Jump to content
Jotes

Sonda lambda

Recommended Posts

Witam. Zamontowałem ostatnio w swoim samochodzie kontrolkę sondy lambda, kupioną na Allegro za 32 zł. Teraz mogę cały czas obserwować wskazania sondy lambda.

Zastanawia mnie jednak jedna rzecz: Dlaczego do chwili nagrzania się silnika kontrolka ciągle pokazuje spalanie bogatej mieszanki (świeci się na czerwono - czyli sonda lambda stoi na bogatej mieszance). Dzieje się tak zarówno na benzynie jak i na gazie. Na wolnych obrotach jest tak samo nawet na gorącym silniku.

Gaz mogę wyregulować poprzez wkręcenie śruby regulacyjnej reduktora, natomiast benzyny nie da się wyregulować. Mogę jedynie sprobować wymienić sondę lambda.

Co o tym myślicie? A może wskazania sondy lambda są prawidłowe? Nie byłoby problemu, gdyby samochód nie palił za dużo. W moim przypadku jest jednak duże zużycie zarówno gazu (ok. 12 l/100 km po mieście) jak i benzyny (pierwsze 1-2 km na zimnym silniku przed włączeniem się gazu - ponad 25 l/100 km). Proszę o podzielenie się Waszymi spostrzeżeniami, doświadczeniami i przemyśleniami w tej sprawie. Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego mógłbyś mi podać link do aukcji?

W poprzednim aucie miałem coś takiego (kumpel robił) i uważam że jest to świetna rzecz, szczególnie przydatna przy regulacji gazowni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki :ok:

Powiedz jeszcze jak to się sprawuje? Gość na aukcji pisze że 10 diodowa to porażka ale właśnie na takiej "choince" widać dokładnie skład mieszanki (wiem bo taką miałem), a tu jest jedynie dwukolorowa. Z tego co wyczytałem pokazuje pewnie tylko stan bogata/uboga, nie ma stanów pośrednich.

Jedyny plus to faktycznie miejsce pod zabudowę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki :ok:

Powiedz jeszcze jak to się sprawuje? Gość na aukcji pisze że 10 diodowa to porażka ale właśnie na takiej "choince" widać dokładnie skład mieszanki (wiem bo taką miałem), a tu jest jedynie dwukolorowa. Z tego co wyczytałem pokazuje pewnie tylko stan bogata/uboga, nie ma stanów pośrednich.

Jedyny plus to faktycznie miejsce pod zabudowę.

 

Na razie sprawuje się dobrze. Dioda zmienia kolory świecenia od zielonego poprzez żółty do czerwonego i odwrotnie, tylko, że ten kolor żółty jest słabo zauważalny. Na bieżąco mogę obserwować, jak pracuje sonda lambda (czy stoi, czy też chodzi, i w jakich okolicznościach, oraz jak szybko zmieniają się wahania napięcia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy to prawda, że ECU nie reaguje na sygnał z sondy lambda, dopóki silnik nie osiągnie temperatury 60 st C.?

Jeśli tak jest, to jaki byłby sens stosowania grzałek w sondach, skoro na zimnym silniku sonda i tak nie chodzi, a jak zaczyna chodzić na gorącym silniku, to na pewno jej temperatura już dawno przekroczyła 300 st. C?

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odrzewam :D

Trafił mi się ADZ i zastanawia mnie jedna sprawa.. Sonda nawet przy rozgrzanym silniku, na wolnych obrotach non stop stoi na 0,7V, 0,9V czasami na 0,5V. Zaczyna oscylować dopiero przy 1500-2300obr/min. Zarówno na gazie jak i na benzynie. Vag zgłasza błąd:

00561 - Mixture Adaptation

09-10 - Adaptation Limit Surpassed - Intermittent

Czy takie zachowanie sondy powinno być w monowcach? Czy sonda do wymiany?

W moim vr6 sonda oscyluje w każdym zakresie obrotów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trudno powiedzieć czy sonda do wymiany, aby wykluczyć jej niesprawność należałoby podmienić pewną sondę i jeśli nic się nie zmieni szukać usterki gdzie indziej. Problem w tym że bardzo dużo może być przyczyn takiego stanu rzeczymiędzy innymi; zła jakość paliwa, złe cisnienie paliwa,nieszczelny układ dolotowy, przerwy w zapłonie/charakterystyczne pykanie słyszane na końcówce wydechu/, uszkodzona sonda Lambda, zawór odpowietrzania zbiornika paliwa EVAP, wtryskiwacz, oraz nadmierny poziom oleju jeśli chodzi o jego stan jak równierz złe jego zbieranie przez pierścienie co powoduje zły odczyt na sondzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
przerwy w zapłonie/charakterystyczne pykanie słyszane na końcówce wydechu/

Takie coś występuje, ale tylko na benzynie..

Jak dla mnie to jest dziwna sprawa, ponieważ sonda identycznie się zachowuje na gazie jak i na benzynie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owszem tylko że jadąc na gazie ECU widzi podstawiony / emulowany sygnał/. Sprawdź czas wtrysku na Pb i na LPG czy się różnią, i EVAP.

Najlepiej jak pisałem podmień sondę jeśli emulacja pozostaje taka sama przynajmniej będzie pewność co do sondy, a czym sprawdzasz emulację sondy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie sprawdzam sygnał z samej sondy, nie z emulatora ;) Sygnał dobrze widać w programie do gazu (bingo m), miernik wskazówkowy też pokazuje to samo.

Najpierw do wymiany pójdą uszczelniacze, zimny silnik dymi na niebiesko. Przy okazji posprawdzam odpowietrzenie zbiornika, nieszczelności. Jak to nie pomoże podmienię sondę.

Dzięki za wskazówki, o efektach napiszę ;)

 

 

EDIT:

 

Sonda w ADZ wymieniona, teraz nic się nie zawiesza. Po rozgrzaniu silnika do temp roboczej sonda ładnie oscyluje nawet na biegu jałowym, tak samo na gazie i na benzynie..

Stara uszkodzona sonda zaczynała pracować dopiero powyżej 1500obr/min, czyli zawieszała się tylko na wolnych obrotach.

Edited by monter

Share this post


Link to post
Share on other sites

u mnie jest identyczna sytuacja, ale dymi na czarno, jestem prawie pewien że sonda do wymiany musi iść, a co oprócz tego to wyjdzie w praniu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam Szanownych kolegów. Szukam pomocy bo już wszystko to co wiedziałem zawiodło. Jest tak, padła mi sonda lambda wymieniłem na oryginał Boscha i sonda działa tzn.: sama sonda ma napięcie wyjścia od 0 do 0,88V ale sterownik ECU nie wykonuje próbkowania. Odczyt na VAG'u pokazuje stały faktor lambda(800obr-1.3 a jak przygazuje na 3000obr i puszczę gaz spada na 1.0) po podłączeniu voltomierza analogowego(zakres 2V) widać reakcję na zwiększenie obrotów ale próbkowania nie ma?!

 

  1. Zastanawiam się czy może sterownik padł czy co? Zaznaczam że sprawdzałem oporność grzałki sondy i jest ok
  2. napięcie dochodzi do złącza lambdy(12V na grzałke)
  3. szczelny kolektor wydechowy
  4. szczelne podcisnienie
  5. brak zwarć na kablach sygnałowych lamdy
  6. kable od wtyczki sondy do ECU sprawdzone-ok

Może da sie pobudzić kanał sondy VAG'iem?

Za wszystkie sugestie z góry dziękuję.

 

 

VW Passat 1.6 AEK 96r + gaz na sterowniku STAG-300

 

_scalone

Edited by Łysy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co piszesz auto diagnozowane, ale nic nie piszesz czy ster rejestruje jakieś błędy?ponadto sprawdzasz sondę poprzez odczyt ze sterownika na gazie czy benzynie? jeśli są takie wskazania sondy jak opisujesz ECU powinno zapisać błąd! Sprawdzaj tylko na Pb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

w VAG'u wykazał błąd:

 

  1. 537 - Regulacja Lambda przekroczona wartość kontrolna-błąd sporadyczny
  2. Lambda Sonda-G39 zwarcie do masy

testy na VAG i AcGasSynchro 1.14.1.0 na gazie jak i na Pb.

 

Dziwi mnie ten błąd zwarcia do masy-sprawdziłem drogę od sondy do sterownika i kabel nie ma zwarcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

smtv ja z tym walczę już miesiąc, życzę miłej zabawy. Wymieniłem już dwie sondy, podmieniałem kompa, spr. wiązkę i nadal to samo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy to prawda, że ECU nie reaguje na sygnał z sondy lambda, dopóki silnik nie osiągnie temperatury 60 st C.?

Jeśli tak jest, to jaki byłby sens stosowania grzałek w sondach, skoro na zimnym silniku sonda i tak nie chodzi, a jak zaczyna chodzić na gorącym silniku, to na pewno jej temperatura już dawno przekroczyła 300 st. C?

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Pozdrawiam.

 

Sam odpowiem sobie na to pytanie. Otóż nie jest prawdą, że ECU (zaznaczam, że prawidłowo działająca) nie reaguje na sygnał sondy, dopóki silnik nie osiągnie temperatury ok. 60 st. C. Sonda lambda stoi na bogatej mieszance na zimnym silniku tylko do chwili, zanim silnik nie osiągnie temperatury ok. 30 st. C (jest to ok. 2 min. pracy silnika na biegu jałowym przy temperaturze powietrza ok. 5 st. C). Potem zaczyna chodzić w przedziale 0,1 - 0,9 V. Pozdrawiam.

 

---------- Post added at 15:25 ---------- Previous post was at 15:20 ----------

 

Dziwi mnie ten błąd zwarcia do masy-sprawdziłem drogę od sondy do sterownika i kabel nie ma zwarcia.

 

A sterownik LPG nie ma czasem ustawionej emulacji sondy na masę????

Jeśli tak, to VAG zawsze pokaże błąd zwarcia sondy na masę.

Pozdrawiam.

Edited by Jotes

Share this post


Link to post
Share on other sites
A sterownik LPG nie ma czasem ustawionej emulacji sondy na masę????

Ano właśnie ,po co jest lub są takie ustawienia w centralce gazu.

U mnie do wyboru są cztery kombinację,Otwarta,Normalna,Gnd i N.U.

I jakoś tych ustawień nie mogę rozgryźć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy