Skocz do zawartości
sztux

Demontaż, montaż maglownicy + odpowietrzenie układu wspomagania. Opis

Rekomendowane odpowiedzi

DEMONTAŻ PRZEKŁADNI KIEROWNICZEJ VW PASSAT B5

 

Do pracy uzbrajamy się w pifko albo i pięć :) trochę narzędzi i cierpliwość.

 

1. Wstawiamy auto najlepiej na kanał, jeżeli nie ma może być zwykła posadzka.

2. Popuszczamy szpilki w obu kołach (przednich :D).

3. Unosimy przód auta w górę aby koła były w powietrzu, najlepiej postawić auto na kobyłkach.

4. Zaczynamy od wnętrza dopóki się jest czystym, ściągamy pokrywę bezpieczników i odkręcamy dolną część pulpitu pod kierownicą (śruby torx przy bezpiecznikach i od strony fotela kierowcy) odpinamy kostek włącznika świateł i wypinamy z plastiku gniazdo komputera. Odkładamy plastikowy element na bok. Mamy na wierzchu krzyżak łączący kierownice i maglownicę.

5. Odkręcamy nakrętkę ze śruby przelotowej przy krzyżaku pomagając sobie manewrując kierownicą, wyjmujemy śrubę. UWAGA!!! Zanim rozłączysz maglownicę z kierownicą (zsuwając krzyżak w kierunku do kierownicy) ustawiasz koła auta idealnie prosto, wyjmujesz kluczyk ze stacyjki i blokujesz kierownicę. Jeden niekontrolowany ruch w lewo lub w prawo może skutkować zerwaniem taśmy od poduszki powietrznej, klaksonu itp.

6. Zsuwasz krzyżak.

7. Odkręcasz koła.

8. Rozłączasz końcówki drążków kierowniczych ze zwrotnicami (klucz 13 i 16)

9. Wykręcasz plastikową osłonę za amortyzatorem skąd wychodzi drążek kierowniczy (tylko z lewej strony).

10. Podnosisz maskę, wyjmujesz plastikową osłonę podszybia mocowaną gumową uszczelką.

11. Odkręcasz przewody od akumulatora (najpierw „+” potem „–”) odkręcasz mocowanie akumulatora, wyjmujesz akumulator.

12. Możesz za pomocą strzykawki wyciągnąć olej wspomagania ze zbiorniczka ile się żeby później mniej się lało po głowie i podłodze.

13. Teraz jeśli nie masz kanału podnosisz auto na tyle by móc spokojnie się pod niego położyć (ja zrobiłem to za pomocą żabki i postawiłem auto na maksymalnie wypuszczonych kobyłkach i to wystarczyło, dodatkowe zabezpieczenia nie zaszkodzą!). Jeśli fura stoi na kanale jedziesz dalej.

14. Wsuwasz się pod auto i okręcasz śrubę mocującą przekładnie kierowniczą do karoserii pojazdu (od strony lewego koła, używasz do tego nasadkę dwunastokątną typu spline rozmiar 10 i ze dwie przedłużki gdyż trzeba daleko sięgnąć). A odkręcamy najpierw maglownicę żeby mieć później lepsze dojście do przewodów olejowych.

15. Teraz odkręcasz dwie śruby mocujące (spline 10) jedna pod akumulatorem, który już wyjąłeś a druga w okolicach Serwa. W tym czasie dobrze byłoby gdyby ktoś podtrzymywał maglownice by się nie kantowała i nie „upadła”.

16. Gdy magiel już jest luzem kładziesz się pod auto i odkręcasz dwa przewody olejowe od maglownicy (śruba 19 i 22) na każdej po dwie podkładki miedziane których lepiej nie zgubić i wymienić na nowe.

17. Teraz wyjmujesz magiel gdyż jest zupełnie wolny w stronę lewego koła przez okinko z którego wcześniej wyjąłeś plastikową osłonę. Musisz odpowiednio sterować i obracać maglownicę by wyszła. Ktoś z drugiej strony powinien ją podtrzymywać w powietrzu byś nie ciągnął jej po cięgiełkach na skrzyni biegów i nie porwał gumowych osłon na maglownicy.

 

Za pierwszym razem trochę mi zeszło ale drugim cały zabieg zajął około 2h i zaoszczędzone kolejne 200zl

 

MONTAŻ PRZEKŁADNI KIEROWNICZEJ VW PASSAT B5

 

W sumie podobna historia tylko w odwrotnej kolejności. Pamiętaj o nowych podkładkach uszczelniających na przewody olejowe po jednej z góry i jednej z dołu na każdy. Przed przykręceniem przewodów zadbaj o usunięcie resztek starego oleju do wspomagania z przewodów, pompy i zbiorniczka jeżeli wszystko nie uciekło w czasie demontażu. Po założeniu kół nie opuszczaj auta zupełnie na ziemie zanim nie odpowietrzysz układu wspomagania.

 

ODPOWIETRZENIE WSPOMAGANIA UKŁADU KIEROWNICZEGO

 

Po zamontowaniu maglownicy i złożeniu kół nie opuszczamy auta na ziemie. Co do oleju wspomagania to kwestia sporna. VW zaleca niby zielony olej. Po regeneracji maglownicy zalecono zalać do niej czerwony olej gdyż lepiej chroni listwę przed korozją, zresztą czerwony olej był warunkiem gwarancji. Powiedzieli że wystarczy Hipol ATF II D (ja wlałem Mobil ATF II D). Zalewamy olej do zbiorniczka, czekamy aż spłynie w przewody, pompę i maglownice, dolewamy utrzymując mniej więcej poziom pomiędzy minimum a maksimum. Jak już nie ubywa odpalamy silnik. Pilnujemy poziomu oleju i kręcimy kierownicą w lewo i prawo do końca aż pompa zacznie „wyć” i króciutko przytrzymujemy ale nie dłużej niż 2 sekundy żeby nie nadwyrężać nowych uszczelniaczy. Ten zabieg powtarzamy kilkanaście razy. Pilnujemy oleju. Później opuszczamy auto na ziemie i powtarzamy ten sam zabieg już przy obciążeniu mniej więcej tyle samo razy. W ten sposób odpowietrzyliśmy układ wspomagania. Poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy min a max pamiętając, że rozgrzany olej wspomagania zwiększa swoją objętość, więc najlepiej dokładny stan sprawdzić po jakieś trasie. W razie braku dolewamy, przy nadmiarze odsysamy.

 

Mam nadzieję że się przydało komuś:) W razie uwag proszę o kontakt, naniosę poprawki (dopiero się uczę :)). Niedługo będę robić to samo u kolegi więc postaram się też dołączyć zdjęcia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

przyda się ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam prośbę. Zna ktoś wymiary tych podkładek od przewodów do maglownicy? Szukam po necie ale widocznie słabo, skoro nie mogę znaleść. Za pomoc z góry dziękuję i pozdrawiam

 

 

edit

-------------------------------

 

Nie wiem, czy dobrze znalazłem... Te pierścienie uszczelniające mają wymiar 16x22? Czy do obu przewodów podchodzą po dwa pierścienie tego samego rozmiaru? Logicznie to chyba nie, gdyż jedna śruba jest na klucz 19, a druga 22. Jeżeli nie, to jakie mają wymiar na drugi przewód, bo nie mogę już tego wyszukać?

Edytowane przez PrimaAprilis

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeżeli nie, to jakie mają wymiar na drugi przewód

Druga ma wymiar 14x20.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość kubi0207

Bardzo fajnie i precyzyjnie opisana instrukcja. Ja dodatkowo odkręciłem trzy śruby mocujące amortyzator co znacznie ułatwiło wyciągnięcie maglownicy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności