Jump to content
jago86

instrukcja wymiany rozrzadu w silniku 1.9TDI AHU/AFN/AHH- smacznego

Recommended Posts

schemat w zalaczniku

Zalecane okresy wymiany

· Kod silnika AFN/AHU:

· Rok mod. →2000: Co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności, co wcześniej nastąpi - sprawdzić stan i szerokość (szerokość minimalna 22 mm).

· Co 90 000 km - wymienić.

· Kod silnika AHH:

· Rok mod. →2000: Co 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności, co wcześniej nastąpi - sprawdzić szerokość (szerokość minimalna 22 mm).

· Co 30 000 km - sprawdzić stan i naciąg.

· Co 90 000 km - wymienić.

· Koniecznie zapoznać się z warunkami eksploatacji i potwierdzeniami przeglądów.

Uszkodzenia silnika

UWAGA: Mimo, że przy pęknięciu paska następuje zazwyczaj uszkodzenie silnika, przed zdjęciem głowicy cylindrów sprawdzić ciśnienie sprężania.

Czasy pracy - godz.

Wymontowanie i zamontowanie

3,30

Narzędzia specjalne

· Tuleje pomocnicze - nr 3369.

· Liniał nastawczy wałka rozrządu - nr 2065A .

· Trzpień blokujący pompy wtryskowej - nr 3359.

· Uchwyt koła zębatego - nr 3036.

· Klucz widełkowy - Matra V.159.

Zapamiętać

· Odłączyć akumulator.

· NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego.

· Wykręcić świece żarowe, aby silnik łatwiej się obracał.

· Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów.

· Obracać TYLKO kołem wału korbowego i nie obracać żadnym innym kołem zębatym.

· Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.

· Po wymianie paska zębatego sprawdzić początek podawania pompy wtryskowej.

Zdejmowanie

· Wymontować następujące elementy:

· Przedni zderzak.

· Przewód zasysania powietrza pomiędzy przednią blachą i filtrem powietrza.

· Śruby przedniego pasa [1] i [2] .

· Założyć tuleje pomocnicze nr 3369 na przedni pas [3] .

· Przesunąć przednią blachę do przodu.

· Zdjąć pasek napędowy dodatkowych podzespołów.

· Obrócić w lewo rolkę napinającą paska napędu dodatkowych podzespołów.

· Wymontować następujące elementy:

· Górna osłona paska zębatego [4] .

· Pokrywa głowicy cylindrów.

· Obracać wałem korbowym w GMP pierwszego cylindra. Znaki odniesienia na kole zamachowym muszą się pokrywać [5] .

· Liniał nastawczy nr 2065A umieścić w tylnej części wałka rozrządu [6] . Wałek rozrządu ustawić przy użyciu szczelinomierza.

· W koło pompy wtryskowej wsunąć trzpień blokujący [7] . Przyrząd nr 3359.

· Poluzować śruby blokujące koła pompy wtryskowej [8] .

· Wymontować następujące elementy:

· Śruby koła pasowego wału korbowego [9] .

· Koło pasowe wału korbowego [10] .

· Dolna osłona paska zębatego [11] .

· Poluzować nakrętkę rolki napinającej [12] . Odsunąć rolkę napinającą w lewo od paska. Nakrętkę lekko dokręcić.

· Wymontować następujące elementy:

· Śruba rolki prowadzącej [13] .

· Rolka prowadząca [14] .

· Pasek zębaty.

 

WSKAZÓWKA: Jeżeli pasek ma zostać ponownie użyty, zaznaczyć kredą kierunek jego ruchu.

 

Zakładanie

· Wazne: Stary pasek nie może być użyty ponownie, jeżeli jest węższy niż 22 mm.

· Znaki odniesienia na kole zamachowym muszą się pokrywać [5] .

· Sprawdzić, czy liniał nastawczy wałka rozrządu został prawidłowo użyty [6] .

· Sprawdzić, czy trzpień blokujący został prawidłowo umieszczony w pompie wtryskowej [7] .

· Przytrzymać koło rozrządu. Zastosować przyrząd nr 3036.

· Śrubę koła rozrządu poluzować o 1/2 obrotu [15] .

· Poluzować koło zębate na piaście, uderzając w piastę pobijakiem, który wsunąć przez otwór w tylnej osłonie paska zębatego.

· Wymontować następujące elementy:

· Śruba koła rozrządu [15] .

· Koło rozrządu.

· Wyjąć śrubę blokującą z koła pompy wtryskowej [8] . Wkręcić nowe śruby.

· Koło pompy wtryskowej ustawić śrubami w środku podłużnych otworów.

· Nałożyć pasek zębaty w następującej kolejności:

· Koło wału korbowego.

· Koło wałka pośredniego.

· Koło pompy wtryskowej.

· Rolka napinająca.

 

WSKAZÓWKA: Obrócić nieco kołem pasowym pompy wtryskowej, aby ułożyć je zgodnie z paskiem zębatym.

 

· Zwrócić uwagę, aby pasek między kołami zębatymi był naprężony.

· Nałożyć koło rozrządu na pasek, następnie założyć koło rozrządu razem z paskiem na koniec wałka rozrządu.

· Wkręcić śrubę koła rozrządu [15] .

· Lekko dokręcić śrubę koła rozrządu [15] . Koło zębate musi się swobodnie obracać, bez przechylania się i nadmiernych obrotów.

· Zamontować rolkę prowadzącą [14] . Dokręcić śrubę momentem 25 Nm [13] .

· Poluzować nakrętkę rolki napinającej [12] .

· Automatyczną rolkę napinającą obracać w prawo, aż nacięcie i występ na rolce będą się pokrywały [16] . Użyć klucza Matra V.159 [17] .

· Jeżeli rolka napinająca zostanie obrócona zbyt daleko: obrócić całkowicie w lewo i powtórzyć napinanie.

· Nakrętkę rolki napinającej dokręcić momentem 20 Nm [12] .

· Znaki odniesienia na kole zamachowym muszą się pokrywać [5] .

· Przytrzymać koło rozrządu. Zastosować przyrząd nr 3036.

· Dokręcić śrubę koła rozrządu momentem 45 Nm [15] .

· Śruby blokujące koła pompy wtryskowej dokręcić prowizorycznie momentem 20 Nm [8] .

 

WSKAZÓWKA: NIE obracać o kolejne 90°.

 

· Wymontować następujące elementy:

· Liniał nastawczy wałka rozrządu [6] .

· Trzpień blokujący pompy wtryskowej [7] .

· Obrócić wałem korbowym dwa obroty w prawo, aż znaki odniesienia będą się pokrywały [5] .

· Sprawdzić, czy liniał nastawczy wałka rozrządu może zostać wsunięty [6] .

· Sprawdzić, czy trzpień blokujący może zostać wsunięty w koło pompy wtryskowej [7] .

· Jeżeli tak nie jest: Poluzować śruby blokujące koła pompy wtryskowej [8] . Obrócić piastę koła zębatego, aż będzie można wsunąć trzpień [7] .

· Dokręcić śruby momentem 20 Nm + 90° [8] .

· Nacięcie i występ na rolce napinającej muszą się pokrywać [16] .

· Jeżeli tak nie jest: Poluzować nakrętkę rolki napinającej [12] . Automatyczną rolkę napinającą obracać w prawo, aż nacięcie i występ na rolce będą się pokrywały [16] . Nakrętkę rolki napinającej dokręcić momentem 20 Nm [12] .

· Zamontować następujące elementy:

· Dolna osłona paska zębatego [11] .

· Koło pasowe wału korbowego [10] .

· Śruby koła pasowego wału korbowego [9] .

· Śruby koła pasowego wału korbowego dokręcić momentem 25 Nm [9] .

· Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.

schemat.rar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest x-wojtas-x

a masz do 1.9TDI AJM?

Edited by x-wojtas-x

Share this post


Link to post
Share on other sites
a masz do 1.9TDI AJM?

niestety nie mam. to co mialem dodalem.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do powyższego opisu dorzucam parę zdjęć z poszczególnych etapów wymiany paska rozrządu silnika AHU (demontaż):

 

33f870765ae0b837m.jpg

0525b3dd7e201585m.jpg

341f00ad92cdb877m.jpg

20bf7d002682cd39m.jpg

74dcefc6e2e91d22m.jpg

85865c2e84ed5e25m.jpg

e50c31c7edf5d2c7m.jpg

106b577178125ff1m.jpg

be34ed88469a3c80m.jpg

 

Montaż w odwrotnej kolejności.

Edited by Hajdusek

Share this post


Link to post
Share on other sites

no i po wszystkim, 4 godziny pracy, pomoc kolegi, kilka kluczy, 2 srubokrety i rozrzad wymieniony:)

Nie wiem czy to mozliwe ale wydaje mi sie ze lepiej teraz chodzi (dynamiczniej), mozliwe??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy przy wymianie rozrządu można zastosować blokadę rozrządu? Na allegro znalazłem cos takiego. Czy to mi pomoże przy wymianie paska rozrządu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy przy wymianie rozrządu można zastosować blokadę rozrządu? Na allegro znalazłem cos takiego. Czy to mi pomoże przy wymianie paska rozrządu?
tak pomoże bo wtedy masz pewność ze rozrząd po zdjęciu paska nie przesunie się nawet o milimetr i ze wszystkie ustawienia będą ok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

czy na podstawie pomiaru szerokości paska rozrządu można określić przebieg na tym że pasku ? jest to jakoś określone na podstawie doświadczeń.

czy ustawianie znaków na kole zamachowym jest z kanału ? czy od strony komory silnika ?

Edited by kuna 1962

Share this post


Link to post
Share on other sites
czy na podstawie pomiaru szerokości paska rozrządu można określić przebieg na tym że pasku ?

 

beztytuuzq.th.jpg

 

Można sprawdzić jego minimalną szerokość i na tej podstawie zmienić lub nie... Oczywiście, jeśli ktoś przed Tobą nie był na tyle 'inteligentny', że wymienił sam pasek bez reszty. Ale wątpie, że mając zdjęty przód, ktoś olał wymianę reszty. Choć 'nasi' robią wszystko, żeby zaoszczędzić na kosztach...

 

pzdr, kris

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wnoworol

może ktoś ma pewność jaki gwint jest na śrubie koła pośredniego? lewy czy prawy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak ktoś ma sprawne palce to zmieni rozrząd bez zdejmowania całego przodu, jest dość wąsko ale da radę, u mnie czas wymiany to okolo 1,5 godziny bez pośpiechu i z przerwą na papierosa i nie piszcie że bez zdejmowania przodu jest jakieś ryzyko złego założenia itp itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja robie takie rzeczy na codzien z racji mego zawodu.jesli ktos bedzie potrzebowal porady sluze pomoca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.Mnie czeka w poniedziałem wymiana rozrzadu.Części już kupione dałem 370 zł.Pasek Continentala , pompa wody Hepu , napinacz i rolka SKF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam serdecznie zwracam sie do was z takim zapytaniem czy jest możliwośc złego założenia napinacza paska rozrzadu? wymieniałem rozrzad dwa lata temu wszystko ok a dzis byłem u mechanika wymienic paski wieloklinowe i zerknął na rozrzad i powiedzial ze napinacz od rozrzadu jest zle założony czy istnieje taka możliwość?? juz przejechałem na tak załozonym 40 tyś. czy moze coś sie stac? mechanik mówi ze napinacz powinien patrzec do góry a mój bardziej w dół. prosze o odpowiedz. pozdrawiam Andrzej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Małe pytanie. Zawsze rozrzad ustawiałem wg. schematu powyżej. Teraz w moim pasku rozrząd był ustawiany ze znak na kole zamachowym był nie na 0 tylko na | .Wymieniłem pasek i ustawiena te zostawiłem. Auto pali od poł obrotu czy to na zimnym czy to na ciepłym. Kąt wtrysku w granicach 60. Miałem papier ze rozrząd był wymieniany w serwisie, pytanie dlaczego ustawili koło zamachowe na | a nie na 0 ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Małe pytanie. Zawsze rozrzad ustawiałem wg. schematu powyżej. Teraz w moim pasku rozrząd był ustawiany ze znak na kole zamachowym był nie na 0 tylko na | .Wymieniłem pasek i ustawiena te zostawiłem. Auto pali od poł obrotu czy to na zimnym czy to na ciepłym. Kąt wtrysku w granicach 60. Miałem papier ze rozrząd był wymieniany w serwisie, pytanie dlaczego ustawili koło zamachowe na | a nie na 0 ??
dlatego by lepiej palił

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat:

Napisał capslock82 Zobacz post

Małe pytanie. Zawsze rozrzad ustawiałem wg. schematu powyżej. Teraz w moim pasku rozrząd był ustawiany ze znak na kole zamachowym był nie na 0 tylko na | .Wymieniłem pasek i ustawiena te zostawiłem. Auto pali od poł obrotu czy to na zimnym czy to na ciepłym. Kąt wtrysku w granicach 60. Miałem papier ze rozrząd był wymieniany w serwisie, pytanie dlaczego ustawili koło zamachowe na | a nie na 0 ??

dlatego by lepiej palił

 

Ja mam identycznie taki sam problem...

Tylko ze u mnie jak ustawie na 0 to wogule nie pali. A na 1 pali bez problemu, ladnie zapala nawet przy wielkich mrozach zimowych. Maksymalna predkosc ok. 180-190, ladne przyspieszenie, i ladne spalanie ok. 5-6L na miescie (poznan, korki), autostrada ok. 7L 170km/h.. nie dymi, nie szarpie itd itd.

Ktos mi podpowiedzial ze wal moze byc skrecony, tylko ze smieszne ze akurat tyle ze pali na 1....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja mam identycznie taki sam problem...

Tylko ze u mnie jak ustawie na 0 to wogule nie pali. A na 1 pali bez problemu, ladnie zapala nawet przy wielkich mrozach zimowych. Maksymalna predkosc ok. 180-190, ladne przyspieszenie, i ladne spalanie ok. 5-6L na miescie (poznan, korki), autostrada ok. 7L 170km/h.. nie dymi, nie szarpie itd itd.

Ktos mi podpowiedzial ze wal moze byc skrecony, tylko ze smieszne ze akurat tyle ze pali na 1...

Co do spalania to w 7 litrach to spokojnie sie wyrabiam przy najcięższej nodze , a jak po emerycku to w granicach 5 litrów. (wskazania komp i obliczenia po tankowaniu). Co do predkośći to max 200 ale to tylko na autobanie. Silnik ma przebieg 170 tys. Niechce mi sie przestawiać terz na 0 zeby zobaczyć różnicę a czyj bym przestawił to miał by lepsze przyśpieszenie??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy