Skocz do zawartości
banshee

Stuki w silniku 1.9 tdi 110 - szukanie przyczyny problemu

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Postanowiłem opisać problem na forum, gdyż żaden mechanik nie wie co może być przyczyną.

Każdy ma inną teorię, więc postanowiłem sam zagłębić się w temat.

 

Pacjent:

Silnik AHF 110KM.

Miałem okazję pojeździć tym autem, aby zdiagnozować przyczynę.

Objaw to metaliczne stukanie słyszalne w kabinie podczas jazdy na niskich biegach.

Hałas, jakby jeden popychacz bym gumowy (niesprawny), którego częstotliwość wzrasta z prędkością obrotową silnika.

Trudno usłyszeć to na postoju, a tym bardziej z zewnątrz auta.

Odgłos dobiega najbardziej podczas ruszania i płynnego lekkiego rozpędzania auta na 1, 2, 3 biegu.

Na biegach wyższych odgłos prawie zanika.

Można by przypuszczać, że w miarę wzrostu obciążenia stukanie maleje.

Dodatkowo silnik jest głośny w górnej jego części - hałas od głowicy od strony kolektorów.

 

Z początku objaw był zauważalny gdy silnik osiągał temperaturę 55 (ruszenie się wskazówki na zegarze) do momentu osiągnięcia 90st.C.

Gdy silnik jest zimny stuki są minimalnie słyszalne i są mocniejsze gdy auto jest rozgrzane.

Stuk ten w przeciągu ok.800km nie zrobił się głośniejszy, bardziej niepokojący, ale właściciela mocno on drażni, więc zaczęliśmy wykonywać następujące czynności:

 

 

1. Wymiana oleju,

2. Pomiar ciśnienia oleju,

3. Sprawdzenie rozrządu,

4. Pomiar kompresji na ciepło (po ok. 39bar) i na zimno (po 36bar),

5. Demontaż miski olejowej w celu sprawdzenia panewek korbowodowych.

6. Zmieniono popychacze hydrauliczne - włożyliśmy nawet 2 nowe komplety

7. Osłuchiwano pompe vacum o cały osprzęt (cisza)

 

Po tych operacjach nic się nie zmieniło, ani żaden pomiar nie wykazał czegoś podejrzanego.

 

Od wczoraj auto stanęło na warsztacie i zaczęliśmy demontować silnik.

 

1. Zdjęta głowica

2. Wyjęte wszystkie tłoki

 

Pomierzone zostały tłoki, tuleje cylindrów, zamki w pierścieniach.

Układ korbowy ponownie pomierzony z czopami na korbowodach oraz sworznie tłokowe.

 

Poza głowicą (o tym za chwilę) żadna część układu nie wykazała zużycia:

1. Tłoki mają średnicę 49,41 (na denku 49,43)

2. Tuleje cylindrów mają przeważnie 49,48, poza jednym który ma owalizację 0,01mm.

Wg mnie silnik miodzio.

 

Głowica.

Pomierzyliśmy grubość głowicy, zmierzyliśmy odległości płaszczyzn trzonków zaworów od płaszczyzny górnej głowicy, wysokości wystawania grzybków.

Wyniki przekonały nas, że nikt jej jeszcze nie planował.

Żaden wymiar znów nie był przekroczony.

 

Jedyne luzy, które były zbyt duże to pasowanie na prowadnicach zaworowych.

Dopuszczalny luz to 1,3mm, który bez pomiaru można było określić na większy.

Głowica została zawieziona do regeneracji z zastrzeżeniem obniżenia trzonków (w celu wyeliminowania problemów z kompensacją luzów przez popychacze hydrauliczne).

Dwa zawory nad grzybkiem były oblepione nagarem.

 

Dręczy mnie ciągle problem stukania - czy luzy na prowadnicach mogły powodować takie objawy?

Dodatkowo podczas jazdy na 3 biegu na wysokich obrotach (okolice 3800obr.) w momencie dodawania gazu było słyszalne dzwonienie - jak luzy zaworowe w dużym fiacie przy jeździe pod górkę na wysokim biegu.

Gdy dodaje się gazu i odpuszcza słychać metaliczne pojedyńcze stukanie.

 

Auto ma koło dwumasowe - czy ono może wydawać taki dźwięk w zależności od temperatury silnika?

Co jeszcze powinniśmy sprawdzić?

 

 

 

Temat będę kontynuował, jeśli pojawią się kolejne etapy rozwoju sytuacji.

 

P.S. Do wymiany pójdą jeszcze profilaktycznie tulejki na korbowodach, bo te wykazują luz rzędu 0,05mm:wsciekly

Edytowane przez banshee

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, miałem kiedyś przypadek (proszę nie krzyczeć, że piszę o maluchu, ale akurat w maluchu się to zdarzyło), że koło zamachowe miało luźne śruby i też był podobny stuk. Cały silnik został rozebrany do kapitalki i przy odkręcaniu zamachu okazało się, że śrubki szły praktycznie bez oporu. Po dokręceniu wszystkiego, jak ręką odjął.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kolego tez tak miałem, lekki stukanie juz po lekkim nagrzaniu silnika i sie nie zmieniało az do pełnego nagrzania. Okazało sie że rozrząd był minimalnie przestawiony ( cała głowica po regeneracji). Po prawidłowym ustawieniu wszystko ustało, widocznie nowe zawory lekko stukały o tłok :wsciekly

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam, miałem kiedyś przypadek (proszę nie krzyczeć, że piszę o maluchu, ale akurat w maluchu się to zdarzyło), że koło zamachowe miało luźne śruby i też był podobny stuk. Cały silnik został rozebrany do kapitalki i przy odkręcaniu zamachu okazało się, że śrubki szły praktycznie bez oporu. Po dokręceniu wszystkiego, jak ręką odjął.

Pozdrawiam.

Może faktycznie to coś ze sprzęgłem...:hmm Kiedyś słyszałem, że sprężynki w tarczy sprzęgłowej też potrafią hałasować ale czy dawałyby takie objawy...? Nie mniej jednak możecie też i to sprawdzić skoro już auto stoi rozbebeszone.

PozdraVWiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzięki.

Co do rozrządu jestem pewien idealnego ustawienia - nie raz to sprawdzaliśmy.

Co do głowicy - będzie regenerowana.

Będą wymienione tulejki korbowodowe.

 

Później wszystko się złoży i zobaczymy efekt.

Jeśli nadal będzie stukać to wyciągniemy sprzęgło - teraz byłoby tyle samo roboty co później, więc po kolei.

 

Wydaje mi się, że sprzęgło (dwumas) miałby również jakieś inne objawy, a póki co to jest tylko to stukanie.

 

Jakiś diabeł...:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak wygląda wałek rozrządu ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tez byłem pewenien ze jest dobrze ustawiony rozrząd ( na blokady) a okazało sie że jednak nie jest. Na zablokowanym wałku lekko obróciłem wałem do przodu o max 2 stopnie i nastała cisza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jak wygląda wałek rozrządu ?

 

Wałek super - będzie mierzony jeszcze pod katem bicia.

 

---------- Dodano o 07:12 ---------- Poprzednia wiadomość o 07:10 ----------

 

Na zablokowanym wałku lekko obróciłem wałem do przodu o max 2 stopnie i nastała cisza.

Na kole zamachowym ustawione na znak, wałek zablokowany, więc co ma być nie tak?

Auto w zeszłym roku nie stukało, a znaki się nie zmieniły od tego czasu...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Właśnie jakbyś mógł to podaj jakieś wielkości tego wałka,bo sam mam ten problem... i też głowica kpl regeneracja, awopompa dobra, panewki ok, peirscienie nowe, turbo po regeneracji ( ale to bez znaczenia). Obstawiam wałek u siebie bo mi już ręce opadają ... lub właśnie dwumas, mimo że nie mam problemów z biegami, ale jadąc bez gazu na 2 lekko dodając w korku zaszarpie trochę ... więc dwumas może ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hej jestem tu nowy, ale też walczę z tym samym tematem już kilka dobrym msc. wymieniłem końcówki wtryskiwaczy, napinacz, koło pasowe i dalej to samo. Czytałem że faktycznie może to być sworzeń tłoka, sprawdzałeś to u siebie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak każda część została sprawdzona lub zmierzona, jeśli posiadałem dane.

Sworznie tłoków praktycznie były nowe (średnica mniejsza od nominału o 0,01mm), lecz luz był mały na tulejkach w główce korbowodów i te zostały wymienione na Kolbenschmidt.

Sprawdzaliśmy jeszcze pierścienie oporowe wału korbowego (zero zużycia) oraz sam wał pod kątem pęknięć -nic nie znaleźliśmy.

Wczoraj dół został już złożony, pomierzone wysokości tłoków i teraz trzeba zamówić uszczelkę pod czapkę i składać dalej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rozumiem, czyli faktycznie problem jest bardzo ciężki do zdiagnozowania. Jak złożysz, daj znać co i jak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm, można powiedzieć że w razie sukcesu to albo sama głowica albo te nieszczęsne tulejki powodowały stukanie na ciepłym. Ja mam głowicę zrobioną więc może to te tulejki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
w razie sukcesu

Sam jestem ciekawy...

Przemyślałem temat sprzęgła - koła dwumasowego. Wydaje mi się, że ono nie jest winne, bo jak już pada dwumas to stuki są nieregularne, słychać je na postoju i dzwoni jak mu się chce. Przy gaszeniu auta też by coś było słychać, czy też przy gwałtownym dodawaniu gazu. Tu jest cisza, a stuk jest zawsze regularny i częstotliwość zwiększa się wraz z obrotami...

 

Aby sprecyzować dźwięk wrzuciłbym film, ale niestety nie dysponuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jaki przebieg ma silnik? Pierścienie dajesz nowe, dobrze widze?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

niby 230kkm - w zasadzie pomiary tulei, tłoków, czopów na wale wskazują że więcej raczej nie ma.

Pierścienie zostają - luz w zamkach 0,37mm (nowy 0,2-0,4) a dopuszczalny 1,0, więc jeszcze długa droga przed nimi:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolego zrób tak jak pisałem roboty jest na 15 min, ja tez miałem ustawione wszystko na znaki ale stukało, wnioskuje że nowe zawory były wyzsze niz fabryczne i stad te stuki, bo cała głowica była po regeneracji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zrób tak jak pisałem

A co konkretnie blokowałeś? Wałek rozrządu, a zamach na znak?

 

Jutro auto będzie skończone i zobaczymy efekt.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności