jotXjot Zgłoś #1 Napisano 23 Lipca 2008 Hej wszystkim. Mam problem, jezdze od roku czasu na kolach od Audi A4 (17", szer felgi 8J, ET45), opona to Dunlop SP Sport MAXX 235/45/R17. wszystko bylo oknic nie obcieralo, kola miescily sie zarowno na prostej jak i w pelnym skrecie...najmniejsza luka to 2mm pomiedzy rantem opony a koncowka gornego wahacza (przod), natmiast jest to przerwa stala, nie zmieniajaca sie, gdyz wahacz pracuje caly czas razem z kolem. dzisiaj natomiast zauwazylem po zdjeciu kola ze wahacz w tym miejscu jest lekko "musniety" i sa slady na oponie, nie jest zryta ale widac ze obtarla pare razy. Po podniesieniu na lewarku kolo kreci sie luzno i nie obciera. zastanawiam sie jaka jest zaleznosc pomiedzy cisnieniem w oponie a zmiana tej "przerwy" pomiedzy rantem opony a gornym wahaczem. przy wjechaniu w dziure/kraweznik/szyny kolejowe, bo zakladam ze w takiej sytuacji gdy opona "zgniotla sie na dole" to sie stalo. kiedys pompowalem kola 2.1 bara a teraz daje im 2.3 bara (wszystkie 4) ze wzgledu na dziurska w drodze, nie chce rozwalic felg gdy bedzie zbyt malo powietrza i zbyt miekka opona. w jakiej sytuacji moze zajsc takie zjawisko? gdy opona bedzie mniej napompowana? ugnie sie pod wplywem dziury/szyn/kraweznika powietrze pojdzie do gory i rozepchnie mocniej gorna jej czesc powodujac wzrost wielkosci jej profilu - obcieranie? czy gdy bedzie twardsza? mniej sie ugnie ale i tak popchnie niewielka wtedy ilosc powietrza do jej gornej - i tak juz rozepchnietej - czesci? a moze to nie profil sie zmienia tylko szerokosc opony (z 235 robi sie np 238) w takiej sytuacji? i dlatego obciera? jakie powinno sie utrzymywac cisnienie w oponach o podanych wyzej parametrach? zakladajac ze autko to 3bg FL Variant, raczej niezbyt obciazany bagazem (2 osoby). dziekuje za wszelkie uwagi i pomoc. pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pawelb6 Zgłoś #2 Napisano 23 Lipca 2008 myśle że 2.5 bara powinno być,a propos opony jeśli już jest 235 i nie obciera to przy niskim cisnieniu i np wchodzeniu w zakręt mogło dotknąć wachacza,zależy również od twardości gumy,a dunlop do twardych nie należy ,bezpieczniej dopompować 2,5 lub zmienić gumy na ori 225 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jotXjot Zgłoś #3 Napisano 23 Lipca 2008 myśle że 2.5 bara powinno być,a propos opony jeśli już jest 235 i nie obciera to przy niskim cisnieniu i np wchodzeniu w zakręt mogło dotknąć wachacza,zależy również od twardości gumy,a dunlop do twardych nie należy ,bezpieczniej dopompować 2,5 lub zmienić gumy na ori 225 dzieki za odpowiedz PawelB6, obawiam sie natomiast ze 2.5bara to grubo za duzo... jestes pewien tych wartosci? wszyscy wulkanizatorzy jakich pytalem (nie moglem znalezc danych odnosnie cisnienia dla tego rozmiaru opony) mowili ze 2.1 a jak auto obciazone to 2.3, no to w porownaniu z tymi wartosciami 2.5 brzmi grozzznie :634: a na 225 chcialem zmienic, albo nawet na 215, ale powiedziano mi ze przy szerokosci 8J jak zaloze wezsza opone niz to co mam to moge ja zgubic w "szybkim zakrecie". ta opona byla oryginalnie na tym kole jak audi wyjechalo z salonu. kupowalem od znajomego kola zdjete z nowiutkiego a4, on zamowil sobie 18" od RS4 ale te i tak musial wziasc, wiec ja je odkupilem od niego. masz jakies zrodla podajace wartosc cisnienia w oponach? pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zuse Zgłoś #4 Napisano 23 Lipca 2008 ja ma TOYO 225/45/17 i dymam przod 2.5 bara a tyl 2.3 bara i jest OK, oponki scieraja sie rownomiernie na krawedziach jak i na srodku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jotXjot Zgłoś #5 Napisano 23 Lipca 2008 a dmuchasz tyle bo tak ci sie wydaje czy zgodnie z jakas tabela zalecanych cisnien w oponach? pytam z ciekawosci, bo nie wiem co gorsze, jezdzic na miekkiej gumie czy przesadzic z cisnieniem i ja rozpieprzyc (sorry za wulgaryzm ale nie wiedzialem jak to ujac inaczej ) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
apol Zgłoś #6 Napisano 23 Lipca 2008 hmm ja mam po 2.8(jak ostatnio sprawdzalem) opony 235/45/17 pirelli fela et47 i nic nie obciera tez jakies 2 mm mam przestrzeni miedzy opona a gornym wahaczem kola mam od passata 3c jutro jak bede mial czas podjade do vw bo widzialem w salonie 3c na takich felach i oponach i zapytam jakie powinno byc Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Wally Zgłoś #7 Napisano 23 Lipca 2008 To napisz kolego ile vw zaleca. ja w 17-tkach mam 2.1 i przynajmniej mi dzieciaki z fotelików na dziurach nie wypadają Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jotXjot Zgłoś #8 Napisano 24 Lipca 2008 hmm ja mam po 2.8(jak ostatnio sprawdzalem) opony 235/45/17 pirelli fela et47 i nic nie obciera tez jakies 2 mm mam przestrzeni miedzy opona a gornym wahaczemkola mam od passata 3c jutro jak bede mial czas podjade do vw bo widzialem w salonie 3c na takich felach i oponach i zapytam jakie powinno byc dziekuje ci kolego za chec weryfikacji zapytaj zapytaj, przyda sie....to wlasciwie te same kola z ta roznica ze audi ma troszke mniejsze "odsadzenie" felgi, ale parametry opony mamy podobne... chetnie uslysze ile zaleca sie dmuchac w te kolka. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zuse Zgłoś #9 Napisano 24 Lipca 2008 przod 2,5 bara a tyl 2,3 bara dobralem metoda laboratoryjna. Nadmuchalem 2,5 bara przod zmierzylem "miarkasuf" bieżnik oponki, zapisalem i smigalem ponad miesiac. Zużycie rownomierne...znaczy sie jest OK. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jotXjot Zgłoś #10 Napisano 24 Lipca 2008 To napisz kolego ile vw zaleca. ja w 17-tkach mam 2.1 i przynajmniej mi dzieciaki z fotelików na dziurach nie wypadają kolego, 17-tka nierowna 17-tce, pozostale parametry (szerokosc, profil) masz zblizone do naszych? druga sprawa to to ze jak ja jezdzilem na tych kolkach majac w nich 2.1 bara to bylo moze i troszke wygodniej, bardziej miekko, ale w zakretach troszke gorsze trzymanie a druga sprawa ze przez tak niskie cisnienie wyrzucilem juz 1 nowa dunlop-ke. a sam zdajesz sobie sprawe ze 235/45/r17 do tanich opon nie nalezy uderzylem w wystajace "cos" z jezdni (przypominalo pozostalosc po krawezniku, tylko znajdowalo sie na srodku drogi, moze pozostaloscc po wysepce jakiejs) przyh predkosci ok 40-50km/h, opona byla zbyt miekka i sie ugiela na tyle mocno ze poszly w niej "cordy" i wywalilo takie jajo ze strach bylo do domu z tym dojechac, co gorsza opona nie oslonila wystarczajaco felgi i ta tez dostala, na szczescie nie odksztalcila sie, i wywazanie nie wykrylo uszkodzen. takze lepiej miec troche twardsze kolka, bo przy stanie naszych drog, nie zarobisz na opony i felgi, takie moje zdanie. pozdrawiam serdecznie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jotXjot Zgłoś #11 Napisano 25 Lipca 2008 no i jak koledzy z tym cisnieniem? i ewentualnym obcieraniem? mial ktos sprawdzic i cisza? a moze inaczej... wczesniej nie obcieralo nic, lewe kolo nie obciera, a prawe zaczelo obcierac... co sie moglo stac? co sprawdzic? dzieki za wszelkie porady. pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bimbol Zgłoś #12 Napisano 27 Lipca 2008 dzieki za odpowiedz PawelB6, obawiam sie natomiast ze 2.5bara to grubo za duzo... jestes pewien tych wartosci? wszyscy wulkanizatorzy jakich pytalem (nie moglem znalezc danych odnosnie cisnienia dla tego rozmiaru opony) mowili ze 2.1 a jak auto obciazone to 2.3, no to w porownaniu z tymi wartosciami 2.5 brzmi grozzznie pompuj tak jak Tobie inni podają a na 225 chcialem zmienic, albo nawet na 215, ale powiedziano mi ze przy szerokosci 8J jak zaloze wezsza opone niz to co mam to moge ja zgubic w "szybkim zakrecie". ta opona byla oryginalnie na tym kole jak audi wyjechalo z salonu. kupowalem od znajomego kola zdjete z nowiutkiego a4, on zamowil sobie 18" od RS4 ale te i tak musial wziasc, wiec ja je odkupilem od niego. na 8" dajesz opone 225. Nie słuchaj juz tego, co tak doradza. Na 8,5-9" mozesz wtedy zaczac myśleć o 235, chociaż Paweł smiga na swoim zestawie 8,5" 225/40/18 już któryś rok z kolei, szybkich zakrętów z pewnością miał dużo i co? hmm ja mam po 2.8(jak ostatnio sprawdzalem) opony 235/45/17 pirelli fela et47 i nic nie obciera tez jakies 2 mm mam przestrzeni miedzy opona a gornym wahaczemtroche za dużo. spuść do 2,5 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kyniovtg Zgłoś #13 Napisano 27 Lipca 2008 http://www.keepthepressureup.com/index.asp?TaalID=3 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
damianko Zgłoś #14 Napisano 28 Lipca 2008 a przy 215/40 R16 ładje 2.5 na przód i 2.4 na tył. przy 2.1 czy 2,3 to jest kapeć Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Remik83 Zgłoś #15 Napisano 13 Kwietnia 2009 (edytowane) 205/35/18 przod i 215/35/18 tyl, jakie cisnienie powinno byc odpowiednie? po 2.3 wystarczy? Edytowane 13 Kwietnia 2009 przez Remik83 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pawelb6 Zgłoś #16 Napisano 13 Kwietnia 2009 z tego co wiem to min. 2.5 atmosfery Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Remik83 Zgłoś #17 Napisano 13 Kwietnia 2009 nie bedzie to za duzo? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tuner55 Zgłoś #18 Napisano 13 Kwietnia 2009 Tak jak pisze Pawelb6 2,5 bara minimum! Ja bym zrobił nawet na 2,8 bara bo podejrzewam że te oponki masz naciągnięte na szersze felgi;) Więc ciśnienie musi być wyższe! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Remik83 Zgłoś #19 Napisano 13 Kwietnia 2009 przod i tyl po tyle samo dobijac? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tuner55 Zgłoś #20 Napisano 13 Kwietnia 2009 Tak:) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach