Skocz do zawartości
pogromca

Zamiana nawigacji MCD na MFD, podłączenie MFD

Rekomendowane odpowiedzi

Zamiana nawigacji MCD na MFD, podłączenie MFD

 

 

Dużo pojawia się pytań dot. zamiany navi MCD na MFD, jak podłączyć MFD, dlaczego nie wyświetlają się informacje na wyświetlaczu FIS, itp. Niedawno zamieniałem swoją MCD zamontowaną fabrycznie na MFD, więc postanowiłem opisać jak ja to zrobiłem, mam nadzieję że to pomoże co poniektórym.

 

Sprawa wygląda tak, że wszystko zależy od wersji nawigacji zarówno MCD jak i MFD, oraz roku produkcji passata.

Nawigacja MFD ver. D była fabrycznie montowana do końca roku modelowego 2003, natomiast MFD ver. G od modelu 2004 do końca produkcji.

 

Mimo że wszystkie nawigacje MFD wyglądają tak samo to jednak wewnątrz trochę się między sobą różnią i nie można bez problemów zamieniać ich ze sobą. Na przykład jeżeli zamontujemy nawigację MFD G w passacie 2002 to nie będzie komunikacji między nawigację a FIS-em. Tak samo gdy zmontujemy MFD D w passacie 2004.

 

Od roku modelowego 2004 nawigacja MFD G komunikuje się z FISem poprzez moduł TMC, który jest niezbędny w tym przypadku. Nawigacja wykorzystuje magistralę CAN do komunikacji z licznikiem a TMC jest jakby pośrednikiem. Od roku modelowego 2004 montowane są nowe liczniki 3B0 920 849, które są przygotowane do takiej komunikacji.

Natomiast do końca roku modelowego 2003 MFD D komunikowała się poprzez sławne trzy kabelki, z licznikiem 3B0 920 847 lub -846, -845. Moduł TMC fabrycznie również tu występował natomiast nie pośredniczył w komunikacji Navi-FIS.

 

No i jak teraz poznać jaką wersję MFD potrzebuję. Ano prosto, jest kilka sposobów.

Kiedy kupić MFD + TMC:

- rok modelowy passata 2004 wzwyż

- poprzednio była zamontowana nawigacja MCD, która komunikowała się poprzez CAN( przewody CAN w czerwonej wtyczce od MCD)

- w passacie zamontowany licznik 3B0 920 849

 

A MFD D w pozostałych przypadkach, np.

- rok modelowy starszy niż 2004

- poprzednio zamontowana nawigacja nie wykorzystuje CAN( brak przewodów we wtyczce MCD)

- licznik 3B0 920 847, -846, -845

 

No i dobra, ja mam passata B5 FL 2005 rok, zamontowana fabrycznie navi MCD, więc potrzebuję kupić navi MFD G i tuner TMC.

 

Opis dotyczy zamiany navi MCD na MFD G.

 

Potrzebujemy tuner TMC o dokładnie takim numerze katalogowym: 3B0 919 894A

Uchwyt do tegoż tunera: 4B0 919 896

Adapter TMC, ja kupiłem od sprzedawcy na Allegro, Nick ‘NAVIK’ – 60zł

Adapter Plug&Play do navi ( też od tego sprzedawcy, głównie chodzi tylko o wtyczkę 26pin) – 60zł

 

Foto tunera wraz z uchwytem:

fot1.jpg

 

 

fot2e.jpg

 

Wyciągamy nawigację MCD za pomocą kluczy-wyjmaków, oraz odpinamy złącza.

Teraz możemy obejrzeć czerwoną wtyczkę 10-pin od navi MCD.

U mnie wygląda ona tak:

fot3z.jpg

 

Obsadzone piny to

3- CAN-L

5- CAN-H

8- plus ‘po zapłonie’

10- sygnał biegu wstecznego

 

I teraz jeżeli mamy tak jak na foto obsadzone piny 3 oraz 5 czyli CAN-BUS to potrzebujemy tunera TMC, natomiast jeżeli nie ma tych kabli w tej wtyczce to nie potrzebujemy TMC i zakładamy MFD D. Wyjątek stanowi istnienie procesora dźwięku DSP podłączonego do navi MCD, wtedy te kable będą wykorzystane do sterowania DSP.

 

Ponieważ ja mam te kable, więc zabieram się za montaż TMC.

Odpinamy klemę minusową z akumulatora.

Trzeba zdjąć półkę pod kierownicą, dwie śruby torx po lewej stronie tam gdzie bezpieczniki, jedna w prawym górnym rogu lewego schowka oraz jedna po prawej stronie kierownicy też w schowku na instrukcję obsługi.

 

Miejsce zamontowanie tunera TMC, po prawej stronie pod kierownicą, tuż nad czujnikiem stopu:

fot4.jpg

 

Jedna śruba przykręcona:

fot5g.jpg

 

Niestety nie da się sięgnąć od spodu aby zakręcić drugą śrubę mocującą uchwyt, trzeba było odkręcać licznik, co mnie trochę wnerwiło. Na szczęście można poradzić sobie bez zdejmowania kierownicy. Cztery śruby torx trzymające osłonę harmonijkę kierownicy i dwie śruby trzymające licznik:

fot6.jpg

 

Zamontowane.

 

Teraz podłączamy navi i TMC.

Za pomocą kabli antenowych dołączonych do adaptera TMC łączymy anteny. Kabel antenowy, który poprzednio podpięty był do navi teraz podpinamy do TMC, a drugi od TMC dajemy do navi.

fot7.jpg

 

Wtyczkę 12-pin od adaptera TMC podpinamy do TMC i przeciągamy kable do kosza montażowego navi.

 

Teraz podłączamy wszystko do kupy, zrobiłem schemacik jak ma to być podłączone:

mcdschemat.jpg

 

Wykorzystujemy kable z wtyczki od navi MCD, zasilanie TMC bierzemy od czarnej ISO navi, oraz podłączamy 26-pinową wtyczkę navi MFD; plus po stacyjce bierzemy z 10-pinowej wtyczki MCD; sygnał prędkości z czarnej ISO navi a przewody CAN-BUS z adaptera TMC.

TMC musi być podpięty pod stały plus, a nawigacja poprzez CAN steruje jego włączaniem.

U mnie po podłączeniu wszystkiego widok był taki jak na zdjęciu poniżej:

fot9.jpg

 

 

Na szczęście za panelem klimatronika jest dużo miejsca więc można wszystkie kable elegancko tam położyć.

 

Teraz podłączamy navi MFD i zakładamy klemę minusową na akumulator. (Sprawdź dwa razy wszystkie połączenia zanim podłączysz klemę).

Jeżeli wszystko podpięliśmy zgodnie ze schematem to na wyświetlaczu nawigacji w prawym dolnym rogu pojawi się znaczek TMC:

fot10.jpg

 

 

Gdyby nic się nie pojawiło konieczna może być aktywacja TMC za pomocą VAG-Coma:

 

 

System nawigacji[37]

Kodowanie [07]

0000?: dodatkowe wyposażenie

1 – brak TMC-tunera, brak Telefonu-GSM

2 – TMC-tuner zainstalowany, brak Telefonu-GSM

3 - Telefon-GSM zainstalowany, brak TMC-tunera

4 - Telefon-GSM zainstalowany, TMC-tuner zainstalowany

 

 

Na wyświetlaczu FIS również ujrzymy komunikaty z radia i navi:

fot11r.jpg

 

 

Teraz można ustawić w nawigacji rozmiar opon oraz liczbę impulsów na obrót koła.

Wciskamy przycisk „Navi”, teraz jednocześnie 3 i 6, potem Flagę.

 

Tabela rozmiarów opon oraz odpowiednich kodów( ze strony openobd.org):

1790 - 145/80 R14 (Opony letnie)

1815 - 165/65 R15 (Opony letnie)

1803 - 175/60 R15 (Opony letnie)

1806 - 185/50 R16 (Opony letnie)

1935 - 195/65 R15 (Opony letnie)

1910 - 205/60 R15 (Opony letnie)

1930 - 205/55 R16 (Opony letnie)

1818 - 205/40 ZR17 (Opony letnie)

1960 - 215/55 R16 (Opony letnie)

2060 - 225/60 R16 (Opony letnie)

1930 - 225/45 R17 (Opony letnie)

2074 - 225/55 R17 (Opony letnie)

1943 - 225/40 ZR18 (Opony letnie)

1960 - 235/50 R16 (Opony letnie)

1964 - 235/45 R17 (Opony letnie)

1967 - 235/40 ZR18 (Opony letnie)

2065 - 245/45 R18 (Opony letnie)

2065 - 245/45 ZR18 (Opony letnie)

1940 - 255/40 R17 (Opony letnie)

1937 - 255/35 R18 (Opony letnie)

1937 - 255/35 ZR18 (Opony letnie)

2016 - 255/40 ZR18 (Opony letnie)

2016 - 255/35 ZR19 (Opony letnie)

2092 - 255/35 ZR20 (Opony letnie)

1775 - 155/65 R15 (Opony zimowe)

1895 - 185/65 R15 (Opony zimowe)

1935 - 195/65 R15 (Opony zimowe)

1930 - 205/55 R16 (Opony zimowe)

1960 - 215/55 R16 (Opony zimowe)

2092 - 215/65 R16 (Opony zimowe)

2060 - 225/60 R16 (Opony zimowe)

1930 - 225/45 R17 (Opony zimowe)

2070 - 225/55 R17 (Opony zimowe)

1940 - 225/40 R18 (Opony zimowe)

2010 - 225/45 R18 (Opony zimowe)

2040 - 235/45 R18 (Opony zimowe)

2114 - 235/50 R18 (Opony zimowe)

1940 - 255/40 R17 (Opony zimowe)

 

Impulsy na obrót koła:

8 – gdy korzystamy z GALI

45 – gdy korzystamy z ABS

 

 

Od maja 2003 w kostce ISO pin nr 1 nie występuje już sygnał GALA z licznika ale z pompy ABS dlatego ja ustawiłem impuls 45 i działa bez problemu.

 

 

No i to by było na tyle, mam nadzieję że ten opis komuś pomoże. Gdyby były jakieś pytania to piszcie w tym temacie a chętnie odpowiem jeżeli tylko będę umiał.

 

 

Zauważyłem jeszcze taką ciekawostkę że sam ustawił mi się zegarek w liczniku, nie wiem nawet kiedy. Nie ustawiałem go po podłączeniu klemy a gdy przyszedłem do samochodu po jakimś czasie to godzina była już ustawiona. Zauważył ktoś coś takiego u siebie?

 

Aha, jeszcze dorzucam opis wtyczek navi MCD, MFD, tunera TMC

 

zcza.th.jpg

Edytowane przez pogromca
opis złącz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zauważyłem jeszcze taką ciekawostkę że sam ustawił mi się zegarek w liczniku, nie wiem nawet kiedy. Nie ustawiałem go po podłączeniu klemy a gdy przyszedłem do samochodu po jakimś czasie to godzina była już ustawiona. Zauważył ktoś coś takiego u siebie?

 

Jeśli poprawnie zamontujesz navi, to czas brany jest z systemu GPS (samoczynnie i b. dokładnie).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A nie z RDS?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co w przypadku gdy w samochodzi nigdy nie bylo nawigacji i nie ma fis'a? Czy jest problem z przeniesieniem manualnego ustawnienia nawiewow na dolnapozycje do nowej ramki?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja mam podobnie, zamienilem MCD na MFD (wer. D) i nie mam wyswietlania na FISie (FIS nie wykrywa nawigacji MFD). Rozumiem ze jak mam CAN to musze miec Tuner TMC, czy w takim razie moge dowiedziec sie jakie sa koszty tunera i tych zlaczek wszystkich?

 

Ponawiam pytanie, czy musze miec MFD ver. D + Tuner TMC czy wystarczy MFD ver G bez Tunera? Jakie rozwiazanie jest odpowiednie??

Edytowane przez Sedris

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Musisz mieć MFD G i TMC aby mieć info na fisie w Twoim roczniku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Musisz mieć MFD G i TMC aby mieć info na fisie w Twoim roczniku.

 

MFD wersja D z tunerem TMC nie pojdzie?

 

Zwracam honor koledze pogromca, faktycznie podlaczenie trzema kabelkami FISu nic nie dalo, mam wlasnie licznik o numerze 3B0 920 849.

Edytowane przez Sedris

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość czester1800

Witam panowie, trochę się naczytałem, o zmianie navi z MCD na MFD. Chciałem w najbliższych dniach zrobić taką zamianę, bo myślałem że wszystko pasuje plug&play, a tutaj zonk. Jest tyle różnych wersji odnośnie tej zamiany, że się już pogubiłem. Mam passata z roku 2004 (z kierunkami w lusterkach), ale nie mam pojęcia czy licznik ma komunikacje CAM czy jakąś inną. Wrzucam poniżej fotki licznika, navi i wtyczek, i prosiłbym o ostateczne stwierdzenie, co to za zwierz i jak zrobić, żeby było dobrze :D Teraz drugie pytanie, jeśli okaże się, że potrzebuje wersje G i moduł TMC, to czy jest możliwość poprawnego działania navigacji bez wyświetlania informacji i rds-a na fisie ? bo szczerze jeśli to całe zamieszanie jest spowodowane brakiem info na fisie to bym to olał. Aha i ile mniej więcej kosztuje taki moduł TMC, i czy jest gdzieś do dostania. Dzięki za odpowiedź.

 

fadef4aa823a1f78med.jpg

69d379c73f0932fbmed.jpg

52a16f2840bddd38med.jpg

cebc0f2cbc5fd6fdmed.jpg

Edytowane przez czester1800

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja mam 2001 grudzien passata mam tuner tmc mialem navi D i pokazywala na fisie wsadzilem G i tez pokazuje i z tego co wiem jak sie ma tuner tmc to nie ma znaczenia jaka navi wlozymy to i tak pokaze nam na fisie, natomast navi G pokaze nam na fisie nawet jak nie mamy tunera tmc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
natomast navi G pokaze nam na fisie nawet jak nie mamy tunera tmc
no właśnie wersja G nam raczej nie pokaże ;)

masz TMC, więc dlatego jest OK, bez TMC wyświetli wersja C i D.

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ja mam 2001 grudzien passata mam tuner tmc mialem navi D i pokazywala na fisie wsadzilem G i tez pokazuje i z tego co wiem jak sie ma tuner tmc to nie ma znaczenia jaka navi wlozymy to i tak pokaze nam na fisie, natomast navi G pokaze nam na fisie nawet jak nie mamy tunera tmc

 

A navi D w pasku na CANie pokaze gdy dokupie tuner TMC?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ,mam nawigacje MFD wer. G taka jak trzeba do mojego z 2004r

poprzednio była chyba MCD lub seryjnie został wyprowdzona instalacja bo mam identyczna jak kolega chodzi o czerwona kostke i jej podłaczenie. Koledzy pytanie takie gdzie moge kupic tuner TMC , adapter (kostke) tmc namierzyłem 60zł kostke 26 pin równiez 54zł. Czy tylko serwis mnie ratuje ? Chetnie kupie jak ktoś ma zapraszam na PW.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tez chetnie kupie Tuner TMC do MFD ver. D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Paweł a wiesz chociaż jak to się kształtuje cenowo ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Paweł a wiesz chociaż jak to się kształtuje cenowo ?

 

Tuner TMC kosztuje okolo (z tego co widzialem) 180 zl - 300 zl, do tego kabel cos pod 100 zl. Z tym ze ja jeszcze tylko musze wiedziec czy moge w MFD ver D z Tunerem TMC sie podlaczyc pod CANa:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co dzis dzwoniłem do vw i tuner do passka kosztuje 2230zł jesli zdasz stary uszkodzony (idą na wymiane) płacisz około 1800zł.

Ładna kaska:eek:

TO NAWI PEWNIE KOSZTUJE Z 12 TYS !!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wiesz co dzis dzwoniłem do vw i tuner do passka kosztuje 2230zł jesli zdasz stary uszkodzony (idą na wymiane) płacisz około 1800zł.

Ładna kaska

TO NAWI PEWNIE KOSZTUJE Z 12 TYS !!!

 

Mowilem o używkach, nowe to wiesz, PD kosztuje 2 tys/szt:P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koledzy w moim pasiaczku jest mała nawi.Bardzo podoba mi się ta nowsza.Jaką mam zakupić.Z jakim oznaczeniem i żeby fis działał.

Edytowane przez bakulinek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Koledzy w moim pasiaczku jest mała nawi.Bardzo podoba mi się ta nowsza.Jaką mam zakupić.Z jakim oznaczeniem i żeby fis działał.

 

W Twoim przypadku to tylko wersja C lub lepiej D (bo jest szybsza) i wszystko będzie super śmigać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość tommyboy

witam,

również walczyłem z podłączeniem MFD do dużego FIS. Po kradzieży MFD kupiłem taki sam sprzęt (a przynajmniej tak mi się wydawało). Po obszernej lekturze, a zwłaszcza wskazówkach POGROMCY, dochodzę do wniosku, ze oryginalna nawigacja musiała być w wersji G, bo D, którą kupiłem nie przekazuje informacji na FIS.

 

W związku z tym pytanie - może ktoś ma odwrotny problem i chciałby zamienić swoją G na D? Chętnie wejdę w taki deal.

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności