kazio Zgłoś #1 Napisano 4 Stycznia 2009 Modyfikacja dokonana w Passacie 3BG ma na celu zmianę podświetlenia nawiewów powietrza z fabrycznie czerwonych na niebieskie. Instruktaż ten może również być pomocny przy zwykłej wymianie przepalonych żarówek, co często ma miejsce. Do wykonania podświetlenia należy zaopatrzyć się w 4 żaróweczki VW - SEIM (symbol PA6-6), lub w celu przerobienia podświetlenia na niebieski 8 diod świecących typu "LED" W celu wymontowania nawiewów należy zdjąć boczne osłony kokpitu przedniego, włożyć płaski śrubokręt na wysokości górnych zaczepów (najpierw góra - potem dół) a z boku kokpitu drugim płaskim śrubokrętem odepchnąć lekko nawiew do siebie Gdy nawiew już jest wysunięty odłączamy kostkę zasilania żaróweczek, w tym celu podważamy małym śrubokręcikiem zapadkę i wysuwamy kostkę. Środkowy nawiew ma trzy zaczepy na górze i trzy na dole. Tutaj wykonujemy podobne czynności jak w przypadku nawiewów bocznych. Najpierw wkładamy płaski śrubokręt na wysokość pierwszego zaczepu i troszkę wypychamy, następnie trzymając lekko wysunięty nawiew wkładamy drugi płaski śrubokręt do trzeciego zaczepu i troszkę go wypychamy.Dolna część ma identyczne zaczepy i postępujemy podobnie, aż wysunie się cały nawiew. Odłączamy kostki zasilające. Żaróweczki również należy lekko podważyć w celu wyjęcia. żaróweczka z oprawką stanowią nie rozbieralny element - więc należy kupić nowe. W celu przerobienia podświetlenia na podświetlenie diodami "LED" należy rozmontować światłowód. W tym celu należy zdjąć rygiel przesuwu klapy, ściskając szczypcami płaskimi kołeczek trzymający mechanizm rygla. Następnie cienki śrubokręt wsuwamy pod zaczep światłowodu i lekko go podważamy aż zsunie się z zatrzasku obudowy. Światłowód osłonięty jest rozbieralną białą osłoną antyrefleksyjną. Do wykonania podświetlenia będzie nam potrzebnie 8 diod typu "LED" (niebieskie), oraz cienki przewód w izolacji 0,5mm i koszulka izolująca 1mm. Przed montażem diody należy wyprofilować i przylutować do plusowej nóżki opornik (w zależności od napięcia dobrać odpowiednie oporniki - zobacz również kalkulator do wyliczania wartości oporników). Do minusowej nóżki przylutowujemy przewód w izolacji, i naciągamy koszulkę na miejsce lutowania. Z drugiego końca przewody łączymy ze sobą i przylutowujemy bolec do wtyczki. Jeśli obie diody posiadają swoje oporniki, możemy przykleić je do obudowy nawiewu na silikon termo-zastygający. Podświetlenie należy skierować na środek prześwitującego piktogramu w obudowie nawiewu. Przed montażem należy wykonać próbne podświetlenie w celu sprawdzenia połączeń i prawidłowej biegunowości diod. Przed montażem w samochodzie wpinamy końcówki przewodów zakończone sztywnymi bolcami w koszulkach izolujących i montujemy nawiewy na właściwym miejscu w kokpicie. Tak wygląda efekt końcowy Autor artykułu: Marek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość RF_mav Zgłoś #2 Napisano 20 Stycznia 2009 To jest to.. mnie wogóle nie świecą pokrętła nawiewu ale czułem że to musi działać. postaram sie za o zabrać jak najszybciej :-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bpiotrek Zgłoś #3 Napisano 23 Stycznia 2009 Ja polecam te same diody tylko o szerokim kącie świecenia.Lepszy efekt Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomiB5gd Zgłoś #4 Napisano 23 Stycznia 2009 a mam takie pytanko czy te żaróweczki VW - SEIM (symbol PA6-6) to mozna tylko w ASO kupic ? bo szukalem i nigdzie w sklepach takiego czegos niema. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JurekW Zgłoś #5 Napisano 23 Stycznia 2009 a mam takie pytanko czy te żaróweczki VW - SEIM (symbol PA6-6) to mozna tylko w ASO kupic ? bo szukalem i nigdzie w sklepach takiego czegos niema.Tak w ASO nr ref. 3B0 919 243 B , cena ok. 17 zł. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość dzikikocik Zgłoś #6 Napisano 24 Stycznia 2009 ja kupiłem żaróweczki na stacji po 80 groszy za sztuke ale na drugi dzien zmieniłem na białe diody 5mm ale wmontowałem je w oprawke zamiast zaróweczek (bo tak jak na zdjeciach to za mocno jak dla mnie swieciło) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Brudek Zgłoś #7 Napisano 24 Stycznia 2009 ja kupiłem żaróweczki na stacji po 80 groszy za sztuke ale na drugi dzien zmieniłem na białe diody 5mm ale wmontowałem je w oprawke zamiast zaróweczek (bo tak jak na zdjeciach to za mocno jak dla mnie swieciło) Jak za mocno swieci wystarczy dolozyc opornik za nozka + czyli ANODA i bedzie slabiej swiecilo ! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ziewal Zgłoś #8 Napisano 24 Stycznia 2009 a mam takie pytanko czy te żaróweczki VW - SEIM (symbol PA6-6) to mozna tylko w ASO kupic ? bo szukalem i nigdzie w sklepach takiego czegos niema. Auto-Akces na grunwaldzkiej obok starego Office Depo tam maja bo kupowałem cena coś koło 15 zł Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Brudek Zgłoś #9 Napisano 24 Stycznia 2009 Zmiana podświetlenia nawiewów powietrza Z żarówek na led-y Modyfikacja dokonana w Passacie 3BG ma na celu zmianę podświetlenia nawiewów powietrza z fabrycznych żarówek na diody ( w przypadku jak jakaś się przepali ) co często ma miejsce. Potrzebne będą: - 4 Led ( + 1 na zapas) ja zastosowałem 3mm o barwie białej. Trzeba uważać żeby nie kupić o barwie lekko niebieskiej bo wtedy słabiej widać podświetlenie oraz pamiętamy o tym żeby była na 12V czyli standardowo ta dioda ma w sobie opornik ograniczający. Ponieważ z akumulatora potrafi iść większe napięcie. - Lutownica , cyna - i jakaś szpiczasta duża igła lub cieniusieńki śrubokręt W celu wymontowania nawiewów należy zdjąć boczne osłony kokpitu przedniego, włożyć płaski śrubokręt na wysokości górnych zaczepów (najpierw góra - potem dół) a z boku kokpitu drugim płaskim śrubokrętem odepchnąć lekko nawiew do siebie Gdy nawiew już jest wysunięty odłączamy kostkę zasilania żaróweczek, w tym celu podważamy małym śrubokręcikiem zapadkę i wysuwamy kostkę. Środkowy nawiew ma trzy zaczepy na górze i trzy na dole. Tutaj wykonujemy podobne czynności jak w przypadku nawiewów bocznych. Najpierw wkładamy płaski śrubokręt na wysokość pierwszego zaczepu i troszkę wypychamy, następnie trzymając lekko wysunięty nawiew wkładamy drugi płaski śrubokręt do trzeciego zaczepu i troszkę go wypychamy. Dolna część ma identyczne zaczepy i postępujemy podobnie, aż wysunie się cały nawiew. Odłączamy kostki zasilające. Żaróweczki również należy lekko podważyć w celu wyjęcia. żaróweczka z oprawką stanowią nie rozbieralny element - więc należy kupić nowe. W celu przerobienia podświetlenia na podświetlenie diodami "LED" należy delikatnie przerwać druciki żarówki od blaszek obudowy przez otworek widoczny na zdjęciu powyżej, tak aby żarówka samoczynnie wyszła z obudowy a zarazem nie uszkadzając blaszek w środku. Potem należy przepołowić przednia część obudowy aby wyglądała jak na obrazku niżej ( trzeba sobie wizualnie usunąć diodę J ja osobiście delikatnie zrobiłem to skalpelem a diodę wlutowałem później J). Przypominam. Iż dioda ma 1 nóżkę krótsza ( Katoda czyli - ) a drugą trochę dłuższą ( Anoda czyli + ) Jak mamy przepołowioną obudowę skracamy tak nóżki LED Ady główka diody delikatnie leżała na odbudowie. Ja skróciłem Katode na 9mm a Anode na 10mm. Aby później się nie pomylić. W samochodzie ( Brązowy to – ) a ( Szary to + ) Przykładamy diodę do styków obudowy zachowując polaryzację ( widok obudowy od strony napisów i wystającego bolca zabezpieczającego znowu trzeba usunąć wizualnie diodę ). W samochodzie ( Brązowy to – ) a ( Szary to + ) Następnie delikatnie sklejamy plastrem obudowę z diodą w celu żeby nam dioda nie latała jak będziemy lutować ( jak ktoś robi sam ). I lutujemy. Po zlutowaniu sklejamy obudowę klejem tylko trzeba użyć go mało i na samych rantach żeby nie zalać nóżek ponieważ miałem przypadek ze były problemy wtedy z diodą. Następnie sprawdzamy nową żarówkę LED w samochodzie czy świeci poprawnie, jeśli tak wkładamy ją na swoje miejsce i montujemy wylot powietrza. Jeśli dioda zaświeci na chwile i zgaśnie to znaczy że trafiła nam się jakaś na 3,3 V i nie wytrzymała 12V. A jeśli się mogole nie zapali nawet na sekundę to może być wina złej polaryzacji i trzeba przylutować diodę na odwrót albo jest standardowo uszkodzona i mamy pecha. Cieszymy się nową żarówka i mniejszym poborem prądu J Częścią opisu autorem jest: Marek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zyggy Zgłoś #10 Napisano 26 Stycznia 2009 Fajna porada, tylko mi nie udało się jak na razie wyciągnąć tych chol.......ch nawiewów. pzdr zyggy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
blade13 Zgłoś #11 Napisano 26 Stycznia 2009 Wloz u gory dwa srubokrety i podwaz a nastepnie jeszcze bardziej pociagnij je "do gory" tak jakbys chcial wyciagnac je. Nie patrz na odkszałconą gore deski od srubokretow, wroci pozniej na swoje miejsce... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zyggy Zgłoś #12 Napisano 26 Stycznia 2009 Próbowałem na różne sposoby, ale zawsze żal mi było deski , może spróbuję jeszcze raz w wolnej chwili. pzdr zyggy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość dzikikocik Zgłoś #13 Napisano 26 Stycznia 2009 wyciagniecie tych nawiewów naprawde nie jest takie trudne ,trzeba zastosowac plaski Srubowkret i zdecydowanie od góry podwazyc ,troche sie odkaształci ale wsztystko wróci do normy bo materiał deski jest elastyczny ,mi to zajeło dosłownie piec minut.... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zyggy Zgłoś #14 Napisano 27 Stycznia 2009 Ku....a, znów próbowałem i nic z tego nie wyszło. Deskę odkształciłem, śrubokrętów o mało nie połamałem i nic pzdr zyggy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ekurek Zgłoś #15 Napisano 27 Stycznia 2009 kolego ja to powkładałem 4 noże i poszło też było ciężko a jak zdejmujez tez nawiewy boczne to sobie zaślepki z deski zdejmnij i sprubuj ręką wypchnąc mi się udało ale podświetlenie zostawiłem na czerwono jednak.... pozdr Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zyggy Zgłoś #16 Napisano 29 Stycznia 2009 No więc - UDAŁO SIĘ - wyjąłem te chol...e nawiewy :634: !!! Podświetlenie zostało czerwone, a żarówki wymieniłem. Przy odrobinie sprytu da cię wymienić samą bańkę (żarówkę) w tych oryginalnych plastikowych oprawkach Koszt żarówki 1,5zł pzdr zyggy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dlugiiii Zgłoś #17 Napisano 1 Lutego 2009 U siebie też wyrwałem nawiewy,bo jakimś cudem wszystkie 4 żarówki się popaliły:) W pierwszym kroku spróbowałem przerobić tak jak jest w warsztacie omówione tyle,że na czerwonych diodach led.Dla mnie efekt nie zadowalający,ponieważ ciężko przymocować na stałe diodę,aby świeciły tylko zaznaczone wzorki(0 lub chłopek) i żeby pokrętło też nie było podświetlane. Ostatecznie po wielu próbach wykonałem w ten sposób,że uciąłem kawałek światłowodu do każdego punktu świecenia(od strony zakończenia jego) i przykleiłem do zdejmowanej przedniej ramki(najlepiej poxipololem ).Z drugiej strony światłowodu przykleiłem diodę led ale SMD z kabelkami.Światłowód można pomalować lub zakleić taśmą izolacyjną,aby nie odbijał światła na pokrętło(przy mocniejszym świeceniu diody).Reszta jak w opisie.W takich połączeniu znak lub postać jest bardzo wyraźna i nigdzie nie widać odbicia światła. Uwaga: Przednie ramki bocznych nawiewów wytrzymują mniej światła niż środkowy nawiew tzn kiedy dobierzemy za mały rezystor może zacząć prześwitywać z przodu czarna ramka ( u mnie w kolorze czerwonym)Może na niebieskiej diodzie nie będzie tego efekt;) 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
smalec Zgłoś #18 Napisano 4 Lutego 2009 ja dzisiaj wymieniałem żarówkę w bocznym nawiewie, moja rada co do demontażu, zdjąć boczek deski, wkładamy śrubokręt itp. i pchamy zacząłem delikatnie, ale to nie ma sensu, trzeba mocno bo inaczej nie wyskoczy. Koszt cholernej małej żaróweczki w ASO - 16,90 ! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Brudek Zgłoś #19 Napisano 5 Lutego 2009 Kolego SMALEC dostales przez przypadek odemnie pomogl :-))) koszt 4 diod to 2 zl a satysfakcja z przerobienie bezcenna :-)) Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
smalec Zgłoś #20 Napisano 5 Lutego 2009 jasne ale mi się nie chciało dłubać, seryjne czerwone mi się podoba PS. pięknie dziękuję za pomógł Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach