Skocz do zawartości
Gość clip7

Naprawa (regeneracja) włącznika świateł.

Rekomendowane odpowiedzi

Gość clip7

Witam.

W związku z często pojawiającym się tematem awarii włącznika świateł, postanowiłem opisać naprawę (regenerację) tego włącznika. Typowe usterki: brak podświetlenia deski (lub wyłączanie i włączanie co jakiś czas), brak podświetlenia tablicy rejestracyjnej, itp. U mnie nastąpiło jednoczesnie: brak podświetlenia deski i tablicy rejestracyjnej. Dorwałem się do schematów instalacji elektrycznej.

Przyczyną był brak styku we włączniku świateł między 15/30 a 16/58 (15,16 - numer wyprowadzenia na wtyczce; 30,58 - symbol na schemacie, gdzie 30-napięcie akumulatora, 58-napięcie akumulatora po przejściu przez jeden ze styków we włączniku świateł).

Podaję poniżej oznaczenia według schematów i połączenia odpowiadające pozycjom przełączania przełącznika:

(1 światła pozycyjne) Po przekręceniu 1 raz - przejście między stykami 15/30 a 16/58,13/58L,14/58R

(2 światła mijania) Po przekręceniu 2 razy - przejście między stykami 1/x (u mnie 1/Xz) a 4/56

(3 światło przeciwmgłowe) Po wyciągnięciu pokrętła - przejście miedzy stykami 2/x (u mnie 2/Xr) a 9/83B (u mnie 9/NSL)

17/58d - żarówka oświetlenia włącznika świateł. 10/31 masa.

Jeżeli których przejść nie ma lub pojawiają się i zanikają możemy rozebrać włącznik.

Wróćmy do włącznika świateł. Na początek wyciągamy obudowę pod kierownicą, w której znajduje się włącznik świateł i regulator natężenia podświetlenia. W tym celu ściągamy z boku deski czarną osłonę bezpieczników, pod którą znajdują sie 2 śruby do odręcenia (torx) od wpomnianej obudowy i 2 śruby od spodu.

Odłączamy wtyczki od włącznika i regulatora i mamy potrzebny element.

Teraz trzeba wyciągnąć włącznik świateł. W tym celu wciskamy 2 zaczepy:

rys.1,2

i wysuwamy włącznik. Ściągamy okrągłą osłonę pokrętła, odblokowyjąc 2 zaczepy od góry i 2 od dołu:

rys.3

Potem ściągamy kolejną osłonę, pod którą znajduję się płytka elektroniczna podwożając 2 zaczepy od góry i 2 od dołu:

rys.4

Osłona ta wychodzi razem z pokrętłem i trzpieniem. Teraz ściągamy płytkę, podważajac ją delikatnie. Trzyma się ona tylko na tych trzech drutach, wciśniętych w wyprowadzenia:

rys.5

Teraz znów 2 zaczepy od góry i 2 od dołu:

rys.6

I mamy to co chcieliśmy:

rys.7

Teraz trzeba wyczyścić każdy ze styków i spodnią część również, delikatnie podważając kolejne blaszki. Ja używałem do tego pensety, cienkiego paska papieru wodnego (bardzo drobnego) i acetonu do wyczyszczenia. Wkładałem pasek zgięty na pół między styki, przyciskałem palcem i wyciągałem pasek, który wychodząc, tarł o styki:

rys.8

Po takim zabiegu wkładamy lekko obudowę z osią i pokrętłem i kręcąc wyłącznikiem sprawdzamy przejścia między górną,główną blaszką a kolejnymi stykami, z obu stron przełącznika:

rys.9

Jak wszystkie przejścia są ok, to składamy i sprawdzamy. U mnie cała regeneracja pomogła i hula do teraz.

 

Rysunki w załączniku!

Rysunki.doc

 

Może można by było wrzucić to do warsztatu?

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość łukanio77

Albo prościej, wcisnąć lekko włącznik świateł i i po przekręceniu go w prawo mamy go na zewnątrz, odpinamy kostkę i do dzieła ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

NO właśnie a po co obudowę pod kierą sciagać przecież ten wył wyjmuje się całkiem inaczek (jak kolega łukanio77 napisał)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
NO właśnie a po co obudowę pod kierą sciagać przecież ten wył wyjmuje się całkiem inaczek (jak kolega łukanio77 napisał)

 

 

eee tam czepiacie się, kolega clip7 napisał poradę więc wytarczyło mu priva napisać to by ją poprawił a nie od razu błędy mu wytykać

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość clip7

Nie wiem, ja tak wyciagałem dla pewności, ale pewnie macie rację. Nie wiedziałem, że się przekręca.

Opisałem regenerację jak ja to robiłem a nie jak powinno się to robić, bo po prostu nie wiedziałem.

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja "przez przypadek" wyciągnąłem pokrętło z włącznika. Wkurzało mnie, ze czasami zapalała się kontrolka od przeciwmgielnego a co za tym idzie - światło z tyłu też się zapalało. No i już jak włożyłem - to odwrotnie :mur: Wiec po wyjęciu i rozebraniu całego włącznika...... pojechałem kupic drugi :D Bo starego nie dało się zreanimować. Ale instrukcja jest spoko - ma moze parę nieścisłosci, ale.... jest :ok:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Mr. X wyciągnąłem włącznik w parę sekund. A tak się narobiłem nie wiedząc o tym...:manga

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki Mr. X wyciągnąłem włącznik w parę sekund. A tak się narobiłem nie wiedząc o tym...:manga

A tak przy okazji: http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=73467&highlight=naprawa+w%B3%B1cznika ;)

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy włącznik świateł może powodować, że czasem nie startuje xenon?

 

Lewy xenon tylko błysnął i gasł - prawy odpalał normalnie.

Po chwili gdy wyłączyłem światła i włączyłem ponownie - lewy xenon już odpalał.

 

Po wymianie żarników wszystko wróciło do normy...

i niestety ostatnio znów raz mi lewy xenon nie odpalił...

 

 

 

Czy winny może być przełącznik czy raczej przetwornica?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy włącznik świateł może powodować, że czasem nie startuje xenon?

 

Lewy xenon tylko błysnął i gasł - prawy odpalał normalnie.

Po chwili gdy wyłączyłem światła i włączyłem ponownie - lewy xenon już odpalał.

 

Po wymianie żarników wszystko wróciło do normy...

i niestety ostatnio znów raz mi lewy xenon nie odpalił...

 

 

 

Czy winny może być przełącznik czy raczej przetwornica?

 

Przełóż do sprawdzenia żarniki-prawy z lewym.Jeżeli nadal będzie tak samo warto by było jeszcze sprawdzić przetwornicę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

moj pwlacznik calkiem padl, czy warto kupic zamiennik hans pries ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam problem ze światłami postojowymi ostatnio, nie załączają się w ogóle czy włącznik może za to odpowiadać podczas gdy, tak:

- mijania działają normalnie

- drogowe też

- podświetlanie zegarów, rejestracji również

a gdy dam na 1 pozycję pozycyjnych działa mi tylko tył a z przodu ciemno :P hmm - czy włącznik tak na to działa?

ps. bezpieczniki są dobre

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mam problem ze światłami postojowymi ostatnio

moze zarówki ci padły??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
moze zarówki ci padły??

nie :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a gdy dam na 1 pozycję pozycyjnych działa mi tylko tył a z przodu ciemno :P hmm - czy włącznik tak na to działa?

ps. bezpieczniki są dobre

 

Przeczyść i ewentualnie podoginaj styki i będzie :ok

 

Tu http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=73467&highlight=naprawa+w%B3%B1cznika masz co i jak ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziś przeczyściłem styki, ponieważ dochodziły dziwne dźwięki z włącznika rano jak na dworze jest zimniej. Po przeczyszczeniu, przy włączonych halogenach i przełączeniu na drogowe (długie) gasną halogeny? Czy tak powinno być bo nie wiem jak było wcześniej? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy tak powinno być bo nie wiem jak było wcześniej? :)

 

Jak najbardziej :) Halogeny p.mgłowe (które masz) gasną po zapaleniu świateł drogowych,zaś halogeny dalekosiężne powinny zaświecać się tylko i wyłącznie przy włączonych światłach drogowych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Rozumiem, że dalekosiężne to takie w lampach np w Passatach B5 wcześniejszych?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Rozumiem, że dalekosiężne to takie w lampach np w Passatach B5 wcześniejszych?

Nie było,montowali tylko przeciwmgielne ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość szpica80

Dzięki klip7 , zrobiłem tak jak opisałeś oprócz rozkręcania deski i pomogło , okazało sie że był przytopiony jeden styk. Wyczyściłem i jest już wszystko OK.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności