Skocz do zawartości
stempel72

Naprawa sterownika ABS

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli ktoś ma objawy takie jak błędy czujników (a czujniki ok), brak komunikacji z kompem, zaniki napięcia, ABS działa kiedy chce, to jest na to rada. Niestety do mojego auta nie mogłem dokupić używki pompy ABS, więc postanowiłem ją naprawić. Przyczyną powyższych objawów są zimne luty na płytce elektroniki w miejscu wlutowania złącza i pompy ABS, jak również dla pewności proponuje przelutować wszystkie większe punkty lutownicze.

 

Do demontażu sterownika ABS potrzebujemy klucze nasadowe TORX E5, oraz klucz TORX T25 wraz ze stosownymi przedłużkami. Stosujcie tylko klucze wysokiej jakosci - innymi jest duże ryzyko że nie dacie rady.

 

Operacje zaczynamy od wyjęcia zbiornika na płyn do spryskiwacza, potem wyjmujemy zbiorniczek wyrównawczy cieczy chłodzącej (klucz płaski 10 mm) i mamy już pompę ABS na widoku. Kluczem T25 odkręcamy pompę od wspornika - łącznie 3 śruby z dużymi kołnierzami, odłączamy kabel pompy i wiązkę przewodów i przy użyciu siły odginamy modulator tak, abyśmy mogli się dostać do śrub pod spodem TORX E5 nasadowy. Po odkręceniu 4 śrub od dołu ściągamy elektronikę ABS i zabieramy ją do domu. Autem bez elektroniki ABS teoretycznie można jeżdzić, ale palą się kontrolki od ABS i hamulca. Teraz musimy dobrać się do płytki elektroniki, co wcale nie jest łatwe bo czekają nas 4 podkładki zatrzaskowe, a następnie uszczelka silikonowa. Niestety tu napewno nieco pokiereszujemy przy demontażu pokrywki nieco obudowę elektroniki. Po dostaniu się do środka delikatnie odrywamy silikonową warstwę ochronną w miejscach gdzie będziemy poprawiać fabryczne luty. Poprawiamy luty złącza wiązki oraz pompy i wszędzie tam gdzie mamy wątpliwości. Póżniej zakadamy pokrywkę i ja np. dookoła ją zakleiłem czarnym klejem epoxydowym, aby nie dostawała się wilgoć i nie rzucało się w oczy icon_smile.gif Całość montujemy do auta i cieszymy się sprawnym ABS bigok.gif

 

Chętnie bym wrzucił foto, ale nie mogę. Jeśli ktoś będzie zainteresowany tematem, to udostępnię foto. Może moderator to gdzieś umieści dla potomnych. Ten sposób naprawy tyczy się tylko pomp ABS zespolonych z elektroniką, czyli końcówka produkcji B4 oraz nowsze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fotki były by mile widziane

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość MICK

witam !!

posiadam passata combi 96 b4 i mam problem z abs .

świeci się kontrolka abs .

miałem "wylatane" łożyska z przodu ,myślałam że po wymianie ich problem zniknie ,otóż nie ! sądzę że czujniki są ok .(?):confused:

co mogę zrobic samemu aby sprawdzic co "go boli"

najprościej byłoby jechac na diagnostykę (co mie chyba czeka),ale chcialbym sam spróbowac.!

jeżeli ktoś wie jak domowym sposobem srawdzic gdzie jest problem proszę o inf.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
witam !!

posiadam passata combi 96 b4 i mam problem z abs .

świeci się kontrolka abs .

miałem "wylatane" łożyska z przodu ,myślałam że po wymianie ich problem zniknie ,otóż nie ! sądzę że czujniki są ok .(?):confused:

co mogę zrobic samemu aby sprawdzic co "go boli"

najprościej byłoby jechac na diagnostykę (co mie chyba czeka),ale chcialbym sam spróbowac.!

jeżeli ktoś wie jak domowym sposobem srawdzic gdzie jest problem proszę o inf.

 

:636: a taki dział widziałeś http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=16321&highlight=amortyzatory :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mick po pierwsze to diagnostyka VAG i wtedy dowiesz sie mniej wiecej o co chodzi. Ale pierw możesz sprawdzić czujniki ABS - temat na forum już omawiany, więc nie powielam.

Jak dojdziesz do wniosku że to modulator to daj znać :)

 

Fotki chętnie umieszczę, ale mi nie wchodzą. Pisałem wyżej co i jak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ja mam pytanie odnośnie początku wątku... mam Passata B4 z 95 roku - hamulce jeszcze nie wentylowane ATE i problem dokładnie jak na początku wątku... czy moja pompa może się dać tak samo rozebrać? - chodzi o wymontowanie elektroniki- zaglądałem pod maskę i wydaje mi się że prawą stronę pompy da sie odkrecić ale chciałbym wiedzieć czy nic nie zepsuje i czy da sie to rozebrać.

pompa na oko jak na tej aukcji

http://www.allegro.pl/item429087696_pompa_hamulcowa_abs_vw_passat_golf.html

kiedyś przy wyciąganiu poduszki silnika niechcący przycisnąłem troszeczkę złączkę elektryczną przy pompie i podejrzewam że albo rozluźniłem styki na płytce albo może jakieś mikropęknięcie płyty powstało - przelutowanie układu powinno rozwiązać problem.

PS: VAG pokazuje bład zaworu koła tylnego. - po nagrzaniu pompy problem się nie pojawia

Edytowane przez 1robert

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W Twoim przypadku sterownik ABS jest pod tylną kanapą. Przy pompie masz tylko zawory.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W Twoim przypadku sterownik ABS jest pod tylną kanapą. Przy pompie masz tylko zawory.

 

stempel72 tak jak obiecałem rozebrałem ten sterownik i nic niepokojącego tam nie znalazłem, obejrzałem luty pod lupą i nic , trzeba by pewnie było podjechać na szrot i kupić taki sterownik , jeśli wyszło by że nic się nie poprawiło to zwrócić go na następny dzień :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

waldek masz uszkodzenie w pompie, tam sa nie tylko zawory ale i cos co sie jednak psuje ;) Co do sterownika pod kanapa tam nic raczej sie nie dzieje. Wymiana pompy pomoze co do naprawy to w tym przypadku juz nie jest takie proste.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
waldek masz uszkodzenie w pompie, tam sa nie tylko zawory ale i cos co sie jednak psuje ;) Co do sterownika pod kanapa tam nic raczej sie nie dzieje. Wymiana pompy pomoze co do naprawy to w tym przypadku juz nie jest takie proste.

 

też tak podejrzewam:( niestety naprawiać już tego nie będę, to już chyba ostatnie chwile z moim pasacikiem :542::542:niedługo ukaże się ogłoszenie w dziale sprzedam , szukam czegoś większego jak hyundai h200,h1, starex, jakby ktoś miał jakieś informacje jak sie spisują te auta to proszę o info na pw. ale jeszcze dzisiaj czeka passata trasa, :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a moze chcesz sharana tdi 90 PS 96r? mam cos takiego w dobrej kasie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, naprawiam właśnie wg twojej instrukcji abs, jeszcze takie pytanie czy mozna czyscic te otwory co sa na sterowniku co do nich wchodza te zawory, bo jeden otwor jakby był brudny zaśniedziały i tez jeden ten zawór na pompie też.

 

moge to przetrzec np wd-40 i do sucha pozniej, nie zaszkodzi jak myslisz, myślicie?? Pilne bo jutro montuje i nie wiem czy czyścić czy zostawić

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Możesz wyczyścić, ale nic to nie zmieni. Zawór jest wewnątrz metalowej puszki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Naprawa sterownika ABS na podstawie moich doświadczeń:)

 

Naprawiając sterownik posiłkowałem się instrukcją zamieszczoną tutaj:

 

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=451633

 

OBJAWY

W moim przypadku problem objawiał się tak, że bardzo często po przekręceniu kluczyka lub w trakcje jazdy zaczynała migać czerwona kontrolka sygnalizująca awarię układu hamulcowego oraz świeciła się żółta kontrolka ABS. Jednocześnie błąd ten momencie pojawiania się był sygnalizowany trzema sygnałami dźwiękowymi (trzy razy piiiip):)

W momencie, kiedy się pojawiał nie działał ABS i nie było komunikacji poprzez VAG ze sterownikiem ABS. Kiedy błąd znikał możliwa była komunikacja ze sterownikiem ABS, ale sterownik nie wykazywał żadnych błędów.

 

 

WYMONTOWANIE STEROWNIKA ABS

 

W przeciwieństwie do kolegi stempel72 używałem najzwyklejszych kluczy i nie miałem żadnych problemów, także myślę, że nie ma co z tym przesadzać

 

  • Podnosimy autko i odkręcamy lewe przednie koło
  • Odkręcamy nadkole, które jest trzymane przez 11 wkrętów z główką torx. Ja nie odkręcałem całego nadkola, tylko jego przednią część, którą wystarczy odgiąć żeby mieć dostęp do zbiornika płynu spryskiwaczy.
  • Pod maską odkręcamy kolejne dwie śruby - obie trzymają zbiorniczek z płynem od wspomagania kierownicy a dodatkowo jedna z nich trzyma też zbiornik z płynem do spryskiwaczy..
  • Po odkręceniu śrubek pod maską udajemy się pod autko i tam od strony zdjętego nadkola odkręcamy dwie śruby trzymające zbiornik płynu spryskiwaczy. Odkręcając tą drugą przytrzymujemy zbiornik, bo jest to ostatnia śruba, która go trzyma.
  • Odłączamy dwie kostki elektryczne oraz wężyk od zbiorniczka spryskiwaczy i wyciągamy zbiornik. W tym momencie najlepiej żeby zbiorniczek był pusty bo inaczej poleje się płyn.
  • Mamy już dobry dostęp do sterownika ABS. Odłączamy od niego dwie kostki elektryczne. Jedna kostka (szeroka, z dużą ilością styków) jest na górze, czyli odłączamy ją pod maską. W tym celu trzeba będzie nieco odchylić zbiorniczek z płynem od wspomagania, który wcześniej w tym celu odkręciliśmy. Druga kostka (z dwoma przewodami) widoczna jest od spodu, od strony zdjętego nadkola.
  • Odkręcamy sześć śrub z główkami torx (T-20), które trzymają sterownik ABS a następnie wyciągamy sterownik.

 

NAPRAWA STEROWNIKA ABS

 

  • Przed rozcięciem obudowy zabezpieczamy sterownik tak jak to widać na fotce w podanym wcześniej linku.
  • Po rozcięciu obudowy będzie nas interesowało miejsce, które bardzo dobrze zaznaczone jest na fotkach umieszczonych na wspomnianej stronie. W moim przypadku i podejrzewam, że w większości takich przypadków winą nie jest zimny lut tylko pęknięcie dwóch drucików w miejscu, które zaznaczyłem na poniższej fotce:

 

th_219363687_ABS_uszk_122_851lo.jpg

 

 

  • Tego pęknięcia nie widać gołym okiem, ale wystarczy delikatnie dotknąć któryś z tych dwóch drucików żeby, zauważyć, że się ruszają i są przerwane.
  • W opisanym na rosyjskiej stronie przypadku chodziło prawdopodobnie o takie samo uszkodzenie - dlatego został wlutowany dodatkowy drucik a nie tylko przelutowane styki. Ale czas na naprawę właściwą.
  • Oczyszczamy styk wskazany na powyższym zdjęciu strzałką z silikonowej substancji.
  • Nie polecam lutowania tak jak to zostało zrobione przez rosyjskiego kolegę. W pierwszym podejściu chciałem to zlutować i nie wiem dlaczego, ale cyna nie chciała się zupełnie trzymać ani tego styku ani tych dwóch drucików.
  • W podejściu drugim wykorzystałem do tego celu klej elektroprzewodzący ELPOX 15 i to był strzał w 10. Żałowałem, że straciłem tylko czas na próby lutowania, narażając przy tym sterownik. Klej po zmieszaniu dwóch składników ma konsystencję podobną do poxipolu. Nie rozlewa się i bardzo łatwo uformować z niego punkt spajający, który może wyglądać prawie identycznie jak ten uzyskiwany lutownicą.

thum_85004b4756e530b97.jpg

 

  • Naprawę polecam wykonać w taki sposób, że pesetą prostujemy delikatnie te dwa druciki, w taki sposób żeby sięgały nieco dalej, w głąb oczyszczonego styku.
  • Następnie umieszczamy kapkę rozrobionego kleju w sposób pokazany na poniższym rysunku. Po umieszczeniu, klej powinien przypominać lut uzyskany poprzez lutowanie.

thum_85004b4756d879f9d.jpg

 

  • Sklejamy rozciętą obudowę sterownika. Ja skleiłem ją poxipolem. Dodatkowo z zewnątrz zespawałem obudowę plastikiem w miejscu rozcięcia. Myślę jednak, że dobre sklejenie poxipolem powinno wystarczyć.
  • Naprawa klejem ELPOX w przeciwieństwie do lutowania, ma jedną wadę – nie możemy od razu sprawdzić wyników naszej pracy. Niestety musimy poczekać aż klej całkowicie wyschnie i zacznie przewodzić prąd. W stanie niezaschniętym nie przewodzi. Okres oczekiwania zależy od grubości położonej warstwy i temperatury, w jakiej schnie. W moim przypadku 8 godzin na grzejniku i 8 godzin w temp. pokojowej było za mało. Wydaj mi się, że najlepiej zostawić sterownik na około 24 godziny na grzejniku i dopiero po tym czasie można sprawdzić czy działa.
  • Gdy już wyschnie, montujemy z powrotem sterownik i podłączamy do niego dwie wcześniej wypięte kostki elektryczne. Siadamy za kierę i przekręcamy stacyjkę, nie odpalając auta. Jeśli wszystko poszło dobrze to ujrzymy tylko błąd spryskiwaczy:)

 

Na koniec jeszcze kilka uwag.

 

  • Jeśli ktoś nie czuje się na siłach, bo nigdy wcześniej nie lutował i ma blade pojęcie o elektronice albo trzęsą mu się ręce bo za dużo pije ;), niech zleci tą naprawę bardziej doświadczonej osobie.
  • Na fotce płytka wygląda na dużą, podobnie jak styki i połączenia na niej. W rzeczywistości odległości między stykami są bardzo małe. Druciki, które się przerwały i które naprawiamy są dość cieniutkie, ale i tak można uznać je za bardzo grube w porównaniu z tymi złotymi drucikami obok, które widzimy na zdjęciu. Te są chyba cieńsze od włosa, bo gołym okiem ich prawie nie widać. Nie muszę chyba mówić, że niewielkie omsknięcie ręki może spowodować uszkodzenie takiego drucika i wtedy mamy już dużo większy problem.
  • Przy tak niewielkich rozmiarach i odległościach dużo łatwiej jest położyć cienkim narzędziem kroplę kleju niż lutować - dlatego polecam klej, tym bardziej, że jak wspomniałem, cyna nie chciała mi się trzymać.
  • Nie poprawiałem żadnych innych lutów – nie widzę sensu naprawiania czegoś, co jest sprawne.
  • Opis dotyczy passata B5 przed liftem. Z tego co wiem sterownik ABS w pasku po lifcie wygląda tak samo. Rożnica może polegać na sposobie jego demontażu.

POWODZENIA!

 

EDIT:

Grubsza warstwa kleju powinna schnąć np. na ciepłym grzejniku co najmniej 24h a jeśli jest możliwość schnięcia przez dłuższy czas to jeszcze lepiej. Krótszy czas schnięcia może spowodować że przy większym prądzie płynącym przez spoinę, klej może sie po prostu zwęglić i całkowicie przestać przewodzić. Cienkie warstwy schną znacznie krócej ale w tym wypadku interesuje nas spoina w kształcie lutu - jest ona wtedy dość gruba.

Edytowane przez darek_tz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

super opis proponuje przeniesc do działu Warsztat lub FAQ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy to jest B5, czy mi się zdaje?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy to jest B5, czy mi się zdaje?
Opis dotyczy passata B5 przed liftem.

Pozdropsy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

może ktoś mi opisać sposób wymiany pompy ABS-u?

 

lub odpowiedzieć na pytanie czy da się podmienić sam sterownik ABS-u znajdujący się przy pompie, bo mam bardzo podobna pompę z innej VRki tylko sposób mocowanie zaworów jest troszkę inny... i nie wiem czy da rade podmienić cała pompę czy wystarczyła by sama elektronika

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość rycerzyk
Jeśli ktoś ma objawy takie jak błędy czujników (a czujniki ok), brak komunikacji z kompem, zaniki napięcia, ABS działa kiedy chce, to jest na to rada. Niestety do mojego auta nie mogłem dokupić używki pompy ABS, więc postanowiłem ją naprawić. Przyczyną powyższych objawów są zimne luty na płytce elektroniki w miejscu wlutowania złącza i pompy ABS, jak również dla pewności proponuje przelutować wszystkie większe punkty lutownicze.

 

Do demontażu sterownika ABS potrzebujemy klucze nasadowe TORX E5, oraz klucz TORX T25 wraz ze stosownymi przedłużkami. Stosujcie tylko klucze wysokiej jakosci - innymi jest duże ryzyko że nie dacie rady.

 

Operacje zaczynamy od wyjęcia zbiornika na płyn do spryskiwacza, potem wyjmujemy zbiorniczek wyrównawczy cieczy chłodzącej (klucz płaski 10 mm) i mamy już pompę ABS na widoku. Kluczem T25 odkręcamy pompę od wspornika - łącznie 3 śruby z dużymi kołnierzami, odłączamy kabel pompy i wiązkę przewodów i przy użyciu siły odginamy modulator tak, abyśmy mogli się dostać do śrub pod spodem TORX E5 nasadowy. Po odkręceniu 4 śrub od dołu ściągamy elektronikę ABS i zabieramy ją do domu. Autem bez elektroniki ABS teoretycznie można jeżdzić, ale palą się kontrolki od ABS i hamulca. Teraz musimy dobrać się do płytki elektroniki, co wcale nie jest łatwe bo czekają nas 4 podkładki zatrzaskowe, a następnie uszczelka silikonowa. Niestety tu napewno nieco pokiereszujemy przy demontażu pokrywki nieco obudowę elektroniki. Po dostaniu się do środka delikatnie odrywamy silikonową warstwę ochronną w miejscach gdzie będziemy poprawiać fabryczne luty. Poprawiamy luty złącza wiązki oraz pompy i wszędzie tam gdzie mamy wątpliwości. Póżniej zakadamy pokrywkę i ja np. dookoła ją zakleiłem czarnym klejem epoxydowym, aby nie dostawała się wilgoć i nie rzucało się w oczy icon_smile.gif Całość montujemy do auta i cieszymy się sprawnym ABS bigok.gif

 

Chętnie bym wrzucił foto, ale nie mogę. Jeśli ktoś będzie zainteresowany tematem, to udostępnię foto. Może moderator to gdzieś umieści dla potomnych. Ten sposób naprawy tyczy się tylko pomp ABS zespolonych z elektroniką, czyli końcówka produkcji B4 oraz nowsze.

czesc czy mogl bys zamiescic fotki lub tez przeslac mi na email?? [email protected]

bardzo dziekuje

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
lub odpowiedzieć na pytanie czy da się podmienić sam sterownik ABS-u znajdujący się przy pompie, bo mam bardzo podobna pompę z innej VRki tylko sposób mocowanie zaworów jest troszkę inny... i nie wiem czy da rade podmienić cała pompę czy wystarczyła by sama elektronika

 

da się podmienić, tylko chyba lepiej od razu z zaworami...

 

problem zaczyna się gdy nie mamy takiej samej pompy, tylko troszkę "inną" jak na foto, różnią się sposobem umiejscowienia zaworów i rodzajem gwintów:/ trzeba dorabiać "przejściówki"

 

wniosek: da się tylko trzeba trochę czasu i fantazji :)

 

miałem taką

8ff76681abc7641cm.jpg

 

mam taką

da745bdc2c79f28bm.jpg

 

kontrolka ABS-u nareszcie zgasła, żadnego błędu na vagu, pozostał tylko jeden problem: przy nagłym hamowaniu potrafi zblokować się prawe przednie koło! Powiedzmy że hamuje ze 100km/h przez 1/3 dystansu ABS działa prawidłowo, przez następne 1/3 blokuje prawe przednie koło i przez końcowe 1/3 hamowania ponownie wszystkie koła hamują z ABS-em. Przez cały ten czas kontrolka ABS-u jest zgaszona! Przy delikatniejszym hamowaniu z mniejszych prędkości ABS działa poprawnie. Wyczyściłem czujnik i zębatkę ABS-u, wymieniłem płyn hamulcowy i odpowietrzyłem koła, nadal to samo :|

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności