Skocz do zawartości
Gość

4MOTION - TORSEN zasada dzialania

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

znalazlem taki filmik

[ame]

[/ame]

 

mogłby mi to ktos rzeczowo wytlumaczyc ?

lub podac jakis link do meritum.

 

myslalem ze duzo wiem o quattro a to mnie zaskoczylo...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No co,filmik pokazuje jak powinien sprawnie działać stały napęd 4x4,a nie jakaś pseudo popierdółka ;-)

Edytowane przez kyniovtg
bł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

myslalem ze sprawny to taki ktory rusza a jak widze dwa kola na rolkach i auto nie potrafi zjechac dla porownnia BMW z xDRIVE

 

[ame]

[/ame]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Paweł,to Ałdi to normalnie zatkało kakao :zeco

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[ame]

[/ame]

 

jestem raczej pewny ze kręcą się 4 koła :)

 

 

Dziwne ze z rolek nie moze zjechać :( moze to haldex :P

 

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=jmUtNxY8F74[/ame]

 

wtchodzi na to ze Xdrive jest lepszy od quattro :P

Edytowane przez VirusAlfa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

haldex by sobie poradzil bo to teoretycznie naped na przod a tylko dopina sie tyl jesli przod traci trakcje

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

nikt nie wie dlaczego quattro nie radzi sobie ze zjazdem z rolek ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak to ?zjechalo!Jest taki przycisk ESP.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość dkk555

moim zdaniem, wynika to z tego, ze w tym modelu jest elektroniczna blokada tylnego mostu (i widac na filmie, ze zadzialala) a na przedniej osi takiej blokady nie ma

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

torsen jest taką sprytną konstrukcją, która rozdziela moment zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi (tutaj mamy coś na zasadzie 25:75/tył:przód). Przekładnia ślimakowa przekazuje moment obrotowy z jednej strony, na drugą, ale warunkiem poprawnego działania tego mechanizmu jest to, żeby jakiś moment do przekazania tam w ogóle był... W chwili gdy stawiacie auto na rolkach, moment obrotowy przekazywany na tylną oś wynosi 0 (z dokładnością do sił tarcia). Dlatego na przód nie trafia nic, bo wszystko utylizowane jest przez tylną oś...

 

...jeśli gościu dałby od razu ognia, to zjechałby bez problemu (opory toczenia tylnej osi dałyby znać o sobie i pomnożone przez współczynnik tej specyficznej przekładni powędrowałyby w formie momentu obrotowego na przednią oś, pokonując siły potrzebne do zjechania z rolek). Centralny dyfer w klasycznej opcji nie ma elementów ciernych, które pozwalałyby mu zachowywać się jak "szpera" w sytuacji, gdy jedna strona zostaje całkowicie uwolniona!

 

Dlatego nowe quattro mają jeszcze coś, co się nazywa EDS, czyli taką szperę elektroniczną, która blokuje tylny napęd w chwili, gdy obydwa koła zaczynają się kręcić, a przód stoi w miejscu (analogicznie: gdyby koleś zaciąnął chociaż minimalnie ręczny, to od razu by zjechał z rolek, bo tylna oś zaczęła by stawiać opór przekładni ślimakowej, przez co napęd powędrowałby w stosunku 3x moment oporu tylnych kół na przednią oś).

 

Apropo - jeśli ruszamy na lodzie, w sytuacji, gdy wszystkie cztery koła są uwolnione, rozkład momentu jest taki, jak założyła fabryka - czyli przednie koła ciągną 3x mocniej niż tylne... stąd auto po prostu rusza.

 

4 MOTION - zasada dzialania :lol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko, może nie koniecznie na temat ale zawsze to napęd 4x4. Chodzi mi jak sprawdzić przy zakupie czy działa poprawnie napęd SYNCRO??, pacjent VW Golf mk3 1.8i

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1.8 napewno nie zapiszczy :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To wiem:) ale może coś konkretniejszego :)

Podnieść na klockach tak aby każde koło było w powietrzu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mam pytanko, może nie koniecznie na temat ale zawsze to napęd 4x4. Chodzi mi jak sprawdzić przy zakupie czy działa poprawnie napęd SYNCRO??, pacjent VW Golf mk3 1.8i

Najprościej pojechać na szlakę/żwir i dać w palnik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
(tutaj mamy coś na zasadzie 25:75/tył:przód)

 

To jak rozkłada się moment w torsenie jest uzależnione od jego wykonania i od jego wewnętrznego oporu pracy, tak więc torsen każdej generacji ma tą dystrybucję inną. Jednakże dość sprytnie to wyjaśniłeś. Kiedyś miałem fajny tekst na temat tego napędu, ale żeby go zrozumieć trzeba było znać trochę więcej fizyki niż liceum/technikum. Torsen to ogólnie fajna konstrukcja ale ma swoje wady, jak np wspomniany EDS. Dużo prostszym i skuteczniejszym rozwiązaniem są napędy stosowane w subaru z centralnym dyferencjałem blokowanym mechanicznie lub wspomagany elektroniką.

 

EDS to nic innego jak blokada dyferencjału realizowana poprzez hamulce. Najtańsza i najgorzej spisująca się, choć dla szarego użytkownika wystarczająca forma blokady mechanizmu różnicowego.

 

Co do sposobu na sprawdzenie syncro, to najlepszy jest żwirek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do sposobu na sprawdzenie syncro, to najlepszy jest żwirek.

 

Dobrze było by podjechać na podnośnik słupowy i sprawdzić luzy stuki. Przy okazji można sprawdzić działanie EDS.

Edytowane przez webi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności