Jump to content
jarkozlik

AHU brak mocy - diagnoza, sprawca, przyczyna

    Recommended Posts

    Samochód: B5(3B) 1.9TDI 90KM (AHU)
    Rok prod: 1998

    Witam serdecznie. Od pewnego czasu męczyłem się z problemem braku mocy i notlauf. Czytałem forum - prawie wszystko. Nie znalazłem konkretnej odpowiedzi:mad:. Lecz kierowany sugestiami naprawiłem.

    Posiadam 1,9 tdi 90 KM typ AHU. Ciśnienie doładowania w tym silniku jest regulowane tzw. "bypasem". Objawy standardowe: 3 bieg 3900 rpm i notlauf, 4 bieg 3100rpm i 5 bieg 2500rpm. Podejrzenie: przepływka, zawór N75 lub sam bypas (zacięcie).

    Pierwsze podejście: odpięta przepływka - całkowity spadek mocy w całym zakresie obrotów. Awaria wykluczona.

    Drugie podejście: kontrola N75 i rurek ciśnieniowych. Rurki całe, zawór elektrycznie sprawny. Wątpliwe jednak wydało się działanie samego zaworu sterującego przepływem ciśnienia sterującego. (rurka w zęby i napięcie do styków).

    Kontrola siłownika ciśnieniowego sterowania bypasem - OK.

    Montaż wszystkiego do kupy i jazda - brak poprawy!! więc komputer... wykazał to czego się spodziewałem przeładowuje. Przepływka OK N75 OK. Diagnoza uszkodzony mechanicznie N75. 175 zł wymiana w deszczu i Passacik śmiga jak nowy.

    A teraz troczę teorii której mi brakowało w śledzonych wątkach. Żeby nie uszkodzić silnika w wyniku przeładowania istniała konieczność ograniczenia wydajności turbiny. W AHU zastosowano tzw. bypas czyli zawór upustowy gazów wylotowych bezpośrednio do rury wydechowej. Zawór N75 to zwykła cewka indukcyjna sterująca grzybkiem zaworu przełączającego przepływ sprężonego powietrza pochodzącego z krućca w turbinie. W stanie spoczynku powietrze jest kierowane do przewodu dolotowego, a jak czujnik ciśnienia doładowania wykryje w przewodzie dolotowym zbyt wysoki jego poziom odbiegający od zaprogramowanych w kompie parametrów następuje załączenie elektrozaworu i otwarcie grzybka. Wtedy powietrze swym ciśnieniem napędza siłownik bypasu który upuści spaliny przez co zmniejszy wydajność sprężarki.

    Tyle teorii. Wiedziony żądzą poznania zdemontowałem nieszczęsny N75. A tam.... pęknięta sprężyna grzybka. Przetarła się bidulka i blokowała zawór.

    n75.JPG

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 1.9 TDI-PD 105KM(BXE)
    Rok prod: 2006

    Mam podobny problem:

    5 bieg 120-135 km/h, około 3100-3300 obr/min i tracę turbo,

    Vag pokazuje mi błąd 575 - ciśnienie w przewodzie dolotowym, różnica doregulowanie - błąd sporadyczny.

    Ponieważ mam ten sam silnik jak ty (AHU) chyba mogę pójść twoim śladem.

    Jednak jakbyś mi mógł trochę pomóc, masz jakieś sugestie od czego zacząć,

    ewentualnie:

    1. Odpięcie przepływki - gdzie, w jaki sposób ?

    2. Kontrola N75 - gdzie on jest dokładnie zlokalizowany w naszej wersji silnika?

    3. Kontrola rurek ciśnieniowych - jakie rurki kontrolowałeś ?

    4. Kontrola siłownika ciśnieniowego sterowania bypasem - w jaki sposób, gdzie on jest ?

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9TDI 90KM (AHU)
    Rok prod: 1998

    Moja propozycja:

    - szkoda czasu na szukanie, objawy tak znamienne że jednoznacznie mogę ocenić: N75 do wymiany

    - kup nowy ( używka może być dobra ale nie posłuży długo )

    - zamontuj w miejsce starego przekładając po kolei przewody na odpowiednie króćce ( niewyraźne kolory i można się szybko pogubić)

    - zanim przystąpisz do wymiany dokładnie zapoznaj się z układem podłączeń rurek podciśnieniowych ( zapamiętaj dokąd która prowadzi) ja pomimo pewnego doświadczenia zaginąłem w akcji. Pomoc znajomego z wzorcem w postaci innego AHU i po kłopocie.

    Sam N75 znajduje się po lewej przedniej stronie silnika nad sprężarką klimy ( na godzinie 10 w stosunku do koła pasowego wału korbowego - tak po "wojskowemu")

    Sorki, że na mail'a nie odpisałem. Brak czasu i zalatanie.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 1.9 TDI-PD 105KM(BXE)
    Rok prod: 2006

    Dzięki, za rady. Zacznę więc od wymiany N75 (w 95% postów jakie przeczytałem, z takim problemem to właśnie on był winien), chciałem się tylko upewnić.

    Jak wymienię dam znać czy to była właściwa diagnoza.

    Znasz może nr części zaworu N75 do silnika AHU.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 1.9 TDI-PD 105KM(BXE)
    Rok prod: 2006

    Zawór N75 wymieniony, usterka usunięta.

    Jednak nie wiem czy to dokładnie była jego wina, gdyż podczas wymiany zaworu zauważyłem że jeden z przewodów ciśnieniowych (3,2mm) był pęknięty - profilaktycznie wymieniłem wszystkie.

    Nie mam ochoty już ponownie zamieniać tych zaworów i sprawdzać czy był sprawny, zwłaszcza że swoje lata już miał i należy mu się zasłużony odpoczynek :).

    Najważniejsze, że przetestowałem autko na autostradzie i nie udało mi się go wprowadzić w tryb awaryjny, a rozpędzałem się do 180 km/h.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Guest fanatic

    Mam pytanie do kolegów którzy bawili się w wymianę tego zaworka.

    W którym miejscu on się znajduje(czy jest np:schowany w jakiejś puszce lub zasłonięty inną częścią)?

    Bo po podniesieniu maski nie mogę go zlokalizować?

    Może poprostu go nie mam?

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9 TDI 90KM (AHU)
    Rok prod: 1997

    Witam forumowiczów. mam podobny problem, byłem na kompie - pokazał że czujnik ciśnienia walnięty - wymieniłem bład znikł ale dalej tryb awaryjny przy 120 km/h, kupiłem w serwisie nowy zawór N-75, wymieniłem - wydawało się że już dobrze a tu przy 140 km/h tryb awaryjny, zgasiłem silnik - kolejna próba - to samo a dziś to cały czas jest na trybie awaryjnym nawet po wyłaczeniu silnika dalej jest słaby. Może mi poleci ktoś jakiegoś dobrego mechanika od tych spraw w Krakowie lub okolicach.

    Dzięki za ewentualna odpowiedz i pozdrawiam.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9 TDI 90KM (AHU)
    Rok prod: 1997

    Witam.

    Byłem u gościa z Vagiem - iby błędów nie ma ale jego zdaniem przyczyną jest błedne wskazania czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym ponieważ przy zgaszonym silniku ciśnienie atmosferyczne jest ok. 990 mbar a ciśn w rurze ok. 910 mbar - czy to może być przyczyną że auto wpada w tryb awaryjny - on twierdzi że silnik jest niedoładowany i dlatego tak się dzieje. Może ktoś doradzi cokolwiek albo powie jakie jemu pokazuje wartości tych dwóch ciśnień.Pozdrawiam

    --- scalone ---

    jeszcze jedno pytanie - czy przyczyną może być niesprawny zawór EGR i jak go ewentualnie zaślepić lub odłączyć.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: Nie passat
    Rok prod: 2015

    a może by tak zrobić logi dynamiczne :) to rozwieje wiele wątpliwości!

    Na pytanie jak zapraszam do odpowiedniego działu :)

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9 TDI 90KM (AHU)
    Rok prod: 2000

    Ostatnio miałem podobne problemy z predkością powyżej 130km/h i pomyślałem o zaworze n75 czyli poszedłem śladem kolegów i go wymieniłem jak ręką odjąć rewelka autko śmiga jak się patrzy, kupiłem na allegro w dobrej cenie.:D

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9 TDI 90KM (AHU)
    Rok prod: 1997

    Witam.

    Byłem znowu wczoraj u diagnosty, nawet pożyczyłem od kolegi czujnik cisienia bo akurat miał taki sam, podpiołem i dalej nic to nie dało, też pokazuje 908 mbar - sprawdzialiśmy z gościem wszystkie wężyki i rury dolotowe , zdjeliśmy wąż co idzie do tej rury pod zderzakiem a następnie do IC, podłaczyliśmy do kompresora - przy prawie 2 atm nigdzie nie uciekało powietrze - jakby była gdzieś dziura to byłoby słychać. Spieliśmy na krótko turbinę omijając zawór N-75 dalej to samo - cały czas za niskie cisnienie doładowania - jak auto np. potrzebuje 2000 mbar do dostaje tylko ok.1500 mbar - czy to moze być wina turbiny - gruszke mam sprawną, to cięgno pod turbiną chodzi gładko i otwiera , łopatki turbiny od strony przodu wyglądają ok, chyba że te z drugiej strony są urwane ale turbina nie drga jakby była niewyważona. Już wszystkie możliwości chyba wyczerpałem, we wtorek wrzuce logi to moze ktoś coś dopomoże.

    pozdrawiam

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B7 2.0 TDI 140KM (CFFB)
    Rok prod: 2012

    może masz coś z wydechem przpchany, ale wrzuć logi i ktoś napewno pomorze

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9TDI 90KM (AHH)
    Rok prod: 1998

    Witam, nie chcę otwierać nowego tematu dlatego podpinam sie pod ten...po odpaleniu silnika pochodzi sobie kilka minut, dla zagrzania, ruszam naciskam gaz a samochód jak jedzie swoim tempem tak jedzie. Następnie wrzucam 2 i dalej tak samo, nastepnie redukcja do 1 i dopiero jakby się coś odblokowało. To jedna usterka a druga to taka, że czy jadę na podpiętej przepływce czy odpiętej to moc silnika jest identyczna, dodam że juz podmieniałem przepływki.

    Co to może być?

    pozdro

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: Nie passat
    Rok prod: 1980

    panther2, zacznij od diagnostyki, tzn. sprawdź błędy i zrób logi dynamiczne. Co do przepływki, to dziwne, bo na odpiętej auto powinno być minimalnie mniej dynamiczne, zakładając, że jest ona sprawna. W moim przypadku nawet bardziej klekotało podczas przyspieszania.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9TDI 90KM (AHH)
    Rok prod: 1998

    Witam , pojechałem dziś na komputer i pokazała mi błędy wygenerowane przez przepływke i czujnik temperatury silnika. O przepływce to co nieco wiem ;) ale jaki czujnik temperatury i gdzie jest umiejscowiony w silniku AHH to raczej niec nie wiem :(. Moze ktoś podpowie???

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9 TDI 90KM (AHH)
    Rok prod: 1998
    Witam , pojechałem dziś na komputer i pokazała mi błędy wygenerowane przez przepływke i czujnik temperatury silnika. O przepływce to co nieco wiem ;) ale jaki czujnik temperatury i gdzie jest umiejscowiony w silniku AHH to raczej niec nie wiem :(. Moze ktoś podpowie???

     

    Z prawej strony z tyłu taki niebieski - tu na zdjeciu u mnie rozpięty, tuż za przewodem odmy. Propnuję sprawdzić jaką masz wtyczkę - zakładam, że kwadratową niebieską - zielony czujnik ma okragłą lub półokragłą może nie pasować. Wymiana nie jest skomplikowana - jak nie zaciśniesz węża należy się liczyć z ubytkiem z 0,5 litra płynu, który trzeba będzie uzupełnić w zbiorniczku wyrównawczym.

    Mi to zajeło jakieś 10 minut. :)

     

    czujnik temperatury silnika VW 059 919 501

    niebieski do numeru podwozia: 3B-X-600000

    Zdj?cie008.jpg

    Edited by blackpirate

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9 TDI 90KM (AHH)
    Rok prod: 1998
    Witam, nie chcę otwierać nowego tematu dlatego podpinam sie pod ten...po odpaleniu silnika pochodzi sobie kilka minut, dla zagrzania, ruszam naciskam gaz a samochód jak jedzie swoim tempem tak jedzie. Następnie wrzucam 2 i dalej tak samo, nastepnie redukcja do 1 i dopiero jakby się coś odblokowało. To jedna usterka a druga to taka, że czy jadę na podpiętej przepływce czy odpiętej to moc silnika jest identyczna, dodam że juz podmieniałem przepływki.

    Co to może być?

    pozdro

     

    Ja bym sprawdził zawór EGR - szczególnie jego sterowanie. Można też na próbę lub na stałe go po prostu odciąć - opis jest na forum. wystarczy zwykła blaszka + ewentualnie nowe uszczelki :D

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9TDI 90KM (AHH)
    Rok prod: 1998

    Dzięki blackpirate :)

    Sprawdziłem czujnik mam kwadratową wtyczke , jutro kolega przywiezie mi i przepływke i czujnik temperatury to zmienię. Faktycznie roboty na 20 min razem :)

    blackpirate napisał:

    Ja bym sprawdził zawór EGR - szczególnie jego sterowanie.

    Zawór już wykęciłem i wyczyściłem , jesli nic nie da zmiana przepływki i czujnika temperatury to EGR odetnę i zobaczymy co to da.

     

    pozdro

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3B) 1.9TDI 90KM (AHH)
    Rok prod: 1998

    Alleluja ....Victoria ....Pabieda ....:):):)

     

    Ci, którzy nie doświadczyli braku szmocy w swoich silniczkach niech żałują......iż nie zaznają tego co znaczy odzyskać moc.

    Dziś zmieniłem przepływkę i czujnik temperatury cieczy, silnik zmienił się nie do poznania.

    Żywszy, dynamiczniejszy poprostu cud , miód i orzeszki nawet w porównaniu z tym jaki był jak kupiłem samochód (oczywiście jak na 90 przystało ;) )

    Cała operacja kosztowała mnie 30 minut pracki i około 160 złotówek, i to na tyle :)

    Dziękuję wszystkim za pomoc.

     

    pozdrawiam

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TDI-CR 140KM (CBAB)
    Rok prod: 2008

    Panowie,

    spadek mocy w moim AHU, na komuterze wyszło, że N75. Błędu nie można było skasować, co diagnosta ocenił, że zawór nie zawiesił sie, a po prostu padł. Szczęście, że miał taki zawór, ale..w 3 różnych odmianach. Jak poznać, który do mojego podejdzie? mam tylko sobotę na wykręcenie i zmianę, pozniej znowu bez dostepu do kanału. podpowiedzcie, gdzie szuakć, żeby go wykrecic i porównać z moimi trzema. widzę, że 2 są niemalże takie same, nr czesci ten sam, a trzeci ma inaczej ulożone rurki i ma blaszkę opasającą oraz innego kształtu wejście (1H0 906 627 32/03). Dwa poprzedie mają numery:1K0 906 627 22/06

    ;P

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

    ×

    Important Information

    Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy