Skocz do zawartości
Kuczi

4 MOTION - zasada dzialania

Rekomendowane odpowiedzi

4MOTION to napęd na cztery koła opracowany przez specjalistów Volkswagena. Układ ten dostępny jest opcjonalnie dla Passatów z silnikiem 2,0 FSI 150 KM, 2,0 TDI 140 KM i 2,0 TDI 170 KM. W przypadku silnika 3,2 V6 FSI elektronicznie regulowany poprzez sprzęgło Haldex system wchodzi w skład wyposażenia standardowego.

VW Passat w napędem na wszystkie koła dostępny jest w sprzedaży już od ponad dwudziestu lat. Pierwszy tego typu model – Passat Variant GT Syncro pojawił się na rynku w 1984r.

 

4Motion montowany jest ponadto seryjnie w Phaetonie i Touaregu, a opcjonalnie w Golfie, Sharanie, Multivanie i Transporterach.

 

Obecna generacja 4MOTION pracuje szybko, cicho i z wyczuciem. Szczególną przewagę nad samochodami zarówno z napędem na oś przednią, jak i tylną 4MOTION ujawnia przede wszystkim podczas jazdy na mokrej, oblodzonej i ośnieżonej drodze. W przypadku suchej nawierzchni napęd na cztery koła poprawia prowadzenie samochodu, co przekłada się na większy poziom aktywnego bezpieczeństwa. Tajemnica tkwi w konstrukcji 4MOTION, który przenosi moc na wszystkie koła w zależności od potrzeb (rozdziela ją w różny sposób na każde koło z osobna). Moc przekazywana jest zawsze na te koła, które mają najlepszą w danym momencie przyczepność do podłoża.

 

Działanie systemu zwiększa również możliwości podróżowania z przyczepą. Samochód ciągnący 2.200 kilogramów – przy 1.220 kilogramowym obciążeniu osi tylnej może wjechać nawet na wzniesienia o kącie nachylenia do 12%.

 

Najważniejszym elementem 4MOTION jest mokre (zanurzone w misce olejowej), wielotarczowe sprzęgło Haldex najnowszej generacji, które znajduje się w przekładni osi tylnej. Zapewnia ono przepływ sił między oboma osiami dzięki hydraulicznemu mechanizmowi wielotarczowemu. Zmiana ciśnienia wywieranego na tarcze sprzęgła a wytwarzanego przez dwie hydrauliczne pompy osiowo-tłokowe powoduje, iż układ zaczyna działać natychmiast, gdy pojawi się różnica między prędkościami obrotowymi wału odbiorczego i zdawczego. Im większe ciśnienie tym więcej mocy zostaje przekazane na tylną oś. Minimalnie jest to 10%, ale w sytuacji ekstremalnej może to być nawet 100%. Na płynne, bezstopniowe przekazywanie mocy pozwala sterowany elektroniczno-hydraulicznie zawór.

 

Cały system Haldex działa z błyskawiczną prędkością. Może on współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, takimi jak: ABS (system przeciwdziałający blokowaniu się kół podczas hamowania), EDS, ASR (system wspomagający EDS działający poprzez redukowanie mocy silnika przekazywanej na obie osie), EBV (system przenoszący siłę hamowania między osiami) i ESP (system przeciwdziałający pod- i nadsterowności). Dzięki takiemu rozwiązaniu przy zmianach w przekazywaniu mocy pod uwagę mogą być brane nie tylko takie informacje, jak: prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy dane pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.

 

źródło: vw.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Proponuję uzupelnic opis o system torsen.Poniewaz w egzemplarzach ze wzdluznie ulozonym silnikiem(czyli passat :629: ) nie ma haldexa a wlasnie torsen.Czyli to co w quattro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Kisila

Dokładnie tak - autor się przylozyl ale pisze o czyms co w nowych ( b5/b6 ) nie wystepuje i jest ... lepsze od opisywanego tutaj marketingowym tonem haldexa - Torsen !

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Entranger
Proponuję uzupelnic opis o system torsen.Poniewaz w egzemplarzach ze wzdluznie ulozonym silnikiem(czyli passat :629: ) nie ma haldexa a wlasnie torsen.Czyli to co w quattro

 

Jak najbardziej dołączam się do tej sugestii. W moim samochodzie występuje układ Torsena i wzdłużnie ułożony silnik. W zasadzie mało o nim wiem, poza tym, że uaktywnił się kilka razy, kiedy cofałem na drodze gruntowej.

 

Starsze modele VW zamiast "4Motion" oznaczane były nazwą "Syncro"

 

Być może dobrym pomysłem będzie stworzenie działu "4x4" dla użytkowników napędu na cztery koła?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Być może dobrym pomysłem będzie stworzenie działu "4x4" dla użytkowników napędu na cztery koła?

sam chętnie dowiem się więcej o "4x4" ale żeby zaraz dział :) ?

myślę, że jednak niewielki procent aut 4x4 gości u nas na forum, że nie miałoby to racji bytu :610:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Quattro i Torsen za: http://tiny.pl/tplz

 

Niezależnie od koncepcji napędu (napęd na przednią oś, tylną lub na cztery koła) nowoczesne samochody wyposażone w elektroniczne systemy poprawiające bezpieczeństwo, takie jak np. program stabilizacji jazdy ESP, uchodzą za łatwo sterowalne. Jednak podczas jazdy na śliskich lub złych nawierzchniach, szczególnie kierowcy samochodów dysponujących wysoką mocą, mogą bardzo łatwo osiągnąć moment, w którym "prawa fizyki" dadzą im o sobie znać.

 

Przy 50% przyczepności nawierzchni (np. gdy jest mokra) system quattro przekłada siłę napędową w równym stopniu na wszystkie koła. Kierowca może przyspieszać bez obawy o "mielenie kół" a samochód podąża dokładnie wytyczonym kursem. Jeśli przyczepność znajdują tylko koła jednej osi, quattro przenosi siłę napędową na oś, która ma lepszy kontakt z podłożem. Nawet w niesprzyjających warunkach (np. na oblodzonej nawierzchni) napęd quattro jest w stanie przenieść więcej mocy niż napęd na oś przednią lub tylną, gdy podłoże jest suche. Różnice dochodzą tu do 45%.

 

Quattro pozwala na swobodne przenoszenie siły napędowej na obie osie w stosunku od 25:75 do 75:25. Bardzo ważną rolę odgrywają tu mechanizmy różnicowe wspomagane przez systemy elektroniczne. W czasie jazdy na zakręcie koła samochodu pokonują różną drogę, określoną przez wielkość promieni zakrętów pokonywanych przez każde z nich. Prowadzi to do powstawania różnic w prędkościach obrotowych. Mechanizm różnicowy kompensuje te różnice.

 

W każdym samochodzie pracują trzy takie mechanizmy: po jednym na każdej osi i dodatkowy po środku. O sile przenoszonej między osiami decydują tzw. blokady mechanizmów różnicowych, które rozpoznają zmiany prędkości obrotowej kół. W modelach, w których silnik został zamontowany wzdłużnie (A4, A6, A8 i allroad) Audi stosuje układ Torsena. W Audi A3, A3 Sportback, TT Coupe i TT Roadster z silnikami montowanymi poprzecznie, pracuje wielotarczowe sprzęgło Haldex.

 

Nazwa przekładni Torsen pochodzi od angielskich słówtorque (moment obrotowy)sensing (wyczuwanie). Mechanizm wykorzystuje zasadę funkcjonowania przekładni ślimakowej, reagującej na różnice obrotów między osiami pojazdu. Przekładnia ta może być nastawiona tak, by współczynnik blokowania był zmienny, zależny od okoliczności. Jest on uzależniony od pochylenia linii śrubowej ślimaka i wewnętrznego tarcia przekładni. Im mniejszy kąt pochylenia linii śrubowej, tym większy współczynnik blokowania. Współczynnik hamowania może być ustawiony tak, aby przekładnia samodzielnie się blokowała. Z kolei współczynnik blokowania ustawiony jest według zasady - im większy kąt pochylenia linii śrubowej, tym mniejszy wartość współczynnika. Układ Torsen jest w stanie osiągnąć współczynnik blokowania 1:3,5 między największym i najmniejszym kątem pochylenia linii śrubowej. Oznacza to, iż moc silnika na osi, której koła w danej chwili mają lepszy kontakt z podłożem, może być 3,5-krotnie większa niż drugiej osi, której koła posiadają chwilowo mniejszą przyczepność.

 

Dodatkowo, układ Torsena wspiera system EDS (Elektroniczna Blokada Mechanizmu Różnicowego). Wkracza on w sytuacji, gdy koła jednej z osi obracają się w miejscu, przekazując moc na drugą.

 

Sprzęgło Haldex znajduje się w przekładni osi tylnej. Zapewnia ono przepływ sił między oboma osiami dzięki hydraulicznemu mechanizmowi wielotarczowemu. Dzięki zmianie ciśnienia, wywieranego na tarcze sprzęgła a wytwarzanego przez hydrauliczną pompę osiowo-tłokową, układ działa natychmiast, gdy pojawi się różnica między prędkościami obrotowymi wału odbiorczego i zdawczego. Im większe ciśnienie, tym więcej mocy zostaje przekazane na tylną oś - aż do 50%. Wentyl, sterowany elektroniczno-hydraulicznie, pozwala, tak jak w przypadku układu Torsena, na płynne, bezstopniowe przekazywanie mocy.

 

Cały system Haldex działa z błyskawiczną prędkością. Może on współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, takimi jak: ABS (system przeciwdziałający blokowaniu się kół podczas hamowania), EDS, ASR (system wspomagający EDS działający poprzez redukowanie mocy silnika przekazywanej na obie osie), EBV (system przenoszący siłę hamowania między osiami) i ESP (system przeciwdziałający pod- i nadsterowności). Dzięki temu, przy zmianach w przekazywaniu mocy, może być brane pod uwagę wiele informacji - nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy informacje pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.

 

Jednak niezależnie od tego, jaki mechanizm różnicowy zastosowano, system quattro poprawia przyczepność na śliskiej nawierzchni, daje możliwość efektywnego wykorzystanie bardzo dużych mocy silnika, umożliwia pokonywanie zakrętów z wyższą prędkością bez wpadania w poślizg oraz poprawia hamowanie samochodu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Michu_82

Ja mam u siebie silnik ułożony wzdłóżnie, to znaczy że mam układ Torsena, czy Haldex?? i który z nich jest lepszy??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Primera

Jezeli wzdłożnie to tylko TorSen. Zreszta koncern VW sporo namieszał z tymi nazwami quattro synchro 4motion i 4x4. Ale zawsze gdy slinik jest wzdłuznie jest to "prawdziwy" (w znaczeniu z centralnym mechanizmem różnicowym) naped 4x4 z helikalnym mechanizmem różńicowym miedzy osiami. Jezeli poprzecznie to "Haldex" czyli sterowane elektrohydraulicznie sprzegiełko dołanczajace naped na tył gdy nastąpi poslizg kół przednich.

 

Oczywiscie ze TorSen lepszy! Jest tez duuuuuuuzo drozszy w produkcji niz haldex dlatego w tańszych wersjach został wyparty przez haldexa :(. Flagowe produkty koncernu A8, A6 A4 i Pheaton maja torsena.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a czy ktoś może napisać jakie są różnice konstrukcyjne w 4 motion od "ośki", oprócz tego że ma 4x4, sprzęgło wiolo tarczowe i tylnie zawieszenie wielowahaczowe to nie znam dokładnie innych. Chyba też bagażnik jest mniejszy... są jakieś jeszcze

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Odświeżę trochę temat. Mam pytanie do znawców 4Motion/quattro. Znalazłem kilka filmików na youtube z audi A4 Quattro w roli głównej. Sfilmowana była sytuacja w której przednia oś samochodu stała na rolkach. Po wrzuceniu biegu i dodaniu gazu przednie koła się obracały a tylne stały w miejscu. I później druga sytuacja gdzie rolki stały pod tylnymi kołami i również one się kręciły a przód nieruchomo. Jak to jest możliwe? Podobno jest to niedoskonałość TORSEN'a który potrzebuje minimalnego oporu na kołach. Może to ktoś jakoś rozjaśnić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jest/powinno tam być coś takiego jak blokada dyferencjału/mechanizmu różnicowego coś jak w terenówkach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W A4 manualnie nie da się nic takiego włączyć ani wyłączyć. Zastanawia mnie więc taka sytuacja, że przednimi kołami stoję na lodzie a tylne są na śniegu tudzież asfalcie. Czy to oznacza, że nie wyjadę(stojąc na przykład pod górkę)? Albo na przykład tylko jedno koło ma przyczepność a reszta na lodzie stoi.

http://www.youtube.com/watch#v=Oo9GV4mSnRQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch#v=MXWg_IUko9U&feature=related

Po obejrzeniu tych filmów sam już nie wiem na czym to wszystko polega. Może ktoś spróbuje wyjaśnić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Torsen cały czas przekazuje napęd na 4 koła. Nic sie nie rozłacza, itp. To odpowiednik Quattro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam passata 2,3 170KM 4Motiom z silnikiem ułożonym podłużnie i mam do niego 2 pytania:

 

- czy napęd mam stały czy dołączany? Torsena czy Haldex?

- i czy może zostać przeniesiona prawie cała moc na tylne koła i samochód zrobi się nadsterowny?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mam passata 2,3 170KM 4Motiom z silnikiem ułożonym podłużnie i mam do niego 2 pytania:

 

 

Ten który jest wzdłuż ten ma torsena czyli takie prawie quattro z audi, reszta to tylko marna podróbka zwana haldexem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Quattro to sama nazwa w audi tak jak 4motion w vw.

 

Sa tylko napedy torsen i haldex.

Torsen staly i haldex dolaczany. Torsen i haldex wystepuje w audi i vw.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aha, czyli mam stały napęd torsen. Dzięki za odpowiedz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności