Cezi Zgłoś #1 Napisano 18 Grudnia 2011 A więc: TF-60SN Automatyczna skrzynia biegów kod 09G Zalety skrzyni wg. producenta: mała masa, większa liczba przełożeń, kompaktowe wymiary, szybka zmiana biegów, wysoki poziom komfortu Szczegółowe dane : [TABLE=width: 714] [TR] [TD]Oznaczenie[/TD] [TD]Producent: TF-60SN Audi: AQ250-6F Serwis: 09G[/TD] [/TR] [TR=bgcolor: #ACA9BB] [TD]Typ[/TD] [TD]Elektrohydrauliczna 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów.[/TD] [/TR] [TR] [TD]Torque w NM[/TD] [TD]dochodzące do 300 NM[/TD] [/TR] [TR=bgcolor: #ACA9BB] [TD]ATF specyfikacja[/TD] [TD]G 052 025 A2, Esso JWS 3309[/TD] [/TR] [TR] [TD]Ilość oleju na wymianę[/TD] [TD]7 litrów[/TD] [/TR] [TR=bgcolor: #ACA9BB] [TD]Masa[/TD] [TD]82,5 kg[/TD] [/TR] [/TABLE] Biegi i ich przełożenie: [TABLE=width: 715] [TR=bgcolor: #D4CDD1] [TD]Bieg[/TD] [TD]1[/TD] [TD]2[/TD] [TD]3[/TD] [TD]4[/TD] [TD]5[/TD] [TD]6[/TD] [TD]R[/TD] [/TR] [TR=bgcolor: #E6E4E5] [TD]Przełożenie[/TD] [TD]4.148[/TD] [TD]2.370[/TD] [TD]1.556[/TD] [TD]1.155[/TD] [TD]0.859[/TD] [TD]0.686[/TD] [TD]3.394[/TD] [/TR] [/TABLE] Sterownik skrzyni Tf-60SN: Gdzie: N90- kontroluje sprzęgło K3, N283 - kontroluje hamulec B1, N282- sprzęgło K2, N92- sprzęgło K1, G93 - sensor temperatury oleju skrzyni, N93- kontroluje główne ciśnienia/ ciśnienie systemowe N91 - kontroluje Lock`up konwertera, N88 - kontroluje zmianę biegów 4 do 6, dodatkowo kontroluje hamulec B2 biegu 1 w trybie Tiptronic (hamowanie silnikiem), N89 - kontroluje zmianę biegów 4 do 6, dodatkowo kontroluje hamulec B2 biegu 1 w trybie Tiptronic (hamowanie silnikiem) Zawory N90, N283, N282, N92, N93, N91 są zaworami regulacji ciśnienia w skrzyni. Zawory N88 i N89 są zaworami zmiany biegów. Kontrola poziomu oleju skrzyni TF-60SN : Gdzie: Zawór kontroli poziomu oleju (przelewowy) umiejscowienie zaworu w skrzyni TF-60SN Typowe usterki skrzyni TF60SN. Jak każda nowoczesna skrzynia i ta boryka się z bardzo dużą ilością problemów, których nie każdy potrafi sobie poradzić. Ogólnie można to zawrzeć w 1 słowie - STEROWNIK. Dobry sterownik rozwiąże 85% problemów z tą skrzynią. Dobry! Jeżeli : - czujesz uderzenia przy redukcji, - komputer pokazuje poślizg TCC, - twarda zmiana biegów na wyższy. To znaczy że sterownik ma problem!!! źródło: http://www.prnd.pl A więc powyżej mamy trochę teorii, teraz przejdę do problemu mojej skrzyni. Problem zaczął się po 160 tyś km, zaczęły się szarpnięcia przy redukcji i przy zmianie na wyższy bieg oczywiście na zimnym silniku wszystko było ok, szukałem wiele porad dużo czytałem na ten temat, lecz każdy problem wydaje się inny mimo podobnych objawów, może być to tylko olej, poduszki pod skrzynią i co najgorsze uszkodzenia mechaniczne. Ja zacząłem od filtru, uszczelki miski oraz oleju ATF. Miałem także mały wyciek na półośce. Po zamontowaniu nowego uszczelniacza (koszt około 19 euro) oraz wymianie oleju (koszt około 18 euro za litr),uszczelka miski (koszt 35 zł),filtr oleju (koszt 55 zł) objawy jakby zmalały,są mniejsze szarpnięcia, ale są co mnie dalej niepokoi. Po podłączeniu pod VAG nie ma błędów, komputer w aucie też nie pokazuje żadnych problemów. Teraz będę wymieniał poduszki, być może to rozwiąże problem. Jeśli to zawiedzie zostaje mi tylko diagnoza laserowa skrzyni czyli scan a potem już już tylko ewentualne duże naprawy skrzyni:) Używana skrzynia z małym przebiegiem kosztuje 5.500 zł P.S - jeśli chodzi o wymianę oleju to potrzeb max 4,5 litra więcej do miski nie wejdzie. W serwisach mówią że jest potrzebne 7 litrów. Mówią też że olej w TipTronic jest LongLife w co nie wierzcie. Mój olej był jak woda i czarny jak smoła z opiłkami metalu. Pozdro Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
korexus Zgłoś #2 Napisano 18 Grudnia 2011 W serwisie mówią że trzeba 7 litrów bo stosują tzw "płukanie". Czyli spuszczają stary, wlewają nowy, chwile pojeżdżą, spuszczają 2,5 i wlewają świeży. Znam przypadek w volvo s80 d5 i po takim zabiegu skrzynia chodzi jak nowa. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Cezi Zgłoś #3 Napisano 18 Grudnia 2011 Ja kupiłem 7 l narazie wlałem 3,5 litra, za tydzień znowu wymienię. Tylko nie wiem czy znowu muszę wymieniać filtr i uszczelkę miski?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
korexus Zgłoś #4 Napisano 18 Grudnia 2011 Wydaje mi się że tydzień to za długo. W serwisie robią to w jeden dzień. Jeżeli koszt nieduży to ja bym i to wymienił. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Cezi Zgłoś #5 Napisano 18 Grudnia 2011 Koszt filtra i uszczelki to 100 zł, ale na częsci niestety muszę czekać koło 10 dni bo mi wysyłają z Polski. Tu za te dwie rzeczy liczą mi 450 zł. Jaki musi być kolor oleju?? Jedni mówią że czerwony (ja taki mam) inni że złoty... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kamil1305 Zgłoś #6 Napisano 19 Grudnia 2011 Mam pytanie jak jest z wymianą oleju w tiptronic. W serwisie VW rzeszow informowano mnie ze oleju się nie wymienia (pytałem chyba 2 razy), w instrukcji chyba jest napisane tak samo (nie ma w tej chwili przy sobie) a tu piszecie o wymianie. Mam przebieg 65k a słyszałem opinie że jak się nic nie dzieje to lepiej nie ruszać bo się dopiero spiep...... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
t nowak Zgłoś #7 Napisano 19 Grudnia 2011 Min. cos na temat wymiany oleju: http://www.a6klub.pl/all-tiptronic-zf-zbior-wiedzy-wymiana-filtra-i-oleju-atf-vt10267.htm Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
1bandzior1 Zgłoś #8 Napisano 20 Grudnia 2011 Z tego co ja się dowiedziałem przy 60 tysiącach kontrola stanu i poziomu oleju w skrzyni , a po 100 tysiącach wymiana oleju...Tak stwierdzili w moim serwisie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Saimek Zgłoś #9 Napisano 21 Grudnia 2011 Witam Miałem kiedyś Hyundaia XG30 właśnie z hydrokinetykiem - polecam dynamiczną wymianę oleju w celu polepszenia właściwości a nie dolewanie 3,5l nowego do 3,5l starego bo to mija się z celem. Wymiana opisana na stronie audi: http://www.a6klub.pl/all-tiptronic-zf-zbior-wiedzy-wymiana-filtra-i-oleju-atf-vt10267.htm jest właśnie wymianą dynamiczną gdzie świeży olej dolewamy a stary wypływa podczas przełączania biegów na hamulcu. P.S tutaj też jest to fajnie pokazane: http://www.motochemica.pl/porady-techniczne/serwisowanie-automatycznych-skrzyn-biegow/statyczna-czy-dynamiczna-wymiana-oleju-w-automatycznej-skrzyni-biegow/ Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zmija Zgłoś #10 Napisano 24 Grudnia 2011 Mam pytanie jak jest z wymianą oleju w tiptronic. W serwisie VW rzeszow informowano mnie ze oleju się nie wymienia (pytałem chyba 2 razy), w instrukcji chyba jest napisane tak samo (nie ma w tej chwili przy sobie) a tu piszecie o wymianie.Mam przebieg 65k a słyszałem opinie że jak się nic nie dzieje to lepiej nie ruszać bo się dopiero spiep...... Witam, wczoraj odebrałem auto z przeglądu na 60k i został wymieniony olej w skrzyni (tiptronic). Muszę przyznać, że auto przed wymianą w trakcie postoju w trybie D delikatnie wibrowało po przerzuceniu na N przestawało, po wymianie oleju wszystko wróciło do normy. Z informacji od ASO Sosnowiec jasno wynikało, że olej się wymienia i też wymienili Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
1bandzior1 Zgłoś #11 Napisano 24 Grudnia 2011 ...czyli nie ma jasnych procedur dotyczących wymiany oleju..W/g ASO w Białysmoku po 60 tysiącach tak jak pisałem wcześniej jedynie kontrola parametrów oleju i kontrola poziomu... i tyle...bez wymiany. Wymiana nastniast po 100 ysiącach... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Cezi Zgłoś #12 Napisano 24 Grudnia 2011 Ja dziś wymieniłem drugi raz olej i jest o niebo lepiej, mniej szarpie, praktycznie wogóle. P.S - jeśli kupujecie uszczelkę do miski kupujcie orginalną koszt chyba 170 zł, ja kupiłem tanszą za 30 zł chyba i ciekło jak cholera.. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marcinrz7463 Zgłoś #13 Napisano 5 Lutego 2012 czy elektrozawor n88 jest w skrzyni recznej tez? i gdzie on jest umiejscowiony Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
spirre Zgłoś #14 Napisano 6 Marca 2012 Witam a ja sie dowiadywalem w polskim serwisie i w szwedzkim tez o wymiane oleju w szkyni w moim aucie i powiedzieli ze producent podaje ze oleju w skrzyni akurat w tym aucie sie nie wymienia???dziwne?? co o tym myslicie??? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
przemyslawch Zgłoś #15 Napisano 7 Marca 2012 (edytowane) Rozmawiałem z różnymi mechanikami, którzy zajmują się wyłącznie automatami i oni twierdzą że w każdym automacie powinno zmieniać się olej/filtr/uszczelkę miski (chyba, że filtr jest montowany jak w dsg) Co do ASO - to w każdym słyszałem inną wersję - w jednym, że wcale się nie zmienia, w innym, że co 120 tys, a jeszcze w innym, że co 60 tys km - albo i co 30 tys km Ja jednak obstaje za tą wersją, że co 60 tys lub dla bezpieczeństwa co 30... Mówią żeby nie zmieniać,a jak potem skrzynia nawali - to powiedzą, że trzeba było olej zmieniać Edytowane 11 Kwietnia 2013 przez przemyslawch Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sylwek1972 Zgłoś #16 Napisano 8 Marca 2012 (edytowane) Witam Kolega miał taki przypadek , sprowdził paska z Niemiec (Passat 3BG tiptronic) przebieg 180 tyś km i po kupnie mówiłem mu żeby sprawdził kiedy ostatnio był wymieniany olej w skrzyni. Uparcie twiedził, że oleju sie nie wymienia i jak działa nie należy ruszać, zrobił 40tyś km w polsce i zonk skrzynia w tryb serwisowy, naprawa 3,5 tyś PLN i informacja z warsztatu że za 60 tys należy olej wymienić. Edytowane 8 Marca 2012 przez sylwek1972 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
spirre Zgłoś #17 Napisano 8 Marca 2012 Nio wlasnie kazdy co innego mowi,ja tez rozmawialem z mechanikiem ktory cale zycie siedzi w automatach tylko i wylacznie,a juz ma swoje latka, i tez mowil ze trzeba wymieniac olej w skrzyni,a w VW mi odradzili,ale pomalu trzeba bedzie zmienic. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kris1975 Zgłoś #18 Napisano 10 Marca 2012 Nio wlasnie kazdy co innego mowi,ja tez rozmawialem z mechanikiem ktory cale zycie siedzi w automatach tylko i wylacznie,a juz ma swoje latka, i tez mowil ze trzeba wymieniac olej w skrzyni,a w VW mi odradzili,ale pomalu trzeba bedzie zmienic. Odradzili po to żebyś do nich przyjechał jak skrzynia odmówi posłuszeństwa, poproś ich o to na piśmie i zobaczysz co powiedzą Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
DIACON Zgłoś #19 Napisano 20 Marca 2012 Wymiana oleju w skrzyni automatycznej 6-cio stopniowej tip-tronic silnik 2.0T Na pewno się przyda http://www.passatworld.com/forums/91-b6-garage/329494-6-speed-auto-09g-atf-fluid-change-filter-diy.html ---------- Dodano o 19:24 ---------- Poprzednia wiadomość o 19:23 ---------- Koszt filtra i uszczelki to 100 zł, Gdzie w tej cenie kupie filtr i uszczelke??? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość megalex Zgłoś #20 Napisano 21 Października 2013 Witam proszę o pomoc mam błędy elektrozawór 1 n 88 zwarcie /przerwa zawór 6 n 93 zwarcie /przerwa były uszkodzone mech. 2 elektrozawory /4 koło siebie wymieniłem 2 lewe patrząc od przodu sterowania/. gdyby ktos mi podesłał rozpiskę rozmieszczenia tych zaworów byłbym wdzięczny Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach