Skocz do zawartości
jedrus

jak działa tempomat w aucie z manualną skrzynią?

Rekomendowane odpowiedzi

byłbym wdzięczny gdyby ktoś mi wytłumaczył, na jakiej zasadzie działa tempomat w samochodach wyposażonych w manualną skrzynię :)

 

mam w pasku z automatem tempomat i wszystko jak logika przykazała - gdy potrzeba to zmienia biegi w górę lub dół, żeby utrzymać prędkość.

a jak jest w manualu ? czy tempomat można włączyć np. tylko gdy się jedzie na określonym biegu? proszę - oświećcie mnie :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podłączam się pod temat. :626: Ale z tego co kojarze to tempomat był montowany tylko w automacie ale mogę się mylić, no i dochodzi jeszcze sterowanie gazem i linka wtedy chyba odpada. Tylko sterowanie gazem elektryczne :609:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mi sie wydaje że tempomat podczas działania odnosi sie do obrotów a nie do prędkości, to by było moim zdaniem najlepsze wytlumaczenie ... ze stara się utrzymać zadaną wartość obrotów ... nawet kontrolka od tempomatu znajduje sie na tarczy obrotomierza (oczywiście tym się nie sugeruje). Podczas używania w automacie (używałem ostatnio często, długie trasy robiłem) nie zauważyłem żeby mi sam biegi redukował na niższy ale to pewnie dlatego bo włączałem go jak wskazówka była zazwyczaj na 3000 obrotów, to już dość wysoki moment ma i nie potrzebuje redukować jak było jakieś wzniesienie. Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nie zauważyłem żeby mi sam biegi redukował na niższy

ja jechałem tam gdzie były "góry i doliny" i bardzo częstro automat zmieniał biegi przy dłuuuugich i stromych podjazdach - także napewno zmienia :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jedrus, W manualu nie zmienia Ci biegów "góra dół"

Ale z tego co kojarze to tempomat był montowany tylko w automacie ale mogę się mylić
Nie ma takiej opcji ja mam manual i mam tempomacik ;)

 

Tempomat to zbitka słów angielskich "tempo" i "automat" oznaczająca urządzenie zdolne do utrzymywania niezmiennej, zadanej przez kierowcę prędkości samochodu za pomocą automatycznego sterowania mocą silnika. W miarę rozwoju elektronicznych układów sterowania, tempomat staje się coraz powszechniejszy, podnosząc komfort długotrwałej jazdy. Zadajnik tempomatu jest urządzeniem przekazującym wolę kierowcy (odnoszącą się do prędkości jazdy) do elektronicznego układu sterowania silnikiem.

 

Zasada działania

 

Przełącznik jest połączony trójprzewodowo ze sterownikiem, który identyfikuje położenie suwaka. Dodatkowy przewód pozwala na określenie chwili naciśnięcia przycisku.

 

Sygnał zadajnika tempomatu wykorzystywany jest przez sterownik do identyfikacji działań kierowcy:

 

– wyboru i zapamiętania prędkości SET

 

– włączenia programu prędkości jazdy ON

 

– wyłączenia programu OFF

 

– przywrócenia nastawień i prędkości RES.

 

Ustawianie następuje przy pomocy przełącznika umieszczonego na drążku sterowniczym, możliwa do zaprogramowania minimalna prędkość jazdy wynosi 45 km/h. Aby uruchomić program prędkości jazdy, w pierwszej kolejności należy rozpędzić samochód do żądanej prędkości, a następnie ustawić suwak w pozycji ON i nacisnąć przycisk SET. Jednostka sterująca zapamięta aktualną prędkość samochodu i zostanie uruchomiona funkcja tempomatu.

 

Jeżeli wybrana prędkość jest różna od pożądanej, można dokonać modyfikacji . Aby zwiększyć prędkość, suwak należy przesunąć w położenie RES, aż do chwilo osiągnięcia żądanej prędkości, jeżeli prędkość ma być zmniejszona, należy nacisnąć przycisk SET. Po uzyskaniu żądanej prędkości jednostka sterująca uaktywni program prędkości jazdy i będzie utrzymywać tę prędkość.

 

Aktywacja tempomatu następuje jedynie wówczas, gdy wcześniej została nastawiona żądana prędkość jazdy. Może to być zrealizowane dwoma sposobami: poprzez wprowadzenie nowej wartości lub przez utrzymanie suwaka w pozycji RES przez 1 sekundę, a następne jego zwolnienie.

 

Tempomat jest automatycznie dezaktywowany po naciśnięciu pedału sprzęgła lub pedału hamulca. Program prędkości jazdy jest także dezaktywowany przez umieszczenie suwaka w pozycji OFF. Gdy to nastąpi, zaprogramowana w jednostce sterującej prędkość jazdy zostanie usunięta z pamięci, co następuje także po wyłączeniu zapłonu.

 

Pojazdy z silnikami sterowanymi układem sterowania Motronic 3.8 wyposażone w tempomat - kontrolę prędkości jazdy posiadają dwa przełączniki położenia pedału hamulca zintegrowane w pojedynczej obudowie i umieszczone w mechanizmie pedału hamulca. W pozycji spoczynkowej, złącza jednego przełącznika są zwarte, natomiast złącza drugiego przełącznika są otwarte.

 

Przełącznik jest połączony szeregowo z przełącznikiem położenia pedału sprzęgła i rozłącza sygnał dodatni prowadzony do jednostki sterującej gdy zostaje naciśnięty pedał sprzęgła lub hamulca - rysunek powyżej.

 

Jednostka sterująca wykorzystuje oba sygnały do odłączania tempomatu - kontroli prędkości jazdy i odcięcia dawki paliwa w czasie hamowania. Gdy sygnał nie dociera lub gdy stosunek sygnałów nie jest wiarygodny, tempomat nie działa i odcięcie dawki paliwa w czasie hamowania silnikiem.

 

Przełącznik położenia sprzęgła znajduje się na podpórce pedałów powyżej pedału sprzęgła. W pozycji spoczynkowej styki przełącznika są zwarte. Przełącznik położenia sprzęgła rozłącza sygnał dodatni prowadzony do jednostki sterującej gdy zostaje naciśnięty pedał sprzęgła.

 

Sterownik wykorzystuje sygnał do odcięcia dawki paliwa w czasie hamowania silnikiem oraz do odłączania programu kontroli prędkości jazdy. Gdy sygnał nie dociera, nie będzie działał tempomat i nie nastąpi odcięcie dawki w czasie hamowania silnikiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość simo

to ja dodam jeszcze do tego tyle, ze tempomat nie moze sie sugerowac obrotami silnika bo z tego co zauwazylem to w zaleznosci od sposobu jazdy np dla predkosci okolo 65 km/h obroty silnika wynosza u mnie od 1700 do 1900.

 

Co do sprzegla i tempomatu to wydaje mi sie ze u mnie nie jest on w jakis sposob z nim polaczony. Zreszta w instrukcji do passata b5 pisza tylko o wylaczeniu tempomatu przez przycisk na manetce lub pedal hamulca. Z tego co pamietam to raz probowalem zrobic cos takiego ze jechalem na 3 biegu 80 km/h wlaczylem tempomat na 80km/h, zmienilem bieg na 4 i ona sobie dopasowal obroty do tej predkosci. Wiec wydaje mi sie ze on nie utrzymuje obratow, a raczej zadana predkosc (byc moze obrotowa kol??)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość pszemek

Utrzymuje prędkość a nie obroty.Mój ojciec ma już drugie auto z tempomatem i biegi zmienia(automat - musiał bo tam jest siłownik od tempomatu który porusza pedałem gazu to dla skrzyni nie ma różnicy czy ty wciskasz gaz czy robi to z a ciebie siłownik).Jak mu ustawiłem np. 100km/h to pod górkę dodawał mu gazu i zmieniał bieg.Tempomat jest montowany także w przekładniach manualnych choćby w ciężarówkach.Tylko że tam nie zmienia biegów(pewnie miałby za dużo roboty pod górkę) tylko jak się ustawi na trasie to cały czas sobie jedzie z tą samą prędkością.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość bebpl

Witam , tempomat steruje tylko linką przyspieszenia (o ile samochód takową posiada ,bazuje na moim b3) czyli steruje dawką paliwa jaką w danym momencie samochód potrzebuje.Włącza się od pewnej prędkości (na ogół 40-50 km) i po zmniejszeniu jej automatycznie sie wyłącza.Wyłączenie następuje też poprzez naciśnięcia dzwigni hamulca. Zadaniem tempomatu jest utrzymywanie stałej prędkości ustalonej przez kierowcę. W samochodzie z automatyczna skrzynią przekładniową jest to proste nastawiamy odpowiednia prędkość i jedziemy , reszta zajmuje sie skrzynia biegów (w momencie utraty prędkości redukowany jest bieg na niższy lub na odwrót zwiększany na wyższy ). W manualu (będę sie bazował na b4 kumpla) włączenie następuje przy podobnych prędkościach ,wyłączenie natomiast dodatkowo podczas naciśnięcia dzwigni sprzęgła. Tempomat w manualu można włączyć na każdym biegu o ile przekroczy sie prędkość minimalną (40-50 km). Za każdym razem gdy zmieniamy bieg automatycznie odłączamy tempomat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tempomat (zwany również Cruise Control) utrzymuje zadaną prędkość. W przypadku zjazdu z górki hamuje silnikiem a jak się podjeżdża pod góreczkę to sam "dodaje gazu".

U nas niestety kierowcy bez takiej opcji raczej utrzymują stały nacisk na pedał gazu, a co za tym idzie przyśpieszają jadąc z górek i zwalniają podjeżdżająć pod nie.

Przydałby się "tempomat na polskę" :611:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ppmarian

dodam jeszzce od siebie ze w przypadku manuala z tempomatem w przypadku podjazdu pod gore tempomat tez moze sie wylaczyc sam o ile przez dluzszy czas nie moze osiagnac zadanej predkosci

 

P.S. gdy wszyscy mieli i kozystali z tempomatow to jazda odbywalaby sie duuuuuuuuuuzo plynniej a przez to szybciej i bezpiczniej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy mozliwe dodanie owego tempomata, jezeli nie jest on zamontowany fabrycznie ?

I jezeli tak, to jaki jest orientacyjny koszt ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Temat ju zbyl omawiany, jesli jestes zainteresowany to przeszukaj archiwum. W zaleznosci od modelu i wersji silnikowej trzeba dolozyc pare elementow.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dodam jeszzce od siebie ze w przypadku manuala z tempomatem w przypadku podjazdu pod gore tempomat tez moze sie wylaczyc sam o ile przez dluzszy czas nie moze osiagnac zadanej predkosci

 

P.S. gdy wszyscy mieli i kozystali z tempomatow to jazda odbywalaby sie duuuuuuuuuuzo plynniej a przez to szybciej i bezpiczniej.

 

 

Wiem ze tamat stary ale slyszalem od paru policjantow i innych uzytkownikow drog ze przez tempomat jest najwiecej wypadkow z udzialem ciezarowek...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tempomat (zwany również Cruise Control) utrzymuje zadaną prędkość. W przypadku zjazdu z górki hamuje silnikiem a jak się podjeżdża pod góreczkę to sam "dodaje gazu".

U nas niestety kierowcy bez takiej opcji raczej utrzymują stały nacisk na pedał gazu, a co za tym idzie przyśpieszają jadąc z górek i zwalniają podjeżdżająć pod nie.

Przydałby się "tempomat na polskę" :611:

 

 

W ten sposób polscy kierowcy oszczędzają paliwo. Tempomat jak się okazuje nie miałby takich rozterek i zamiast pozwolić przyśpieszyć o te 10-20 km/h z górki, woli dodać gazu pod górkę :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość dkojak
Tempomat (zwany również Cruise Control) utrzymuje zadaną prędkość. W przypadku zjazdu z górki hamuje silnikiem a jak się podjeżdża pod góreczkę to sam "dodaje gazu".

U nas niestety kierowcy bez takiej opcji raczej utrzymują stały nacisk na pedał gazu, a co za tym idzie przyśpieszają jadąc z górek i zwalniają podjeżdżająć pod nie.

Przydałby się "tempomat na polskę" :611:

Hmm, nie dam sobie glowy uciac,moze w autach osobowych faktycznie tak jest,ale nie wydaje mi sie.Na pewno ani w ciezarowkach ani w autobusach tempomat nie bedzie zwalnial z gorki (w automacie nie zmieni biegu na nizszy zeby zwolnic),chyba ze za hamowanie silnikiem uwazasz po prostu tylko zdjecie nogi z gazu ( zapewniam cie ze przy ciutke dluzszym zjezdzie nie ma zadnego efektu)bez redukcji biegu.Zeby taka sytuacja zaistniala potrzebny jest retarder lub nowszy intarder.obydwa w polaczeniu z tempomatem sa w stanie zapewnic zjazd z gorki ze stala predkoscia bez dotykania noga hamulca.przelaczasz intarder na 1 pozycje (na wlaczonym tempomacie)i uwierz ze zlezdzasz nawet dlugim zjazdem ze stala predkoscia i nie odczuwasz wogole kiedy auto hamuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wiem ze tamat stary ale slyszalem od paru policjantow i innych uzytkownikow drog ze przez tempomat jest najwiecej wypadkow z udzialem ciezarowek...

Niby czemu jeżdże dużo i używam tempomatu i jakoś nie maiłaem żadego nieprzyjemnego zdarzenia.Być może chodzi o jazdę nocną monotonność stała szybkość i zdarzyć się może zaśnięcie więc nie bedzie zwalniania tylko ze tałą szybkościa zjeżdża z drogi itd.Jakoś zawsze te ciężarówki... :kwasny:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

co do zmeczenia masz racje. ale jak wsiadziesz na 20h do auta i zrobisz ok 2tys km to czujesz roznice jadac na tempomacie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
co do zmeczenia masz racje. ale jak wsiadziesz na 20h do auta i zrobisz ok 2tys km to czujesz roznice jadac na tempomacie.

Tylko nie wiem kto w ciężarówce pozwoli sobie na 20 godzin jazdy .No ale to chyba nie na temat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nikt tu nie pisze o truck-ach ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hej,

tydzień temu kupiłem passata z 2004r z tempomatem i nie bardzo wiedziałem jak go używać bo instrukcja do auta po niemiecku niestety. przeczytalem to co napisaliście, spróbowałem i nie musiałem już naciskać na pedały. dzięki za info

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności