Skocz do zawartości
mhyjek

[silnik] przewody podciśnieniowe - ktory gdzie.

Rekomendowane odpowiedzi

20 godzin temu, KARIKSS napisał:

zjebany jest ten schemat a szukam tego co powinno być 

A co Ci w nim nie pasi? No jak tego nie rozumiesz to się wybierz do mechanika bo jeszcze coś popsujesz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, Panowie czy ktoś mógłby odświeżyć schemacik podciśnienia dla silnika AWX? Wszystko co znalazłem w temacie wymarło już na serwerach hostingowych. Z góry dziękuję i Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jako, że prosty temat podciśnień generuje od 20 lat problemy, przygotowałem schemat, który powinien rozwiać wszelkie wątpliwości.

Jeśli ktoś wciąż tego nie zrozumie, to niech nie dotyka, tylko jedzie do mechanika.

 

UWAGI:

1. Schemat na podstawie silnika AJM. To samo ATJ i pierwsze PD w poliftach, czyli AWX, AVF, AVB i nie wiem co tam jeszcze. Nie jestem pewien czy w ostatnich rocznikach 2004-2005 i może 2003 nie ma jakichś niewielkich zmian.

2. W pobliżu zaworu N18 czasem zamiast dwóch trójników występuje jeden czwórnik. Nie zmienia to niczego rzecz jasna jeśli chodzi o ideę.

3. Zawór obwodu chłodzenia paliwa chyba też nie występuje zawsze. Nawet nie wiem, czy to ma coś wspólnego z paliwem. Na pewno jest wpięte w układ chłodzenia i zasada działania nie jest dla mnie jasna, gdyż do niego jest cały czas doprowadzane podciśnienie (podczas pracy silnika) i cały czas jest wysterowany (otwarty?).

 

podcisnienia-TDI-kolorowe.png

 

N18 - zawór sterujący zaworem EGR

N75 - zawór sterujący łopatkami w turbosprężarce, tzw. zmienna geometria

N239 - zawór zamykający klapę gaszącą

 

Kolorem NIEBIESKIM oznaczone są przewody, w których panuje ciśnienie atmosferyczne, potrzebne jako punkt odniesienia dla poprawnej pracy zaworów N18  i N75. Jak widać jest to po prostu schemat typu "T". Ciśnienie atmosferyczne z filtra powietrza rozgałęzia się na trójniku i idzie do obu zaworów.

 

Koro POMARAŃCZOWY i ŻÓŁTY to podciśnienie wytwarzane przez pompę tandemową z tyłu silnika i tam jest początek układu. Podciśnieniem tym zasilane jest serwo hamulcowe i zawory sterujące pracą silnika, czyli N18, N75, N239 i zawór obwodu chłodzenia paliwa. Podciśnienie wytwarzane jest podczas pracy silnika i zanika po jego zgaszeniu, za wyjątkiem części oznaczonej kolorem żółtym, gdzie dzięki oddzieleniu za pomocą zaworka zwrotnego i włączonego w układ akumulatora podciśnienia jest utrzymywane również w czasie, gdy silnik już nie pracuje.

W obwodzie ŻÓŁTYM mamy N75 i N239.

 

Kolor ZIELONY to przewód sterujący zaworem EGR. Panuje tam podciśnienie tylko w czasie, gdy sterownik silnika uzna za stosowne za pomocą N18 uchylić zawór EGR.

 

Kolor CZERWONY jak wyżej, ale dotyczy łopatek w turbosprężarce i zaworu N75.

 

Kolor FIOLETOWY to przewód do gaszenia silnika. Panuje tam podciśnienie kilka sekund po zgaszeniu silnika, dlatego ważne jest, aby zawór N239 był zasilany z części żółtej, czyli tej gdzie podciśnienie utrzymane jest bez pracującego silnika, za zaworkiem zwrotnym.

 

Edytowane przez jihad
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla osób upraszczających układ, bez EGR, bez klapy gaszącej.

podcisnienia-TDI-uproszczony.png

 

Jeśli ktoś montuje przed kolektorem ssącym prostą rurę i pozbywa się EGR i klapy gaszącej, to układ podciśnień można znacząco uprościć.

Zawory sterujące tymi elementami, czyli N18 i N239 teoretycznie można usunąć, ale zostawiłbym, aby nie generowały błędów w sterowniku (najlepiej zaślepić wszystkie króćce, aby nie dostawał się kurz do środka). Dodatkowo niekonieczny jest akumulator podciśnienia jak i zawór zwrotny i te można usunąć całkowicie. Można usunąć też kilka trójników (albo zaślepić ich końce, do których nie będą podłączone przewody). Najlepiej wymienić wszystko na silikony, uwzględniając nowe długości, które pominą łączenia, trójniki itp.

Wszystko do usunięcia zakreślone na RÓŻOWO, przewody pozbawione wcześniejszego kolorowania.

Edytowane przez jihad
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć, ma ktoś układ wężykow podcisnieniowych przy monowtrysku do passata B3 1.8 benzyna rocznik 89

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności