Skocz do zawartości
Gość kssawery

Naprawa podświetlenia climatronica w B4 (35i)

Rekomendowane odpowiedzi

Gość kssawery

Kilka razy widziałem pytania na powyższy temat (sam też je zadawałem).

 

Były też prośby o zamieszczenie zdjęć "jak to zrobić krok po kroku".

Niniejszym czynię to ;)

 

Demontaż panelu:

demonta3808nh.jpg

Aby zdjąć panel należy:

- wyjąć popielniczkę,

- delikatnie palcami podważyć dolną część panelu (strzałki czerwone) a kiedy zaczepy puszczą

podważyć w miejscach zaznaczonych strzałkami niebieskimi.

Kiedy puszczą i te zaczepy nie ciągnąć panelu do siebie, ponieważ trzyma go jeszcze taśma, której lepiej nie uszkodzić.

 

Taśmę odpinamy odchylając języczek zaznaczony, na poniższym zdjęciu, czerwoną strzałką:

naprawa5vf.jpg

W czerwonej ramce zaznaczyłem sprawczynie całego zamieszania.

Są to dwie żaróweczki z soczewkami (na zdjęciu już ich nie ma) które podświetlają wyświetlacz (ciekawy zwrot, jeśli ktoś potrafi to lepiej nazwać to niech mi podpowie:) )

 

I teraz czym zastąpić żaróweczki?

Piszę o zastępowaniu ponieważ w wyniku 2 tygodniowych poszukiwań, nie udało mi się dostać takich żaróweczek jak oryginalne. Dlatego ja zastąpiłem je pojedynczą białą diodą.

Oczywiście można użyć dowolnego koloru, trzeba tylko pamiętać, że przy zmianie koloru na np niebieski trzeba wyjąć zielony filtr, który ponoć znajduje się między wyświetlaczem a dużym (na zdjęciu białym) kawałkiem przezroczystego tworzywa. W przeciwnym przypadku po przepuszczeniu światła niebieskiego przez filtr zielony otrzymamy kolor najpewniej sraczkowaty :P

 

Oprawki w których znajdują się żarówki wysuwamy i:

w jednej zamiast żarówki instalujemy diodę (dłuższa końcówka do plusa)

w drugiej opornik.

Wartość opornika, w moim przypadku, dobrał sprzedawca w sklepie z częściami elektronicznymi. Oprawka w której instalowałem diodę była ciut za wysoka więc nożem ją udoskonaliłem. Końcówki diody i opornika owijamy wokół podstawek tak samo jak owinięte były druciki żarówek, następnie wkładamy je na miejsce i po robocie.

Całość zajmuje (z przerwą na kawę) pół godziny.

No chyba że NAPRAWĘ robimy z asystą kolegi/ów i obok jest sklep. Wówczas może to potrwać caaałe popołudnie.

 

Efekt naprawy:

img00068eh.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze coś od siebie z autopsji. Zamontować można tam w miejsce oryginalnych dwie żarówki o podobnych gabarytach i na 12 V każda. Pod żarówką w miejscu której kolega ma na fotce diode LED jest bezpiecznik na laminacie (zwężenie druku), który też czasem się przepala. Efekt jest taki że nagimnastykujecie się z żarówkami, a powód był banalny - przerwa na ścieżce. Więc nim zaczniecie dłubać, miernik w rękę i do dzieła. Lepiej nie robić nic "na pałę", a podejść do tematu profesjonalnie :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość pawel1309

a czy efekt ze zdjęcia był zamierzony?? :614: bo ja widze ciemnosc... ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość kssawery
a czy efekt ze zdjęcia był zamierzony?? :614: bo ja widze ciemnosc... ;)

 

Nie no, efekt nie był zamierzony :) Ja tam troszkę światełka widzę, może monitor już Ci nie wyświetla tak dobrze jak powinien (zaobserwowałem taki sam motyw: na jednym monitorze jeszcze coś widać a na drugim, doopa, ciemność)

 

Dodam jeszcze coś od siebie z autopsji. Zamontować można tam w miejsce oryginalnych dwie żarówki o podobnych gabarytach i na 12 V każda. Pod żarówką w miejscu której kolega ma na fotce diode LED jest bezpiecznik na laminacie (zwężenie druku), który też czasem się przepala. Efekt jest taki że nagimnastykujecie się z żarówkami, a powód był banalny - przerwa na ścieżce. Więc nim zaczniecie dłubać, miernik w rękę i do dzieła. Lepiej nie robić nic "na pałę", a podejść do tematu profesjonalnie

 

U mnie ewidentnie przepaliła się jedna żarówka, a zamiana obu na dwie 12V ale bez soczewek (z soczewkami nie dostałem) nie dała dobrego efektu ponieważ świeciły na tyle anemicznie, że było widać sporą różnicę w porównaniu z oryginałem.

Co do bezpiecznika to masz rację, nie wziąłem go pod uwagę ale zsumowanie Twoich i moich porad da pełniejszy obraz jak zwalczyć problem.

Thx za uzupełnienie tematu :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość rewq1234

Witam

Od niedawna jestem posiadaczem passata b4.

Rowniez mialem problem z podswietleniem klimatronika.

Po wlozeniu 2 12v zarowek w podswietlenie wyswietlacza u mnie rowniez swiecily anemicznie. Spowodowane to jest tym ze oryginalnie w tych miejscach sa 5V zaroweczki. Tzn. te 3 od przyciskow sa 12V a te dwie od wyswietlacza 5V. Ta wiedza za wiele u mnie nie zmienila bo nigdzie nie moglem znalezc 5 lub 6 V zaroweczek o podobnym ksztalcie. W koncu poszedlem do Szewczyka i po dwoch dniach za jedyne 10,49 za sztuke mialem piekne oryginalne zaroweczki z soczewka.

Pozdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę dziwnie na 5V. Są połączone szeregowo więc ich żywot może być krótki. Montowałem żarówki na 6 V i świeciły za jasno względem zegarów. Na 12 V są akurat. Ja zapłaciłem za sztukę coś ok. 50 gr.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość kssawery
Witam

Od niedawna jestem posiadaczem passata b4.

Rowniez mialem problem z podswietleniem klimatronika.

Po wlozeniu 2 12v zarowek w podswietlenie wyswietlacza u mnie rowniez swiecily anemicznie. Spowodowane to jest tym ze oryginalnie w tych miejscach sa 5V zaroweczki. Tzn. te 3 od przyciskow sa 12V a te dwie od wyswietlacza 5V. Ta wiedza za wiele u mnie nie zmienila bo nigdzie nie moglem znalezc 5 lub 6 V zaroweczek o podobnym ksztalcie. W koncu poszedlem do Szewczyka i po dwoch dniach za jedyne 10,49 za sztuke mialem piekne oryginalne zaroweczki z soczewka.

Pozdr

 

Ja za diodę i rezystor zapłaciłem jakieś 4 zł więc nieco zaoszczędziłem :629:

Prawdę mówiąc nie mam pojęcia kto to lub co to jest "Szewczyk" ale w mojej wiejskiej :643: okolicy nie mogłem takich żarówek dostać i dlatego zainstalowałem diodę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich pogrążonych w temacie, miałem ten sam przypadek, fabrycznie są 2 żaróweczki na 6v, najprościej najtaniej i najładniej (kwestia gustu)wstawić sobie diodę led o czym było już wspomniane, ja kupiłem niebieską o podwyższonej intensywności swiecenia koszt 1,50zł do tego opornik 1kiloohm na 0,25wata, diodę wstawiamy w miejsce górnej żarówki a opornik w miejsce dolnej zarówki, polaryzacja diody plus do góry tzn w strone deski rozdzielczej, trzeba jak juz kolega wspomniał przypiłować dolikatnie lub lepiej przyciąc nożykiem np do tapet oprawke pod diodę, teraz należy szczypcami odgiąć zaczepy i wyjąc wyświetlacz. Jak tam sie dostaniemy to wyciągamy folijke koloru zielonego. Składamy do kupy:-) no i mamy extra bajer. za 1,60zł Pozdrowienia dla odważnych w pruciu swojego auta, naprawde warto.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rowniez jestem po wymianie zaroweczek na diody, wyglada to u mnie tak:

dscn5455gh7.jpg

 

uzylem mocnych bialych diod i opornikow na 400ohm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Shade_ wyszło Ci elegancko :D trzeba będzie dzisiaj po robocie się pobawić ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności