Skocz do zawartości
alan

Wymontowanie turbiny z silnika

Rekomendowane odpowiedzi

Temat turbiny i problemow z nia zwiazanych poruszany byl na forum juz wiele razy, moje pytanie dotyczny demontazu tego sprytnego ustronstwa z silnika. Chodzi o to ze mam zapieczone kierownice i chcialbym podjac kroki w tym kierunku. Czy do demontazu turbiny potrzebne sa jakies specjalne narzedzia i co wazniejsze w tej dziedzinie doswiadczenie ?

Czy moge sam podjac sie proby jej wymontowania w domowym "zaciszu " ? ( mam warunki w garazu )

Jezeli moge sam, to na co zwrocic szczegolna uwage ?

Chcialbym wyczyscic turbo z tego co tam sie nagromadzilo ( nagar i inny syf ), czy po rozebraniu konieczne jest wywazenie jej wirnika na specjalnym stanowisku ? czy moge wszystkie czynnosci zwiazane z czyszczeniem wykonac sam w domu ?

BTW: Nie chce zlecac tej roboty specjalistycznemu zakladowi z wiadomych wzgledow - policza sobie "SPORO"... a moze regeneracja jeszcze nie jest konieczna...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na stronie vw-passat.pl w dziale warsztat masz wszystko co jest związane z operacją czyszczenia turbiny. Co do wyważania nie wiem wiec się nie będę sie wymądrzał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość caveman2009

Operacja nie jest trudna, nie doswiadczonym powinno zajac dzien. Jednakze przed ta operacja upewnij sie, ze:

- zaworek sterujacy praca turbiny dziala poprawnie-jest obok kompensatora podcisnienia, w przedniej czesci silnika po stronie turbiny( tu jest zmodernizowany i one raczej nie zawodza, chyba ze bylo bardzo brudno w ukl dolotowym, co kwalifikuje uszkodzenie wirnika kompresora turbiny), mozna go przeczyscic wpisz w szukacz zaworek n75-znajdziesz litanie na ten temat

-prawidlowosc dzialania sztangi sterujacaj praca kierownic spalin w turbosprezarce, powinna pracowac plynnie bez zaciec itp. o tym rowniez napisano litanie na tym forum

 

Zacznij od zdjecia pokrywy silnika, rury dolotowj do i puszke filtra powietrza(klucz 10mm fajka i srubokret krzyzowy)-wyciag przewod podcisnienia, w zasadzie turbo juz jest na wierzchu.

Przystap do ogledzin, ktos musi odpalic, zgasic i przegazowac, wsadz tam reke i poruszaj !pewnie bedzie gorace! zrob na zimnym!

Jezeli zdecydujesz sie na demontaz:

-odlacz weze powietrza od turbiny

-najpierw sproboj delikatnie odkrecic rurke cisnienia oleju(plaski 17mm), czesto sie zdarza, ze sie ukreca i tu jest dobrze miec palnik, w ostatecznosci nowa rurka. Zaczynajac od tego mozesz zaoszczedzisz duzo pracy lub unieruchomienie auta do czasu kupna rurki.

-odkrec kolektor dolotowy(imbus, miej w pogotowiu gwiazdke(torx) nr wieksza gdyby sie okrecilo), rurke egr'u odkrec od kolektora wydechowego

-odkrec nakretki kolektora wydechowego(klucz12mm), tu tez bez palnika mozesz sie nie obejsc, to stary samochod, jednak czesto sie udaje nie ukrecic szpilek, trzy sruby tubiny(klucz 12mm nasadowy, cienkoscienny, przedluzka z koncowka lamana dwa razy-jak wal kardana), trzy na wydechu(12mm), jedna sruba pod turbina(13mm).

-odkrec oslone pod silnikiem (plaski srubokret-duzy, klucz 10mm) wystaczy odhaczyc przod i sposcic ja na ziemie, trzeba podniesc auto na tyle zeby tam wsunac glowe i reke

-od spodu turbiny znajduje rurka wylotu oleju, przykrecona jest na dwie srubki imbus torx, zwyklym tez da sie odkrecic, jednak musi on byc dlugi, lub musisz miec nasadke z przedluzka, nie zgub podkladki!

-kiedy masz odkrecone wszystkie nakretki posun wydech do tylu, wyciag turbo do dolu ruszajac rowniez kolektorem-nie proboj sciagac go najpierw! kiedy turbo jest na wierzchu wyciag kolektor i go wyczysc, to samo zrob z kolektorem dolotowym bo napewno jest zawalony smola, potrzebny dobry srodek czysczacy jakis karchera albo inny dobry

-teraz mozesz obejrzec stan wirnika kompresora, jezeli jest taki jak na zdjeciu z linku powyzej lub podobny nie ma co wymieniac, jezeli jest zuzyty trzeba go wymienic. Z tego co wiem nie kupisz tak sobie wirnika, a nawet jezeli to trzeba go wywazyc z walkiem-tutaj zostaje warsztat tam oddajesz tylko srodkowa czesc z wirnikami koszt ok. 300-500zl bez vat. Jezeli jednak jest ok ta strona turbo jest dla ciebie nie istotna

- rozebranie czesci goracej jest proste odkrec srubki (klucz 10mm); uderz mlotkiem w krawedz ! nie waz sie uszkodzic zatoczonej czesci muszli, wkrec troche srubki dle pewnosci ze nie uszkodzisz otworow, zapobiegna zeskoczeniu muszli i mozliwemu uszkodzeniu winika czesci goracej; mozesz najpierw popsikac wd40(do calej pracy potrzebujesz go duzo i nie oszczedzaj!) lub zalac plynem hamulcowym na pare godzin; kiedy muszla jest luzna odkrec srubki i sciagnij ja w osi z wirnikiem; oskrob syf a muszle zamocz lub polej plynem hamulcowym i zostaw na jakis czas; dobrze jest miec komore z aparatem zeby zrobic zdjecie ulozenia krzywek lopatek na pierscieniu-skraca to czes pozniejszego ustawienia. Jezeli myslisz ze juz z gorki to zaskocze cie, te male srubki na imbus torx lubia sie ukrecac, miej w pogotowiu zapasowe jak pamietam sa to 22 lub 25mm dlugie M4 ale poszperaj po forum o tych danych; jezeli masz to rozkrecone zostaje tylko czyszczenie, postaraj sie i nie uszkodz zatoczonych krawedzi,

Jezeli zdarzy sie ze wirnik jest uszkodzony, zostaje warsztat- tu jednak koszt jest duzo wiekszy bo wirnik jest w calosci z walkiem oczywiscie nowy tez musi zostac wywazony na wywazarce.

Poza uszkodzeniem wirnikow lub lozyska slizgowego, ukreceniem jakichs srub lub szpilek i braku posiadania narzedzi do wykrecenia ich w jakikolwiek sposob praca zamyka sie w twoim warsztacie.

-skladanie w kolejnosci odwrotnej, pamietaj o momentach dokrecania srub!

Powinno byc juz dobrze. Na koniec mozesz zaslepic wezyk od egr'u (jakas srubka i naloz gumke na kruciec egr'u) teoretycznie nie poleca sie tej operacji jednakze podniesiesz moc swojego autka-odczuwalnie! To silnik bez sondy spalin za katalizatorem wiec mozesz go rowniez usunac, w tum celu wykonaj rurke zastepcza i wstaw ja w jego miejsce ta operacja poprawi BARDZO dynamike twojego autka, czego oczywiscie nie poleca sie ze wzgledu na srodowisko naturalne itt bla bla bla.

Powodzednia:)

Jezeli ta informacja jest dla ciebie pomocna to plusiki prosze!

Edytowane przez caveman2009

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co z uszczelkami ? Czy sa tam jakies uszczelnienia ktore nalezy wymienic przy demontazu ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie ma. Jeżeli zrobisz wszystko ostrożnie i nie zniszczysz żadnej uszczelki to nie trzeba. No i oczywiście jeżeli masz zamiar rozbierać tylko część spalinową turbiny (do usunięcia nagaru wystarczy). Więcej lepiej nie rozbierać. To pewnie robota dla bardziej wtajemniczonych ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość caveman2009

jezeli wyjda cale to nie ale dobrze jest zalozyc nowa uszczelke pod wydech. uszczelka pod egr jest blaszana, pod elastycznym przewodem oleju tez nie potrzebuje byc wymieniana

Edytowane przez caveman2009

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w zwiazku z tym mam pytanie , lepiej jest wymontowac turbinke z kolektorem wydechowym , czy raczej sama , mam ja wymontowac i zawiezc do mechanika ,wiec pytam ..../????

 

---------- Post added at 21:44 ---------- Previous post was at 16:35 ----------

 

podpowie ktos ?????

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w znajomym pasku wyjmowałem turbinę do czyszczenia. nie odkręcałem kolektora wyciągnąłem same turbo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
w zwiazku z tym mam pytanie , lepiej jest wymontowac turbinke z kolektorem wydechowym , czy raczej sama , mam ja wymontowac i zawiezc do mechanika ,wiec pytam ..../????

 

---------- Post added at 21:44 ---------- Previous post was at 16:35 ----------

 

podpowie ktos ?????

 

po co rozbebeszać kolektor? wymontuj samą turbawkę;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hmm, bo czytalem w kilu postach ze goscie wraz z kolektorem wyciagali ,wiec myslalem ze bedzie prosciej , mam nadzieje ze jak w niedziele wieczorkiem napuszcze wszystko WD40 , to w poniedzialek rano bede mogl bez wiekszych problemow to porozkrecac starajac sie czegos nie urwac ,i pewnie kanal bedzie niezbedny ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

bez kanału nie dasz rady, z tego co pamiętam od dołu musisz odkręcić wspornik, który jest przykręcony do bloku silnika i powrót oleju na dwa imbusy, ale pewnie coś jeszcze. aha problem miałem z odkręceniem zasilania oleju od góry, bo chciało się odkręcić razem z mufką, a wtedy ukręcił by się przewód, płaskim kluczem nie było miejsca żeby złapać mufkę, rozciąłem szlifierką oczkowy klucz przytrzymałem mufkę i puściło.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a powiedz mi jeszcze czym Ty napuszczales te wszystkie nakretki, WD40 , czy jest jakis lepszy srodek , i dlugo czekales od napuszczenia ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

WD40 napsikałem i nie czekałem wcale, wszystko się ładnie odkręcało. jak dzień wcześniej napsikasz to ci się samo wszystko poodkręca ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

musisz mieć dobre klucze tzn pasowne, żeby nie były wyślizgane bo nic nie odkręcisz.

 

Co do przewodów olejowych - jak wcześniej ktoś wspomniał - najlepiej przerób płaski klucz 17 tak żeby wszedł między część ciepłą i zimną <tam gdzie jest mufa> Jednym kluczykiem trzymasz mufę, a drugim odkręcasz przewód. Na dole odprowadzenie oleju - nie musi być imbus...to są śruby na klucz 10 i w główkach są na imbus - czyli jak Ci wygodniej, albo imbus albo klucz. Ja użyłem 10 nasadowej na długim pręcie i poszło.

 

Wszystko popsikaj WD-40 przed robotą i.....do dzieła :D

 

 

p.s. nie zapomnij o najważniejszym - zimnym piwie :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hehheh, piwo napewno pomoze , jak sie nie da odkrecic po pierwszym , to napewno po drugim bedzie latwiej, zaopatrzylem sie juz w klucze , najgorsze to bedzie odkrecenie tych trzech srub od kolektora , reszta powinna byc ok, zobaczymy...:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no przy kolektorze jest trudno odkręcić śruby - ja walczyłem z jedną 2h! jak nie więcej:mad: i to opóźniło moją robotę. Wszystko zależy jakich kluczy użyjesz, nasadkami tam nie wejdziesz <chyba że masz jakieś małe>. Ja odkręcałem płaskim i łamanym i się udało :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

3 przy kolwktorze ja odkrecalem lamanym i szybko poszko, a turbo z calym kolektorem niechcialo wyjsc, (w AFN nialem malo miejsca), jesli chodzi o dol to tam sa 3 sruby dwie od odplywu oleju ja (mialem wejscia gwiazdkowe) i sruna (13) taki wspornik trzynajacy turbo. Dalem rade bez kanalu, ale itak trzaba bylo sie polozyc pod autem. mozesz miec jeszcze problem z otworzeniem samego turbo, ja musialem grzac ostro palnikiem bo czesc "ciepla" byla zapieczona. Jak bys mia jakies problemy lub pytania to pytaj smialo, robilem to niedawno wiec pamientam :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no wymontowalem turbawke , jak by mnie jedna srubka nie przytrzymala to zmiescil bym sie w 4 godz , ale z jedna walczylem prawie 2 godz ,i do tego jeszcze nie zatrybilem i mialem problem z wyciagnieciem turbiny bo odkrecilem boczna srube wspornika ,i jak ciagnalem turbinke do dolu to dalej wspierala sie o ten wspornik ,i dopiero jak odkrecilem te nakretke co trzyma caly wspornik to moglem ja wyciagnac , no ale jak sie grzebie to dojdzie sie do wszystkiego.Turbinki nie rozbieralem tylko zawiozlem do znajomego mechanika ( zaufanego ktory tez posiada paska i zna je od podszewki ) ma mi turbinke wyczyscic i przerobic systemem warsztatowym tak ,zeby juz sie nie przycinala , nie chce zdradzic tajemnicy :) ,no ale to jego chleb , zobaczymy jak bedzie smigac.

 

---------- Post added at 21:01 ---------- Previous post was at 20:50 ----------

 

i mam jeszcze pytanie ,czy moze ktos zmienial nakretki ,takie jak sa tam, te wszystkie na 12 klucz, to mozna dostac tylko w ASO?????, CZy w sklepie z czesciami tez dostane???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w sklepie z częściami też dostaniesz nakrętki. Jak masz do ASO blisko to kup sobie w ASO...ja mam do ASO VW 50 kilometrów - blisko;) Dzwoniłem, pytałem i tak : cena za nowe graty czyli : uszczelka turbo-wydech, doprowadzenie oleju, odprowadzenie oleju, uszczelki pod EGR, nowe nakrętki i śruby - w ASO jakoś 88zł, a w sklepie 110 zł.

 

p.s. i jeszcze jedno - jak będziesz brał w sklepie i będą Ci dobierali części mogą być "jaja" z uszczelką turbo-wydech bo w ETCE wygląda ona inaczej...nie wiem czemu, ale tak jest.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności