Skocz do zawartości
Gość mkzibi

[ elektryka/elektronika] Temat czujników temperatury w silni

Rekomendowane odpowiedzi

Gość mkzibi

Witam wszystkich.

 

UWAGA! Mój post dotyczy szczególnie passatów z silikiem ABS.

 

Przejrzałem kilkakrotnie forum i znalazłem sporo informacji na temat czujników temperatury. Oczywiście w każdym silniku jest trochę inaczej i dlatego juz się zakręciłem od natłoku informacji.

 

Swoim postem chciałbym uściślic pewne informacje swoimi doświadczeniami jak i dowiedzieć się czegoś nowego.

 

Otóz tematem zająłem się z powodu znanego w passatach. Mój passat przy porannym odpalaniu normalnie zapala praktycznie zawsze. Później trochę nierówno chodzi ale to wina kabli i świec które musze wymienić. Problem pojawia się jak samochód się rozgrzeje. Często nie moge go odpalić. Muszę długo kręcić aż zaskoczy a jak zaskoczy to tak jak by nie chciał się rozkręcić i dopiero po chwili wchodzi na obroty.

 

Z wypowiedzi na forum wynika, że to może być problem z czujnikami temperatury. I stąd moje ustalenia.

 

W silniku 1.8 ABS zlokalizowałem kilka czujników:

 

1. Na kroćcu wychodzącym z głowicy. Jest to czujnik z 4 stykami który podaje sygnały do wskaźnika temperatury i do komputera. Ja mam u siebie czujnik czarny z zieloną kropka choć z katalogu ETOS wynika że ma być czarny z żółta opaską. Taki tez kupiłe do wymiany.

 

2. Czujnik drugi to czujnik w obudowie wtrysku. Jest to czujnik zasysanego powietrza.

 

3. Czujnik w chłodnicy.

 

To sa czujniki które zlokalizowałem. Jeśli się mylę to prosze o poprawienie mnie. Czytałem też o czujniku w termostacie ale nic na ten temat nie znalazłem w książkach. Czy jest taki czujnik?

 

Jak sprawdzić te wszystkie czujniki i zlokalizować powód takiego zachowania się passata?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość bigkamil

z tego co wiem to w termostacie nie ma zednego czujnika temperatury

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W silniku abs czujniki temperatury do sterowania pracą silnika są tylko 2, ten we wtrysku i ten 4 stykowy.

Czujnik w chłodnicy służy do włączania wentylatora, czujnika w termostacie nie ma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość mkzibi
W silniku abs czujniki temperatury do sterowania pracą silnika są tylko 2, ten we wtrysku i ten 4 stykowy.

Czujnik w chłodnicy służy do włączania wentylatora, czujnika w termostacie nie ma.

 

Dziękuję za konkretną odpowiedź. Może ktoś wie jak zdiagnozować te czujniki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mógłby ktos bliżej sprecyzować gdzie jest czujnik temperatury we wtrysku?

Czyżby w samym wtryskiwaczu( na tej samej kostce/złączu), bo niezaleznie nie zauważyłem?

Mam podobny problem - gdy zminy zapala bez problemu, ale gdy chwile pochodzi i muszę go zgasić (przed nagrzaniem), to są problemy z odpaleniem. Jak sie nagrzeje zapala bez problemu.

 

Co do pomiarów czujnika na króccu to może TU i TU trochę informacji (m.in.)

 

===========

Juz znalazłem - czujnik temp zasysanego powietrza i jego naprawa (wg ludzi zza wschodniej granicy :hurra: ) - TU

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A to dziwne, dla silnika ABS JAFO znalazł taką informację:

 

"W katalogu dla silnika ABS '93 są tylko dwa czujniki temperatury.

251 919 501 D -czujnik wskaźnika temperatury (2 styki zielono-czarny)

025 906 041 A -czujnik temp. dla pojazdów z katalizatorem (2 styki niebieski)"

 

Skąd się bierze u Was 4 stykowy i dlaczego uważacie, że powinien być żółto czarny a nie jak tutaj zielono czarny?

 

Czy ten czujnik niebieski to może być ten czujnik we wtrysku?

 

Który z nich podaje informację dla ECU samochodu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Być może były rózne wersje instalcji dla ABSa - ja mam jeden 4 stykowy (w króćciu w drugim gnieździe jest zaślepka)

czujnikkt7.th.jpg

 

czarno-zielony(4 stykowy) jest dla diesli (AAZ, 1Y)

niebieski jest w 'wersji" gdy sa 2 czujniki - jeden do wskaźnika(zieleń/czerń 2 stykowy), drugi dla ECU (niebieski 2 stykowy podaje temp płynu dla ECU), a czujnik temp powietrza dla ECU jest w module wtrysku.

 

===============

Zmierzyłem ile też ma oporności czujnik przy wtryskiwaczu w moim B3 - okazało się że ok 6,5KΩ na zewnątrz, na powietrzu (temp kilka st C).

Wymontowałem 'kopułkę" wtryskiwacza i pomierzyłem opór na samej "pastylce" czujnika - ok. 2,5kΩ. Mierząc opór pomiędzy stykami na "pastylce" a kołkiem złącza wyszo że na jednym z przewodów jest opór ok. 3kΩ(???), a więc albo też jakieś uszkodzenie na tym odcinku, albo też fabrycznie w plastiku jest zalany jakiś dodatkowy opór na tym odcinku.

Idąc śladem rozwiązania z za wschodzniej granicy zrobiłem 'mostek' z pastylki do przewodu (fot. poniżej)

 

Teaz jaki będzie efekt zoboaczę jutro (jeżeli wogóle zapali :D )

 

czujtempwc0.th.jpg czujtemp2kq6.th.jpg czujtemp3bl2.th.jpg

 

Niebardzo kumam rosyjski, dlatego też nie wiem czy post dotyczy naprawy uszkodzenia, czy modyfikacji która ma na celu ... ????

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość mkzibi
A to dziwne, dla silnika ABS JAFO znalazł taką informację:

 

"W katalogu dla silnika ABS '93 są tylko dwa czujniki temperatury.

251 919 501 D -czujnik wskaźnika temperatury (2 styki zielono-czarny)

025 906 041 A -czujnik temp. dla pojazdów z katalizatorem (2 styki niebieski)"

 

Skąd się bierze u Was 4 stykowy i dlaczego uważacie, że powinien być żółto czarny a nie jak tutaj zielono czarny?

 

Czy ten czujnik niebieski to może być ten czujnik we wtrysku?

 

Który z nich podaje informację dla ECU samochodu?

 

Witam!

 

Ja też znalazłem sporo materiałów po rosyjsku. Często korzystam rosyjskich stron i forum bo można sie na nich sporo dowiedzieć. Akurat znam ten język i teraz zrobię trochę diagnostyki z tymi czujnikami i dam znać czym się to zakończy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A więc..

Z rana przed zapaleniem silnika pomierzyłem - czujnik temperatury zasysanego powietrza przy wtrysku - 4,99kΩ, opór pomiędzy stykami czujnika temperatury 4 stykowego w króćcu przy wylocie z głowicy - patrząc z góry na styki czujnika i mając wycięcie ustalające na dole - styki z lewej 2,83kΩ (chyba do wskażnika na desce), styki z prawej 5,53kΩ (chyba do ECU). Temp powietrza wg MFA 5stC

Czyli wg danych z książki Volkswagen PASSAT WKiŁ strona 209 - w granicach normy

Zapalił bez problemu, wyłączyłem po ok 1 minucie, zapalił ponownie również bez problemu (wcześniej nie było tak łatwo :hyhy: ), kolejne próby gaszenia i zapalenia - OK.

Czyżby problem rozwiązany? ;) - zobaczymy jak będzie dalej

 

czujtemp5oj6.th.jpg

 

===============

Dodano 26-11-2007

Kolejny dzień i .. jest lepiej - zapala lepiej, wcześniej musiałem parę razy obrócić rozrusznikiem - teraz pali na "dotyk". Po zgaszeniu zapala równiez bez zbędnego "rzężolenia", zarówno po minucie jak i po kilku minutach jazdy. :hurra:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość mkzibi
A więc..

Z rana przed zapaleniem silnika pomierzyłem - czujnik temperatury zasysanego powietrza przy wtrysku - 4,99kΩ, opór pomiędzy stykami czujnika temperatury 4 stykowego w króćcu przy wylocie z głowicy - patrząc z góry na styki czujnika i mając wycięcie ustalające na dole - styki z lewej 2,83kΩ (chyba do wskażnika na desce), styki z prawej 5,53kΩ (chyba do ECU). Temp powietrza wg MFA 5stC

Czyli wg danych z książki Volkswagen PASSAT WKiŁ strona 209 - w granicach normy

Zapalił bez problemu, wyłączyłem po ok 1 minucie, zapalił ponownie również bez problemu (wcześniej nie było tak łatwo :hyhy: ), kolejne próby gaszenia i zapalenia - OK.

Czyżby problem rozwiązany? ;) - zobaczymy jak będzie dalej

 

Obrazek

 

===============

Dodano 26-11-2007

Kolejny dzień i .. jest lepiej - zapala lepiej, wcześniej musiałem parę razy obrócić rozrusznikiem - teraz pali na "dotyk". Po zgaszeniu zapala równiez bez zbędnego "rzężolenia", zarówno po minucie jak i po kilku minutach jazdy. :hurra:

 

 

Witam! Twój test według mnie i oprogramowania wykonałes prawidłowo. Auto Data podaje że:

 

1. Dla czujnika zasysanego powietrza czyli tzw. czujnika IAT powinno być przy 15-20 C na stykach 1-2 lub 1-4 około 2 - 3.3 kΩ a w rosyjskiej dokumentacji podano więcej przedziałów temperatur i tak np.

20C - 2.25 - 3 kΩ

30C - 1.5 - 2 kΩ

40C - 1 - 1.5 kΩ

60C - 0.55 - 0.675 kΩ

80C - 0.275 - 0.375 kΩ

 

co zgadza się z AutoDatą.

 

 

Co do czujnika temperatury cieczy to sprawa jest dyskusyjna. Różne książki i katalagi podają. Fakt jest taki że ja w silniku ABS mam czujnik 4 stykowy zielono czarny a w katalogu podają że ma być 4 stykowy ale żółto czarny. W zasadzie mierząc emperatury wszystko wskazuje na to że powinno być tak jak podano w poście wyżej z tym że oba czujniki żółty i zielony moga działać w silniku ABS. Kwestią jest tylko to czy dobrze wskazują temperaturę. Ja jeszcze sobie je dokładnie pomierze z termometrem i będę wiedział co dokładnie one pokazują.

 

 

Mam jeszcze takie pytanie. Z modułu wtrysku idzie rurka, która steruje klapką w obudowie filtra powietrza. Do czego służy klapka łatwo się można domyśleć że do sterowania dopływu ciepłego lub zimnego powietrza. U mnie jednak ona coś dziwnie się zachowuje. Np. Pomimo że silnik jest rozgrzany bo nawet włącza się wentylator to klapka odłania nadmuch ciepłego powietrza z kolektora. Czy to normalne i czy na to może mieć wpływ zła praca czujnika powietrza IAT?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy to złacze 4 stykowe to wtyk do przepływomierza? mam paska 1.8 na full szprycy i szukam własnie czujnika IAT i nie mam pojecia gdzie on/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tyle czasu mineło a ja i tak nie wiem gdzie tan czujnik sie znajduje, mozna czipa pod to podłaczyc tylko potzrebny mi jest tan czujnik, pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odgrzewam kotleta trochę, ale jako że poszukiwałem czujnika temperatury do swojego ABSa zrobiłem wyciąg z ETKI co do ilości i rodzajów czujników temperatury w 1.8 ABS. Ja mam czarno/żółty - no i wychodzi że w Motronicach takie były montowane. Aha ten kołnierz, w który się czujnik wkłada może mieć miejsce na 2 czujniki albo na jeden. Teraz już nie produkują tego kołnierza z jednym otworem, więc jak komuś się zepsuje (przerabiałem to parę miesięcy temu) to w ASO można dostać jedynie ten 2 otworowy i dokupić zaślepkę z uszczelką. Po prostu VW zmienił technologię i zaczął produkować uniwersalnych podwójny dla każdego modelu.

Czujnik temperatury.pdf

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, przy czym w ASO króciec kosztuje ładnych pare dych, a w motoryzacyjnym zamiennik 12 zł (komplet razem z zaślepką). Mam już założony 2 lata i trzyma bez problemu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ma ktoś może oporności czujnika temperatury oleju (silnik AFN)?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość syylwek

Witam koledzy, jest to mój pierwszy post na tym forum choć zarejestrowany jestem już od jakiegoś czasu i wiedza na tym forum pomogła mi już w kilku przypadkach, jednak teraz potrzebuje trochę więcej informacji bo nie mogę ich wywnioskować z dotychczasowych wypowiedzi.

Otóż już przechodzę do sedna, przeczytałem cały ten watek i ponieważ chyba tylko w nim jest trochę szerzej opisany problem czujnika temperatury powietrza zasysanego (G42 według Vag-Com), podłączyłem swojego pasia pod komputer i wyskoczyło mi kilka błędów jednak po wykasowaniu ich i ponownym sprawdzeniu pozostał tylko jeden o numerze 523 i treści "Intake Air Temp Sensor (G42) 30-00 - Open or Short to B+ " No wiec postanowiłem spróbować zdiagnozować tą usterkę jednak według tego co piszą w książce "Sam naprawiam" i według tego co piszą koledzy na forum już kompletnie nie wiem jak mam sprawdzić ten czujnik. Zrobiłem kilka zdjęć na których są widoczne rożne złącza (na zdjęciach wskazuje je śrubokrętem) i chciałbym aby ktoś opisał mi od czego one są i opisał mniej więcej krok po korku jak sprawdzić ten czujnik temperatury powietrza zasysanego (przede wszystkim chciałbym jeszcze żeby ktoś mi potwierdził czy w ogóle dobrze go zlokalizowałem tzn czy to faktycznie jest ten czujnik - patrz zdjęcie). Poniżej zdjęcia.

Uff.... ale się rozpisałem, ale chciałem jak najdokładniej opisać mój problem.

Z góry dziękuję za każdą sugestie i odpowiedz w mojej sprawie.

 

PS: Opis procedury sprawdzania tego czujnik może przydać się również innym użytkownikom którzy tak jak ja pogubili się już w tym wszystkim.

 

Zdjęcie 1: Od czego jest złącze widoczne na tym zdjęciu

p1050260.jpg

 

Zdjęcie 2: Od czego jest złącze widoczne na tym zdjęciu

p1050261q.jpg

 

Zdjęcie 3: Czy to co wskazuje śrubokrętem to jest ten czujnik temperatury powietrza zasysanego(cały ten czarny plastikowy element)?

p1050263.jpg

PS: Dodam jeszcze ze Vag-com pokazuje mi temperaturę zasysanego powietrza -54,9 stopni O.o

Edytowane przez syylwek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności