrze zestrojonym zawieszeniem na danej nawierzchni wygrywa z autem wiele mocniejszym z kiepskim zawiasem. Niewielka regulacja przy sportowej jeździe daje ogromne różnice w prowadzeniu samochodu.

Inne są także ustawienia na ścieg, deszcz itp.

 

Podobnie będzie w aucie cywilnym, wszelkie "niedociagnięcia" wprawny kierowca poczuje już po kilku zakrętach.

Edited by Matsil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Auto po geometri.

Mam prosbe do znawcy tematu , fachowca z forum aby ocenil dane z wydruku .

Jesli ktos by mial czas i checi oczywiscie .

To skany podesle na emaila .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy może mi ktoś powiedzieć czy widoczna na załączonym obrazku geometria jest dobrze ustawiona?

 

zdjecie.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie jestem moze fachowcem od geometrii, ale dla mnie prawy tyl nie miesci sie w normie i dlatego jest na czerwono. Nalezy sprawdzic,

czy to wina luzów,samej regulacji lub co gorsze meze problem z karoseria?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ustawiam geometrie w grupie VAG na oryginalnym VAG-u vw do geometrii od 8 lat w tym razem łącznie na innych sprzętach około 15 lat.Pierwsza sprawa na luzach nie dokonujemy żadnych ustawień i jest to wręcz obowiązkiem diagnosty sprawdzić stan zawieszenia przed regulacją bez żadnych dodatkowych opłat.Co do pasatów 3c jak nie były mocno bite to filozofii nie ma,z tyłu siadają tylko drążki kierownicze tzw.wahacze"biszkopty" a z przodu duże i małe tuleje wahaczy ale resztę i tak trzeba sprawdzić końcówki,drążki itp.Druga sprawa jak najmniejsze różnice czy to w zbieżności czy pochyleniu poszczególnych kół np;pochylenie lewy przód ;0 stopni 36 minut a prawe ;1 stopień 12 minut będzie w normie ale da efekt ściągania .I najważniejsza sprawa:nastawy czujnika kąta skrętu po każdej zmianie geometrii!!!Miałem przypadki jak paski były nowością na rynku,że zbieżność była ustawiona na tip top a auto dalej ściągało..... a po nastawach zaczynało jechać prosto.Z grubsza to tyle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ustawiam geometrie w grupie VAG na oryginalnym VAG-u vw do geometrii od 8 lat w tym razem łącznie na innych sprzętach około 15 lat.Pierwsza sprawa na luzach nie dokonujemy żadnych ustawień i jest to wręcz obowiązkiem diagnosty sprawdzić stan zawieszenia przed regulacją bez żadnych dodatkowych opłat.Co do pasatów 3c jak nie były mocno bite to filozofii nie ma,z tyłu siadają tylko drążki kierownicze tzw.wahacze"biszkopty" a z przodu duże i małe tuleje wahaczy ale resztę i tak trzeba sprawdzić końcówki,drążki itp.Druga sprawa jak najmniejsze różnice czy to w zbieżności czy pochyleniu poszczególnych kół np;pochylenie lewy przód ;0 stopni 36 minut a prawe ;1 stopień 12 minut będzie w normie ale da efekt ściągania .I najważniejsza sprawa:nastawy czujnika kąta skrętu po każdej zmianie geometrii!!!Miałem przypadki jak paski były nowością na rynku,że zbieżność była ustawiona na tip top a auto dalej ściągało..... a po nastawach zaczynało jechać prosto.Z grubsza to tyle.

 

Marcin jesteś kumaty gośćhttp://forum.vw-passat.pl/images/smilies/everyday/podziw.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odp. Auto troche mi pływa, niby tuleje ok, ale nie do końca wierze tym mechanikom. Mam wrażenie, że zrobili na odwal sie. Macie jakieś namiary na prawdziwego fachowca w Wa-wie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marcin jesteś kumaty gośćhttp://forum.vw-passat.pl/images/smilies/everyday/podziw.gif

 

Dzięki za uznanie :D,jak ktoś ma w miarę blisko do Zgorzelca to zapraszam na geometrię na VAG-u.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie, dzisiaj chciałem ustawić geometrie ale okazało się ze z tyłu śruba mimośrodowa górnego wahacza jest zapieczona i nie mogą jej odkręcić - zdjęcie poniżej.

Ktoś próbował na siłę odkręcać ? albo ktoś wymieniał śrubę oraz tuleje gumową ?

unnamed.jpg

unnamed.jpg

Edited by marzar

Share this post


Link to post
Share on other sites

W zeszłym roku na geometrii w moim VW był problem z odkręceniem jakiejś śruby w tulei tylnego wahacza. Ostatecznie puściła, ale gdyby było inaczej, to chcieli mnie wysłać do Bytomia (Szombierki) na Zabrzańską 100, gdzie podobno z takimi tulejami sobie radzą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

marzar miałem ten sam problem. Za poprawne ustawienie geometrii odpowiedzialne są 4 śruby (2 na środku pojazdu i 2 przy kołach). Miałem wszystkie zapieczone, te przy kołach udało się rozruszać ale te co zaznaczyłeś już nie. Niestety skończyło się na zakupach całych tulei. Ja wymianę tulei zleciłem warsztatowi, bo żeby to wyjąć trzeba albo wycinać albo zgrzewać, a że anty plastyczno/techniczny jestem to mógłbym sobie albo pojazdowi krzywdę zrobić. Do tego zostały powymieniane wszystkiem śruby łącznie z tymi co odpuściły. Potem na geometrię i cieszysz się jazdą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki. ja dziś podjechałem do innego warsztatu, gdzie potwierdzili wersje ze z tymi śrubami jest problem. Pokazałem wydruk z geometrii i tył jest trochę poza tolerancją, ale powiedzieli mi ze nie ma dramatu, z oponami nic się nie będzie działo. Ogólnie nie mam żadnego problemu poza trochę skrzywioną kierownicą w lewo podczas jazdy prosto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pytanie do forumowiczów z Krakowa i okolic: gdzie najlepiej ustawić geometrię w Pasku? Kogo polecacie lub gdzie ustawialiście i byliście zadowoleni? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Mam proźbę, czy ktoś mógłby podać dane geometrii do b6 kombi. Przeszukałem net ale nic nie znalazłem. Są dane ale do b5. dane mogą być z autodaty moze z innych źródeł, może ktoś dysponuje. Kąty, zbieżność przód i tył, ogólnie wszystko

Edited by rainman777
Przeniesiony reg. pkt. 2.1.a

Share this post


Link to post
Share on other sites

dzięki, ale pewnie sie nie nada. poza tym wczoraj przez przypadek na stronie autodaty natknołem sie na demo programu gdzie właśnie był prezentowany passat b6 i wszystkie mi potrzebne dane chcąc niechcąc zdobyłem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proszę o pomoc! Ustawiłem geometrię i zbieżność w Passacie b6, zawieszenie mam ok. Było sprawdzane w 3 warsztatach a wszystkie 4 opony mam zjechane od wewnętrznej strony. Z tyłu jest totalna masakra bo opony nadają się do kosza. Dodam że są 4 nowe i mam je on kwietnia tego roku. Mam wszystkie wydruki z ustawień a nikt nie potrafi mi pomóc i rozkłada ręce. Może macie jakieś pomysły?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to dziwne. Ostatnio zamontowałem u siebie kpl. stację do ustawiania geometrii. Po ustawieniach przez ekspertów pobawiłem się troszkę w ustawienia w moim Alltracku. Po zamontowaniu przyrzadów wszystko wyszło mi ok ale...ale jak usiadłem w aucie nieznacznie zgubił zbieżnośc na prawej stronie z przodu, usiedliśmy w aucie we dwóch było inaczej ale mieścilo sie w normie. Jak sie zapakowalem do auta piatke chlopakow to wszystko wypadaloby ustawic od nowa. Taka prawda panowie. Moze kolega dobry_rafal jezdzi ciagle zaladowanym autkiem???

Nie wiem jak ustawiają w PL, moze tylko zbieznosc. Ja musze wszystko ustawic jak pisze ksiazka bo wydruk idzie do wydzialu komunikacji. Po pierwsze ustawiam przesuniecie koła (caster) pozniej ustawiam pochylenie (camber) a na koncu zbiezność (spissing).

Edited by popiolek4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy