Skocz do zawartości
gelox

bicie koła pasowego i rozruch silnika TDI 90 KM

Rekomendowane odpowiedzi

Witam .Mam pytanko do znawców tematu. Otóż zauważyłem że koło pasowe ma duże bicie na boki. Czy to może być powód gorszego odpalania po dłuższym postoju i nadmiernego dymienia (dym koloru siwego, czuć ostry gryzący zapach nieprzepalonego paliwa).Gdy silnik jest ciepły pali od kopa. Z tego co mogłem wyczytać na forum może to mieć coś wspólnego z kątem wyprzedzenia zapłonu. Prosze o POMOC!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gorsze odpalanie i dymienie spowodowane jest powolnym przestawianiem się koła zębatego na wale korbowym, do którego przymocowane jest koło pasowe paska wieloklinowego i paska pompy wspomagania i płynu chłodniczego. Przestawienie koła to opóźnienie wtrysku (gorsze zapalanie i dymienie, w końcu wcale nie zapali) i rozrządu (tłoki mogą uderzać w zawory).

Jak najszybciej ściągnij koło z wału i prawdopodobnie trzeba będzie przetoczyć końcówkę wału korbowego. Możliwe jest "przetoczenie" bez rozbierania silnika, przy użyciu szlifierki kątowej i kręceniu wałem przy użyciu rozrusznika. Przedtem trzeba jednak wyjąć wałek rozrządu (bez paska rozrządu zawory blokują ruch tłoków).

Trzeba także wymienić koło zębate i jeszcze dokładnie to wszystko poskładać.

Trzeba jeszcze znaleźć mechanika, który to zrobi.

 

Pozdrawiam i powodzenia :)

Edytowane przez greg1971
Uzupe?nienie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koło pasowe to "tłumik drgań" część gumowo-metalowa.Jak ta "guma" spęka,zużyje się jak sama nazwa wskazuje nie tłumi drgań tylko przenosi je na wał i tym samym wał się wyrabia ,robi się jajowaty różnie można nazwać.Samo przetoczenie nic nie pomoże bo najpierw trzeba ten wał" napawać "żeby mieć "co"przetoczyc i doprowadzić do orginalnego wymiaru.Więc trzeba rozebrać silnik(jak są minimalne ubytki zakładają tylko nowe koło pasowe+jakiś specjalny klej ale nie wiem dokładnie tylko tak słyszałem)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj jade do fachowca od diesli. Ma podpiąć VAGa i zobaczymy co powie na to koło pasowe. Sprawdzimy jaka jest tego przyczyna. Z góry bardzo dziękuje za odpowiedzi .O powodach takiego silnika w moim passacie stanu poinformuje na forum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Koło pasowe to "tłumik drgań" część gumowo-metalowa.

 

Koło tłumi drgania spowodowane nierównomiernością prędkości obrotowej wału korbowego. Gelox pisze o "biciu na boki", koło nie jest ustawione prostopadle do osi wału.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Koło tłumi drgania spowodowane nierównomiernością prędkości obrotowej wału korbowego. Gelox pisze o "biciu na boki", koło nie jest ustawione prostopadle do osi wału.

 

 

Nie jest ustawione prostopadle bo koło i wał są już wyrobione i normalnie w świecie bije na boki..Nie wiem jak to prościej wytłumaczyć.Koło pasowe (tłumik drgan skrętnych nr 028105243T) uszkodzony, jest przyczyna tego że wał się wyrabia.Normalnie przy wymianie rozrządu wymienia się TO koło +koło paska zębatego i wtedy wał jest OK,a jak się oszczędza to takie są skutki i trzeba płacić podwójnie.(tak jak wymieniać pasek rozrządu a nie wymienić rolki)A co do Twojego postu nr2 to koło paska zębatego jest przykręcone DO "tłumika"+oczywiście napęd pompy wody i wspomagania a nie na odwrót jak napisałeś więc całość bije..Jest to typowe uszkodzenie w silnikach 1.9 i 2.5 jak się robi po łebkach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
koło paska zębatego jest przykręcone DO "tłumika"+oczywiście napęd pompy wody i wspomagania a nie na odwrót jak napisałeś więc całość bije..

 

Nie zgadzam się. Na wale osadzone jest koło od rozrządu, a dopiero do niego mocuje się 4-ma śrubami "tłumik" i koło od napędu wspomagania i pompy wodnej. Sprawdź chociażby kolejność pasków, pasek zębaty jest najbliżej silnika.

A tak na marginesie w starszych silnikach koło zębate było pewniej osadzone na wale: na większej długości zachodziło na wał i było dodatkowo zabezpieczone klinem przed obrotem. W nowszych silnikach potrafi się obrobić (myślę, że pod wpływem demontażu i niezbyt fachowego montażu) i coraz bardziej (ale stopniowo) rozjeżdża się rozrząd i kąt wtrysku. Objawy takie, jak np. przy przeskoczeniu paska o 1 ząbek. Aż dochodzi do tego, że silnik przestaje wogóle zapalać, miałem do czynienia z silnikiem, w którym nawet delikatnie zgięły się zawory i spadło ciśnienie na 2-ch cylindrach.

Napisałem o możliwości obróbki wału na silniku, bo jednak wymontowanie wału to trochę roboty ...

 

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

koło zębate na wale ma specjalny wpust i tylko w jednej pozycji się da je założyć i to tez blokuje przed obróceniem się walu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, nie da się inaczej założyć, ale klin trzymał pewniej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Greg1971 poczytaj na forum golfa jak w td było na klin to zmora jest .... W tdi rozwiązanie jest sporo lepsze. Kiedyś było o tym na forum ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Greg1971 poczytaj na forum golfa jak w td było na klin to zmora jest .... W tdi rozwiązanie jest sporo lepsze. Kiedyś było o tym na forum ;)

Chyba, że ktoś za słabo dokreci śrubę mocującą...

 

Chodziło mi o jeszcze starsze rozwiązanie, kiedy znaczek VW i trójramienna gwiazda coś znaczyły - koło wchodzi całą grubością na wał i ustalane jest klinem (wpustem)

klin.jpg

Edytowane przez greg1971

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Na wale osadzone jest koło od rozrządu, a dopiero do niego mocuje się 4-ma śrubami "tłumik" i koło od napędu wspomagania i pompy wodnej. Sprawdź chociażby kolejność pasków, pasek zębaty jest najbliżej silnika.

 

1.Chyba nie rozumiesz co mam na myśli cały czas.Kolejność jest jak najbardziej taka jak piszesz.Sam napisałes ze koło rozrządu jest"osadzone" a nie przykręcone i oto mi chodzi.Koło rozrządu,tłumik są skręcone razem i dopiero całość jest przykęcona centralną śrubą do wału.2.Przeczytaj jeszcze raz dokładnie mój post nr 6 tam napisałem przyczyne tego jak piszesz"obrabiania wału"jeszcze innej nie spotkałem(chyba że ktoś centralną srubę przykręcił palcami)3.Jeszcze raz piszę-regeneracja tego wału (końcówki która straciła swój pierwotny wymiar )trzeba najpierw NAPAWAĆ żeby cokolwiek przetoczyć i przywrócić orginalny wymiar.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mijasz sie z prawda

w TDI 1Z kolo pasowe paskow osprzetu nie jest mocowane sruba centralna. moge sie o skrzynke wodki zalozyc. (1Z, 1994 rok)

kolo pasowe paska rozrzadu jest mocowane sruba centralna do walu a kolo paskow osprzetu na 4 sruby M8.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mijasz sie z prawda

w TDI 1Z kolo pasowe paskow osprzetu nie jest mocowane sruba centralna. moge sie o skrzynke wodki zalozyc. (1Z, 1994 rok)

kolo pasowe paska rozrzadu jest mocowane sruba centralna do walu a kolo paskow osprzetu na 4 sruby M8.

 

Kobrze 21 chodzi o kolejność montażu, tzn najpierw skręca się tłumik drgań z kołem paska rozrządu (i kołem napędzającym wspomaganie i pompę wody - mocowanie 4-ma śrubami), a dopiero potem całość centralną śrubą do wału.

 

Prywatnie uważam, że w temacie mocowania kół do wału Vw dał po prostu ciała. Temat z zaprzyjaźnionego forum:

http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=44967&highlight=ko%B3o+z%EAbate+wa%B3

 

Napisał kobra21:

Normalnie przy wymianie rozrządu wymienia się TO koło +koło paska zębatego i wtedy wał jest OK,a jak się oszczędza to takie są skutki i trzeba płacić podwójnie.(

 

Tylko że te 2 koła kosztują ponad 2x więcej niż sam kompletny rozrząd. Kolega chyba pracuje w autoryzowanym serwisie. ;)

Edytowane przez greg1971

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tylko że te 2 koła kosztują ponad 2x więcej niż sam kompletny rozrząd. Kolega chyba pracuje w autoryzowanym serwisie.

 

To prawda za tanie nie są( 4-5 stów do 1Z tdi )ale wydaje mi się że lepiej likwidować zawczasu przyczyne usterki.

Nie pracuje w serwisie,takie mam prywatne zdanie na ten temat:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wracając do tematu to moge powiedzieć tyle że: Miałem (hmm Mam) obie wersje silnikowe AAZ (koło rozrządu z klinem) i obecnie wersje 1Z (koło rozrządu z "półksiężycem").

 

W wersji silnika AAZ (przeb. 228 tys.) doszło do tego że klin z koła rozrządu został ścięty, po demontażu okazało się ze końcówka wału korbowego nie ucierpiała (na szczęście), wystarczyło zakupić nowe koło, montaż i po problemie.

 

W wersji silnika 1Z (obecnie przeze Mnie użytkowana jednostka, przeb. 295 tys.) jest problem o wiele bardziej skomplikowany a mianowicie doszło do bicia koła pasowego (paska wieloklinowego, jak wczesniej koledzy wspomnieli) a po jakimś czasie auto odmówiło posłuszeństwa. Po demontażu koła rozrządu okazało się że "półksiężyć" jest wyrobiony na tyle że podczas obracania koła rozrządu (ręcznie) na wale jest luz rzędu kliku mm . Dodatkowo na czole wału korbowego powstała nierówność (właśnie przez to całość która jest przykręcona do czoła wału (koło rozrządu, koło pasowe paska wieloklinowego i koło pasowe paska napędzającego pompe wodną) bije). Nie wiem czy wiecie ale tą nierówność (z czoła) można usunąć za pomocą takiego ustrojstwa (http://moto.allegro.pl/item498131425_frez_do_czola_walu_w_silnikach_vw_1_9_i_2_5tdi.html). Ja pokusiłem się o dorobieniem bardzo podobnego urządzenia, oczywiście znacznie tańszego :)

 

Dodatkowym problemem w Moim aucie jest jeszcze wytarta końcówka wału po obwodzie (w miejscu osadzenia koła rozrządu) i z tym naprawdę nie wiem co zrobić ;( Chyba pozostaje zastosowanie jakiegoś dobrego kleju albo w ostateczności rozbiórka silnika i napawanie :(

 

Jutro a najdalej w poniedziałek zabieram się za próbę uratowania autka .

Edytowane przez matrox

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość marewel

Kiedys (na zyczenie klijenta) podlozylem kawalek stalowej blaszki miedzy polksiezyc a wal,bo tez bylo wytarte na obwodzie.

Jezdzi do dzis...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

można i tak ;)

 

Ja natomiast u kolegi złożyłem na klej ale długo nie pojeździł (ok. 3 tys. km), za duży luz (po obwodzie) jest miedzy kołem rozrządu (nowym) a wałem korbowym, poza tym jeszcze do tego ta nierównośc na czole wału korbowego sprawia że podczas drgań wyrabia sie luz po obwodzie ;/.

 

Być może lepiej będzie się trzymać po tym jak wyrównam czoło (przynajmniej nie będzie bicia).

 

Jak zrobie to się pochwale wynikiem :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak czytam i nie wiem do konca o co chodzi z tym wyrabianiem sie walu. czy moze ktos to jakos po chlopsku wytlumaczyc zaznaczyc na jakims foto jak to wyglada w 1z? Kupilem niedawno paska b4 z 1z i chce wymieniac rozrzad i na co zwrocic uwage?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności