Skocz do zawartości
Gość ice-2006

Wymiana uszczelki pod głowicą 1.9 TDI - porady

Rekomendowane odpowiedzi

Gość ice-2006

:641:Witam.

Wielu urzytkowników TDI-ków ma problemy z uszczelką pod głowicą. Wielu z nich posiada również na tyle dużo zmysłu technicznego i umiejętności, aby samemu podjąć się zdjęcia głowicy (ja np. zdejmowałem wiele głowic ze 100% powodzeniem po uszkodzeniu uszczelki lub zerwaniu paska, ale w silnikach bęzynowych).

W tym temacie proszę o podpowiedzi, na co należy zwrócić szczególną uwagę przy wymianie uszczelki, w jakie części i materiały się zaopatrzyć żeby przy okazji powymieniać. Jak najlepiej sprawdzić czy jest pęknięta głowica lub blok (mechanik w dużum warsztacie zajmującym się wyłącznie vw i pochodnymi powiedział, że da sie to stwierdzić dopiero po zdjęciu głowicy - po zdjęciu to moim zdaniem na oko lub coś wlewając a to chyba trchę średnio jak na profesjonalny warsztat - czy mam rację?). Przy jakiej krzywiźnie konieczne jest planowanie? Jaką uszczelkę założyć (na jakimś forum spotkałem się s opinią "załuż metalową i będziesz miał spokój" - no przecież nie papierową). Jak to jest z tymi uszczelkami?

Proszę o merytoryczne wypowiedzi bez takich typu: nie masz pojęcia, to niebezpieczne itp. Każdy ma swój rozum i jeżeli pochopnie wsadzi łapy i coś skopie to trudno. Nie masz pojęcia - nie pchaj łap - to oczywiste !!!

Zdjęcie głowicy to nie wymiana oleju czy filtra !!! Przemyśl to zanim będzie za późno !!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Musisz się zaopatrzyć we wszystkie potrzebne uszczelki (obu kolektorów, między turbinę a rurę wydechową, uszczelkę pokrywy zaworów, o-ringi króćców płynu chłodzącego wychodzących z głowicy, simmering wałka rozrządu, uszczelniacze zaworów). Uszczelki proponuje kupować Elring. Uszczelka pod głowicę może być już z 3 otworami (najgrubsza). Głowicę zawsze się planuje po zdjęciu i koniecznie musisz wymienić śruby głowicy. Warsztaty zajmujące się obróbka głowic bez problemu sprawdzą ją na szczelność i zwichrowanie. Przy okazji zweryfikuj w zakładzie stan zaworów i prowadnic i ewentualnie wymień zużyte zawory razem z prowadnicami. Możesz od razu wymienić rozrząd i pompę wody jeśli jest taka konieczność. Jeśli już kiedyś robiłeś to w jakimś aucie, to tu też poradzisz sobie bez większych przeszkód.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ice-2006

Witam ponownie i dzięki za podpowiedź.

Głowice mam na wierzchu, niestety przed zdjęciem nie zrobiłem pomiarów sprężania i ponownie kilka pytań:

-Na przylgniach zaworów ssących widać wyraźnie szeroki, szklący się ślad na całym obwodzie świadczący o dobrym domykaniu się zaworów. Na zaworach wydechowych ślad ten widoczny jest tylko na krawędziach i nie na całym obwodzie (patrz zdjęcia). Mam zamiar podocierać zawory. Myśle że podczas docierania bede w stanie stwierdzić po "równomierności śladu dotarcia" czy są proste. Czy to normalne, że zawory wydechowe mają gorszą przylgnię niż ssące, czy to skutek wyższej temp, wypalenia?

-Na zaworach ssących jest dość dużo nagaru (widoczne ne zdjęciach), głowica w komorach doprowadzających powietrze oraz kolektor ssący też ma sporo lepkiej mazi. Czy trzeba to czyścić i jaka jest tego przyczyna?

-Jeden z wtrysków, ostatni po prawej na zdjęciu jest wilgotny, czy może to świadczyć o jakiejś usterce czy raczej o jego słabym dokręceniu lub złej kondycji podkładki uszczelniającej?

-Na zdjęciach zaznaczyłem miejsca na uszczelce głowicy i bloku, w których moim zdaniem mogło iść ciśnienie do układu chłodzenia, czy podzielacie moją opinię?

-Zakład, który będzie mi planował głowicę nie ma możliwości sprawdzenia jej na szczelność, czy jeżeli po dokładnym obejrzeniu nie stwierdzam żadnych pęknięć i uszkodzeń sprawdzenie szczelności jest konieczne?

-Na zdjęciu widoczne jest oznaczenie grubości uszczelki, jaką uszczelkę powinienem zastosować po planowaniu?

-Czy to normalne, że nie ma żadnej uszczelki między kolektorem wydechowym a turbiną?

 

Proszę o obejrzenie zdjęć i umieszczenie podpowiedzi i sugestii.

Z góry wielkie dzięki.

 

Sorki, ale na razie zdjęcia nie są widoczne, chyba coś poknociłem, musze nad tym popracować.

 

 

thum_21071488cae8b22529.jpg

 

thum_21071488cb0b047cd6.jpg

 

thum_21071488cb0cada118.jpg

 

thum_21071488cb122d4776.jpg

 

thum_21071488cb13e8bf8a.jpg

 

thum_21071488cb15b744c6.jpg

 

thum_21071488cb17878f10.jpg

 

thum_21071488cb199008ea.jpg

 

Udało sie !!!:597:

 

Jak widać udało mi się już wstawić zdjęcia! Co do składania silnika na brudnych częściach to sorki ale chciałbym, aby w moim temacie obeszło się bez złośliwości. Pytam dlatego, że być może ten nagar za chwilę i tak tam będzie a ja tylko niepotrzebnie sie narobie. Podejrzewam, że wyczyszczenie tych kanłów w głowicy nie będie takie proste, tym bardziej wole się upewnić czy konieczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pęknięć wewnętrznych nie zobaczysz gołym okiem, wyjdą one (o ile są ) tylko na próbie szczelności. Ja bym nie ryzykował założenia jej z powrotem bez próby.

Pomiędzy turbiną a kolektorem nie ma żadnej uszczelki, ja składałem na paście do połączeń układu wydechowego, tylko niezbyt dużo, żeby nadmiar nie dostał się do środka ponieważ może się później odłamać i pójdzie w turbinę. Przy okazji wyczyść ją sobie.

Grubość uszczelki dobiera się w zależności od ilości splanowania głowicy. Ten kto Ci to będzie robił powinien Cię poinformować ile setek ją zebrał.

Fotek w dalszym ciągu nie ma, ale z tego co piszesz, że ślad na zaworach wydechowych jest tylko na krawędziach to znaczy, że trzeba szlifować zawory i frezować gniazda. Samą pastą nic nie wskórasz chyba że będziesz szlifował miesiąc :)

Każdy profesjonalny zakład zajmujący się naprawą głowic posiada szlifierkę do zaworów i frezy.

Sprawdzić prowadnice, wymienić uszczelniacze.

Nie wyobrażam sobie składanie wszystkiego do kupy nie wyczyszczonego.

Piszesz, że wymieniałeś już wiele uszczelek w benzynie, to co nie czyściłeś wszystkich zdemontowanych części??? zakładałeś brudne z powrotem???

Musisz wiedzieć że przy zakładaniu głowicy jest wymagana idealna czystość. Jedna ryska na metalowej uszczelce-i za parę tysięcy kilometrów ta sama robota.

A z tą firmą daj sobie spokój. Zawieź głowicę do Mikołowa tam jest pełen profesjonalizm i odpowiedni sprzęt.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zippo68, nie wiem jak ty ale ja zmienialem trubinke kilka dni temu i znajduje sie tam uszczelka pomiedzy kolektorem wydechowym a turbina, bez wzgledu czy bedzie to silnik benzynowy czy tez diesla, zreszta ta uszczelka jest widoczna w VW ETKA. Sorki ale ja sie nie zgodze z tym ze tam nie ma uszczelki. Uszczelka jak najbardziej tam sie znajduje . Pozdrawiam !

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zippo68, nie wiem jak ty ale ja zmienialem trubinke kilka dni temu i znajduje sie tam uszczelka pomiedzy kolektorem wydechowym a turbina, bez wzgledu czy bedzie to silnik benzynowy czy tez diesla, zreszta ta uszczelka jest widoczna w VW ETKA. Sorki ale ja sie nie zgodze z tym ze tam nie ma uszczelki. Uszczelka jak najbardziej tam sie znajduje . Pozdrawiam !

A ja w moim AFN- nie miałem uszczelki-składane na styk. Tak samo rurka do EGR-a.

Uszczelka jest tylko pomiędzy turbo-łącznik elastyczny. Cienka blaszka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Między kolektorem a turbiną nie ma uszczelki w AFN. Nie ma nad czym rozprawiać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przedmuchy na uszczelce były tam gdzie zaznaczyłeś. Zawory wyglądają na zmęczone już, jeśli mają jakikolwiek luz na prowadnicach albo ciężkawo chodzą w prowadnicach, to wymieniaj zużyte zawory i prowadnice też (prowadnice i tak powinieneś wymienić wszystkie nawet jeśli wszystko niby gra). Uszczelkę kupujesz teraz z dwoma otworami. Pod wtryskiwacze włóż nowe uszczelki miedziane (małe grube pierścienie). Wszystko co się da wyczyść oczywiście. Nie porysuj za bardzo bloku przy usuwaniu pozostałości starej uszczelki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

spoko , zwracam honor , jezeli powiadacie ze nie ma tam takowej uszczelki to nie ma , to poprostu moze jej tam nie stosuja bo nie ma takiej potrzeby. po mojemu to na bank wstawil bym tam uszczelke, tym bardziej ze mam VW ETKA przed oczami .pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
chciałbym, aby w moim temacie obeszło się bez złośliwości
To nie jest złośliwość tylko odpowiedź na twoje pytanie
Czy trzeba to czyścić

Na to co tam już masz dalej będą naklejać się opary olejowe. Widziałem już takie kolektory, które były zarośnięte prawie w połowie swojej średnicy. Co utrudnia dopływ powietrza do komór spalania. W ogóle nie musisz się z tym narobić, zawieź kolektor na najbliższą myjnię i tam Karcherem na gorąco wszystko zejdzie idealnie.

Co do foto uszczelki to wygląda na to, że tam właśnie przepuszczała.

Ja bym i tak zrobił próbę szczelności jak pisałem wcześniej.

Jeżeli się okaże że ma jakieś wewnętrzne pęknięcie to cała robota na nic-nowe uszczelki, ponowne planowanie nowe śruby. Czy warto ryzykować?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ice-2006

Na początek wielkie dzięki za liczne podpowiedzi! Znalazłem warsztat w Będzinie, który robi kompleksową regeneracje głowic wraz z kontrolą szczelności, zaśpiewali 80 zeta za pomiar szczelności, 50 za planowanie i ewentualnie 30 za każdy zawór wraz z wymianą prowadnicy plus części. Czy te ceny podobnie się kształtują w innych warsztatach? Pisaliście, żeby przy okazji wyczyścić turbine o ile dobrze zrozumiałem. Czy też trzeba ją gdzieś oddać na jakieś specjalne czyszczenie czy po prostu przemyć w środku z oleju jakąś ropą i tyle? I jeszcze jedno, skąd w tych komorach tyle tego nalotu z oleju. Sądzę że pewnie z turbiny ale czy to normalne czy objaw jakiejś usterki? Do tej pory nie robiłem diesla a tym bardziej z turbiną.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cena regeneracji przyzwoita jeszcze tylko zapytaj kogoś o renomę zakładu. Wiem, że Mikołów jest 100% będzińskiego nie znam.

Olej idzie z turbiny i nic na to nie poradzisz. Nawet nowe coś tam przepuszczają. A czym starsze tym bardziej. Taki ich urok.

Tu masz opis czyszczenia

http://www.vw-passat.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=266&Itemid=9

a tu opis rozbiórki

http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=21408

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ice-2006

Świetna lekturka z tą turbinką, ale na razie sobie oszczędzę tej robótki skoro nic sie nie dzieje. Sprawdze tylko czy sztanga (łopatki) pracuje w odpowiednim zakresie.

 

Zastanawiam się jeszcze, jak najlepiej wyczyścić blok? Zawsze robiłem to jakimś nożykiem i papierem ściernym, ale zawsze nożykiem jakieś ryski powstają. Czy macie jakieś dobre sprawdzone sposoby?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na kawałek szyby nałóż drobny papier ścierny i w ten sposób szlifuj blok.

To najlepszy domowy sposób imitacji szlifierki do bloków i głowic.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ice-2006

Jak drobny?, 300, 500, 1000, tak żeby ryski po papierze nie były za głębokie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Możesz zacząć od 300 nie naciskając zbyt mocno, żeby rysy nie były zbyt głębokie, a potem 800, aby wygładzić.

Lepiej dłużej i delikatnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ice-2006

Dzisiaj zacząłem składanie i od razu schody. Okazało się, że w uszczelce którą kupiłem (GOETZE) brakuje 4 kanałów wodnych (zaznaczonych czerwonymi strzałkami na jednym ze zdjęć), które w poprzedniej oryginalnej były. Tym bardziej, że na starej uszczelce na tych otworach po jednej i po drugiej stronie uszczelki są odbicia kanałów wodnych i ślady po płynie tak jak na wszystkich pozostałych, czyli sądzę, że te otwory muszą być. Potraktowałem to jako pomyłkę sprzedającego, ale postanowiłem popatrzeć na allegro. U jednego sprzedawcy uszczelka REINZ "2 karby" i na drugiej aukcji "3 karby", obie do Passata 1,9 TDI AFN i też różnią się otworami, co prawda nie aż czteroma tak jak w moim przypadku, ale jednak. Skąd te różnice??? Oto zdjęcia z tych aukcji i linki:

 

http://moto.allegro.pl/item401318462_reinz_uszczelka_glowicy_ibiza_golf_a4.html

 

http://moto.allegro.pl/item401318500_reinz_uszczelka_glowicy_ibiza_golf_a4.html

 

thum_21071488f82994fb33.jpg

 

thum_21071488f82bc48954.jpg

 

I jeszcze jedno, jakim momentem dociąga się nakrętki od wałka rozrządu ("łożysk" jak mówi lektura i nie podaje tego parametru). Ja dokręciłem na 8Nm tak jak mi radzono, ale wydaje mi się za słabo?.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Łożyska wałka rozrządu dokręca się momentem 20 Nm.

Co do uszczelki, to różnie z nimi bywa. Powiem tak, Elring robi 3 grubości uszczelek do AFN (ilość karbów na wypustce uszczelki to określa- różnice standardowo wynoszą po 0,08mm między karbami). Dwie pierwsze uszczelki wyglądają tak jak ta, którą Ty kupiłeś (zaślepione otwory), natomiast najgrubsza (3 karby) ma wszystkie otwory otwarte jak ta stara wyjęta z Twojego auta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ice-2006

Dzięki za podpowiedź, ale czy skoro splanowali mi głowice o 0,2 mm a różnica pomięszy karbami to 0,08 to w moim przypadku z dwoma karbami tak jak sugerowaliście wcześniej nie będzie za cienka?

I co do tych kanałów wodnych, jak to robicie, w uszczelce brakuje 4 otworów moim zdaniem bardzo ważnych a wy się tym nie przejmujecie i zakładacie bez tych otworów!?:eek:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dużo Ci zebrali tą głowicę. Ciekawe czy zeszlifowali też trzonki zaworów. Z tą grubością uszczelki to naprawdę jest tak, że ważne jest wysunięcie tłoka ponad blok. Dlatego są 3 grubości uszczelek. 1 karb jest dla wysunięcia tłoka 0,9-1mm. 2 karby dla 1-1,1mm. 3 karby dla 1,1-1,2.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności