Skocz do zawartości
razal

Problem przy wymianie dolnego zawiasu

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś może wie? Czy aby wymienić dolny zawias (drzwi kierowcy) trzeba ściągać błotnik przedni? Jestem na etapie ściągniętych drzwi, ale nie mogę się dostać do śruby 12-gwiazdki, która jest od strony blotnika. Ciężko dostać się tak z nasadką i jakimś kluczem łamanym, a na prostym to już nie ma mowy bo błotnik przeszkadza. Robił ktoś taką wymianę zawiasu? Od wewnątrz nie ma problemu.

 

Dodatkowo widzę, że ta gwiazdka jest trochę wyrobiona i nie wiem czy wogóle ją odkecę bitem z tą gwiazdką. Mam wrażenie, że się to nie uda - tylko jak wykręcić teraz śrubę ze słupka?

Poradźcie coś...

Edytowane przez Łysy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj inaczej - wybij sworzeń zawiasów - to jest jakby nacięta rurka, można go wybijać w górę. Druga osoba niech trzyma drzwi, po wybiciu sworzni odstawiasz drzwi i masz lepszy dostęp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj wałczyłem długo bo, aż do 23, ale SUKCES jest!!!

 

Koledzy luz na lekko uchylonych drzwiach góra - dół zadecydował o wymianie zawiasu dolnego (górny był OK). Prace rozpocząłem od ściągnięcia drzwi kierowcy:

- zaczynamy od wnętrz (czyste ręce ;-)) - trzeba ściągnąć plastikową osłonę za rączką do otwierania maski (jeden wkręt pod zaślepką i można wyciągać plastik uważając na cięgno od maski i zapinki. Skrzynka z kostkami od połączeń elektrycznych jest na wierzchu,

- trzeba wypiąć tą skrzynkę z karoserii (na górze skrzynki jeden zaczep do karoserii + dwa na dole skrzynki takie haczyki) - skrzynkę dobrze jest podwiesić na jakimś sznureczku żeby nie przeszkadzała,

- trzeba wypiąć dwie kostki ze skrzyneczki (jedną trzeba rozpołowić rozsuwając,

- wyciągamy wiązkę drzwi z karoserii,

- następnie odkręcamy jedną śrubę TORX przy dolnym zawiasie (TYLKO TĄ NIŻEJ!) i przy górnym zawiasie wkręcaną śrubkę ROZMIAR 6,

- można przystąpić do ściągnięcia drzwi,

- zawias mamy na wierzchu przykręcony do karoserii na dwie śruby M8 SPLINE (to taki TORX z dwa razy wiąkszą ilością wypustów bo 12) - rozmiar tej nasadki SPLINE potrzebnej do odkręcenia zawiasu to 10, jedna śruba od wewnątrz słupka (uważać, żeby przy odkręcaniu nie wpadła do profilu słupka), a druga z zewnątrz na słupku,

- generalnie na prostej przedłużce nie ma szans odkręcenia tej śruby z zewnątrz bo przeszkadza błotnik, więc albo ma się klucz przegubowy i się próbuje, albo demontujemy przedni błotnik,

 

JA NIESTETY MUSIAŁEM DEMONTOWAĆ PRZEDNI BŁOTNIK bo jak już wcześniej pisałem miałem wyrobioną śrubę SPLINE tą na zewnątrz i zawiasu nie mogłem odkręcić bo się klucz obracał w wyrobionej śrubie.

 

No to przystępujemy do demontażu błotnika,

- trzeba najpierw odkręcić plastikowe nadkole, aby był lepszy dostęp,

- następnie wyciągamy kierunkowskaz i odkręcamy jedną śrubę od zderzaka klucz 10,

- tym samym kluczem możemy odkręcić od razu 4 śruby w górnej części błotnika (te lakierowane), ściągając przy okazji uszczelkę i uchwyt z linką maski,

- w przedniej części błotnik trzyma się na czterech śrubach widocznych po wyjęciu kierunkowskazu lub od strony nadkola (okolice zderzaka),

- od dołu odkręcamy w tej części dwie śruby torx czarne przykręcone do wzmocnienia zderzaka i jedną lakierowaną od wspornika,

- następnie lekko odginamy do siebie nakładkę zderzaka i naszym oczom ukazuje się poprzecznie wkręcona śruba IMBUS, którą też odkręcamy,

- kolejne dwie śruby odkręcamy od strony słupka A, jedna od strony drzwi widoczna bez problemu, druga od strony nadkola jest za taką osłonką plastikową (płaszczem), który trzeba odgiąć żeby podejść kluczem 10 nasadowa z przedłużką. Płaszcz dodatkowo trzyma się do karoserii na jednym TORX tym samym co nadkole - też wykręcamy go,

- no to czas na zdjęcie zakończenia progu (plastikowe) i odkręcenie ostatnich dwóch śrub trzymających błotnik od strony progu (klucz 10),

- po wyjęciu kierunkowskazu bocznego można zdjąć błotnik śmiało.

 

No to mamy idealny dostęp do obkręconej śruby SPLINE 10 o której pisałem wyżej. Bez obawy o uszkodzenie lakieru można działać ;-). Miałem dwa palny na tę nieszczęsną śrubę:

- pierwszy nawiercenie jej centralnie wiertłem 4,5mm i wykręcenie jej w lewo odpowiednim wykrętakiem do zerwanych śrub (dostępne są na allegro), ale nie kupujcie tych najtańszych po 20zł bo są ponoć b.kiepskie. Mi gościu doradził w Castoramie kupić takie lepsze za 40zł, naprawdę widać różnicę w jakości!

- drugi plan, na niepowodzenie pierwszego - rozwiercenie zerwanej śruby wiertłem 6mm i ponowne przelecenie gwintownikiem M8.

 

Przed odkręceniem zawiasu dobrze jest obrysować miejsce przylegania starego. Powinno się obejść bez regulacji...

 

Na szczęście plan nr 1 zadziałał i zawias bez problemu odkręciłem! :dobrze

 

Ja zakupiłem idealny zawias z anglika w moim kolorze takim jak na nalepce w bagażniku :-) Dalej oczywiście trzeba wszystko poskładać bo dzisiaj jadę na umówioną wymianę oleju na godzinę 9 ;-). Głupio było by się spóźnić...

 

Co do montażu to wszystko w odwrotnej kolejności jak zawsze. Ja zacząłem od drzwi i po kolei... Śrubki okładałem tak żeby wszystkie trafiły na to samo miejsce przy montażu. Trzeba kontrolować wszystkie szczelinki, ale generalnie to nic trudnego i jak auto nie było rozbite to po zakręceniu na swoje miejsce po śladach poprzednich wszystko pasuje idealnie!

 

Polecam się w razie pytań i wątpliwości w wymianie zawiasu...

 

Drzwi mają zero luzu - wszystko zamyka się jak dawniej ...

 

Sorry za długość tego postu, ale tak to wygląda - starałem się opisać ze szczegółami, mam nadzieję, że komuś się przyda...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pomijając błotnik to jest :ok opis do warsztatu jakby jeszcze parę fotek było to byłoby super :dobrze

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jako, że wczoraj przechodziłem wymianę zawiasu dolnego zrobiłem małe fotostory dla potomnych.

Nie będę się rozpisywał za bardzo bo kolega u góry napisał dokładnie co i jak więc będę pisał skrótami.

 

Potrzebne nam

-torx 45

-spline 10

-śrubokręt krzyżakowy

-śrubokręt płaski

-klucz fajkowy 10

-klucz nasadowy 6

-druga osoba najlepiej do pomocy

-jakieś 3 godzinki czasu jak się robi powoli i dokładnie

 

 

Zaczynamy pracę od odkręcenia śruby krzyżakowej i zdjęciu osłony skrzynki łączeń tzn tej pod klamką otwierania maski.

 

 

Następnie wypinamy przewody ze skrzynki łączeń

677db1f6e8653312m.jpg

 

 

Oraz ściągamy całą skrzynkę łączeń. Wyciąga się ją ciągnąc do góry

3886d4faa73dcc96m.jpg

 

Teraz mamy dostęp i możemy przeciągnąć kable drzwi przez przelotkę.

 

Następnie odkręcamy całkowicie śrubę na klucz 6 przy górnym zawiasie

 

e33e7a38738817a1m.jpg

 

Oraz dolny torx przy dolnym zawiasie ( górnego nie trzeba odkręcać na tym etapie)

 

36c698e28f886b3cm.jpg

 

Teraz ściągamy drzwi tak jakby ściągać zwykłe drzwi pokojowe czyli ciągniemy do góry i powinny ładnie zejść, po czym odkładamy je na bok.

 

Na drzwiach zawiasy będą wyglądać tak

 

Górny

aae33123c99500e0m.jpg

 

Dolny. tu przy dolnym możemy wymienić sobie tą blaszkę o ile dołożyli nam ją do zawiasu. Ja wymieniałem

be543450b7a7ac0cm.jpg

 

Teraz jak już nie ma drzwi jest dostęp do śrub zawiasu. Potrzebujemy teraz naszego klucza spline. Ja dodatkowo wykorzystałem fajkową 10 gdyż jest nią bardzo dobry dostęp do śruby przy błotniku, włożyłem bit spline 10 do fajkowej 10, przedłużka i pięknie nam się odkręca bez problemu

 

4778a7e5887e0758m.jpg

 

Jak już wykręcimy śrubę przy błotniku, zaglądamy do środka na miejsce gdzie wisiała nasza skrzynka łączeń i w jednej z dziur znajdujemy kolejną śrubę spline

 

bd5d90d3ced752afm.jpg

 

Teraz możemy przykręcać już nowy zawias i postępując w odwrotnej kolejności składamy zawias, wkładamy drzwi, ciągniemy kable i składamy.

Po tym wszystkim nasz nowy zawias na aucie powinien wyglądać tak

1c89abe71a096a00m.jpg

 

Jeśli przyłożymy zawiasy na stare miejsca jest duża szansa, że drzwi nie trzeba będzie regulować.

Ja swoje musiałem trochę przestawić.

Do operacji nie trzeba ściągać boczka z drzwi, ja swój ściągałem, gdyż miałem poprowadzone dodatkowe kable do centralnego i niestety nie było tam żadnych wtyczek.

Operacje lepiej wykonywać w 2 osoby, chodź jak ktoś się czuje na siłach to może to zrobić tak jak ja samemu. Zawias najlepiej przed ząłożeniem pomalować ( mój niestety nie zdążyłem gdyż stary zawias się rozleciał i na szybko musiałem założyć nowy )

 

A tak dla ciekawostki mój stary zawias

 

07b634e083601dfdm.jpg

 

 

 

Jeśli o czymś zapomniałem, coś zrobiłem niepotrzebnie proszę to poprawić,.

Dokładny opis macie u kolegi powyżej, ja dołożyłem tylko zdjęcia lecz są na hostingu fotosika więc za jakiś czas mogą zniknąć więc jeśli ktoś posiada jakiś inny hosting proszę o skopiowanie ich aby dłużej zostały na forum.

Zdjęcia można przetwarzać bez pytania

 

Pozdrawiam 89Bartezz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności