Skocz do zawartości
marecek

[ABC] O Uszkodzonych zaworkach N75, dyskusja - objawy - wykresy

    Rekomendowane odpowiedzi

    W tym temacie zaprezentowane zostaną metody diagnozy uszkodzenia zaworu N75. Przykład opierać się będzie na pacjencie benzynowym (akurat taki nam się zepsuł) - 1.8T, silnik AWT z 2001 roku, z przebiegiem około 140 kkm, seryjnym programem sterującym.

     

    W benzynowych 1.8T zawór N75 jest mechanicznym zaworem sterującym pracą kolejnego zaworu, tzw. Waste-Gate, kierującego odpowiednią ilość spalin na wirnik turbiny - pośrednio wpływając na ciśnienie doładowania serwowanego do kolektora dolotowego. W silnikach diesela może być podobnie, o ile turbina nie posiada zmiennej geometrii łopatek, wówczas zaworek N75 steruje bezpośrednio "kształtem" geometrii turbiny - nie ma tam zaworu Waste Gate, poprzez który część spalin "ucieka" bezpośrednio do wydechu, omijając łopatki turbiny...

     

    Passacik wyposażony jest w dość ciekawy układ regulacji ciśnienia z pętlą sprzężenia zwrotnego. Seryjny program posiada zamodelowany przebieg charakterystyki doładowania. W zależności od silnika będzie to maksymalnie od 0,6 bara - w 1.8T - do ponad 1,5 bara w przypadku najmocniejszych TDI. Sterownik stara się utrzymać ciśnienie doładowania w taki sposób, by uzyskać zadane parametry fabryczne momentu przy określonych prędkościach obrotowych.

     

    n75_1.pngn75_2.jpg

    przykłady zaworu N75 w silniku benzynowym i TDI zapożyczone ze strony http://autolech.com.pl .

     

    Za korektę, modelowanie przebiegu charakterystyki ciśnienia doładowania odpowiada właśnie zawór N75. O tym w jaki sposób następuje ciekawy proces regulacji poczytać możecie np. tutaj (polecam zwłaszcza obrazkologię). Za pomiar ciśnienia odpowiada MAP sensor (Manifold Absolute Pressure).

     

    Wartość ciśnienia aktualnego (actual boost - mierzona właśnie przez MAP sensor) pomniejszona o wartość ciśnienia zadanego (specific boost - ciśnienie referencyjne zamodelowane przez programistę w sterowniku) daje w układzie regulacji tzw. "uchyb regulacji", którego wielkość w zależności od przyjętego mechanizmu regulacji wpływa w taki lub inny sposób na zmianę ciśnienia w dolocie (aż do zrównoważenia ciśnienia zadanego i aktualnego) - tak w skrócie pracuje nasz regulator ciśnienia zaimplementowany w sterowniku silnika.

     

    Elementem wykonawczym regulatora jest właśnie N75. Od tego w jaki sposób sterowany jest zawór (ciąg impulsów o zmiennym wypełnieniu - tzw. PWM), ciekawsze jest jednak co się dzieje, gdy zawór ten jest niesprawny...

     

    Przyjmijmy dwa skrajne scenariusze niesprawności zaworka

    :!: 1. totalnie uszkodzony (nie reaguje na nic, zamknięty bądź otwarty)

    :!: 2. zacinający się w skrajnych pozycjach, tzn. reagujący na ciąg impulsów jako "włącz turbo", a na brak impulsów jako "wyłącz turbo"

     

    sytuacja 1. ma wydźwięk prosty - turbina nie ładuje wcale (brak regulacji, zawór waste gate pozostaje całkowicie otwarty lub - dla silnika diesela - kierowniczki turbiny zamykają się w takiej pozycji, w której niemożliwe jest osiągnięcie ciśnienia przy wyższych prędkościach obrotowych). Ten przypadek można bardzo łatwo zaobserwować na VAGu - przebieg wysterowania turbiny duty cycle (%) będzie maksymalny - okolice 99% - duży uchyb regulacji powoduje ciągłe podbijanie wartości sterowania elementem wykonawczym.

    Uwaga: Identyczny objaw (wysokie wartości duty cycle i niskie ciśnienie doładowania) pojawi się też w chwili, gdy mając sprawny zawór N75 będziemy mieli mechanicznie uszkodzoną turbinę).

     

    sytuacja 2.: regulator stara się utrzymać ciśnienie, ale zawór N75 nie działa tak jak trzeba powodując na przemian przeładowania (zacina się w pozycji 100% otwarcia). Zobaczcie jak śmiesznie to wygląda:

     

    boost_n75_uszk2.png

    Na tym wykresie doskonale widać jak układ regulacji walczy z błędnie działającym zaworem odcinając doładowanie w chwili gdy wartość zadana jest sporo mniejsza od aktualnej (overboost). Uszkodzony zawór N75 powoduje wpadanie regulatora w oscylacje... Kierowca odczuwa "przerwy w gazie". Zielonym kolorem opisany jest sygnał sterujący z regulatora - sygnał duty cycle (PWM) sterujący zaworem N75. Niebieski - aktualne ciśnienie doładowania rejestrowane przez MAP sensor.

     

    Poniższy rysunek przedstawia tą samą sytuację - na wykresie widać ciśnienie zadane i aktualne.

    boost_n75_uszk.png

     

    Wnioski z dyskusji do wyciągnięcia przez czytelnika ;)

     

    Inne tematy do poczytania z zakresu wykresologii i vagologii:

     

    :!:LOG - wartości przepływki i doładowania dla seryjnego AWT

    :!:[ABC]Wykresy z logów - krok po kroku

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Witam!

    Wiele jest na forum informacji o sterowaniu n75 ciśnieniem dołdowania, nie znalazłem jednak informacji które mnie interesują. Chodzi dokładnie o to że skoro N75 puszcza ciśnienie do wastegate i w ten sposób steruje ile wpóścić spalin łopatki wirnika. Pytanie moje jest takie, skad bierze sie te ciśnienie które wpuszcza N75 do wastegate? N75 ma trzy króćce, jeden idzie do wastegate, drugi do dolotu, a trzeci do

    króćca w turbinie. Postanowiłem sprawdzić czy jak dam ciśnienie do westegate to sie poruszy cięgno i był ruch w granicach 1cm-1,5 cm. Dmuchnąłem jeszcze w ten trzeci wężyk co idzie do turbiny i nic. U mnie nie ma tam przejścia, moze jest coś zapchane, albo tam jest jakiś zaworek. Poruszyłwm ten temat bo moje auto cierpi na brak doładowania na niskich obrotach, to zanczy że do 3000 obr/min nic sie niedzieje. Robiłem nawet logi z kanału 115 i ciśnienie otrzymane dogania ciśnienie zadane dopiero gdzieś w granicach 4500 obr/min. Sporadycznie pojawia sie bład P1556. Przebieg mojego paska 205000 km, turbina nie pije oleju, wymieniłem ostatnio pompe paliwa bo sie okazało, że dawała za małe ciśnienie. Po wymianie na wyzszych czuć wyraźnie poprawe. Wirnik turbiny mam lekkie luzy, ale obraca sie lekko. Nie wiem co dalej.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Pytanie moje jest takie, skad bierze sie te ciśnienie które wpuszcza N75 do wastegate? N75 ma trzy króćce, jeden idzie do wastegate, drugi do dolotu, a trzeci do króćca w turbinie.

    Na tą odpowiedź, odpowiedziałeś sobie sam - z turbiny.

    turboawtgu1.th.png

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Witam jako nowy user nie moge zakladac nowego tematu wiec napisze tutaj . szukalem troszke ppo forum i google i niestety nie moge znalesc moje probelmu . mianowice mam passata 1.9 TDI AFN 110km i zauwazylem spadek mocy o jakies 20 -30 % to co chce zrobic to podlaczyc autko pod vaga wiec kupilem juz sprzet ale ze 1 raz mam z tym doczynienia nie wiem co nacisnac gdzie i jak zeby zrobic logi i wstawic .. czy ktos moze napisac mi instrukcje co jak gdzie z gory dizekuje

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Witam jako nowy user nie moge zakladac nowego tematu wiec napisze tutaj . szukalem troszke ppo forum i google i niestety nie moge znalesc moje probelmu . mianowice mam passata 1.9 TDI AFN 110km i zauwazylem spadek mocy o jakies 20 -30 % to co chce zrobic to podlaczyc autko pod vaga wiec kupilem juz sprzet ale ze 1 raz mam z tym doczynienia nie wiem co nacisnac gdzie i jak zeby zrobic logi i wstawic .. czy ktos moze napisac mi instrukcje co jak gdzie z gory dizekuje

     

    poszukaj :)

    poczytaj... musisz zrobić log - instrukcja jest na forum. Do tego potrzebny Ci laptop z baterią trzymającą dłużej niż 10 minut, długa prosta i informacje z tego tematu: Co logować w silnikach TDI

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    No proste ale w AEB nie mozna zrobic logów bo nie ma czujnika doladowania... jak tam sprawdzic N75? ;)

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    zawsze można zrobić loga przepływki i boost duty cycle żeby jakieś tam wnioski wyciągnąć. A czy N75 działa czy nie, wystarczy go wyjąć, podpiąć pod 12V i sprawdzić czy się przetyka...

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    witam mam pytanie. czy uszkodzony zaworek n75 w silniku 1.9 tdi 90 km moze byc powodem nadmiernego kopcenia i pojawienia sie oleju w dolocie turbiny? samochod nie starcil mocy turbina nie chodzi glosno ale auto nadmiernie dymi przy dodawaniu gwaltownie gazu, gdy odkreciłem rure od intercoolera idaca do turbiny zauwazylem znaczne slady oleju

    Edytowane przez krzy_chu

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Ja przed chwilą prawdopodobnie uporałem się ze diagnozą N75 w 1.8T AEB.

     

    Problemem było że nie przyspieszał, zaczynał ciągnąć właściwe gdzieś tak około 5000 obr/min na niższych obrotach przyspieszał tak jakby miał ze 100KM albo i mniej.

     

    Wyczytałem z Duty Cycle z grupy 025 powinno się zmieniać zraz ze wzrostem obrotów a u mnie podnosi się max. do 5,1 i tak zostaje zamiast wzrastać do 99%.

     

    Zauważyłem że też po dodaniu gazu cięgienko od wast gate na turbinie się otwiera.

    Okazało się że N75 w pozycji otwierania WG działa dobrze, puszcza ciśnienie z turbiny na gruszkę WG. A po podaniu napięcia zamiast połączyć gruszkę z przewodem przed turbiną w celu odpowietrzenia gruszki WG (zamknięcie WG = zwiększenia ciśnienia, szczególnie ważne na wolnych obrotach) łączy wszystkie trzy przewody naraz i śladowe ciśnienie idzie dalej na otwarcie WG i tym samym mam małe ciśnienie przy niskich obrotach.

    Objawiało to się dochodzeniem Duty Cycle od 0 do 5,1% w przedziale od 1100 obr. Min. Do odcięcia zamiast rosnąć do 99%. Przy czym przepływ powietrza na przepływówce przy obrotach na których słabo szedł był sporo niższy niż na porównywanych Logach z miarę dobrych egzemplarzy, tuż przy odcięciu przepływ był dobry.

    Na forum znalazłem Logi w których Duty Cycle rosło ze wzrostem obrotów i takie gdzie malało więc rozumem że u mnie powinno rosąć (moje logi-muszę zrobić nowe, bardziej po ludzku).

     

    Aby zdiagnozować to na 100% odłączyłem ciśnienie od turbiny dla N75 żeby mieć cały czas odpowietrzoną gruchę i zamknięty WG. Jak wdepnąłem to od wolnych obrotów pociągnął jak istny szatan dopóki nie przeładowało i zaczął szarpać, dzięki temu wiem co wymienić.

     

    Pozdrawiam

    Edytowane przez biskup2k

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Witam

    "Przeleciałem" forum nie raz i nic odnośnie mojego przypadku. Mianowicie padła turbnika (urwało wirnik) - AWX B5FL + program. Po wymianie suszarki (regen.) auto miało muła na 1,2 - zawsze, a na dalszych biegach gdzieś do 2500 rpm i tzw. szuranie z filtra powietrza przy schodzeniu z obrotów oraz pochłanianie paliwa i kopcenie. Dodatkowo ładowanie do 2983 mbar (powinno być 2600 w ori sofcie) i brak notlaufu. Co ciekawe ściągnąłem z gruchy wężyk i "odżył" tzn. ładuje na wszystkich biegach gdzieś od 2300 - 2500, brak szurania, spadło spalanie, brak kopcenia. Jednak koło 3200 dalej ładuje powyżej 2900 mbar (nie ciągnę go dalej bo strach że znowu pójdzie się paś wirnik). Program podobno był robiony w profi zakładzie (paska mam dopiero 1 m-c). Zastanawia mnie czy "programista" zdjął (przesunął) ograniczenia ładowania w mapach i dlatego nie wpada w notlauf (zawsze ciągnie max do 2983) czy też N75 nie może sobie poradzić fizycznie z gruchą. Może opisany wyżej przypadek ładowania bez wężyka z N75 do gruchy oznacza że jest źle wyregulowana sztanga i dlatego późno ładuje, a dalej przeładowuje.

    Reasumując. Jak mi się dobrze wydaje to po przekroczeniu wartości dopuszczalnych przez turbo czujnik na dolocie powinien wysłać sygnał do ECU, a ten poprzez N75 i gruchę wprowadzić notlauf. Tylko czemu tego nie robi ???? :zeco cholera go wie...:placzka

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Moja teoria na temat N75 jest błędna, zapytałem kolegę marecek jak powinien działać ten N75 przy AEBie.

     

    Myślę że się nie pogniewa jeśli wstawię tutaj naszą korespondencję.

    Witam,

     

    Mam jedno (chyba) proste pytanie"

    Czy N75 przy silniku AEB po podaniu napięcia ma "łączyć" ze sobą wszystkie trzy krócice?

     

    Bo mój tak ma ale jak go rozebrałem doszedłem do wniosku że tak ma działać fabrycznie. Bo myślałem że ma łączyć max. dwa tzn. gruszkę z ciśnieniem ze sprężarki albo gruszkę z atmosferą (gumą przepływówka-sprężarka)

     

    Pozdrawiam

     

    siemano!

    N75 ma dwa stany pracy.

    http://pictureposter.audiworld.com/12010/audin75.jpg

    audin75.jpg

     

    "normalnie" (pozycja spoczynkowa BEZ napięcia) powinien przepuszczać ciśnienie z turbiny bezpośrednio do siłownika wastegate'a, a pod wpływem wzrastającego sygnału PWM dopiero otwierać króciec zwrotny (powodując wzrost ciśnienia doładowania, bo powietrze zaczyna uciekać w stronę podciśnienia) - wypływa przed turbinę. Tak sytuacja ma się w AWT.

     

    Masz więc racje, ze pod napięciem wszystkie trzy kanały są drożne. Bez napięcia kanał wracający do rury dolotowej przed turbiną jest zamknięty.

     

    Wypełnienie Duty cycle 99% oznacza, że zawór nie ograniczy doładowania, natomiast 0% sprawia, że wastegate jest cały czas otwarty a osiągane ciśnienie na turbinie to 0,1-0,2 bara - spaliny w większości omijają wirnik turbiny...

     

    Pozdr

    M

     

    Czyli wychodzi że mój działał dobrze czyli łączył wszystkie króćce po podaniu napięcia.

    Kupiłem nawet "nowy" N75 ze szrotu ale na nim jeździ tak samo.

     

    Aby lepiej jeździł przerobiłem swój stary N75 że wcale nie reaguje na sygnały z komputera tylko zrobiłem małą dziurkę aby wypuszczał ciśnienie krócem odpowietrzający (do węża filtr powietrza > sprężarka) tak jak powinien robić to komputer impulsami elektrycznymi. Ten zabieg poprawił znacznie przyspiesznie z wolnych obrotów i tym symym nie przeładowuje aż do odcięcia.

     

    Wiec na razie pozostają mi dalsze poszukiwania przyczyny.

     

    Dzisiaj wyjąłem turbinę aby przyjrzeć się zaworowi WG i pracy "groszki" która nim steruje. Ale wszystko wygląda w porządku. Łapiąc za wirnik można wyraźnie wyczuć luz po osi wirnika więc pewnie turbina za długo nie wytrzyma.

     

    Nie wie może ktoś jak się ustawia tą dźwignie sterującą WG? Bo mam zamiar się jej czepić.

    Edytowane przez biskup2k

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    nie czepiaj się wastegate-a ;) Co się dzieje jeśli odepniesz w ogóle sterowanie wastegatem i zaślepisz wszystkie rurki? Powinieneś mieć przeładowanie zakończone odcięciem dawki paliwa i check enginem ;)

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Powinieneś mieć przeładowanie zakończone odcięciem dawki paliwa i check enginem
    W ten sposób mam przeładowanie, odcięcie paliwa ale check się nie zapala (bo chyba nawet się nie pojawia tuż po włączaniu zapłonu). Pod podłączeniu VAGa jest przeładowanie w błędach. Teraz jeżdżę na starym tuningowanym N75 który nie otwiera tak WG i zdecydowanie lepiej ciągnie z dołu. Sam nie wiem czy nie szukam dziury w całym albo nie za dużo wymagam od tego silnika... Zrobię jeszcze logi na druciarko przerobionym N75 i "dobrym".

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Witam Panowie czy może wiecie lub mozecie zmierzyć przy jakim ciśnieniu powinien otwierać się wastegate.Padła mi gruszka na turbinie wymieniłem na nową ale nie wiem jak ustawić sztangę. silnik 1.8 T AEB

    Z góry dzięki za jakiekolwiek info

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Gość adriane69k

    wiec tak mam problem z moim golfem 4 1.9tdi 90km

     

    ciagle wzucal mi sie notlauf

    wyczyscilem egr i pszez 1 dzien bylo ok

    puziej znow to samo wymienilem egr na nowy

    wyczyscilem n75

    przeplywomierz jest nowy

     

    dzis zauwazylem ze jakis kabelek wisi od n 75 chyba i nie wiem gdzie on byl wpiety :

     

    dzieki za szybka odpowiedz

    IMG1242.jpg

    IMG126.jpg

    IMG124.jpg

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Panowie,

    chciałbym podmienić N75 z któregoś z aut kolegów AHH lub AHU żeby zobaczyć czy to on sie popsuł. Sprawdzi sie w AWXie??? potwierdzcie proszę choć z tego co przejrzałem to powinien podejść

     

    ps - czy odcięcie turbiny powinno wywalić jakiegoś check engine'a na fis'ie? bo u mnie tylko 17965 po zczytaniu błędów

    z góry dzięki

    Edytowane przez BartekP

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    ...jak się będzie utrzymywać długo to 17965 wywali Ci check engine-a i wpadnie w "tryb awaryjny". Zaworek podmień na taki, który siedzi w aucie z VNT - jak Twoim. Podpytaj w temacie o numerach części w jakim silniku były takie zaworki jak u Ciebie. Któryś z 90 konnych TDI miał turbo bez zmiennej geometrii, więc tam istotnie różni się model regulacji doładowania (więc i zaworek może być inny...).

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Gość maniek1985

    A mam takie pytanie a jak mogę sprawdzić czy zaworek N75 nie jest uszkodzony w vw passacie 1,9TDI 90Km 1998r? Bo coś mi się zdaje że autko powyżej 3 biegu nie ma przyspieszenia. Bo z tego co widzę to jest opisywany passa 1,8 T

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    1.9 TDi 110 hp, AFN

    Chciałem sie podzielić danymi z logów zaworu N75 bo nie widziałem tematu opisem jakie powinny byc poprawne wartości i oto one...

    Z okazji iż dzis spędziłem pół dnia w garażu ponieważ miałem spore problemy z cisnieniem doładowania, oczywsice błąd 00575.

    Wziałem sie za kompa i do logów statycznych w BS grupa 11.

    Pierwszy oczywiście same błedy póżno reaguje na zadany sygnał...

    http://vaglog.rtnet.pl/pawelo220v_32190.html

    Od razu wziąłem sie do czyszczenia....wyniki po czyszczeniu....

    były lepsze lecz nie zadowalające, eakcja była szybsza lecz turbina jeszcze słabo zmieniała swą geometrię i wartośc cisnienia.

    Konieczne było ręczne, rozruszanie sztangi była zatrzymana, zatarta w połowie skoku!!!

    Co można było rozruszać, rozruszałem ręsztę do przedmuchania:)

    I tak koło 15 km ostrego butowania i wsłuchiwania się w dfziwek powietrza dudniący po kolektorze dolotowym.

    Logi są następujące...

    http://vaglog.rtnet.pl/pawelo220v_32189.html

    Efekt jest DUZO lepszy widać wieksze róznice cisnienia, podczas dokonywanie logu słuszalny przyjemny swist powietrza podczas przełączania sie gruszki z ON na poz. OFF.

    Ręczne poruszanie sztangą i odczuwalne lekkie tarcie.

    Oczywiście czekam lepszych słonecznych dni i turbo na stół.

    Mysle ze dane z logów przybliżą wszystkim analize naszych AFN-ów.

    Pzdr.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    witam wszystkich. wiem ze ten temat jest wałkowany w kołko ale mam problem. czy ktoś mogłby mi przesłac zdjecie czujnika N75 zastosowanego w passacie 1.9 115km 1999 r mam podejrzenie ze ten czujnik nie jest taki jak powiniem być z gory dziekuje

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się




    ×